LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voorbeeldbrief

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door sacredfour »

Heb je betalingsproblemen met de belastingdienst en je bent onvermogend dan is er een uitkomst. Dit moet werken voor alle bestuurlijke boetes, belastingen CJIB, maar niet voor strafzaken. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je inkomen ook onder het beslagvrije voet valt en verder geen vermogensbestanddelen zijn waarop beslag kan worden gelegd:
Hier is een voorbeeldbrief:
Betreft aanslagnummer …………………

Geachte heer, mevrouw,

Graag zou ik aan mijn betalingsverplichting m.b.t. bovenvermelde aanslag willen voldoen zodra mijn financiële toestand dit toelaat.
Ik ben op het ogenblik afhankelijk van een uitkering die onder het beslagvrije inkomen valt.
Verder heb ik geen vermogensaandelen waar beslag op zou kunnen worden gelegd.
Ik ben houder van een auto, maar geen eigenaar. Mijn inboedel is verpand aan een eerdere schuldeiser.
Natuurlijk ben ik bereid bewijs te leveren van bovenvermelde feiten indien u dit verlangt.
Omdat er voor deze schuld geen kwijtschelding kan worden verleent verzoek ik u vriendelijk de schuld op te schorten totdat mijn financiële situatie veranderd. Natuurlijk zal ik u hiervan kennis brengen.
In het geval dat u ondanks mijn verzoek, in alle redelijkheid opgesteld, weigert mee te werken aan een oplossing en de vordering toch ter incasso aanbiedt aan de deurwaarder zou ik u willen wijzen op art 3:13 BW:
1. Degene aan wie een bevoegdheid toekomt, kan haar niet inroepen, voor zover hij haar misbruikt.

2. Een bevoegdheid kan onder meer worden misbruikt door haar uit te oefenen met geen ander doel dan een ander te schaden of met een ander doel dan waarvoor zij is verleend of in geval men, in aanmerking nemende de onevenredigheid tussen het belang bij de uitoefening en het belang dat daardoor wordt geschaad, naar redelijkheid niet tot die uitoefening had kunnen komen.
3. Uit de aard van een bevoegdheid kan voortvloeien dat zij niet kan worden misbruikt.
en:
De rechten en plichten uit hoofde van de Ambtenarenwet en het Algemeen Rijksambtenarenreglement zijn op hem (belastingdeurwaarder) van toepassing. In de uitoefening van zijn functie is de belastingdeurwaarder bestuursorgaan in de zin van de Awb dan wel handelt hij onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan (de ontvanger). Als zodanig vervult hij zijn taak zonder vooringenomenheid, gebruikt hij zijn bevoegdheid niet voor een ander doel dan waarvoor die bevoegdheid is verleend en waakt hij ervoor dat de nadelige gevolgen van zijn handelen niet onevenredig zijn in verhouding tot de met die handelingen te dienen doelen.

Maar ik vertrouw erop dat u het niet zover zal laten komen.

Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning,

teken ik,
Laatst gewijzigd door sacredfour op 06 feb 2016 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dus de mensen die wel met geld om kunnen gaan mogen dan de kosten voor klaplopers ophoesten? U bent zeker van de SP of FNV?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door Brahms »

En zelf al uitgeprobeerd. Mijn tip, betaal netjes en op tijd, dan heb je het minste gezeur.

Voorkom rechtsongelijkheid, mensen die vermogen en/of bezittingen hebben moeten betalen, mensen welke (zogenaamd) niets hebben hoeven niet te betalen. Dat kan natuurlijk niet en is in principe oneerlijk. Een goede financiele huishouding moet niet moeilijk zijn, het is zeer vaak een manier van leven (en geld uit geven).

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ons huidig financiële systeem is een stoelendans. Het is onvermijdelijk dat er mensen uitvallen(in de financiële problemen komen) Het zijn niet de individuen die hier de schuld zijn, alhoewel je dit natuurlijk nooit zwart wit kan zien. Het systeem moet falen. Het is als een overstroming, de laagst gelegen gebieden gaan eerst. Ja en ongetwijfeld zitten hier mensen tussen die niet met geld kunnen omgaan. Maar ook mensen die hun baan verloren hebben, in de problemen zijn gekomen na een echtscheiding, of een veel te dure hypotheek hebben afgesloten.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door Brahms »

sacredfour schreef:....Maar ook mensen die hun baan verloren hebben, in de problemen zijn gekomen na een echtscheiding, of een veel te dure hypotheek hebben afgesloten......
In dit mooie land is overal een oplossing voor, uitkeringen, subsidies, verzekeringen en advies tot dat je er bij neervalt...
Heel veel mensen leven ruim boven hun stand, mooie dure auto voor de deur, kopen alles wat er te krijgen is via Internet, nemen een (te) hoge hypotheek, maken luxe reizen, kopen elk jaar de nieuwst mobiel en sparen niets.
Dan komt er een kink in de kabel, echtscheiding, ontslag, ziekte en voordat je het weet moeten ze hun hand ophouden om alle financiën verplichtingen te kunnen betalen.
Maar wel de duurste TV aan de muur en wonen in een te duur huis. Maar de gewone betalingen kunnen dan ineens niet meer worden opgebracht. Die moeten worden kwijtgescholden en mogen andere dan dus indirect betalen .....
Wij hebben ook zulk soort mensen in de buurt, faillissement staat op internet, maar de pakjesdienst staat elke avond, 6 dagen per week wel voor de deur met weer een nieuwe internetaankoop.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door sacredfour »

Brahms, je schetst hier niet de juiste situatie. Ga maar eens bij schuldhulpverleners vragen hoe het zit.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door Brahms »

sacredfour schreef:Brahms, je schetst hier niet de juiste situatie. Ga maar eens bij schuldhulpverleners vragen hoe het zit.
In jouw ogen misschien niet, in mijn opinie wel !

Heel veel financiele problemen hebben mensen aan zich zelf te danken. Lees maar eens mee in de tientallen topics alleen al op dit forum. Te hoge hypotheken afgesloten, te hoge rente betalen, huurachterstanden maar laten oplopen, loonbeslag, boetes niet betalen, deurwaarders, incasso buros, problemen met de belastingdienst en ziektekostenverzekering.

Maar als je dan wat verder kijkt in zo'n topic blijkt dat de kern van het probleem vaak bij de mens zelf ligt. En als het dan fout loopt zenden we even jou voorbeeldbrief in " en het probllem is opgelost".
Gewoon leven naar financiën, dan maar ietsje minder luxe en een wat minder nieuwe mobiel, TV, I-pad en auto, en de rekeningen op tijd betalen en wat sparen voor onverwachtse uitgaven.
Dan is de kans erg, erg klein dat je in de schuldsanering komt.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door sacredfour »

Misschien heb je teveel "dubbeltje op zijn kant" gekeken. Ik heb zelf ook met schuldhulpverlening te maken, en alhoewel ik moet toegeven dat de situatie die jij schetst voorkomt dit zeker niet altijd het geval is.

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door riddert »

sacredfour schreef:Heb je betalingsproblemen met de belastingdienst en je bent onvermogend dan is er een uitkomst. Dit moet werken voor alle bestuurlijke boetes, belastingen CJIB, maar niet voor strafzaken. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je inkomen ook onder het beslagvrije voet valt en verder geen vermogensbestanddelen zijn waarop beslag kan worden gelegd:
Hier is een voorbeeldbrief:
Betreft aanslagnummer …………………

Geachte heer, mevrouw,

Graag zou ik aan mijn betalingsverplichting m.b.t. bovenvermelde aanslag willen voldoen zodra mijn financiële toestand dit toelaat.
Ik ben op het ogenblik afhankelijk van een uitkering die onder het beslagvrije inkomen valt.
Verder heb ik geen vermogensaandelen waar beslag op zou kunnen worden gelegd.
Ik ben houder van een auto, maar geen eigenaar. Mijn inboedel is verpand aan een eerdere schuldeiser.
Natuurlijk ben ik bereid bewijs te leveren van bovenvermelde feiten indien u dit verlangt.
Omdat er voor deze schuld geen kwijtschelding kan worden verleent verzoek ik u vriendelijk de schuld op te schorten totdat mijn financiële situatie veranderd. Natuurlijk zal ik u hiervan kennis brengen.
In het geval dat u ondanks mijn verzoek, in alle redelijkheid opgesteld, weigert mee te werken aan een oplossing en de vordering toch ter incasso aanbiedt aan de deurwaarder zou ik u willen wijzen op art 3:13 BW:
1. Degene aan wie een bevoegdheid toekomt, kan haar niet inroepen, voor zover hij haar misbruikt.
en
artikel 8 van de Verordening beroeps- en gedragsregels gerechtsdeurwaarders
2. Een bevoegdheid kan onder meer worden misbruikt door haar uit te oefenen met geen ander doel dan een ander te schaden of met een ander doel dan waarvoor zij is verleend of in geval men, in aanmerking nemende de onevenredigheid tussen het belang bij de uitoefening en het belang dat daardoor wordt geschaad, naar redelijkheid niet tot die uitoefening had kunnen komen.
3. Uit de aard van een bevoegdheid kan voortvloeien dat zij niet kan worden misbruikt.

Maar ik vertrouw erop dat u het niet zover zal laten komen.

Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning,

teken ik,
Ik vind dit werkelijk schandalig, om te kotsen hoe mensen zich in bochten wringen om onder hun verantwoordelijkheden en verplichtingen uit te komen. Maar dat schijnt in dit land volkomen normaal te zijn, het is natuurlijk ook makkelijker om een ander de schuld te geven van je situatie dan om die situatie ter veranderen zodat je er weer beter voor staat.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door ciske »

Wij hebben ook zulk soort mensen in de buurt, faillissement staat op internet, maar de pakjesdienst staat elke avond, 6 dagen per week wel voor de deur met weer een nieuwe internetaankoop
Ik vind dat jij een vrij harde mening hebt, als buur lijk jij mij niet geschikt.

Er zijn inderdaad mensen die leven alsof ze te veel hebben, en daarna in de sh/it zitten. Maar niet allemaal zoals jij hier beweert.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door Brahms »

ciske schreef:.....Ik vind dat jij een vrij harde mening hebt, als buur lijk jij mij niet geschikt.....
Vrijstaande woning, dus geen buren :D Maar wat "buren" met mijn mening te maken heeft, begrijp ik even niet. In onze vorige woning waren de buren overigens heel blij met ons........
...Ik vind dit werkelijk schandalig, om te kotsen hoe mensen zich in bochten wringen om onder hun verantwoordelijkheden en verplichtingen uit te komen. Maar dat schijnt in dit land volkomen normaal te zijn, het is natuurlijk ook makkelijker om een ander de schuld te geven van je situatie dan om die situatie ter veranderen zodat je er weer beter voor staat......
Juist ! De mensen welke wel hun zaakjes op orde hebben, vaak door wat zuiniger leven en wat harder werken, kunnen de schulden van anderen betalen.
Net als op dit forum, wel enorme topics hoe schandalig hoog de rente op hypotheken is, en hoe onder contracten uit te komen, maar nooit hoe schandalig weinig rente er op spaarrekeningen wordt gegeven, wat dan ook gelijk weer voor 90 procent aan de belasting kan worden afgedragen........
Immers daar denken ze nog steeds dat we 4 procent of meer ontvangen aan spaarrente ! !

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is goed dat er een bestaansminimum en een beslagvrije voet bestaat. Ik vind namelijk dat iedereen een dak boven zijn hoofd zou moeten kunnen hebben, zou moeten kunnen eten en zijn kinderen naar school zou moeten kunnen sturen. Deze kinderen hebben er niet voor gekozen om geboren te worden in een arm gezin. Het maakt mij ook niet uit of men in de armoede gekomen is vanwege een handicap, criminaliteit of gewoon pech. Ik vind het nog al wat om mensen de straat op te sturen waar het wachten is op een hongerdood of om dood te vriezen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er is niet één waarheid. De gevallen van Brahms komen voor, maar de gevallen van SacredFour ook. Ik kom dagelijks mensen tegen die in de schulden zitten, de oorzaken zijn net zo divers als de mensen zelf. Iedereen over één kam scheren doet niemand recht.

Overigens is de gerechtsdeurwaarderswet niet van toepassing op belastingdeurwaarders, dus die frase in de brief slaat nergens op.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door kss »

ik heb de brief ietwat herschreven met een andere toonzetting, je kan beter de schuldeiser paaien met toekomstige aflossingen en de weg leiden naar een oplossing dan wetsartikelen opsommen.

en... belastingdienst en overheden zijn tegenwoordig machines, dus denk niet dat het veel zal helpen, maar nee heb je en ja kun je altijd krijgen als er iemand zit met verstand en je ook kan helpen.

de brief richten aan de juiste persoon is dus key.


betreft aanslagnummer …………………

Geachte heer, mevrouw,

uit uw brief begrijp ik dat een belangrijk doel voor u is om belastingverplichtingen te innen bij voorkeur via financiële middelen en graag zou ik u willen tegemoet komen in deze doelstelling. Het liefste zou ook ik mijn betalingsverplichting m.b.t. bovenvermelde aanslag willen voldoen zodra mijn financiële toestand dit toelaat, dat is echter op dit moment onmogelijk.

In een notendop is mijn situatie als volgt;

Ik ben op het ogenblik afhankelijk van een kleine uitkering die onder het beslagvrije inkomen valt, heb daarnaast geen vermogensaandelen waar nog beslag op zou kunnen worden gelegd, zo ben ik bijvoorbeeld houder van een auto, maar niet de eigenaar en mijn inboedel is inmiddels verpand aan een eerdere schuldeiser.

Natuurlijk ben ik bereid bewijs te leveren van bovenvermelde feiten indien u dit verlangt, in dat geval ben ik genoodzaakt om ook mijn juridische mogelijkheden verder te benutten, dat betekend voor beide partijen dat we veel extra geld aan deurwaarders, rechters en advocaten kwijt zijn, en een jarenlange strijd zullen moeten voeren over wie recht heeft op wat en dat kan weer verdere gevolgen hebben op voorgaande of toekomstige aanslagen en alles wat daaraan gekoppeld zit zoals toeslagen, een neerwaartse spiraal waar ik en hopelijk ook u liever niet in wil belanden.

ik hoop daarom dat we het zonder dure tussenpartijen gezamenlijk kunnen oplossen en dat er voor deze schuld een kwijtschelding of saneringsplan kan worden verleent en zo niet dan verzoek ik u of de mogelijkheid bestaat om de schuld op te schorten totdat mijn financiële situatie veranderd.


Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning zie ik uw reactie of uitnodiging tot een persoonlijk gesprek om een succesvolle uitkomst voor beiden te realiseren met belangstelling tegemoet.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door sacredfour »

kss, ja zo kan het ook!

moneyman schreef:
Overigens is de gerechtsdeurwaarderswet niet van toepassing op belastingdeurwaarders, dus die frase in de brief slaat nergens op.
Hoezo dat?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ik lees dit:
De rechten en plichten uit hoofde van de Ambtenarenwet en het Algemeen Rijksambtenarenreglement zijn op hem van toepassing. In de uitoefening van zijn functie is de belastingdeurwaarder bestuursorgaan in de zin van de Awb dan wel handelt hij onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan (de ontvanger). Als zodanig vervult hij zijn taak zonder vooringenomenheid, gebruikt hij zijn bevoegdheid niet voor een ander doel dan waarvoor die bevoegdheid is verleend en waakt hij ervoor dat de nadelige gevolgen van zijn handelen niet onevenredig zijn in verhouding tot de met die handelingen te dienen doelen.
Oke hij valt dus onder bestuurswet

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. De belastingdeurwaarder is geen gerechtsdeurwaarder. Komt qua vereist opleidingsniveau ook niet in de buurt.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door sacredfour »

IK heb de brief aangepast.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door Brahms »

sacredfour schreef:IK heb de brief aangepast.
Maar goed, wat wil je nu met deze voorbeeldbrief ?
Of is deze voor je eigen situtie bedoelt en wil je alleen een "waterdichte" tekst hebben om onder je financiele verplichtingen uit te komen.
Misschien een idee dan om je auto, welke dan wel niet van je is, de deur uit te doen. Scheelt veel brandstofkosten en verzekeringen (als je die wel betaald....) en met dat geld kan je mooi je belastingen betalen. Net als wij ook doen. Verder wat meer gaan fietsen of met het OV, ook beter voor het milieu.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: voorbeeldbrief

Ongelezen bericht door puma73 »

Brahms schreef:
sacredfour schreef:IK heb de brief aangepast.
Maar goed, wat wil je nu met deze voorbeeldbrief ?
Of is deze voor je eigen situtie bedoelt en wil je alleen een "waterdichte" tekst hebben om onder je financiele verplichtingen uit te komen.
Misschien een idee dan om je auto, welke dan wel niet van je is, de deur uit te doen. Scheelt veel brandstofkosten en verzekeringen (als je die wel betaald....) en met dat geld kan je mooi je belastingen betalen. Net als wij ook doen. Verder wat meer gaan fietsen of met het OV, ook beter voor het milieu.
Het is een voorbeeldbrief om andere wanbetalers te helpen onder hun schulden uit te komen, hij heeft al een paar andere onzinbrieven op een ander forum geplaatst.

Meneer vergeet dat de maatschappij mag opdraaien voor deze wanbetalers. Deze kosten de maatschappij elk jaar miljarden euro's.

Gesloten