LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Poortalarm winkel

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Beekerman
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:09

Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Beekerman »

Mag een beveiliger mij aanhouden na het afgaan van een poortalarm in een winkel?
Bij het binnengaan van een winkel ging het poortalarm af, ben toen door een medewerkster aangesproken en die heeft met mijn toestemming mijn tas gecontroleerd.
Bij het verlaten van de winkel weer hetzelfde scenario, poortalarm ging af en toen kwam een beveiliger om weer mijn tas te controleren, dit heb ik geweigerd en wilde gewoon doorlopen maar die beveiliger verhinderde dat en verder lopen was onmogelijk.
Politie is gekomen, alles gecontroleerd etc. en ik kon gaan, had immers geen strafbaar feit (gejat) gepleegd.
Weet dat zij niet wettelijk niet bevoegd zijn om mijn tas te controleren, volgens de huisregels wel maar dat kan ik weigeren.
Daarbij mogen ze volgens mij mij alleen aanhouden in geval van heterdaad, en voor zover mij bekend is een poortalarm geen heterdaad.
Ik denk dus dat ik volgens de regels gewoon verder had kunnen (mogen) lopen, was geen sprake van heterdaad en hoef mij verder niet te storen aan het gedrag van die beveiliger wat niet meer en minder is dan een burger in zo een pakje en niet boven de wet staan.
Kreeg vervolgens een winkelverbod maar dat neem ik voor lief.
Had die beveiliger juist gehandeld of is hij over de schreef gegaan, ik wil kijken of ik hem kan aanklagen voor wederrechtelijke vrijheidsberoving omdat hij zich zo dominant opstelde, en mij meteen als een crimineel behandelde.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je je gedraagt als een crimineel, wordt je ook zo behandeld. Wat verwacht je dan dat een beveiliger doet als je de winkel verlaat, met loeiend alarm, en weigert in je tas te laten kijken? Dat is, zolang het tegendeel niet bewezen is, inderdaad een "potentiële heterdaad". En dat kan je alleen uit de wereld helpen door even in je tas te laten kijken.

PS lees anders dit topic even door, dan weet je alles :mrgreen:

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door jerwarm »

Bij het binnengaan van een winkel ging het poortalarm af, ben toen door een medewerkster aangesproken en die heeft met mijn toestemming mijn tas gecontroleerd.
Bij het verlaten van de winkel weer hetzelfde scenario, poortalarm ging af en toen kwam een beveiliger om weer mijn tas te controleren,

het alarm functioneerde al niet behoorlijk toen u binnen kwam, derhalve is dit niet uw schuld maar die van de techniek.
Ik denk dat iets in/aan de tas de sensoren getriggerd heeft, dit gebeurt vaker met die "poortjes"
ik heb die al zo vaak loos zien afgaan.

Maar de beveiliger [hoewel beetje dom, hij had het aan de medewerker kunnen vragen] had volgens de voorschriften van de winkel gehandeld, daar valt dus niet veel over te zeggen.

het blijven mensen, waarvan sommigen hun vak erg serieus nemen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door crazyme »

jerwarm schreef:
het blijven mensen, waarvan sommigen hun vak erg serieus nemen.
Gezien de omvang van winkeldiefstal is het maar goed dat ze hun werk serieus nemen....

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door jerwarm »

crazyme schreef:
jerwarm schreef:
het blijven mensen, waarvan sommigen hun vak erg serieus nemen.
Gezien de omvang van winkeldiefstal is het maar goed dat ze hun werk serieus nemen....
Bij het binnengaan van een winkel ging het poortalarm af, ben toen door een medewerkster aangesproken en die heeft met mijn toestemming mijn tas gecontroleerd.
Bij het verlaten van de winkel weer hetzelfde scenario, poortalarm ging af en toen kwam een beveiliger om weer mijn tas te controleren,
als die beveiliger even normaal had geinformeerd, dan was dit waarschijnlijk helemaal niet nodig geweest.
Ik zie ze weleens vaker staan met zo'n arragante blik, die bij de Mediamarkt bijv.

het grappige is dat ik zelf in de beveiliging werk, en deze jongens eigenlijk een soort van conculega's zijn... derhalve heb ik heel weinig met ze op als ze arrogant gaan doen.
kan ik meteen aantonen dat het poortje in kwestie onmogelijk staat afgesteld en hem voor paal zetten.
hetgeen ik al eens gedaan heb bij een "onmogelijk"persoon met V'tje opgespeld en hem daarna verteld dat we collega's zijn die dezelfde screening ondergaan hebben. :lol:

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Moneyman »

als ik de OP lees, is het eerder TS die uitdagend reageert dan de beveiliger.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door jerwarm »

nee, ik lees het als> TS is al een keer gecontroleerd bij binnenkomst notabene wat eigenlijk nergens op slaat.... wat wil TS doen, spullen MEE de winkel innemen die niet uit de winkel kunnen komen??
dus TS was al wat gepikeerd, je wordt immers als een soort van voorverdachte/delinqent neergezet.

Nadat je de winkel dan verlaat gebeurt weer hetzelfde? ik zou ook echt not amused zijn en een discussie aangaan, dus ik snap de emotie best.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door kokka »

ik zie zovaak dat zodra dat piepertje gaat, degene die net door dat poortje gaat stopt en terug de winkel ingaat. ik loop gewoon door. ik heb niets gepikt, en reageer dus ook helemaal niet op dat ding. Als ik aangesproken wordt door een beveiliger of personeel, dan mogen ze in mijn tas kijken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door crazyme »

jerwarm schreef:
crazyme schreef:
jerwarm schreef:
het blijven mensen, waarvan sommigen hun vak erg serieus nemen.
Gezien de omvang van winkeldiefstal is het maar goed dat ze hun werk serieus nemen....
Bij het binnengaan van een winkel ging het poortalarm af, ben toen door een medewerkster aangesproken en die heeft met mijn toestemming mijn tas gecontroleerd.
Bij het verlaten van de winkel weer hetzelfde scenario, poortalarm ging af en toen kwam een beveiliger om weer mijn tas te controleren,
als die beveiliger even normaal had geinformeerd, dan was dit waarschijnlijk helemaal niet nodig geweest.
Ik zie ze weleens vaker staan met zo'n arragante blik, die bij de Mediamarkt bijv.

het grappige is dat ik zelf in de beveiliging werk, en deze jongens eigenlijk een soort van conculega's zijn... derhalve heb ik heel weinig met ze op als ze arrogant gaan doen.
kan ik meteen aantonen dat het poortje in kwestie onmogelijk staat afgesteld en hem voor paal zetten.
hetgeen ik al eens gedaan heb bij een "onmogelijk"persoon met V'tje opgespeld en hem daarna verteld dat we collega's zijn die dezelfde screening ondergaan hebben. :lol:
Jij hebt geen hoge pet op van jouw collega's, die vooringenomenheid is helder.

Maar de arrogantie welke van jouw houding afdruipt is wel bijzonder.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door jerwarm »

crazyme schreef:
jerwarm schreef:
crazyme schreef:Gezien de omvang van winkeldiefstal is het maar goed dat ze hun werk serieus nemen....
Bij het binnengaan van een winkel ging het poortalarm af, ben toen door een medewerkster aangesproken en die heeft met mijn toestemming mijn tas gecontroleerd.
Bij het verlaten van de winkel weer hetzelfde scenario, poortalarm ging af en toen kwam een beveiliger om weer mijn tas te controleren,
als die beveiliger even normaal had geinformeerd, dan was dit waarschijnlijk helemaal niet nodig geweest.
Ik zie ze weleens vaker staan met zo'n arragante blik, die bij de Mediamarkt bijv.

het grappige is dat ik zelf in de beveiliging werk, en deze jongens eigenlijk een soort van conculega's zijn... derhalve heb ik heel weinig met ze op als ze arrogant gaan doen.
kan ik meteen aantonen dat het poortje in kwestie onmogelijk staat afgesteld en hem voor paal zetten.
hetgeen ik al eens gedaan heb bij een "onmogelijk"persoon met V'tje opgespeld en hem daarna verteld dat we collega's zijn die dezelfde screening ondergaan hebben. :lol:
Jij hebt geen hoge pet op van jouw collega's, die vooringenomenheid is helder.

Maar de arrogantie welke van jouw houding afdruipt is wel bijzonder.
nee dat is grote onzin, dat heet ervaring en een kijkje achter de schermen te hebben genomen.
ze zijn geen directe collega's, maar wel zitten ze in soortgelijke branche.

je hoeft niet ogenschijnlijk iedereen meteen te mogen omdat ie hetzelfde werk doet of wel? En ja er kunnen best wel goede beveiligers tussen zitten maar dat zijn ze helaas niet allemaal...
screening is op zich goed, alleen de contactuele eigenschappen kunnen nogal eens verbeterd worden.
Hetgeen je ook ziet bij andere dienstverlening, bv parkeerbeheer.


vooringenomen is pas om iemand arrogant te noemen terwijl je degene niet eens persoonlijk kent.
ik heb het over beveiligers die bv bij de MM staan en je bij het binnengaan vooraf al screenen met een bepaalde houding. Ik noemde degene arrogant vanwege een onbehoorlijke woordenwisseling tegen een andere klant...
maar jij was er niet bij en dat hoef ik jou niet uit te leggen.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door jerwarm »

kokka schreef:ik zie zovaak dat zodra dat piepertje gaat, degene die net door dat poortje gaat stopt en terug de winkel ingaat. ik loop gewoon door. ik heb niets gepikt, en reageer dus ook helemaal niet op dat ding. Als ik aangesproken wordt door een beveiliger of personeel, dan mogen ze in mijn tas kijken.

ik doe precies hetzelfde.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door crazyme »

jerwarm schreef:
crazyme schreef:
Maar de arrogantie welke van jouw houding afdruipt is wel bijzonder.
maar jij was er niet bij en dat hoef ik jou niet uit te leggen.
I rest my case.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door jerwarm »

crazyme schreef:
jerwarm schreef:
crazyme schreef:
Maar de arrogantie welke van jouw houding afdruipt is wel bijzonder.
maar jij was er niet bij en dat hoef ik jou niet uit te leggen.
I rest my case.

dan moet je wel alles quoten wat ik schrijf, en niet alleen wat jou maar goed uitkomt.
maar goed ik zal er verder niet op ingaan.
je zoekt blijkbaar de confrontatie hier op het internet.

verder zoeken. :wink:

Beekerman
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:09

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Beekerman »

Moneyman schreef:Als je je gedraagt als een crimineel, wordt je ook zo behandeld. Wat verwacht je dan dat een beveiliger doet als je de winkel verlaat, met loeiend alarm, en weigert in je tas te laten kijken? Dat is, zolang het tegendeel niet bewezen is, inderdaad een "potentiële heterdaad". En dat kan je alleen uit de wereld helpen door even in je tas te laten kijken.

PS lees anders dit topic even door, dan weet je alles :mrgreen:
Nou bedankt dat je mij min of meer als een crimineel afschilderd. Er zijn rechten en plichten, en daar heeft ook die beveiliger zich aan te houden. Ik mag worden aangehouden als ik op heterdaad betrapt ben, en aangezien dat niet het geval was heeft hij geen reden mij aan te houden, een poortalarm is geen bewijs van heterdaad. Daarbij voel ik mij niet geroepen om zijn bevelen op te volgen, waarom, ik heb niets verkeerd gedaan, hij is volgens de wet een burger , niet meer of minder.
Maar sommigen van die menen op de stoel van de politie te moeten gaan zitten, en boven de wet te kunnen werken, maar helaas dat is niet zo. Hoe zou jij je voelen als je binnen vijf minuten tot twee keer toe aan een tascontrolle onderworpen gaat worden? De eerste keer heb ik meegewerkt, daarbij zijn zij wettelijk niet bevoegd, dus waar hebben we het over. Dat topic uit dat forum had ik al gelezen maar geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door ruud_a »

Misschien kunt u onderhandelen.
Als u in mijn tas wilt kijken, krijg ik de boodschappen die ik heb gedaan gratis en anders roept u de politie maar.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door 16again »

Beekerman schreef:Mag een beveiliger mij aanhouden na het afgaan van een poortalarm in een winkel?
Bij het binnengaan van een winkel ging het poortalarm af, ben toen door een medewerkster aangesproken en die heeft met mijn toestemming mijn tas gecontroleerd.
Bij het verlaten van de winkel weer hetzelfde scenario, poortalarm ging af en toen kwam een beveiliger om weer mijn tas te controleren, dit heb ik geweigerd en wilde gewoon doorlopen maar die beveiliger verhinderde dat en verder lopen was onmogelijk.
Bij binnenkomst had je al:
-doorzoeken tas moeten weigeren en rechtsomkeer maken
OF:
-tas laten doorzoeken , en beseffen dat bij verlaten van de winkel het alarm weer af gaat, en bijbehorende tas controle weer nodig is.

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door aarie25 »

Beekerman schreef: Had die beveiliger juist gehandeld of is hij over de schreef gegaan, ik wil kijken of ik hem kan aanklagen voor wederrechtelijke vrijheidsberoving omdat hij zich zo dominant opstelde, en mij meteen als een crimineel behandelde.
en wat denk je dat een rechter hier over gaat zeggen dan? ik vind dat je het wel een beetje opblaast,
ik snap dat het vervelend is dat je steeds gecontroleerd wordt, maar om dan gelijk mensen te willen aan klagen voor vrijheidsberoving :roll:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door sjohie »

aarie25 schreef:
Beekerman schreef: Had die beveiliger juist gehandeld of is hij over de schreef gegaan, ik wil kijken of ik hem kan aanklagen voor wederrechtelijke vrijheidsberoving omdat hij zich zo dominant opstelde, en mij meteen als een crimineel behandelde.
en wat denk je dat een rechter hier over gaat zeggen dan? ik vind dat je het wel een beetje opblaast,
ik snap dat het vervelend is dat je steeds gecontroleerd wordt, maar om dan gelijk mensen te willen aan klagen voor vrijheidsberoving :roll:
Waarschijnlijk wat te veel Amerikaanse TV gekeken, maar goed, de soep wordt met dit soort kreten vaak lang niet zo heet gegeten als deze wordt op gediend.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Beekerman schreef:
Moneyman schreef:Als je je gedraagt als een crimineel, wordt je ook zo behandeld. Wat verwacht je dan dat een beveiliger doet als je de winkel verlaat, met loeiend alarm, en weigert in je tas te laten kijken? Dat is, zolang het tegendeel niet bewezen is, inderdaad een "potentiële heterdaad". En dat kan je alleen uit de wereld helpen door even in je tas te laten kijken.

PS lees anders dit topic even door, dan weet je alles :mrgreen:
Nou bedankt dat je mij min of meer als een crimineel afschilderd. Er zijn rechten en plichten, en daar heeft ook die beveiliger zich aan te houden. Ik mag worden aangehouden als ik op heterdaad betrapt ben, en aangezien dat niet het geval was heeft hij geen reden mij aan te houden, een poortalarm is geen bewijs van heterdaad. Daarbij voel ik mij niet geroepen om zijn bevelen op te volgen, waarom, ik heb niets verkeerd gedaan, hij is volgens de wet een burger , niet meer of minder.
Maar sommigen van die menen op de stoel van de politie te moeten gaan zitten, en boven de wet te kunnen werken, maar helaas dat is niet zo. Hoe zou jij je voelen als je binnen vijf minuten tot twee keer toe aan een tascontrolle onderworpen gaat worden? De eerste keer heb ik meegewerkt, daarbij zijn zij wettelijk niet bevoegd, dus waar hebben we het over. Dat topic uit dat forum had ik al gelezen maar geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Bekijk het nou eens zonder al je emotie. Je loopt een winkel uit, het alarm gaat af, en je weigert in je tas te laten kijken. Wat is dan de enige logische reactie van een beveiliger - die er expliciet staat om diefstal te voorkomen? Zie je dat nou echt niet?

Mucha

Re: Poortalarm winkel

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Gesloten