LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Belastingdienst contra de burger

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door Eres »

Ik wil U met het onderstaande graag voorleggen, hoe de burger door de belastingdienst simpel afgeserveerd wordt en verweer in principe volkomen onmogelijk gemaakt.
Mijn advies luidt, controleer goed welke bedragen de belastingdienst hanteert en reageer wanneer nodig direct.

Wanneer iemand ruim 10 jaar pensioen heeft, kan men er vanuit gaan, dat deze persoon er wat inkomen betreft niet of praktisch niets op vooruit gegaan is.
Deze persoon kreeg elk jaar rond november van het opvolgende jaar een verrekening van de zorgtoeslag.
Over 2015 schat de belastingdienst het inkomen ruim het dubbele en derhalve ontvangt de persoon over dat jaar geen zorgtoeslag vanwege een te hoog inkomen.
Net zoals de voorgaande jaren, kon men ervan uitgaan, dat na de aangifte over dat jaar, met een verkregen uitstel van aangifte, er rond november wederom een verrekening zal volgen.
Deze blijft uit en de persoon neemt hierover contact op met de belastingdienst, naar dan zal blijken een paar maanden te laat.
Dit gegeven en een niet ontvangen schrijven, hanteert de belastingdienst als een onweerlegbare reden om niet tot toekenning van een zorgtoeslag te komen.
Te laat reageren wordt erkend, een onhandige fout is gemaakt
De reden dat alle voorgaande jaren er na de aangifte een verrekening volgde en men er van uitging dat dit een gebruik was, wordt door de belastingdienst terzijde geschoven met ook de vermelding, de burger is zelf verantwoordelijk voor de inkomen gegevens en derhalve is er voor de dienst geen verklaring over het ingeschatte inkomen nodig.
Tegen deze gang van zaken is twee keer geprotesteerd en door de belastingdienst elke keer met ongeveer hetzelfde verweer afgewezen, gesterkt door de wetenschap, dat de Ombudsman geen zaken van de belastingdienst behandelt en derhalve rest de burger slechts een gang naar de rechtbank.
Wat dit voor de gemiddelde burger betekent, is gemakkelijk in te vullen en hierdoor kan deze een bepaalde mening en houding vormen.

Het blijft een onverteerbaar gegeven, dat de belastingdienst in november wel met terugwerkende kracht een terugvordering kan en mag doen over meerdere jaren en dat de burger deze mogelijkheid volkomen onthouden wordt.
Tevens dat de Belastingdienst voor de gemiddelde burger onschendbaar wordt gemaakt, door het gegeven, dat de ombudsman zich niet met belastingdienst zaken bezighoudt en de belastingdienst alles zelf afhandelt en slechts door middel van een rechtszaak tot een werkelijke verantwoording wordt verplicht.
Aan zo’n langdurige en kostbare rechtszaak zal een burger niet snel kunnen beginnen.

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door absent »

Onnodig topic. Je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor je inkomsten opgave. Einde topic. Aannames heten niet voor niets zo.

Loeter

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door Loeter »

Correct me if i'm wrong. Uit uw verhaal begrijp ik dat u moeite heeft met de houding van de Belastingdienst en dat dit komt door de reactie op uw verweer. Misschien had u wel gelijk moeten krijgen, maar omdat u te laat was met uw verweer is deze niet behandeld.

Het werkt zo. In Nederland hebben we de Awb (algemene wet bestuursrecht) waarin is opgenomen dat wanneer een overheidsorgaan (zoals de Belastingdienst, maar ook het UWV, RDW, etc) een beslissing neemt een belanghebbende tegen deze beslissing in bezwaar kan gaan. De termijn die hiervoor staat is 6 weken (er zijn een paar uitzonderingen). Wanneer u van deze gelegenheid geen gebruikt maakt, dan heeft u daarmee de kans om uw recht te halen voor een bijzonder groot deel verspeeld.

Op dit forum zijn, naast mensen die maar wat roepen, ook mensen die meer op de hoogte zijn van de fiscale mogelijkheden. Wellicht dat zij u meer advies kunnen geven.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door henk51 »

Wat een lang verhaal.Praktijk is heel eenvoudig. In december Inloggen op mijn toeslagen van de belastingdienst.met digiD Daar staat geschat inkomen aankomend jaar als dat te hoog of te laag is deze zelf aanpassen en alles is geregeld. Niet inloggen op mijn toeslagen.nl dat zijn handige jongens die zorgen dat ze bovenaan staan op de zoekmachines en vragen grof geld voor iets wat gewoon GRATIS is. Er staat ook een rekenhulp op site belastingdienst om je geschat jaarinkomen te berekenen. Ik doe dat al jaren zo voor mij en een goede kennis.

gr Henk

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door newmikey »

Misschien iets minder hoogdravende teksten gebruiken, dt zal de leesbaarheid ten goede komen. Maar ik destilleer er uit dat u gewoon uw zaakjes niet op orde heeft, nooit op de site checkt en vervolgens dat de BD in de schoenen wilt schuiven. Lijkt me kansloos. Ik zou iets meer eigen verantwoordelijkheidsgevoel aan de dag leggen als ik u was.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door sjohie »

Eres schreef:Ik wil U met het onderstaande graag voorleggen, hoe de burger door de belastingdienst simpel afgeserveerd wordt en verweer in principe volkomen onmogelijk gemaakt.
Mijn advies luidt, controleer goed welke bedragen de belastingdienst hanteert en reageer wanneer nodig direct.

Wanneer iemand ruim 10 jaar pensioen heeft, kan men er vanuit gaan, dat deze persoon er wat inkomen betreft niet of praktisch niets op vooruit gegaan is.
Deze persoon kreeg elk jaar rond november van het opvolgende jaar een verrekening van de zorgtoeslag.
Over 2015 schat de belastingdienst het inkomen ruim het dubbele en derhalve ontvangt de persoon over dat jaar geen zorgtoeslag vanwege een te hoog inkomen.
Net zoals de voorgaande jaren, kon men ervan uitgaan, dat na de aangifte over dat jaar, met een verkregen uitstel van aangifte, er rond november wederom een verrekening zal volgen.
Deze blijft uit en de persoon neemt hierover contact op met de belastingdienst, naar dan zal blijken een paar maanden te laat.
Dit gegeven en een niet ontvangen schrijven, hanteert de belastingdienst als een onweerlegbare reden om niet tot toekenning van een zorgtoeslag te komen.
Te laat reageren wordt erkend, een onhandige fout is gemaakt
De reden dat alle voorgaande jaren er na de aangifte een verrekening volgde en men er van uitging dat dit een gebruik was, wordt door de belastingdienst terzijde geschoven met ook de vermelding, de burger is zelf verantwoordelijk voor de inkomen gegevens en derhalve is er voor de dienst geen verklaring over het ingeschatte inkomen nodig.
Tegen deze gang van zaken is twee keer geprotesteerd en door de belastingdienst elke keer met ongeveer hetzelfde verweer afgewezen, gesterkt door de wetenschap, dat de Ombudsman geen zaken van de belastingdienst behandelt en derhalve rest de burger slechts een gang naar de rechtbank.
Wat dit voor de gemiddelde burger betekent, is gemakkelijk in te vullen en hierdoor kan deze een bepaalde mening en houding vormen.

Het blijft een onverteerbaar gegeven, dat de belastingdienst in november wel met terugwerkende kracht een terugvordering kan en mag doen over meerdere jaren en dat de burger deze mogelijkheid volkomen onthouden wordt.
Tevens dat de Belastingdienst voor de gemiddelde burger onschendbaar wordt gemaakt, door het gegeven, dat de ombudsman zich niet met belastingdienst zaken bezighoudt en de belastingdienst alles zelf afhandelt en slechts door middel van een rechtszaak tot een werkelijke verantwoording wordt verplicht.
Aan zo’n langdurige en kostbare rechtszaak zal een burger niet snel kunnen beginnen.
Dat is precies wat de belastingdienst ook zegt in al hun communicatie over toeslagen etc, en waar ze een aantal communicatie-experts voor in dienst hebben om continue te verbeteren. Maar goed, op een gegeven moment is het eigen verantwoordelijkheid, ik bedoel, in het geval van toeslagen wil je wat van ze, en heb je er direct financieel voordeel bij om eea goed in de gaten te houden. Volgens mij is het checken een aanpassen van die gegevens niet moeilijker dan dit hele verhaal hier in een topic op pennen. Op mijn sympathie hoef je in dit specifieke geval niet te rekenen, sorry.

Wat betreft het algemene plaatje, daarvoor zijn de wetmakers (regering, 2e en 1e kamer) de mensen die je moet benaderen, de belastingdienst voert simpel gezegd uit wat zijn bedenken. Je geluk is dat het verkiezingstijd is, dus mogelijk vind je bij een van de politieke partijen een luisterend oor voor je pleidooi om de rechten en plichten van de belastingdienst en burgers wat meer gelijk te trekken.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door olaf79 »

newmikey schreef:Misschien iets minder hoogdravende teksten gebruiken, dt zal de leesbaarheid ten goede komen. Maar ik destilleer er uit dat u gewoon uw zaakjes niet op orde heeft, nooit op de site checkt en vervolgens dat de BD in de schoenen wilt schuiven. Lijkt me kansloos. Ik zou iets meer eigen verantwoordelijkheidsgevoel aan de dag leggen als ik u was.
Nee in feite ging de belastingdienst hier de fout in. Hoewel de wetgever de verantwoording handig bij de burger legt voor fouten die de overheid maakt, is het niet per se gezegd dat dat ook correct is.
TS heeft m.i. terecht gedacht dat als de belastingdienst al jaren eenzelfde werkwijze hanteert zij dit ook voor het huidige jaar zal doen. Dat de belastingdienst opeens je inkomen verdubbeld is natuurlijk te gek voor woorden. Waar halen ze dat vandaan? Dat TS pas achter deze fout kwam toen het al te laat was is meer dan logisch.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door Eres »

Olaf79
jij snapt tenminste wat er gebeurt.

Na de definitieve aanslag is er wel op tijd geprotesteerd, de aanvraag voor de zorgtoeslag moest eerder ingediend zijn en voor de belastingdienst de reden tot niet uitbetalen.
Maar zoals uitgelegd, de ervaring was, dat het steeds rond november werd verrekend en ik vind het ook vrij normaal om daarop te wachten.

Het is zo gemakkelijk te schrijven over verantwoordelijkheid en regeltjes, de overheid klinkt ook zo.
Dit probleem is bij een ouder iemand voorgevallen en ik heb hier verder geen persoonlijk belang bij.
Ik vind het bedenkelijk, dat de slager zijn eigen vlees mag keuren en dat de burger slechts een juridische gang rest.
Zie het ook als een waarschuwing, vertrouw alleen op jezelf en controleer alles goed.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
newmikey schreef:Misschien iets minder hoogdravende teksten gebruiken, dt zal de leesbaarheid ten goede komen. Maar ik destilleer er uit dat u gewoon uw zaakjes niet op orde heeft, nooit op de site checkt en vervolgens dat de BD in de schoenen wilt schuiven. Lijkt me kansloos. Ik zou iets meer eigen verantwoordelijkheidsgevoel aan de dag leggen als ik u was.
Nee in feite ging de belastingdienst hier de fout in. Hoewel de wetgever de verantwoording handig bij de burger legt voor fouten die de overheid maakt, is het niet per se gezegd dat dat ook correct is.
TS heeft m.i. terecht gedacht dat als de belastingdienst al jaren eenzelfde werkwijze hanteert zij dit ook voor het huidige jaar zal doen. Dat de belastingdienst opeens je inkomen verdubbeld is natuurlijk te gek voor woorden. Waar halen ze dat vandaan? Dat TS pas achter deze fout kwam toen het al te laat was is meer dan logisch.
Tsja, aan de andere kant, ook mensen die een X aantal jaren hetzelfde inkomen hebben, kunnen eenmalig een hoger inkomen hebben door een erfenis oid, nog los van het feit dat percentages etc elk jaar wijzigen, en je dus na X jaar nét geen recht meer kan hebben op (zorg)toeslag, waar dat altijd wel zo was. En met evenveel inspanning als hier zo'n epistel als van TS tikken, kan je dit in je "mijn overheid" berichtenbox even checken, een actie die iemand nog geen 2 minuten tijd per jaar kost.

In het grotere geheel vind ik wel dat de overheid, en de belastingdienst specifiek, zich nogal makkelijk ontslaan van verantwoording ten nadele van de burgers, maar kom op, even checken of de bedragen goed zijn op internet, is nou ook niet echt een enorme inspanning.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door michieldejong »

olaf79 schreef:Dat TS pas achter deze fout kwam toen het al te laat was is meer dan logisch.
Let op: TS kwam al 2 jaar geleden achter de fout.
  • Eind 2014 kwam de voorschotbeschikking over 2015 met daarin het twee keer zo hoge inkomen en de mededeling dat de huurtoeslag stopgezet zou worden
  • Gedurende 2015 kwam er dus geen huurtoeslag binnen
  • Voor 1 mei 2016 moest er aangifte gedaan worden voor de inkomstenbelasting over 2015 (uitgezonderd uitstel). Die datum is ook de deadline voor het aanvragen van de huurtoeslag over 2015
  • Eind 2016 verwachtte TS een verrekening op basis van het daadwerkelijke inkomen over 2015. Die kwam niet omdat de toeslag al stopgezet was.
Ik snap wel dat als je al jaren een lopende aanvraag voor huurtoeslag hebt en die vervolgens op initiatief van de belastingdienst stopgezet wordt het bijzonder zuur is als de belastingdienst vervolgens zegt dat je die toeslag maar op tijd aan had moeten vragen.

stofzuigertje

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

belastingdienst gaat uit van gestegen inkomens en tijdig stoppen toeslagen.

omdat voor de studie van mijn zoon ze van 2015 (gouden handdruk jaar) uitgingen eind 2016 voor de 2017 berekening moest ik volgens achterkant formulier wegens sterk gedaald inkomen in 2016 een formulier invullen en ze zullen dan van werkelijke 2016 inkomen uit gaan.

Wel diende ik tijdig te reageren en heb ik gedaan.
Dit geld voor elke uitkering, Zorgtoeslag, Huurtoeslag en nog vele anderen.

Dat zij van verkeerde jaar uit gaan is jammer, maar in 2016 is 2015 en 2014 zichtbaar en als er eerder een hogere was....
Gewoon tijdig reageren en Eventueel op basis van werkelijke inkomsten tijdig aanvragen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ergens klopt er iets niet aan het verhaal van TS, of er zijn feiten weggelaten die toch van cruciaal belang zijn. Mijn vermoeden wordt gesterkt doordat TS schrijft dat de Nationale Ombudsman (NO) geen klachten over de Belastingdienst behandelt. Dit laatste is pertinent niet waar. Als men op de internetsite van de NO door de uitspraken bladert, komt men regelmatig onderzoeken tegen die over de Belastingdienst en/of Belastingdienst Toeslagen gaan.

Heeft TS al geprobeerd dit aan de NO voor te leggen? Zo ja, dan heeft de NO het instellen van een onderzoek waarschijnlijk afgewezen omdat er toch het één en ander niet klopt aan de zijde van TS en de NO geen mogelijkheid tot het slagen van een onderzoek zag. Anders kan ik het niet inschatten.

Zelf en diverse mensen in mijn omgeving meerdere keren met het bureau van de NO contact gehad. Altijd zijn we keurig door hen behandelt. Daar waar ze voor ons konden bemiddelen is dit altijd gedaan met het nodige positieve resultaat.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door k2p »

Ik heb in mijn kenissenkring onlangs ook zoiets gehad. Te hoge inkomen geschat bij bejaard echtpaar waardoor een toeslag werd stopgezet. Na het rechtzetten van het inkomen werd de toeslag voor het stopgezette jaar nog toegekend, maar werd de stopzetting niet ongedaan gemaakt waardoor een later jaar verloren ging.

Ik vind het toch een vrij arrogante reactie van Absent. Ben jij moderator dat jij kan beslissen of het einde topic is?

Ik vind dat de Belastingdienst veel meer tegemoet moet komen aan bejaarde mensen die niet zo vlug en snugger zijn als toen ze jonger waren.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door Eres »

Er worden geen feiten weggelaten, de topic is slechts een verkorte versie van de uitgebreide correspondentie.
Probeer de NO maar te bereiken via de site.
Na diverse vragen te hebben beantwoord eindigt het geheel de NO behandelt geen zaken aangaande de belastingdienst, dit wordt ook op meerdere sites vermeld.
Zo wordt er gewerkt en de NO heeft geen lettertje gezien, dus ook niets kunnen afgewijzen.
Het hoog ingeschatte inkomen is op geen enkel gegeven gebaseerd, voorlopige beschikking is hierover niet ontvangen.
De toeslag is voor eerdere jaren ook pas eind van het opvolgende jaar in 1 keer uitbetaald.
Waarom zou iemand een toeslag aanvragen, wanneer het steeds na de aangifte goed verrekend wordt.
Misschien toch willekeur en de burger heeft het nakijken.

BreejKC als jij een manier weet om zonder veel kosten de Nat.Ombudsman te kunnen bereiken voor zaken over de belastingdienst, laat het horen.
Ik probeer slechts iemand te helpen en word er hopelijk ook wijzer door.
Het resultaat op de NO site maakt het voor mij om daar maar verder niets proberen te bereiken

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door BreejKC »

Beste Eres. De beste manier om de Nationale Ombudsman kosteloos te bereiken is ze een brief te schrijven. Ik geef toe, dat is niet geheel kosteloos en kost 1 postzegel. Het adres van de Nationale Ombudsman staat gewoon op hun site. Doe eventueel het ingevulde formulier, dat u ook van die site kunt downloaden over het aanmelden van een kwestie, erbij.

En nogmaals: blader eens door de uitspraken op hun site en u zult, net als ik, zien dat de Nationale Ombudsman wel degelijk geschillen over de Belastingdienst en/of Belastingdienst Toeslagen behandelt.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door Eres »

BreejKC , op een deel van de NO site vermeldt men geen belastingdienst zaken te behandelen en (zoeken op belastingdienst) inderdaad op een ander deel weer wel, er is ook een telef nr.
Het is misschien te overwegen

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door michieldejong »

Eres schreef:Het hoog ingeschatte inkomen is op geen enkel gegeven gebaseerd, voorlopige beschikking is hierover niet ontvangen.
De toeslag is voor eerdere jaren ook pas eind van het opvolgende jaar in 1 keer uitbetaald.
Waarom zou iemand een toeslag aanvragen, wanneer het steeds na de aangifte goed verrekend wordt.
Misschien toch willekeur en de burger heeft het nakijken.
Als het zo gegaan is, lijkt me jou (of de persoon in kwestie) niets te verwijten en lijkt het me heel onredelijk als de toeslag niet alsnog uitgekeerd wordt.

Het is wel heel anders dan mijn ervaring met de kinderopvangtoeslag en wat ik lees over hoe het zou moeten werken.

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door dani75 »

Ik denk dat het volgende gebeurd is,
De aangifte inkomstenbelasting is niet ingediend of veel te laat. Als iemand geen aangifte doet terwijl die wel aangifteplichtig is wordt het inkomen geschat. Dit schatten ze vaak hoog om de burger alsnog in beweging te laten komen om alsnog een juiste aangifte te doen. Daarna wordt dit (te hoge) inkomen doorgegeven naar de dienst Toeslagen want die zit ook te wachten op de inkomens verstrekt door de inkomstenbelastingdienst omdat de wetgeving termijnen oplegt aan de definitieve beschikkingen van toeslagen. Die concludeert dat het inkomen te hoog is en stopt het recht op toeslag voor 2015(?). Als deze fout pas na 1 september 2016 wordt rechtgezet kan er geen toeslag voor 2015 worden aangevraagd. Deze termijnen liggen vast in de AWIR voor toeslagen.

Waarom ook uitstel van aangifte I.B. als het om een inkomen gaat die al jaren gelijk blijft?
Waarom niet elk jaar even de beschikking bekeken om te controleren met welk bedrag de belastingdienst Toeslagen de toeslag berekend? En waarom niet tijdig aangepast? Dit kan zowel met de Digi-d, per brief en per telefoon.

Nu is door deze omslachtige manier het recht op toeslag verloren gegaan voor een jaar.
Kijk in ieder geval de toeslag van 2016 even goed na en als die nu niet uitgekeerd wordt, vraag het aan met het juiste geschatte inkomen ( wat vast niet moeilijk is omdat het inkomen al jaren ongeveer gelijk is).

Het feit dat de NO geen hulp biedt is omdat de belastingdienst gewoon de juiste procedure volgt.
Heel vervelend en inderdaad sneu voor mensen die het allemaal niet goed snappen, maar het is onmogelijk om maatwerk af te leveren door de BD Toeslagen aangezien ze 8 miljoen mensen bedienen. Er zijn genoeg instanties die ouderen hiermee kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door dani75 op 05 jan 2017 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door dani75 »

Eres schreef:De toeslag is voor eerdere jaren ook pas eind van het opvolgende jaar in 1 keer uitbetaald.
Waarom zou iemand een toeslag aanvragen, wanneer het steeds na de aangifte goed verrekend wordt.
Misschien toch willekeur en de burger heeft het nakijken.

Er is ooit wel een aanvraag geweest. Anders zou het na de aangifte niet verrekend worden. Blijkbaar is in de aanvraag toentertijd een hoog inkomen gebruikt door de aanvrager. Nadat de aangifte inkomstenbelasting verwerkt was, werd het juiste verzamelinkomen uit de aangifte verstuurd naar toeslagen. Hierdoor bleek er achteraf een hoger recht te zijn en kreeg de aanvrager nog een nabetaling of verrekening.

Nu het hogere ingeschatte inkomen door de belastingdienst verstuurd is naar Toeslagen is het recht ( en dus de aanvraag....) gestopt.
Hierdoor is er een nieuwe aanvraag nodig. Maar je kan maar beperkt met terugwerkende kracht aanvragen. Tot 1 september na het berekeningsjaar voor de huur-zorg en KGB toeslag.

Iedereen die een toeslag ontvangt heeft zelf ooit een aanvraag ingediend. De belastingdienst geeft niet willekeurig een toeslag. Ook dit is bij wet vastgelegd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: De Belastingdienst contra de burger

Ongelezen bericht door BreejKC »

Op de internetsite van de NO staat onder het kopje "Kunnen wij u helpen? / Aan het juiste adres?" het volgende, ik citeer: Wij behandelen alleen klachten over de overheid. De Nationale ombudsman is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid. Denk aan het UWV, de Belastingdienst . . . . . . . Waar u gevonden heeft dat de NO dus geen klachten over de Belastingdienst behandelt is mij vreemd.

Ook al is er misschien iets door u fout gedaan, dat is voor mij hier moeilijk te beoordelen, dan dient de belastingdienst bij correctie van eventuele gegevens ingediend door u in redelijkheid en billijkheid te handelen. Star aan vaste regelgeving vasthouden, waar ambtenaren goed in zijn, wordt niet beschouwd als een dienende taak van een overheidsinstantie. Afwijken van de normale regels, mits redelijk en billijk hoort dus tot de dienende taak van een overheidsinstantie. Download eens de behoorlijkheidswijzer die ook op de internetsite van de NO te vinden is.

De NO onderzoekt dus of door u en/of door de Belastingdienst in deze kwestie in redelijkheid en billijkheid is gehandeld en of zij oplossingsgericht naar de burger hebben gehandeld. So-wie-so zou ik over deze kwestie dus schriftelijk contact met de NO opnemen.

Gesloten