Creditcard contactloos betalen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Winkelwagen1984

Creditcard contactloos betalen

Ongelezen bericht door Winkelwagen1984 » 01 nov 2016 08:49

Ik heb een paar weken geleden mijn nieuwe creditcard gekregen, als vervanging voor de oude. Nu zag ik dat deze ook contactloos betalen is. Ik ben helemaal niet mee eens dat dit ook contactloos betalen is. Dus heb ik de creditcard service gebeld van de ABN-AMRO en die heeft de creditcard ondergebracht bij ICS. Nu heb ik deze mensen aan de lijn gekregen en zeiden dat ze dit niet eraf kunnen halen. want ze willen met de tijd mee gaan blabla. Nu is het zo dat u bij een paar winkels in Nederland het kan gebruiken, maar in het buitenland moet je eerst kijken waar het gebruikt kan worden.

Nu is het zo dat ik mijn credit card alleen gebruik voor grote bedragen of online aankopen als er geen Ideal is. en dacht dat ik het bedrag van contactloos betalen naar beneden kan zetten, maar dit ging ook niet.

Nu heb ik de bank zelf gesproken en die zei dat ze alleen de bank pas als optie kunnen geven van contactloos betalen en dat ze dit niet bij de creditcard kunnen doen omdat dit onder ICS valt. Nu wil ik een andere creditcard of andere bank gaan, maar de Rabobank en de ING vallen ook onder de creditcard service van ICS. Dit is toch monopolie? dat mag toch niet in Nederland? Weet iemand anders een bank die niets te maken heeft met ICS?

bprosman

Re: Creditcard contactloos betalen

Ongelezen bericht door bprosman » 01 nov 2016 09:01

en dacht dat ik het bedrag van contactloos betalen naar beneden kan zetten, maar dit ging ook niet.
Is 25 Euro niet lag genoeg dan ?

American Express ?

Eerst loopt iedereen te miepen dat ze "geskimmed" kunnen worden en dat de pincode afgekeken wordt. Nu is er een methode waarbij dat niet meer kan voor lage bedragen en is het weer niet goed.

En ja ik ken de "horror" verhalen dat ze kunnen skimmen op korte afstand, tot nu toe alleen OF hele onrealistische scenario's gezien OF (op facebook) ze hebben beschermingshoesjes in de verkoop en zijn wel gebaat bij wat paniek.

breien

Ongelezen bericht door breien » 01 nov 2016 10:02

Als u de creditcard alleen gebruikt voor hele grote bedragen of voor online aankopen indien de mogelijkheid van ideal er niet is, dan lijkt het mij dat u de creditcard lang niet altijd en overal mee heen neemt. Dan zal men uw pas ook nooit kunnen aflezen, ondanks de mogelijkheid tot contactloos betalen. Op de Zuidlaardermarkt zag ik bij vele kraampjes passenhouders die volgens de verkoper zeer veilig waren tegen aflezen of skimmen. Waarschijnlijk kan men die passenhouders van echt goede kwaliteit in verschillende winkels kopen (of redelijke kwaliteit en veel goedkoper bij de Action).
Wees gewoon realistisch en schat de risico's niet te hoog in. Zolang u maar gewoon zorgvuldig met u passen omgaat zijn de risico's erg klein.

Winkelwagen1984

Ongelezen bericht door Winkelwagen1984 » 01 nov 2016 10:06

Ik vind zelf dat de klant altijd zelf moet beslissen of ze het wel of niet willen hebben. Of het juist omlaag of het brag omhoog moet kunnen zetten. maar dit kan niet bij een creditcard. en je kan ook geen andere kaart aanvragen om geen contactloos te betalen te willen. De consument betaald voor de diensten van de bank.

En het is ook niet oké dat de grote banken bij de ICS zitten met de credit cards, zodat je weer verplicht bent om bij de ICS te zitten en niet bij je eigen bank.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 01 nov 2016 10:16

Banken hebben zelf geen creditcards, creditcardmaatschapijen besteden dit uit, in NL in dit geval aan ICS cards.
Maar zoals ik al zei, AMEX zit niet bij ICS.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 01 nov 2016 10:39

Winkelwagen1984 schreef:Ik heb een paar weken geleden mijn nieuwe creditcard gekregen, als vervanging voor de oude. Nu zag ik dat deze ook contactloos betalen is. Ik ben helemaal niet mee eens dat dit ook contactloos betalen is. Dus heb ik de creditcard service gebeld van de ABN-AMRO en die heeft de creditcard ondergebracht bij ICS. Nu heb ik deze mensen aan de lijn gekregen en zeiden dat ze dit niet eraf kunnen halen. want ze willen met de tijd mee gaan blabla. Nu is het zo dat u bij een paar winkels in Nederland het kan gebruiken, maar in het buitenland moet je eerst kijken waar het gebruikt kan worden.

Nu is het zo dat ik mijn credit card alleen gebruik voor grote bedragen of online aankopen als er geen Ideal is. en dacht dat ik het bedrag van contactloos betalen naar beneden kan zetten, maar dit ging ook niet.

Nu heb ik de bank zelf gesproken en die zei dat ze alleen de bank pas als optie kunnen geven van contactloos betalen en dat ze dit niet bij de creditcard kunnen doen omdat dit onder ICS valt. Nu wil ik een andere creditcard of andere bank gaan, maar de Rabobank en de ING vallen ook onder de creditcard service van ICS. Dit is toch monopolie? dat mag toch niet in Nederland? Weet iemand anders een bank die niets te maken heeft met ICS?
ICS is (niks meer dan) de uitvoerder van EC/MC in Nederland, als een bank een EC/MC kaart aan wil bieden aan een klant, gaat dat dus via hen. Ook al zou er een bank zijn die het nog wel zelf regelt, dan nog plakt EC/MC op elke pas zo'n contactloos betalen optie, dus dat kan je bij hen niet ontlopen. En het is geen monopolie, want er zijn meerdere creditcard maatschappijen, VISA is voor consumenten vaak de naaste concurrent, en dan zijn er ook nog American Express, en Diners club, in aflopende mate van populariteit. Allemaal zetten ze in op contactloos betalen, dus als je gebruik wilt blijven maken van een creditcard, zal je er niet aan kunnen ontkomen vrees ik.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 01 nov 2016 10:42

@Sjohie,
Visa wordt ook afgehandeld door ICS.

k2p

Ongelezen bericht door k2p » 01 nov 2016 10:50

@Winkelwagen1984 Naar mijn weten kan contactloos betalen tot max. 25 euro per keer. (max 50 euro voordat je je pincode weer moet invoeren. max 250 euro per dag) Ongeacht jouw limiet op de creditcard. Dus zelfs als je limit 5000 is, kan je nog steeds maar 25 euro contactloos betalen in 1 keer. Beweer jij dat het niet zo is? Of heb je (principieel) bezwaar tegen contactloosbetalen in zijn algemeen?

Winkelwagen1984

Ongelezen bericht door Winkelwagen1984 » 01 nov 2016 10:55

Ik weet dat het 25 euro is, maar ik ben tegen het contactloos betalen. Ik heb het bij mijn betaalpas wel kunnen regelen dat ik dit niet kan en vond het heel raar dat het niet kan bij de credit card, omdat dit niet vanuit de bank gaat.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 01 nov 2016 11:01

Het kan wel maar creditcardmaatschappijen doen dit niet. Ga met je tijd mee zou ik zeggen :-)

Overigens... in het buitenland (oa USA) kon je al heel lang kleine bedragen betalen zonder handtekening of pincode. Kaart swipen was voldoende heb je daar ook bezwaar tegen gemaakt ?

Winkelwagen1984

Ongelezen bericht door Winkelwagen1984 » 01 nov 2016 11:12

Het gaat mij meer om, dat de klant niet kan bepalen wat hij wilt, voor wat hij betaald voor de service aan de bank. Dat ze dit doen op de bankpas moeten ze zelf weten, want daar kan je ook bepalen wat je wilt. Maar een credit card gaan hele andere bedragen in om. en nu is het 25 euro, maar omdat je zegt je moet met de tijd mee gaan. Over een paar jaar is het misschien wel 200 euro, omdat de mensen 25 euro te weinig vinden op een credit card. en als er te vaak slimmen word gedaan, houdt de bank zijn handen er ook van af en dan is de consument de dupe. Net als dat internet bankieren fraude, wat vorig jaar op Radar en Kassa te vaak al op het nieuws is gekomen.

En over het buitenland, dat weet ik niet, ik heb altijd bij mijn credit card een pincode moeten gebruiken, ook in een winkel.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 01 nov 2016 11:21

Winkelwagen1984 schreef:Het gaat mij meer om, dat de klant niet kan bepalen wat hij wilt, voor wat hij betaald voor de service aan de bank. Dat ze dit doen op de bankpas moeten ze zelf weten, want daar kan je ook bepalen wat je wilt. Maar een credit card gaan hele andere bedragen in om. en nu is het 25 euro, maar omdat je zegt je moet met de tijd mee gaan. Over een paar jaar is het misschien wel 200 euro, omdat de mensen 25 euro te weinig vinden op een credit card. en als er te vaak slimmen word gedaan, houdt de bank zijn handen er ook van af en dan is de consument de dupe. Net als dat internet bankieren fraude, wat vorig jaar op Radar en Kassa te vaak al op het nieuws is gekomen.

En over het buitenland, dat weet ik niet, ik heb altijd bij mijn credit card een pincode moeten gebruiken, ook in een winkel.
Als het je niet aan staat, staat het je vrij om je creditcard weer in te leveren. Net als dat het een bedrijf (creditcardmij in dit geval) vrij staat om zelf keuzes te maken in hoe ze hun produkt willen aanbieden.
Overigens zal het over enige tijd waarschijnlijk eerder €10,- worden dan €200,- aangezien ze dat verplicht willen verlagen. Een slechte ontwikkeling overigens, vind ik.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 01 nov 2016 11:29

Net als dat internet bankieren fraude, wat vorig jaar op Radar en Kassa te vaak al op het nieuws is gekomen.
De enige voorbeelden die ik daar gezien heb is dat mensen via de telefoon authorisatie codes gingen voorlezen, en inderdaad ze hebben nooit hun pincode afgegeven.
Sommige branches, boekwinkels, je koffie afrekenen kan al een paar zonder pin of handtekening.
Kleine bedragen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 01 nov 2016 11:44

Denk eerder in toekomst dat we allemaal betalen met ons horloge / vingerafdruk en of via onze mobiel / nfc. De cc en bankpas hebben hun langste tijd wel gehad.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 01 nov 2016 11:46

angel1978 schreef:Als het je niet aan staat, staat het je vrij om je creditcard weer in te leveren. Net als dat het een bedrijf (creditcardmij in dit geval) vrij staat om zelf keuzes te maken in hoe ze hun product willen aanbieden.
Tsja zo kun je elke discussie doodslaan.
TS heeft een punt: waarom niet de klant de keuze geven dit aan of uit te zetten.
Overigens zal het over enige tijd waarschijnlijk eerder €10,- worden dan €200,- aangezien ze dat verplicht willen verlagen. Een slechte ontwikkeling overigens, vind ik.
Wat bedoel je met verplicht willen verlagen?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 01 nov 2016 11:53

TS heeft een punt: waarom niet de klant de keuze geven dit aan of uit te zetten.
Kosten ?
Een product komt met bepaalde eigenschappen, waarom zou een leverancier dat niet kunnen/mogen doen ?

k2p

Ongelezen bericht door k2p » 01 nov 2016 13:17

ICS zegt er het volgende over:
Binnen Europa kunt u over het algemeen bedragen tot en met € 25,- betalen zonder uw pincode in te toetsen. Wanneer u meerdere contactloze betalingen achter elkaar doet, is de kans groot dat u uit veiligheid een pincode moet invoeren en/of uw Card in de betaalautomaat moet steken. Buiten Europa kan het bedrag, dat u zonder pincode kunt betalen per land verschillen.
En verder:
Is uw Card na verlies of diefstal gebruikt voor kleine transacties zonder pincode? Dan vergoeden wij u normaal gesproken het bedrag dat is afgeschreven. U moet dan wel zorgvuldig met uw Card zijn omgegaan en het verlies of de diefstal tijdig aan ons hebben gemeld.
https://www.icscards.nl/ics/info/contactloos

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 01 nov 2016 13:34

Winkelwagen1984 schreef:Het gaat mij meer om, dat de klant niet kan bepalen wat hij wilt, voor wat hij betaald voor de service aan de bank. Dat ze dit doen op de bankpas moeten ze zelf weten, want daar kan je ook bepalen wat je wilt. Maar een credit card gaan hele andere bedragen in om. en nu is het 25 euro, maar omdat je zegt je moet met de tijd mee gaan. Over een paar jaar is het misschien wel 200 euro, omdat de mensen 25 euro te weinig vinden op een credit card. en als er te vaak slimmen word gedaan, houdt de bank zijn handen er ook van af en dan is de consument de dupe. Net als dat internet bankieren fraude, wat vorig jaar op Radar en Kassa te vaak al op het nieuws is gekomen.

Je kan als klant zo vaak niet bepalen wat je wilt, als ik een auto met 5 wielen wil, is die ook nergens te krijgen. (stuurwiel en reservewiel reken ik niet mee uiteraard)

Op dit moment is het 25 euro voor contactloos betalen, niks meer, niks minder. Je kan er van alles bij gaan verzinnen om je eigen onderbuikgevoelens te voedden, maar dat is niks meer dan dat, je eigen gevoel. Dat is niet de realiteit waarop jij nu je keus enkel kan baseren bij het wel of niet gebruiken van een creditcard.

Overigens zijn er ook veel mensen die bijvoorbeeld kleine elektronica kopen in china voor max 25 euro, of op vakantie er tol mee betalen, wat ook regelmatig kleinere bedragen zijn. Sterker nog, wij zijn net terug uit Italië, en alle tolbetalingen waren <15 euro, behalve die van de heen- en terugreis. Die hád ik dus contactloos kunnen betalen, als er zo'n terminal was geweest.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 01 nov 2016 15:38

Contactloos betalen is de nieuwe standaard en kan ook in het buitenland.
Andere aanbieders voor "normale creditcards" dan ICS zijn er niet in Nederland.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 01 nov 2016 15:48

MichielFRL schreef:Contactloos betalen is de nieuwe standaard en kan ook in het buitenland.
Andere aanbieders voor "normale creditcards" dan ICS zijn er niet in Nederland.
American Express is er nog.. :wink:

Gesloten