LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Marechaussee op Schiphol

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Ridder777

De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Goede middag allemaal,

Ik heb een vraag over de controle van de Marechaussee op Schiphol.

Controleren ze belastingschulden of CJIB openstaande boetes?
of alle 2?

Ik ben een beetje nieuwschierig

Moneyman
Berichten: 30088
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door Moneyman »

Beiden. En nog wel meer.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nieuwsgierig :roll:

Mucha

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ridder777 schreef:Goede middag allemaal,

Ik heb een vraag over de controle van de Marechaussee op Schiphol.

Controleren ze belastingschulden of CJIB openstaande boetes?
of alle 2?

Ik ben een beetje nieuwschierig
De Koninklijke Marechaussee heeft op alle Nationale en Internationale Luchthavens van het Koninkrijk der Nederlanden dezelfde bevoegdheden als de Politie. Ze kunnen dus in de computer zien als jij een belasting schuld of boete hebt open staan. Ze kunnen (en zullen waarschijnlijk) je dan aanhouden en vorderen direct het openstaande bedrag te voldoen. Eventueel kunnen ze de gewone politie erbij halen om je te laten gijzelen. Overigens is de KM niet bevoegd je te beletten het land te verlaten (tenzij je dus gegijzeld wordt of er een opsporingsbevel tegen je loopt) tenzij daarvoor een wettige reden bestaat.

Naast de politionele taken is de KM vooral belast met de beveiliging van de luchthaven.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door puma73 »

olaf79 schreef:
Ridder777 schreef:Goede middag allemaal,

Ik heb een vraag over de controle van de Marechaussee op Schiphol.

Controleren ze belastingschulden of CJIB openstaande boetes?
of alle 2?

Ik ben een beetje nieuwschierig
De Koninklijke Marechaussee heeft op alle Nationale en Internationale Luchthavens van het Koninkrijk der Nederlanden dezelfde bevoegdheden als de Politie. Ze kunnen dus in de computer zien als jij een belasting schuld of boete hebt open staan. Ze kunnen (en zullen waarschijnlijk) je dan aanhouden en vorderen direct het openstaande bedrag te voldoen. Eventueel kunnen ze de gewone politie erbij halen om je te laten gijzelen. Overigens is de KM niet bevoegd je te beletten het land te verlaten (tenzij je dus gegijzeld wordt of er een opsporingsbevel tegen je loopt) tenzij daarvoor een wettige reden bestaat.

Naast de politionele taken is de KM vooral belast met de beveiliging van de luchthaven.
Ze kunnen je wel degelijk beletten het land te verlaten, meestal is er bij gesignaleerde belastingschuld het verzoek om het paspoort/ID kaart van betrokkene in te vorderen. De KMar heeft aan de grens meer bevoegdheden dan jij denkt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door GJvdZ »

puma73 schreef:
olaf79 schreef:
Ridder777 schreef:Goede middag allemaal,

Ik heb een vraag over de controle van de Marechaussee op Schiphol.

Controleren ze belastingschulden of CJIB openstaande boetes?
of alle 2?

Ik ben een beetje nieuwschierig
De Koninklijke Marechaussee heeft op alle Nationale en Internationale Luchthavens van het Koninkrijk der Nederlanden dezelfde bevoegdheden als de Politie. Ze kunnen dus in de computer zien als jij een belasting schuld of boete hebt open staan. Ze kunnen (en zullen waarschijnlijk) je dan aanhouden en vorderen direct het openstaande bedrag te voldoen. Eventueel kunnen ze de gewone politie erbij halen om je te laten gijzelen. Overigens is de KM niet bevoegd je te beletten het land te verlaten (tenzij je dus gegijzeld wordt of er een opsporingsbevel tegen je loopt) tenzij daarvoor een wettige reden bestaat.

Naast de politionele taken is de KM vooral belast met de beveiliging van de luchthaven.
Ze kunnen je wel degelijk beletten het land te verlaten, meestal is er bij gesignaleerde belastingschuld het verzoek om het paspoort/ID kaart van betrokkene in te vorderen. De KMar heeft aan de grens meer bevoegdheden dan jij denkt.
Maar dan zal er toch echt eerst een opsporingsbevel moeten zijn. Als er alleen belastingschuld is (en die heb je al als je te laat bent met betalen) wordt je niet meteen aangehouden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door olaf79 »

puma73 schreef:Ze kunnen je wel degelijk beletten het land te verlaten, meestal is er bij gesignaleerde belastingschuld het verzoek om het paspoort/ID kaart van betrokkene in te vorderen. De KMar heeft aan de grens meer bevoegdheden dan jij denkt.
De rechter heeft hier meermaals een streep door gezet. Deze maatregel is in tegenspraak met zowel onze grondwet als verschillende europese verdragen. O.a. het verdrag dat bepaald dat het er vrij verkeer van personen is, en dat deze alleen in belang van de nationale veiligheid kunnen worden beperkt. Daarnaast bepaalde de rechter dat het uitreisverbod een te zwaar middel is, omdat de overheid en belastingdienst voldoende andere middelen ter beschikking staan om het geld te innen. O.a. de gijzeling (waarvan de wettigheid overigens ook ter discussie staat).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door sjohie »

Ridder777 schreef:Goede middag allemaal,

Ik heb een vraag over de controle van de Marechaussee op Schiphol.

Controleren ze belastingschulden of CJIB openstaande boetes?
of alle 2?

Ik ben een beetje nieuwschierig
Ze controleren normaliter je paspoort/ID-bewijs als je via Schiphol het land verlaat, en tegenwoordig, als tijdelijke maatregel buiten het gebouw voertuigen en mensen in het kader van terreurbestrijding. Na die controle zijn er 3 opties:

- Je paspoort/ID bewijs is geldig, en je staat niet gesignaleerd. Dus fijne vakantie.
- Je paspoort/ID bewijs is niet meer geldig, en je staat niet gesignaleerd. Dan is er de mogelijkheid tot een nooddocument, met redelijke kans op fijne vakantie
- Je paspoort/ID bewijs is geldig, en je staat wél gesignaleerd


Als je gesignaleerd staat, maw justitie, of de belastingdienst wil wat van je, dan kunnen ze je tegenhouden door je paspoort/id-bewijs in te vorderen. Ze zetten je dus niet vast, maar beletten je door het intrekken wel het verlaten van het land. Dan kan je, afhankelijk van wat er speelt, ter plekke de schuld voldoen, of ze dragen je over aan de politie. In het 1e geval is er nog een kans dat je je vlucht haalt als je op tijd op Schiphol bent, in het 2e geval gaat je dat niet lukken.

Da's de jip-en-janneke versie zoals het mij ooit uitgelegd is door een lid van de Marechaussee.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door puma73 »

GJvdZ schreef:
puma73 schreef:
Ze kunnen je wel degelijk beletten het land te verlaten, meestal is er bij gesignaleerde belastingschuld het verzoek om het paspoort/ID kaart van betrokkene in te vorderen. De KMar heeft aan de grens meer bevoegdheden dan jij denkt.
Maar dan zal er toch echt eerst een opsporingsbevel moeten zijn. Als er alleen belastingschuld is (en die heb je al als je te laat bent met betalen) wordt je niet meteen aangehouden.
Meestal als een belastingschuld gesignaleerd staat zijn er aanvullende voorwaarden bij die signalering, een daarvan kan zijn het invorderen van reisbescheiden is ID-kaart of paspoort als de schuld niet betaald wordt. En meestal sta je niet voor een paar honderd euro, maar voor ettelijke duizenden, tienduizenden of honderdduizenden euro. Het komt voor dat mensen gesignaleerd staan voor miljoenen euro.

En je verbaast je soms over het gemak waarmee de schuld dan in een keer wél kan worden betaald.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door Brahms »

sjohie schreef:.......Ze controleren normaliter je paspoort/ID-bewijs als je via Schiphol het land verlaat.....
- Als je naar een Schengen land reist vanaf bv Schiphol wordt het paspoort helemaal niet gecontroleerd.

- Als je vanuit een andere Schengen land dan Nederland naar een NIET Schengenland reist, is daar een eventuele belastingschuld in Nederland niet bekend. Dan moet er al een Internationaal opsporingsverzoek op je naam staan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door moederslink »

Ridder777 gaat naar Vietnam ( naar zijn dochter van 5 , met leuke cadeautjes ) , dus sowieso wordt alles gecontroleerd , neem ik aan.

Peetje456
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2017 23:57

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door Peetje456 »

Ik ben wel benauwd! In eind juni behoorlijk bedrag aan achterstallig betaald bij belasting. Nu hebben we financieel veel weer op de rit, maar in mijn veronderstelling, ook na betaling van aardig wat, kon er niet veel meer staan. Belde vanavond met belasting telefoon, had die meneer het inene over 1500€ aan autobelasting. Ik een dikke HUH? Nu kon hij niet inZien precies wat, dus morgen weer in de telefoon klimmen. Wij hebben een reis gekregen, sinds 12 jaar weer weg eens, maar ook "de grens" over. Wanneer kunnen ze moeilijk doen? Als er een dwangbevel is? Of ook op achterstand?
Aangezien we over twee weken gaan, kort dag dus. Ben bang dat ik aantal zaken betaald heb die nu alsnog als open staan.
Hoop zoekwerk en hoop morgen meer duidelijk te hebben wat zij dan daar hebben staan.
Maar dan hoop ik wel te weten waar ik op tegengehouden kan worden, wat ik beste kan doen, als zaken niet kloppen, dan kan ik dat later wel uitzoeken en voldoen of bezwaar maken.
Ik wil zo graag mijn 8 daagse reis maken over twee weken en knoop in maag nu...

Shanita
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2019 12:09

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door Shanita »

Beste allen,
Wanneer je in en uitreis vanaf Schiphol, vraag ik mij af of onze reis gedrag wel of niet worden geregistreerd ? Of is het alleen om de identiteitscontrole en zien of de reiziger belasting schuldig is etc...
Wordt er niet geregistreerd dat persoon A weg is en weer gekomen is dus en database waarin alles wordt opgeslagen?
Ik zou nl aan mijn reisgeschiedenis willen komen? Graag info....

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Shanita schreef:
24 aug 2019 12:14
Beste allen,
Wanneer je in en uitreis vanaf Schiphol, vraag ik mij af of onze reis gedrag wel of niet worden geregistreerd ? Of is het alleen om de identiteitscontrole en zien of de reiziger belasting schuldig is etc...
Wordt er niet geregistreerd dat persoon A weg is en weer gekomen is dus en database waarin alles wordt opgeslagen?
Ik zou nl aan mijn reisgeschiedenis willen komen? Graag info....
Als dat geregistreerd zou worden zou iedereen te volgen kunnen zijn. Dan hoefde dus niet meer naar bepaalde personen gezocht worden aangezien dan meteen te zien zou zijn waar ze heen zouden gaan.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien in China.

Shanita
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2019 12:09

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door Shanita »

Maar de marechaussee werkt toch samen met immigratie dienst dus neem ik aan dat het wel geregistreerd wordt. Vandaar mijn vraag.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door moederslink »

Tja als je naar Vietnam terugreist op last vd immigratiedienst , staat dat zeker ergens geregistreerd .
Er wordt écht wel gecontroleerd of je daadwerkelijk vertrekt.
Wanneer je eenmaal met de immigratiedienst te maken hebt ( gehad ) wordt iedereen sowieso gecontroleerd, uitreis en weer inreis.
Een eenmaal uitgezet persoon kan niet zomaar legaal weer Nederland inreizen , dat wordt opgemerkt.
Maar er zijn er genoeg die via sluiproutes Nederland weer binnen komen, maar die verdwijnen dan vaak in de illegaliteit.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waarheen gaat de reis? Binnen het Schengengebied wordt uw identiteitsbewijs niet eens gecontroleerd door de marechaussee.

Welke nationaliteit heeft u? De Immigratiedienst (of de IND) heeft geen enkele rol bij (reizen van) personen met de Nederlandse nationaliteit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De Marechaussee op Schiphol

Ongelezen bericht door moederslink »

En Breien hoeft al helemáál niet bezorgd te zijn, want zij heeft niets te maken met de immigratiedienst , neem ik aan , toch? 😑

Gesloten