LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Jantine90
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2015 13:47

Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door Jantine90 »

Goedemiddag iedereen,
Ik heb wat gedoe met de instantie die de gemeentelijke belastingen regelt in Zwolle. Ik weet niet meer zo goed wat ik kan doen en of ik terecht boos ben of dat ik iets over het hoofd zie, vandaa dit topic.

Ik ben student, en heb kwijtscelding aangevraagd voor gemeentelijke heffingen. Bedrag van 529 euro. Mijn kwijtschelding is afgewezen omdat mijn banksaldo op het moment van de aanvraag boven het normbedrag uit kwam. Klopt, ik had het afgelopen jaar een klein deel van mijn studiefinanciering opzij gezet op mijn spaarrekening, om hiervan mijn buitenlandstage te kunnen betalen.

Op de website van GBLT staat heel duidelijk aangegeven dat 'geld dat als renteloze of rentedragende lening op grond van de wet studiefinanciering is ontvangen' onder de vermogensvrijstelling valt. En toch rekenen ze dit geld tot mijn vermogen... mogen ze dit doen??

Ik heb een studieschuld van duizenden euro's en als ik het goed begrijp is het vermogen de waarde van alle bezittingen, verminderd met de waarde van alle schulden. Dus mijn vermogen is negatief, aangezien ik meer schulden heb dan waarde aan bezittingen.

Mijn vraag is of ze simpelweg mijn beroep mogen afwijzen, ondanks het feit dat mijn banksaldo op het moment van het aanvragen van de kwijtschelding afkomstig is van studiefinanciering. Als ze het zouden berekenen op basis van mijn huidige saldo zou ik kwijtschelding krijgen maar ze kijken naar het saldo dat ik had op het moment van aanvragen. Ik zit behoorlijk in de stress omdat ik op het moment in Afrika zit voor mijn buitenlandstage, en ze willen dat ik binnen 10 dagen 529 euro betaal, terwijl ik dat helemaal niet heb...

Ik hoop dat iemand mij kan voorzien van nuttig advies.
Alvast heel erg bedankt!

stofzuigertje

Re: Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ze kijken naar bedrag op bank saldo en als je dat weet is geld opnemen, niet veilig thuis bewaren en dan pas aanvragen soms mogelijk.

Ja, met die regels werken ze fraude in de hand maar soms is vooraf even lezen, iets opnemen dat je onder de norm zit en later weer aanvullen en op bank zetten de manier om toch kwijtschelding te krijgen.

Ook kun je het geld tijdelijk op ouders zetten.... want zo werkt het systeem nu eenmaal.
Ook wil ik er op wijzen dat je per gemeente soms andere regels of bedragen hebt, dus voorzichtig met antwoorden uit NL als je in Zwolle woonde.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Jantine90 schreef:Goedemiddag iedereen,
Ik heb wat gedoe met de instantie die de gemeentelijke belastingen regelt in Zwolle. Ik weet niet meer zo goed wat ik kan doen en of ik terecht boos ben of dat ik iets over het hoofd zie, vandaa dit topic.

Ik ben student, en heb kwijtscelding aangevraagd voor gemeentelijke heffingen. Bedrag van 529 euro. Mijn kwijtschelding is afgewezen omdat mijn banksaldo op het moment van de aanvraag boven het normbedrag uit kwam. Klopt, ik had het afgelopen jaar een klein deel van mijn studiefinanciering opzij gezet op mijn spaarrekening, om hiervan mijn buitenlandstage te kunnen betalen.

Op de website van GBLT staat heel duidelijk aangegeven dat 'geld dat als renteloze of rentedragende lening op grond van de wet studiefinanciering is ontvangen' onder de vermogensvrijstelling valt. En toch rekenen ze dit geld tot mijn vermogen... mogen ze dit doen??

Ik heb een studieschuld van duizenden euro's en als ik het goed begrijp is het vermogen de waarde van alle bezittingen, verminderd met de waarde van alle schulden. Dus mijn vermogen is negatief, aangezien ik meer schulden heb dan waarde aan bezittingen.

Mijn vraag is of ze simpelweg mijn beroep mogen afwijzen, ondanks het feit dat mijn banksaldo op het moment van het aanvragen van de kwijtschelding afkomstig is van studiefinanciering. Als ze het zouden berekenen op basis van mijn huidige saldo zou ik kwijtschelding krijgen maar ze kijken naar het saldo dat ik had op het moment van aanvragen. Ik zit behoorlijk in de stress omdat ik op het moment in Afrika zit voor mijn buitenlandstage, en ze willen dat ik binnen 10 dagen 529 euro betaal, terwijl ik dat helemaal niet heb...

Ik hoop dat iemand mij kan voorzien van nuttig advies.
Alvast heel erg bedankt!
Je zal moeten betalen. Misschien kun je nog in beroep gaan, maar dat levert dan hoogstens op dat je het een en ander terugkrijgt. Kunnen je ouders niet meehelpen?

Overigens vind ik dat bedrag nogal hoog. Als je gewoon op kamers woont zou dit m.i. niet kunnen kloppen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door kweenie »

Bedoelen ze met die zinssnede niet juist dat de schuld niet meetelt voor de vermogensvrijstelling? Dus dat je niet een positief banksaldo van 20.000 euro zou kunnen wegstrepen tegen een studieschuld van 20.000 euro, omdat die schuld niet meetelt?

stofzuigertje

Re: Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Elke gemeente mag andere grens trekken.....

En vooraf even controleren of er een vermogensgrens is en tijdelijk contant wat ze niet controleren of parkeren bij ouders op hun rekening?
Ja, kwijtschelden is voor mensen met weinig geld en soms word sparen gestraft.

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door BL2 »

Beste Stofzuigerd, in plaats van vage nietszeggende antwoorden te geven is het misschien beter voor TS dat je je even inleest in de regels van de gemeente Zwolle en daar een antwoord naar te geven.

Verder, hoe is dit bedrag ontstaan, lijkt me wat aan de erg hoge kant voor eenpersoons huishouden in niet eigen woning / op kamers.

Wel in Afrika zitten en nog geen E 600 op de betaal / spaarrekening lijkt me ook geen handige combinatie.
Wat geld voor onverwachtse zaken zou je toch wel moeten hebben.

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-,-,-,-,-.-.-.-.-.-.-.
Regels en voorwaarden om in aanmerking te komen voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen Zwolle

Heeft u een inkomen op bijstandsniveau of lager, dan kunt u kwijtschelding aanvragen. Met behulp van onderstaande regels en voorwaarden kunt u achterhalen of u in aanmerking komt voor kwijtschelding.

Regels en voorwaarden
Het heeft géén zin om kwijtschelding aan te vragen, als:

u in het bezit bent van een motorvoertuig dat meer waard is dan € 2.269,00, tenzij deze om medische redenen onmisbaar is;
u in het bezit bent van een eigen woning waarvan de waarde hoger is dan de verschuldigde hypotheek;
u zzp-er bent of een eigen bedrijf hebt;
u de aanslag langer dan 3 maanden geleden betaald heeft;
het totale saldo op al uw bankrekeningen samen hoger is dan de som van:
- één maand huur plus
- één maand ziektekostenpremie plus
- het voor uw huishouden geldende normbedrag.
Berekening
Ieder verzoek om kwijtschelding wordt op grond van de volgende richtlijnen bekeken:

eerst wordt bekeken of u over vermogen beschikt (spaargeld, eigen woning en/of een motorvoertuig dat meer waard is dan € 2.269,00);
dan wordt bepaald wat voor u het normbedrag is. Dit wordt bepaald aan de hand van uw gezinssituatie, bijvoorbeeld alleenstaand, alleenstaande ouder of gehuwd/samenwonend. Het normbedrag is het vastgestelde bedrag volgens de Participatiewet, dat nodig is voor de noodzakelijke kosten van bestaan;
vervolgens wordt uw netto besteedbaar inkomen berekend. Van dit inkomen trekken we het normbedrag af om vast te kunnen stellen wat uw betalingscapaciteit is. Dit is dus het bedrag dat u overhoudt als uw noodzakelijke kosten van bestaan zijn betaald;
daarna wordt de betalingscapaciteit op jaarbasis berekend en van het bedrag wordt 80% bestemd voor het betalen van de belastingaanslag.
Als uit de berekening blijkt dat u niet of gedeeltelijk in staat bent de belastingaanslag te betalen, krijgt u volledige of gedeeltelijke kwijtschelding.
De gemeente Zwolle, Nijkerk, Leusden, Bunschoten en Dalfsen hebben voor de berekening van de kwijtschelding verruimingen aangenomen. Dit betekent dat er voor deze gemeenten een ruimer kwijtscheldingsbeleid aanwezig is. Dit beleid heeft enkel betrekking op de gemeentelijke belastingen en niet op die van het betreffende waterschap.
Daarnaast is het mogelijk dat kleine ondernemers die in de gemeente Zwolle, Nijkerk, Leusden, Bunschoten en Dalfsen wonen, en een aanslagbiljet van het GBLT ontvangen, kwijtschelding kunnen aanvragen voor hun privé belastingaanslagen, ook hier gaat het om enkel gemeentelijke belastingen die hiervoor in aanmerking komen.

Jantine90
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2015 13:47

Re: Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door Jantine90 »

Ja dat is ook zo, is niet heel handig dat ik zo weinig op m'n rekening heb staan. Ik heb een scholarship gewonnen die al overgemaakt zou zijn maar dat is niet het geval. Ik heb nog 200 euro tot m'n huur/zorgtoeslag binnen komt en dat is ruim voldoende, leven hier is heel goedkoop :) ik kan een paar honderd euro rood staan als het moet maar hier maak ik liever geen gebruik van. Het bedrag is zo hoog omdat mijn vriend ook ingeschreven staat op het adres. Hij heeft echter ook bijna geen inkomsten behalve een beetje stufie. Ik vind het zelf gewoon heel vreemd dat ze op hun website zeggen dat het stufie-geld niet mee telt als vermogen en vervolgens in hun beslissing wel dat geld mee tellen. Terwijl het een lening is die ik moet terugbetalen, dus niet eens mijn geld... Ik heb vandaag een beroepschrift ingediend en hoop dat hier wat uit komt. GBLT is volgens mij meer tolerant dan bv. de belastingdienst. ik mocht namelijk nog mijn beroep aantekenen terwijl de termijn hiervan officieel al lang was verstreken. Dus ik ben benieuwd!

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door BL2 »

Vermogen is vermogen. Hoe ga je dan aantonen war de bron van het bezit is. Dat lijkt me nog een hele kunst, het geld kan ook een andere oorsprong hebben, bv een kadootje van ouders, bijverdient enz.

In de door mij geplaatste tekst zie je overigens dat er gewoon over vermogen van E 2296,- wordt gesproken. Hoeft zelfs niet contant te zijn........

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door witte angora »

Soms kan er heel raar geredeneerd worden. Ik weet nog, vele jaren geleden in Lelystad, als je in het betreffende jaar een auto kocht voordat je kwijtschelding aanvroeg, kreeg je geen kwijtschelding. Want, met het geld waarmee je de auto kocht, kon je ook de aanslag betalen. Terwijl je dus gewoon een auto mocht hebben tot een bepaalde grens, en je mocht ook een bepaalde hoeveelheid geld hebben.

Soms is het heel erg krom ja.

Later in Zwolle (heb er 9 jaar gewoond, blij dat ik er weg ben) gaf men aan het er mee eens te zijn. Eenmaal raden in welke tijdsperiode ik dan mijn auto's kocht, althans in dat jaar dat ik zonder werk zat...

Hier in het dorp heb ik een keer in een bezwaar expliciet uit moeten leggen dat een opname uit een doorlopend krediet geen inkomen is, omdat het bedrag ook weer terugbetaald moet worden. Ze hadden het ook nog even vrolijk met een factor 12 vermenigvuldigd... Dus ja, dit soort fratsen komt niet alleen in Zwolle voor. Overigens kreeg ik in bezwaar alsnog kwijtschelding.

Je hebt inmiddels bezwaar aangetekend. Ik hoop dat je argumenten sterk genoeg zijn om alsnog kwijtschelding te krijgen. Wel is het zo dat er bij de berekening uit wordt gegaan van twee inkomens, aangezien jullie met zijn tweeën zijn.

Heb je wederom uitstel van betaling hebben gekregen omdat je bezwaar hebt aangetekend? Dan ben je voor het moment van de betalingsverplichting af. Mocht het antwoord alsnog negatief zijn, dan kun je als de wiedeweerga een betalingsregeling proberen te scoren. Dat lukt doorgaans wel, mits het voor het eind van het jaar betaald is.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door ArneLH »

Bij gemeentelijke belastingen wordt de kwijtschelding geregeld door artikel 255 Gemw, artikel 26 IW 1990 en de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990. Je geeft aan dat GBLT aangeeft dat studiefinanciering niet meetelt voor vermogen. Dit is juist (artikel 12 lid 2 onder e van de Uitvoeringsregeling). Het enige dat je dus kunt doen is administratief beroep instellen tegen de beschikking binnen 10 dagen na kennisgeving bij, normaliter, het College van B&W (artikel 24 van de Uitvoeringsregeling). Ik neem aan dat de beschikking vermeldt waar beroep kan worden ingesteld. Zorg ervoor dat je met afschriften van de rekening waarop de studiefinanciering binnenkomt (met dus DUO als betaler) en de spaarrekening de herkomst aantoont van het saldo.

pfpgml
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2019 06:54

Re: Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door pfpgml »

de vraag of je een auto hebt en waarvoor je die nodig hebt is naar mijn gevoel een beetje grof, het lijkt wel of ze zelf kunnen bepalen of je een auto mag hebben of niet.

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

pfpgml schreef:
06 feb 2019 06:57
de vraag of je een auto hebt en waarvoor je die nodig hebt is naar mijn gevoel een beetje grof, het lijkt wel of ze zelf kunnen bepalen of je een auto mag hebben of niet.
Waarom een topic van 2 jaar oud naar boven halen? Jantine90 kan ondertussen al afgestuurd zijn.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door thecure »

pfpgml schreef:
06 feb 2019 06:57
de vraag of je een auto hebt en waarvoor je die nodig hebt is naar mijn gevoel een beetje grof, het lijkt wel of ze zelf kunnen bepalen of je een auto mag hebben of niet.
Waarom grof? als jij kwijtschelding aanvraagt, moeten de kosten van deze aanslag verdeeld worden onder de mensen die wel hun aanslag betalen.
Je leeft dus eigenlijk op kosten van de gemeenschap.
En daar mag best kritisch naar gekeken worden of dat echt nodig is of niet.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vraag over kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En zij bepalen niet of u een auto mag hebben of niet, maar zij bepalen of u door vermogen ja dan nee in aanmerking komt voor kwijtschelding.

Gesloten