LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Cass1962
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2012 13:18

aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Cass1962 »

Ik beheer momenteel de administratie voor een goede vriend om zijn financiën weer op de rit te krijgen.
Hij stond nog ingeschreven op een adres in de BRP maar voor die registratie was een onderzoek opgestart door de hoofdbewoner omdat hij daar weggestuurd was.
Sinds hij van dat adres is vertrokken slaapt hij op verschillende adressen en die zijn sterk wisselend.
Hij heeft een baan en door nu op deze manier een aantal maanden te wonen is het mogelijk om zijn schulden binnen 6 maanden op te lossen.

Schuldeisers zijn benaderd en regelingen zijn getroffen, overal is zijn correspondentieadres omgezet naar mijn adres.
Om ook overheidscorrespondentie op mijn adres binnen te krijgen, hebben we met mijn toestemming een briefadres voor hem aangevraagd op mijn adres bij Gemeente Moerdijk.

Hij heeft van de Gemeente een brief ontvangen waarin de aanvraag briefadres is afgewezen en dat de aanvraag omgezet wordt in aanvraag woonadres. Als hij niet binnen 4 weken zou reageren werd hij automatisch bij mij ingeschreven als woonachtig.
Na het lezen van afwijzing briefadres heeft hij niet verder gelezen en de brief gelaten voor wat het was.

Vorige week kreeg hij opnieuw een brief met de bevestiging dat hij op mijn adres is ingeschreven. Hij snapte het niet en liet mij de brief lezen. Toen kreeg ik ook de inhoud van de vorige brief te lezen.

1. Ik als hoofdbewoner heb alleen getekend voor akkoord briefadres
2. Ik als hoofdbewoner heb GEEN brief van de Gemeente Moerdijk gekregen over de afwijzing van het briefadres en heb daardoor geen bezwaar kunnen maken over het omzetten naar woonadres.

MIJN VRAAG: Mag de Gemeente Moerdijk zonder mij te informeren zomaar een briefadresaanvraag omzetten naar een woonadresaanvraag? De aanvrager krijg de kans om bezwaar in te dienen bij afwijzing, maar de hoofdbewoner krijgt hierover geen correspondentie.
De Gemeente zegt mij dat zij dit mogen omdat dit in de wet bepaalt is!?

Consequenties:
1. Ik word gekort op mijn toeslagen, gaat het gezamelijk inkomen omhoog en daardoor ook mijn huur voor in ieder geval 2 maanden. (vanaf moment aanvraag tot moment uitschrijving)
2. Vriend heeft zich per direct laten uitschrijven van mijn adres om mij niet te duperen
3. Vriend is nu zonder registratie BRP en losbekoppeld van BSN nummer

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door tijger1 »

En waar heeft hij dan die brief van de gemeente ontvangen?

Hebt u de volgende stappen gevolgd?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nadres-heb

Cass1962
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2012 13:18

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Cass1962 »

We hebben de stappen gevold volgens procedure.
Hij heeft de brief ontvangen p/a op m8jn adres.
Ik heb de post aan hem doorgegeven. Ik maak zijn post niet open.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ik zie het dan voor zijn schulden ook somber in, als hij zijn post niet leest. Laat hem dan maar bezwaar maken.

Cass1962
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2012 13:18

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Cass1962 »

De vraagstelling is of de Gemeente de aanvraag van briefadres mag wijzigen zonder de hoofdbewoner hiervan op de hoogte te stellen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Raadpleeg daarvoor een jurist. Ik ging ervan uit dat u zich zorgen maakte over de toeslagen. Voor sommige is het niet van invloed.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cass1962 schreef:De vraagstelling is of de Gemeente de aanvraag van briefadres mag wijzigen zonder de hoofdbewoner hiervan op de hoogte te stellen.
Dat kan ik me niet voorstellen. Heb je de Wel Basisregistratie Personen en het bijbehorende Besluit Basisregistratie Personen gecheckt?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is er voor neer inschrijven op een nieuw adres geen toestemming van anderen nodig. Dus ja, lijkt mij dat dit mag.

Cass1962
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2012 13:18

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Cass1962 »

Kweenie,
Dan zou iedereen zich dus zomaar overal kunnen inschrijven zonder de toestemming van de hoofdbewoner.....

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Cass1962 schreef:De vraagstelling is of de Gemeente de aanvraag van briefadres mag wijzigen zonder de hoofdbewoner hiervan op de hoogte te stellen.
Die vraag lijkt me niet relevant aangezien het college van B&W ambtshalve iemand kan inschrijven in de basisregistratie.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Arne,

Dat het college dat kan, wil niet zeggen dat het dan geen behoorlijk bestuur is om op z'n minst de hoofdbewoner in kennis te stellen. Dat dat niet gebeurt lijkt me nogal onwenselijk en onbehoorlijk, zeker gezien de grote financieel consequenties die dit kan hebben.

Ron van Asperen
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2015 14:53

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Ron van Asperen »

Probeer als belanghebbende zo snel mogelijk , maar in ieder geval binnen 6 weken zelf bezwaar te maken tegen die inschrijving , je hebt een belang : je toeslagen ; en hij woont niet bij jou !

JokeAndrik
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2013 18:29

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door JokeAndrik »

Dat is vreemd van uw gemeente, daar ik sinds kort bij een goede vriend 2 kamers huur en daarvoor eerst hij toestemming moest geven aan de gemeente, daarna kon ik mij inschrijven en daarna kreeg hij wederom bericht dat ik sta ingeschreven op zijn adres. Dat is de gebruikelijke wijze. Dit hebben we trouwens allemaal digitaal kunnen regelen via Digid.

robob
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2014 18:30

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door robob »

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt:
Ik woon alleen in Bergen en nam de administratie van mijn moeder, die in Den Haag woonde over.
Na een postadreswijziging ontving ik een keer een aanslag gemeentebelasting, waarbij de gemeente uitging van een tweepersoonshuishouden.
Met een gesprek op het gemeentehuis heb ik duidelijk gemaakt wat ik wilde en is alles terugedraaid.
Bij diverse instanties heb ik mijn adres vervolgens als p/a opgegeven.
Vandaar mijn advies: ga samen met een gemeenteambtenaar bespreken hoe je het wil hebben en wat de mogelijkheden zijn.

Sassem-1942@
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2015 15:53

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Sassem-1942@ »

De vraag is: "Mag de Gemeente Moerdijk zonder mij te informeren zomaar een briefadresaanvraag omzetten naar een woonadresaanvraag? De aanvrager krijg de kans om bezwaar in te dienen bij afwijzing, maar de hoofdbewoner krijgt hierover geen correspondentie."

De Gemeente zegt kennelijk dat zij dit mag, omdat dit in de wet bepaald is!?

De volgende vraag is natuurlijk: "Kan de gemeente laten zien dat in de wet (welke wet??) voorzien is in de afhandelingswijze zoals door de gemeente uitgevoerd".

Indien ja, dan komt de volgende vraag naar voren: Heeft de wetgever, maar in dit geval ook de gemeente wel nagedacht over de vraag of zomaar een adres aanpassen zonder dat de aanvrager of de hoofdbewoner van het betreffende adres persoonlijk is gehoord.
Het antwoord op die laatste vraag is in dit geval natuurlijk: "NEEN".

In feite is het in een dergelijk geval als hier in discussie niet fatsoenlijk (ongeacht de precieze wettekst) om zonder meer een adres toe te wijzen (te wijzigen of af te nemen). Het is wellicht lastig voor de gemeente, maar het hoort erbij dat de gemeente soms erg veel moet doen om zaken "netjes" af te handelen.

Cass1962
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2012 13:18

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Cass1962 »

Ron van Asperen schreef:Probeer als belanghebbende zo snel mogelijk , maar in ieder geval binnen 6 weken zelf bezwaar te maken tegen die inschrijving , je hebt een belang : je toeslagen ; en hij woont niet bij jou !
Ik heb die brief niet gelezen waarin de afwijzing stond voor briefadres, de omzetting naar inschrijving woonadres en heb dus geen bezwaar aan kunnen tekenen op tijd. De brief was niet aan mij geadresseerd, ik was niet op de hoogte.

Bezwaar maken heeft geen zin meer, Gemeente had vriend al bij me ingeschreven.

Cass1962
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2012 13:18

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Cass1962 »

robob schreef:Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt:
Ik woon alleen in Bergen en nam de administratie van mijn moeder, die in Den Haag woonde over.
Na een postadreswijziging ontving ik een keer een aanslag gemeentebelasting, waarbij de gemeente uitging van een tweepersoonshuishouden.
Met een gesprek op het gemeentehuis heb ik duidelijk gemaakt wat ik wilde en is alles terugedraaid.
Bij diverse instanties heb ik mijn adres vervolgens als p/a opgegeven.
Vandaar mijn advies: ga samen met een gemeenteambtenaar bespreken hoe je het wil hebben en wat de mogelijkheden zijn.
Ik ben al bij de Gemeente geweest.
De procedure is dat ik een onderzoek moet op laten starten waar vriend dan wel woont. Zodra dat is vastgesteld kon hij worden uitgeschreven.
Het omzetten van brief- naar woonadres was volgens de Gemeenteambtenaar toegestaan omdat dit zo in de wet staat.
Ik als hoofdbewoner kan dus op voorhand geen bezwaar aantekenen omdat ik niet schriftelijk op de hoogte gesteld wordt van de afwijzing, omzetting aanvraag naar woonadres en mogelijkheid tot bezwaar.

Om mij niet verder in de problemen te brengen (onderzoek kan maanden duren) heeft vriend zich per direct laten uitschrijven.
Op papier volgens Gemeente heeft hij 6 weken bij mij gewoond, toeslagen over die periode worden teruggedraaid.
Vriend is nu uitgeschreven naat land onbekend wat grote gevolgen heeft i.v.m. loskoppeling van persoon en bsn-nummer (belasting, ziekenhuisopname, werkgever, verlengen rijbewijs enz)

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Welke toeslagen?

Cass1962
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 feb 2012 13:18

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Cass1962 »

Zorgtoeslag, huurtoeslag in ieder geval.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: aanvraag brief- naar woonadres omgezet mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door tijger1 »

U bent geen fiscaal partner, dus op de zorgtoeslag heeft het geen invloed.

Gesloten