LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CVZ en eigen risico

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
bliemertje
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 nov 2012 16:02

Re: CVZ en eigen risico

Ongelezen bericht door bliemertje »

smilie schreef:En meestal is het zo, mocht je achter tralies belanden dat je schuld daarmee niet 'afbetaald' is - maar dat je schuld daarna alsnog moet betalen :(

dus je wilt zeggen naderhand mag je nog een keer zitten
word wel een heel duur grapje

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CVZ en eigen risico

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Hoezo naderhand mag je nog een keer zitten ?
Die achterstand die ontstaan is die zal je moeten betalen of
je dat nu wilt of niet.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CVZ en eigen risico

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Heb je al meer duidelijkheid Smilie ?

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: CVZ en eigen risico

Ongelezen bericht door smilie »

Helaas nog geen nieuwe informatie.
Zodra er nieuws is, zal ik het hier melden.

LM1987
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2011 14:32

Re: CVZ en eigen risico

Ongelezen bericht door LM1987 »

Even een kleine toevoeging.

De boetes die het cvz ontvangt, storten zij door naar het verefeningsfonds van de Belastingdienst.
Vervolgens verdelen zij dit onder de verzekeraars. eldt dit ook niet voor de eigen bijdrage?

yashar19
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2014 20:18

Re: CVZ en eigen risico

Ongelezen bericht door yashar19 »

Hoi allemaal,

Ik heb eind Oktober 2012 een zorgverzekering aangevraagd bij Delta Lloyd alvast voor 2013 en op dat moment was ik nog (tot 31 December 2012) bij ONVZ verzekerd, in Januari 2013 kreeg ik een nota van Delta Lloyd (zonder dat ik ook maar een polisblad of pasje had ontvangen) dat ik voor de periode Oktober 2012 t/m December 2012 € 278,- moest betalen. Ik heb toen Delta Lloyd gebeld dat ik nog in die periode bij ONVZ verzekerd was en dat de nieuwe verzekering bij Delta Lloyd pas op 1 januari 2013 in moest gaan (ik wist niet eens dat je zomaar midden in het jaar over kon stappen), Delta Lloyd wilde dit niet terugdraaien, ik moest dus gewoon 2 maanden dubbel betalen, vervolgens kreeg ik 15 Januari 2013 (dus 2 weken na de nota van € 278,-) een rekening van € 1582,- voor de zorgpremie van 1 Januari 2013 t/m 31 December 2013. Toen ik daarover contact opnam met Delta Lloyd zeiden zij dat ik een jaarpremie had aangevraagd, ik zei dat dat niet kon omdat ik minder dan 1500,- p.m. aan inkomen heb en dat ik zeker wist dat ik nooit een jaarpremie had aangevraagd omdat ik alles wat ik op internet invul eerst 3 keer controleer voor dat ik het definitief verstuur, ik heb het daarna nog op Deltalloyd.nl gechecked of ik die fout gemaakt zou kunnen hebben, om die fout te kunnen maken zou je dan eerst de jaarpremie apart moeten wijzigen en selecteren (want staat standaard op maandpremie) dan moest je bevestigen en kreeg je nog de vraag of je selectie juist was, ik kan dat dus onmogelijk per ongeluk fout hebben gedaan. Toen ik dat bij Delta Lloyd melde zeiden zei dat het toch mijn fout was en dat ik al vanaf Oktober 2012 per jaar moest betalen dus 278,- + 1582,- in 1 keer betalen en als ik het er niet mee eens was moest ik maar een brief of email sturen. Dat heb ik toen gedaan, ik kreeg 3 weken later pas antwoord, dat ze de jaarpremie niet om konden zetten naar een maandpremie, er viel ook geen regeling met ze te treffen, ik kreeg toen het advies om mijn email aan een andere afdeling te richten voor een regeling, ook dat duurde weken voordat ik daar antwoord op kreeg, vervolgens kreeg ik de mededeling dat mijn zorgpremie achterstand inmiddels (sinds oktober 2012) 6 maanden was en dat was doorgestuurd naar CVZ en dat ik dus een extra boete en beslag op mijn inkomen kon verwachten, vervolgens hebben zij ook de 278,- en 1582,- naar de deurwaarder gestuurd bij elkaar kreeg ik er nog 540,- aan deurwaarder kosten bij plus dat ik elke maand 160,- via CVZ moest betalen, ik heb toen een afspraak met de deurwaarder gemaakt om in termijnen te betalen 14x 170 en aan het eind de rente a nog eens 220,- toen kwamen er nog de kosten voor eigen risico a 350,- bij en 200,- eigen bijdrage daardoor kon ik de deurwaarder niet op tijd betalen en kwamen zij aan de deur wat ook weer 95,- extra koste. Uiteindelijk heb ik een lening genomen om alles in 1 x te betalen omdat ik helemaal gek werd van de situatie en omdat ik niet elke maand 330,- aan zorgverzekering kon betalen, helaas kon ik de bestuursrechtelijke boete niet in 1 keer inlossen, die optie bestond niet bij het CJIB die namens CVZ de bestuursrechtelijke boete inden, ik heb toen netjes de laatste termijnen betaald en kreeg de laatste termijn teruggestort met de mededeling dat het dossier was gesloten door de volledige betaling van de boetes een maand later kreeg ik een eindafrekening van het CJIB van 248,- (terwijl zij zelf de laatste termijn op mijn rekening hadden teruggestort omdat het dossier was gesloten) ik heb toen een betaalregeling getroffen en ben nu (28-maart- 2014) dus nog steeds aan het afbetalen.
Wat een belachelijke regel die bestuursrechtelijke boete, hoe erg kunnen ze mensen in de problemen brengen en zich verschuilen achter wetgeving die van geen kant deugt, werkelijk waardeloos.

Ronald_1971
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2014 13:54

Re: CVZ en eigen risico

Ongelezen bericht door Ronald_1971 »

Hoe zit de bestuursrechtelijke premie in elkaar?

Het was even puzzelen, maar ik ben erachter waar het eigen risico (althans een deel daarvan) in zit.

De bestuursrechtelijke premie is gesteld op 130% van de standaardpremie, bedoeld in de Wzt (Wet Zorgtoeslag).

De Standaardpremie wordt geregeld in artikel 4 van de Wzt.
==========================
Artikel 4 Wzt
Onze Minister stelt uiterlijk 15 dagen voorafgaande aan het berekeningsjaar bij regeling de standaardpremie voor het berekeningsjaar vast die wordt gevormd door de geraamde gemiddelde premie voor een verzekerde voor een zorgverzekering in het berekeningsjaar te vermeerderen met het geraamde gemiddelde bedrag dat een verzekerde naar verwachting in dat jaar betaalt ingevolge artikel 19 van de Zorgverzekeringswet, met dien verstande dat bij het geraamde gemiddelde bedrag verzekerden die recht hebben op een uitkering als bedoeld in artikel 118a van de Zorgverzekeringswet niet worden meegerekend.
==========================

Kern is: "te vermeerderen met het geraamde gemiddelde bedrag dat een verzekerde naar verwachting in dat jaar betaalt ingevolge artikel 19 van de Zorgverzekeringswet"

Artikel 19 van de Zorgverzekeringswet gaat over het verplicht eigen risico.

==========================
Artikel 19 lid 1.
Iedere verzekerde van achttien jaar of ouder heeft een verplicht eigen risico van € 360 per kalenderjaar.
==========================

En zo zit een deel van het eigen risico verwerkt in de standaardpremie. 130% van deze standaardpremie is de bestuursrechtelijke premie.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: CVZ en eigen risico

Ongelezen bericht door smilie »

Ik heb van CvZ brief gekregen met wat details...
Vanavond zal ik het uploaden ergens en hier delen.

Daarin staat duidelijk, voor 2013 dat (uit mijn hoofd) 16,40 euro per maand voorschot eigen risico is.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: CVZ en eigen risico

Ongelezen bericht door smilie »

Hier volgt tot zover verzamelde informatie; op basis hiervan ben mij nu aan het voorbereiden voor volgende stappen.

E-mail van Ohra, waarin ik vraag gesteld had welke bedrag Ohra van CvZ ontvangt. Hun antwoord:

"U stuurde ons op 20 maart 2014 een e-mail. Wij bieden u onze excuses aan voor onze late reactie. In uw e-mail vraagt u een bevestiging van het telefoongesprek van 20 maart 2014. In deze mail geven wij u uitleg over uw aanmelding bij het CVZ en de openstaande rekeningen.

Hoe betaalt u uw premie?
Wij hebben u per 1 maart 2012 aangemeld bij het CVZ. Vanaf die maand betaalt u uw premie met een boete aan het CVZ. Op het moment van aanmelden had u een premieachterstand van minimaal zes maanden. Wij zijn dan wettelijk verplicht u aan te melden bij het CVZ. Hebt u de volledige achterstand betaald, dan melden wij u weer af. U betaalt uw premie dan zonder boete weer aan ons.

Hoe betaalt u uw eigen risico?
Wanneer u rekeningen ontvangt voor het eigen risico moet u deze aan OHRA betalen. Dit gaat niet via het CVZ."

Vervolgens, hierbij ingescanned brief van CvZ (ik heb persoonlijke informatie weggehaald):

Afbeelding

waarin ik lees dat 16,42 voorschot voor eigen risico is. Trouwens, in de brief bevestigen zij dat bedrag voor 2014 correct is, zoals op de eerste pagina (image) aangegeven is.

Zodra ik brief voor CvZ / Ohra klaar heb, zal ik het melden. Het is mijn bedoeling om achter te halen waar is deze voorschot eigen risico gebleven?

Alle tips zijn welkom.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CVZ en eigen risico

Ongelezen bericht door Chocomelk »

CVZ geeft dus aan van ja u heeft gelijk maar de zorgverzekering zegt weer NEE.
Weten ze zelf wel hoe het in elkaar zit ?

luciflame
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 apr 2010 14:31

Re: CVZ en eigen risico

Ongelezen bericht door luciflame »

Goedendag. Smile.

Mag ik vragen of je nu al een stuk verder bent gekomen .
Ik heb namelijk de zelfde gedachte als jij en betaal denk ik al ruim 4 jaar aan het cvz.
als ik het bedrag een beetje optel wat ik aan dubbele premenstrueel betaal dan ben ik allang s huldiging vrij als zei dit verrekenen.

Ook ik ga vandaag eens bellen naar het cvz en naar mijn zorg verzekeraar CZ

Ik hoop meer van je te horen .

Mvg

Luci

Gesloten