LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
olaf79

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door olaf79 » 28 sep 2014 10:04

GJvdZ schreef:
olaf79 schreef: Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het eerlijk is of toegestaan. In feite slaat het nergens op.
Dan kunnen we beter een heffing invoeren die gebaseerd is op werkelijk gebruik. Dat we dan omkomen in een administratieve chaos is niet erg (met bijbehorende kosten). Het is immers wel eerlijk....
Nou misschien heb je wel eens van technologie gehoord die dat in een paar seconde voor je oplost. In duitsland en zwitserland gaat dat al jaren zo. Je betaalt een vast bedrag en als je meer dan x kilo aanbiedt betaal je per kilo nog wat extra.
Kwestie van een chipje in de kliko inbouwen.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 » 28 sep 2014 10:24

GJvdZ schreef:
olaf79 schreef: Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het eerlijk is of toegestaan. In feite slaat het nergens op.
Dan kunnen we beter een heffing invoeren die gebaseerd is op werkelijk gebruik. Dat we dan omkomen in een administratieve chaos is niet erg (met bijbehorende kosten). Het is immers wel eerlijk....
Inderdaad. Want je kunt ook niet zomaar uitgaan van het aantal personen. Wij hebben een gezin met 5 personen en hebben ook nog 4 huisdieren. Toch produceren wij minder afval dan onze overburen met 4 personen. Wij hebben namelijk genoeg aan 1 kliko per 2 weken en zij krijgen het voor elkaar om er 2 te vullen met kop erop. Hoe ze het doen? :shock:

Om terug te komen op wat GJvdZ zegt, je zou dan voor iedereen het werkelijk gebruik moeten uitrekenen en dat kan ook nog wel eens flink verschillen per jaar. Niet te doen dus.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 28 sep 2014 10:27

Betalen voor de afvalaanbieding is al in veel gemeentes doorgevoerd en heet Diftar. Per aanbieding van container wordt een bedrag in rekening gebracht en achteraf bij het totaalbedrag van de gemeentelijke belastingaanslag afgerekend.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 » 28 sep 2014 10:30

snuffel1 schreef:Betalen voor de afvalaanbieding is al in veel gemeentes doorgevoerd en heet Diftar. Per aanbieding van container wordt een bedrag in rekening gebracht en achteraf bij het totaalbedrag van de gemeentelijke belastingaanslag afgerekend.
En hoe doen ze dat dan? Wij hebben voor ons huis de opstelplaats voor de containers en daar staan er elke week zeker wel een stuk of 50. Een chip in de container of zo?

puma73

Ongelezen bericht door puma73 » 28 sep 2014 10:33

olaf79 schreef:
GJvdZ schreef:
Nou misschien heb je wel eens van technologie gehoord die dat in een paar seconde voor je oplost. In duitsland en zwitserland gaat dat al jaren zo. Je betaalt een vast bedrag en als je meer dan x kilo aanbiedt betaal je per kilo nog wat extra.
Kwestie van een chipje in de kliko inbouwen.
De gemeente waar ik woon heft al jaren diftar (een chipje in de container en er wordt bijgehouden hoe vaak en hoeveel afval je aanbiedt. Mijn grijze container biedt ik eens in de 6 weken aan. Het is gewoon een kwestie van goed de afvalstroom scheiden.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 28 sep 2014 10:36

Gemeentes moeten af van het idee dat afval geld kost. Afval ophalen kost geld, maar het afval zelf is geld waard. In veel situaties wordt afval verbrand en wordt deze warmte omgezet in stadsverwarming en elektriciteit. Ook de restanten van het verbrande afval (niet alles wordt as) kan als grondstoffen voor andere toepassingen gebruikt worden. Afval scheiden kent ook nadelen. Gemengd afval wordt efficiënter verbrand dan een soortig afval.

@mh73
De grote van de gezinssamenstelling zegt weinig over de hoeveelheid afval welke er geproduceerd wordt. Het is meer de manier van leven welke van invloed is. Zelf hebben wij een tijd niet gekookt en alleen maar afhaal gegeten en dan is een container binnen de kortste keren vol.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 28 sep 2014 10:38

snuffel1 schreef:Betalen voor de afvalaanbieding is al in veel gemeentes doorgevoerd en heet Diftar. Per aanbieding van container wordt een bedrag in rekening gebracht en achteraf bij het totaalbedrag van de gemeentelijke belastingaanslag afgerekend.
Ooit was ik er op tegen omdat ik dacht dat het verschrikkelijk duur zou zijn. Maar nu zou ik dat heel, heel graag willen. Je bepaalt namelijk nog altijd zelf hoeveel je aanbiedt. Dat wil zeggen: het is je manier van leven die dat bepaalt. En ik ben eigenlijk wel voor afvalvermindering.

Enige nadeel is dat er best wel wat aan extra zwerfvuil kan ontstaan "want dat kost niks".

Creatura

Ongelezen bericht door Creatura » 28 sep 2014 10:41

Teckeltoos schreef:In Leeuwarden betaal je als je alleen woont € 62,14 p.j.
Als je met zijn tweeën woont betaal je € 243,21

Ik vind het pure diefstal. :shock:
In Rotterdam betaalt IEDEREEN € 372,50 (ongeacht grootte huishouden).
Dus wat is je punt?

eleven

Ongelezen bericht door eleven » 28 sep 2014 10:43

Heb toch nog eens de tarieven van Leeuwarden opgezocht, maar de door TS aangegeven bedragen zijn onjuist, daarom ook het grote verschil, wat in werkelijkheid niet zo is.
Tarieven zijn in 2014 zelf nog iets goedkoper geworden, tegenover 2013.

Afbeelding

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 28 sep 2014 10:46

Dikke bedragen komen hier toch voorbij.
Wij betalen:
Het tarief is € 130,00 per jaar voor een eenpersoonshuishouding en € 161,00 per jaar voor een meerpersoonshuishouding (tarieven 2014)

Verder mag je zonder extra kosten bijna net zo vaak naar de vuilstort als je wil (mits je maar in de gemeente woont).

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 28 sep 2014 10:47

Als ik naar de foto van eleven kijk lijkt het of je een 1 vergeten bent. En dat betekent dat je als alleenstaande in verhouding meer betaalt dan een twee-persoonshuishouding (om over grotere huishoudens nog niet eens te spreken).

Dát is pas diefstal!

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 28 sep 2014 10:49

Tsja dan nog is het oneerlijk. Een meerpersoonshuishouden heeft toch ook maar 1 rioolaansluiting. Dus waarom moet die meer betalen.

eleven

Ongelezen bericht door eleven » 28 sep 2014 10:51

MichielFRL schreef:Dikke bedragen komen hier toch voorbij.
Wij betalen:
Het tarief is € 130,00 per jaar voor een eenpersoonshuishouding en € 161,00 per jaar voor een meerpersoonshuishouding (tarieven 2014)

Verder mag je zonder extra kosten bijna net zo vaak naar de vuilstort als je wil (mits je maar in de gemeente woont).

Hoe groter de gemeente, hoe groter zijn de belastingen.
Ook wij betalen €249,00 p/j voor een meerpersoonshuishouding.

@Olaf

Hier gaat het om Afvalstoffen en niet over Riolering.
Kijk naar mijn plaatje, daar zie dan ook nog je rioolheffing.
olaf79 schreef:Tsja dan nog is het oneerlijk. Een meerpersoonshuishouden heeft toch ook maar 1 rioolaansluiting. Dus waarom moet die meer betalen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 28 sep 2014 10:57

eleven schreef:
Wij betalen:

@Olaf

olaf79 schreef:Tsja dan nog is het oneerlijk. Een meerpersoonshuishouden heeft toch ook maar 1 rioolaansluiting. Dus waarom moet die meer betalen.
Volgens mij ging het meer om het feit dat je als 2 persoonshuishouding 4x zoveel lasten betaald als 1 persoonshuishouding. Die cijfers blijken niet te kloppen, maar dat is een ander verhaal.
Mijn pleidooi was dat het eerlijk is om naar verbruik te betalen. Dat geldt dus ook voor het rioool. Als huis heb je 1 riool aansluiting ongeacht of er 1, 2 of 5 personen wonen. Dus waarom betalen meerpersoonshuishoudens meer voor het rioool dan 1 persoons. Etc...

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 28 sep 2014 11:08

olaf79 schreef:
eleven schreef:
Wij betalen:

@Olaf

Volgens mij ging het meer om het feit dat je als 2 persoonshuishouding 4x zoveel lasten betaald als 1 persoonshuishouding. Die cijfers blijken niet te kloppen, maar dat is een ander verhaal.
Mijn pleidooi was dat het eerlijk is om naar verbruik te betalen. Dat geldt dus ook voor het rioool. Als huis heb je 1 riool aansluiting ongeacht of er 1, 2 of 5 personen wonen. Dus waarom betalen meerpersoonshuishoudens meer voor het rioool dan 1 persoons. Etc...
Rioolheffing gaat niet naar het aantal personen in een huishouden ;)

Rioolheffing

Voor inzameling, transport en zuivering van afvalwater - afkomstig van huishoudens of bedrijven - en voor het verwerken van afvloeiend hemelwater wordt een Rioolheffing geheven. Deze geldt voor eigenaren en gebruikers van eigendommen die direct of indirect aangesloten zijn op de gemeentelijke riolering. De tarieven voor 2014 zijn € 172,- voor eigenaren en € 89,- voor gebruikers.

eleven

Ongelezen bericht door eleven » 28 sep 2014 11:19

MichielFRL schreef:

Rioolheffing

Voor inzameling, transport en zuivering van afvalwater - afkomstig van huishoudens of bedrijven - en voor het verwerken van afvloeiend hemelwater wordt een Rioolheffing geheven. Deze geldt voor eigenaren en gebruikers van eigendommen die direct of indirect aangesloten zijn op de gemeentelijke riolering. De tarieven voor 2014 zijn € 172,- voor eigenaren en € 89,- voor gebruikers.

Blijkbaar wel in Leeuwarden, zie mij eerder geplaatste foto.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 28 sep 2014 11:27

eleven schreef:
MichielFRL schreef:

Rioolheffing

Blijkbaar wel in Leeuwarden, zie mij eerder geplaatste foto.
Uit het bovenstaande blijkt ook nog eens dat elke gemeente weer andere regels heeft om burgers geld uit de zak te kloppen. Misschien tijd om eens eenduidige regels op te stellen die overal in Nederland gelden.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 » 28 sep 2014 11:37

olaf79 schreef:
Uit het bovenstaande blijkt ook nog eens dat elke gemeente weer andere regels heeft om burgers geld uit de zak te kloppen. Misschien tijd om eens eenduidige regels op te stellen die overal in Nederland gelden.

Het zijn GEMEENTELIJKE belastingen, dus waarom zou de rijksoverheid de hoogte van GEMEENTELIJKE belastingen moeten bepalen?? Die hoogte bepaald de gemeente zelf. Die is daar in wetgeving voor de GEMEENTELIJKE overheid zelf daartoe gerechtigd om de hoogte van de belasting te bepalen en de belasting te innen.

Shine

Ongelezen bericht door Shine » 28 sep 2014 13:15

Het hele afval verhaal is en blijft vreemd.
Onlangs hebben verschillende gemeenten een boete gekregen omdat ze, volgens contract, te weinig afval aanboden oftewel ophaalden!
http://www.nu.nl/binnenland/3784120/gem ... afval.html

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 28 sep 2014 13:38

puma73 schreef:
olaf79 schreef:

Het zijn GEMEENTELIJKE belastingen, dus waarom zou de rijksoverheid de hoogte van GEMEENTELIJKE belastingen moeten bepalen?? Die hoogte bepaald de gemeente zelf. Die is daar in wetgeving voor de GEMEENTELIJKE overheid zelf daartoe gerechtigd om de hoogte van de belasting te bepalen en de belasting te innen.
Ik heb het niet over de hoogte maar over het systeem. Nu is het zo ondoorzichtig en ondoorgrondelijk dat niemand er nog uit komt.
Dus 1 systeem voor heel nederland (voor alle gemeentebelastingen), en de gemeenten bepalen dan zelf hoe hoog het tarief is.

Gesloten