LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlijden !

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
seuren
Berichten: 80
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:35

Overlijden !

Ongelezen bericht door seuren »

Mij is ter ore gekomen dat personen uit het verleden met wie ik vroeger een innige band had zijn overleden. Er is iemand van wie ik graag wil weten wanneer die persoon de wereld verlaten heeft.

Via de familiewebsite staat er wel iemand met dezelfde naam maar die is in 1923 overleden. Terwijl de persoon die ik zoek van 1947 is. Ik wil graag weten wanneer die is overleden.

De Gemeente mag geen info verschaffen en de enige bloedverwant is ook overleden voor de rest is er geen familie meer. Geen idee of er begraven of gecremeerd is weet iemand of je via een crematorium of begraafplaats info kunt verkrijgen ?

Deze info heb ik via 'myheritage.com' verkregen kost € 108,00 info klopt niet en als je dat vermeldt dan zeggen ze dat ze dan voor jou een familie stamboom opzetten ?
Dat is niet de bedoeling ik wilde info maar die klopt niet dus en je geld is foetsie.

Boefjes ?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Overlijden !

Ongelezen bericht door Julie4444 »

seuren schreef:Mij is ter ore gekomen dat personen uit het verleden met wie ik vroeger een innige band had zijn overleden. Er is iemand van wie ik graag wil weten wanneer die persoon de wereld verlaten heeft.

Via de familiewebsite staat er wel iemand met dezelfde naam maar die is in 1923 overleden. Terwijl de persoon die ik zoek van 1947 is. Ik wil graag weten wanneer die is overleden.

De Gemeente mag geen info verschaffen en de enige bloedverwant is ook overleden voor de rest is er geen familie meer. Geen idee of er begraven of gecremeerd is weet iemand of je via een crematorium of begraafplaats info kunt verkrijgen ?

Deze info heb ik via 'myheritage.com' verkregen kost € 108,00 info klopt niet en als je dat vermeldt dan zeggen ze dat ze dan voor jou een familie stamboom opzetten ?
Dat is niet de bedoeling ik wilde info maar die klopt niet dus en je geld is foetsie.

Boefjes ?
Volgens mij heb je niet helemaal begrepen waar die site voor bedoeld is? Lijkt me heel duidelijk dat ze zeggen hulp te bieden bij het maken van een familiestamboom... Dus wat hebben ze dan fout gedaan?

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overlijden !

Ongelezen bericht door witte angora »

Die familiestambomen kun je gevoeglijk vergeten. De meerderheid (wat mijn familie betreft) is opgezet door goedwillende mensen die eigenlijk geen zin hebben er veel werk en geld in te stoppen. Er wordt dus niet in de archieven gezocht; er wordt klakkeloos van elkaar overgenomen, en fout op fout stapelt zich op.

Als je een geboorte- of overlijdensdatum hebt kun je kijken op een site als wiewaswie. Daar vind je heel veel informatie. Het streven is om ooit de gehele burgerlijke stand (behalve van levende personen) digitaal te krijgen. Maar dat is nog wel een partij werk waar je niet blij van gaat worden. In veel gevallen kun je een kopie van het originele document downloaden.

Je kunt ook kijken of gemeentearchieven digitaal in zijn te zien. Dat gaat dan om de oudere archieven, uiteraard.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overlijden !

Ongelezen bericht door witte angora »

Julie4444 schreef: Volgens mij heb je niet helemaal begrepen waar die site voor bedoeld is? Lijkt me heel duidelijk dat ze zeggen hulp te bieden bij het maken van een familiestamboom... Dus wat hebben ze dan fout gedaan?
Wat ze sowieso fout doen is stambomen in de breedte aan elkaar koppelen. Ooit had ik contact met iemand die een familielid van mij in de stamboom had. Afijn...

Ja, uw familielid is de tante van een broer die getrouwd is met... enzovoorts. Mijn vraag was dus wat diegene met mijn familie te maken had. Antwoord: helemaal niets, maar het is nu eenmaal zo gekoppeld. Die persoon had een stamboom van ruim 30.000 personen. In de breedte dus. Aangetrouwd, en nog eens aangetrouwd en nog eens aangetrouwd. Heb je allemaal niks aan.

Myheritage probeert het bij mij ook, om me zo te koppelen (al ben ik dus niet van plan te betalen), maar één van de betreffende zeer verre familieleden heeft dus ook al een stamboom van vele duizenden personen. Terwijl ik van diegene alleen maar op zoek ben naar de echtgenoot van een tante van mijn betovergrootvader en hun kinderen. Verder hoeft van mij niet. Pogingen om met nazaten contact te leggen hebben nog geen enkele reactie opgeleverd.

Laat maar dus.
Laatst gewijzigd door witte angora op 24 jul 2015 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Overlijden !

Ongelezen bericht door sjohie »

Voor die 108 euro (12x9/maand) krijg je toegang tot hun systeem, en kan je zelf een stamboom opbouwen, of zoeken op personen. Geen garantie dat je persoon X gaat vinden. Het succes van dat laatste hangt van 2 dingen af, hoe nauwkeurig is de ingevoerde metadata van de personen in de database (doopnamen vs roepnamen bijvoorbeeld), en nog wel belangrijker, of ze überhaupt in de database staan. Het is een bedrijf, en die hebben geen toegang tot de GBA waar overlijden in bijgehouden werd. Dat staat wel in de gegevens van het kadaster, als je het kadastraal bericht object aanvraagt, als ze een koopwoning hadden, zou je het via die route kunnen proberen? Dan weet je als het goed is tenminste het jaar van overlijden. Maar die data bij het kadaster is ook niet altijd up to date, dus ook daar is er geen garantie.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overlijden !

Ongelezen bericht door witte angora »

Begraafplaats en/of crematorium zou een optie kunnen zijn. Alleen moet je wel weten bij welke je moet zoeken. Mijn betovergrootvader heb ik gevonden, ik wist dat hij RK was, dus de begraafplaats was niet zo moeilijk. En dan komt het - ik had zijn geboorte- en sterfdatum, en daardoor kon de begraafplaats hem in no-time traceren. Alhoewel het graf er niet meer is.

Of je van recente overlijdens gegevens zult krijgen weet ik niet. Toen onlangs mijn tante overleden was werd ik door het crematorium waar mijn oom indertijd gecremeerd is doorverwezen naar de begrafenisondernemer; en die begon meteen te stuiteren toen ik om contactgegevens van familie van mijn (aangetrouwde) tante vroeg. Uiteindelijk nog wel goedgekomen omdat hij mijn gegevens aan de opdrachtgever wilde verstrekken. Tante is trouwens elders gecremeerd dan mijn oom.

Maar ik bedoel maar te zeggen: het is de moeite waard om het te proberen, maar hou rekening met de mogelijkheid dat er vanwege privacywetgeving niets gezegd mag worden.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Overlijden !

Ongelezen bericht door taxikemperman »


16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overlijden !

Ongelezen bericht door 16again »

Uit ervaring weet ik dat vriendelijk praatje aanknopen met buren ook informatie kan opleveren

Satho
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2015 17:35

Re: Overlijden !

Ongelezen bericht door Satho »


seuren
Berichten: 80
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:35

Re: Overlijden !

Ongelezen bericht door seuren »

Julie4444 schreef:
seuren schreef:Mij is ter ore gekomen dat personen uit het verleden met wie ik vroeger een innige band had zijn overleden. Er is iemand van wie ik graag wil weten wanneer die persoon de wereld verlaten heeft.

Via de familiewebsite staat er wel iemand met dezelfde naam maar die is in 1923 overleden. Terwijl de persoon die ik zoek van 1947 is. Ik wil graag weten wanneer die is overleden.

De Gemeente mag geen info verschaffen en de enige bloedverwant is ook overleden voor de rest is er geen familie meer. Geen idee of er begraven of gecremeerd is weet iemand of je via een crematorium of begraafplaats info kunt verkrijgen ?

Deze info heb ik via 'myheritage.com' verkregen kost € 108,00 info klopt niet en als je dat vermeldt dan zeggen ze dat ze dan voor jou een familie stamboom opzetten ?
Dat is niet de bedoeling ik wilde info maar die klopt niet dus en je geld is foetsie.

Boefjes ?
Volgens mij heb je niet helemaal begrepen waar die site voor bedoeld is? Lijkt me heel duidelijk dat ze zeggen hulp te bieden bij het maken van een familiestamboom... Dus wat hebben ze dan fout gedaan?
Op die website staan de namen van de personen die ik zocht. Als je dan op het overzicht klikt voor info dan staat er dat je daarvoor moet betalen. Ik betaalde voor het overzicht en niet voor een eigen familiestamboom. Inmiddels heb ik mijn geld terug na een stevige e-mail gestuurd te hebben.

22-07-2015
BLS*MYHERITAGE_LTD1877 3135 CYP

5248.****.****.****
108,78
Bij
Tijdelijk niet beschikbaar.
19-07-2015
BLS*MYHERITAGE_LTD1877 3135 CYP

5248.****.****.****
108,78

pghonders
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2012 13:20

Re: Overlijden !

Ongelezen bericht door pghonders »

Zoeken op internet met de naam tussen aanhalingstekens. Eventueel het woord genealogie erbij als het om een veel voorkomende naam gaat. Verder is er nog het krantenarchief van bijv de Koninklijke Bibliotheek. Er zijn ook sites met foto's van grafstenen, dus dat is ook een mogelijkheid. Overlijdens worden nl pas na 50 jaar openbaar gemaakt. En vergeet My Heritage: dat is een heel erg commerciele organisatie, die jou eerst gratis en voor niets zoveel mogelijk informatie laat leveren, maar als je zelf iets zoekt moet je er dik voor betalen. Er zijn meer van dergelijke Amerikaanse bedrijven.

seuren
Berichten: 80
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:35

Re: Overlijden !

Ongelezen bericht door seuren »

Iedereen bedankt voor de bijdragen. Ik ga volgende week naar de beheerder van het crematorium. Via internet is er verder niets te vinden.

Gesloten