LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cadeau van de Belastingdienst

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
irmaaew
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2017 09:53
Contacteer:

Cadeau van de Belastingdienst

Ongelezen bericht door irmaaew »

:shock:
Het begon ongeveer 8jaar geleden, alles liep op rolletjes. Ik had een prima baan nog een vrolijke kleuter rondlopen en een enig huisje in een mooi fries dorpje. Waar ik ben gaan wonen na mijn scheiding die vriendschappelijk is verlopen. Klinkt niet verkeerd toch?

En toen gebeurde het... ik kreeg de griep en flink ook. Toen ik na een paar maanden helemaal niet opknapte naar de dokter Waar ik begon met een ruim 5 jaar durend ziekenhuisavontuur. De rest van het verhaal is een compleet ander topic. Het is MS. En daar ga je dan, alle instanties die ik mijn hele leven (52jaar vandaag dan) heb weten te vermijden had ik in een keer nodig. Als je ruim 30 jaar hebt gewerkt heb je wel wat ervaring met ons sociale stelsel. In mijn geval genoeg om te weten dat mijn karakter en de overheid/semi en alles wat daar op lijkt nogal botsen en het beter is als ik daar ver van blijf. Maar goed ook daarvoor is een ander topic beter. ondertussen ben ik rolstoelafhankellijk en heb zorg nodig

(Even voor onze Millennials Toen ik opgroeide noemde Nederigland zichzelf een zorgstaat. Dat idee zit nog steeds een beetje in mijn hoofd... en daarom was het ook niet erg om belasting te betalen want als jij in de problemen komt helpen zij jou ook weer. Goed geregeld toch? Maar hier gaat iets mis in mijn generatie ze breken de zorgstaat steen voor steen af, maken alle pensioenpotjes leeg,. en als jullie de boel hier moeten gaan regelen komen ze bij jullie zeuren dat het zo slecht met ze gaat.

Mijn grootste of zal ik zeggen duurste probleem. DE Belastingdienst. Om dat ik zo ernstig ziek was heb ik het besluit genomen om mijn vrolijke dochtertje gebruik te laten maken van buitenschoolse opvang. Vriendjes en vrolijke volwassenen waar ze lekker kon spelen, zodat ik als ze thuis was genoeg energie had om ook vrolijk en opgewekt te zijn. Ook moest ik veel in het ziekenhuis zijn, en dat kan niet altijd onder schooltijden. En veel tijd om een nieuw netwerk op te bouwen heb je niet als alleenstaande moeder met een volledige baan.

Maar toen de belastingdienst er in 2017 achter kwam dat ze de spelregels in 2012 hadden veranderd had ik plotseling een belastingschuld van zo'n slordige 30.000 euro. Het zure is dat ik tijdens mijn ziektewet meerdere malen bij de opvang heb geïnformeerd of het wel mocht omdat ik ziek was. Het antwoord was elke keer "geen probleem" .

EN NU? Nu zit ik in de klauwen van de kredietbank die aanboden om mijn leefgeld(het woord leefgeld komt niet door de spellingscontrole) te verlagen zodat ik een voedselpakket aan kon vragen want dan heb je meer boodschappen. EN WAAROM? Omdat ik zo nodig MS moest krijgen. Door de stres heb ik twee maanden geleden ook nog eens een hartinfarct gehad. Maar omdat ik nog steeds midden in deze nachtmerrie zit kan ik niet goed revalideren.

Ik ben ten einde raad

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Cadeau van de Belastingdienst

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Goed leesbaar verhaal, waarover is nagedacht ...



- De Belastingdienst is harteloos, maar die is al uit-benaderd?

- De buitenopvang verantwoordelijk stellen voor (on-)deskundig advies?

- De ombudsman inschakelen?

- De jurist bemoeien (rechtsbijstand door wie dan ook)?

- Hulpservice van de betreffende Gemeente aanroepen?

Waarheen tendeert u zèlf, deel het hier mede en de vraag wordt voor ons iets minder complex!
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 09 sep 2017 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

dsplit87
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 sep 2017 16:01
Locatie: Friesland, Nederland
Contacteer:

Re: Cadeau van de Belastingdienst

Ongelezen bericht door dsplit87 »

snuffel1 schreef:De regels voor de kinderopvangtoeslag zijn eigenlijk wel helder want u dient een dienstverband te hebben of een scholing te volgen. Ziek zijn hoe ernstig ook geeft geen recht op kinderopvangtoeslag omdat u niet aan de regels voldoet want u kunt uw dochter na schooltijd thuis opvangen. Sec gezien heeft u in een periode van 5 jaar de toeslag onterecht ontvangen en die wordt nu teruggevorderd. U kunt de opvang en de zorgstaat wel de schuld geven maar uiteindelijk had u zelf uit kunnen zoeken of u nog recht had op de toeslag.
Wanneer je volledig bent afgekeurd en IVA uitkering ontvangt heb je wel degelijk recht op kinderopvang toeslag.
Ook staat er dat ze 5 jaar bezig is geweest met het krijgen van deze diagnose, waar ze deze meteen had gekregen, ze wel degelijk recht had op kinderopvangtoeslag.
De zorgstaat de schuld geven? Of hebben we misschien te maken met een samenkomst van vervelende misverstanden?

Het is makkelijk de schuld in de schoenen te schuiven van de schuldenaar, maar als je goed heb gelezen zag je dat er sprake was van MS.
Natuurlijk ben je verantwoordelijk, maar met zoveel problemen en dan niet kunnen vertrouwen op het oordeel van de leiding van de opvang?

Nu ken ik de schrijfster van dit topic persoonlijk, dus ik zal me er niet teveel in mengen. Maar toen ik recent zelf op dit forum een bericht plaatste zat jij er ook bovenop met een vervelende reactie doordat je het bericht simpelweg niet goed heb gelezen. Zijn hier geen moderators die dergelijk ongewenst gedrag aanpakken? Of misschien ben ik één van de weinigen die dit bijzonder storend vind.

Ik hoop dat er iemand is die haar kan voorzien van een goede tip, want ik heb gezien dat hier een aantal zeer intelligente mensen ronddwalen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Cadeau van de Belastingdienst

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Bedieningsaanleiding:

OFF-topic:
1 - Ongewenst gedrag wordt beter aan de redactie gemeld en eventueel verwijderd met een verwijs naar de betreffende poster
2 - Iedere deelnemer kan publiekelijk of per privé-mail iemand op zijn/haar gedrag aanspreken

ON-topic:
Zoals onlangs door de ombudsman van Amsterdam in Buitenhof al werd gezegd, sturen de betreffende afdelingen burgers soms een rotonde op waarop géén afritten zijn ... Overigens hebben sommige Gemeenten hun burger-hulpservice best goed op orde.

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Cadeau van de Belastingdienst

Ongelezen bericht door dani75 »

Beste Topicstarter,

Helaas heb je dus jaren onterecht kinderopvangtoeslag ontvangen bij de belastingdienst.
Zolang je een dienstverband heb bij een werkgever ( of in een traject zit via de gemeente of UWV, inburgeringlessen volgt of je bent student) dan is er pas recht op kinderopvangtoeslag via de belastingdienst. Die regels zijn niet ineens in 2012 veranderd. Dit is altijd al zo geweest.

Het klopt wel dat je, als je ziek bent, je in aanmerking kan komen voor kinderopvangtoeslag maar die wordt dan uitbetaald door de gemeente, dus niet door de belastingdienst. Je aanvraag voor de kinderopvangtoeslag bij de belastingdienst had je dus stop moeten zetten toen je geen werk meer had. Nu heb je onterecht jaren geld ontvangen van het verkeerde overheidsorgaan.

Toen je zo ernstig ziek werd dat je niet meer je eigen kind kon opvangen na school had je een aanvraag bij de gemeente moeten indienen.
Natuurlijk kun je geen deskundig advies verwachten van een kinderopvanginstelling over de rechtmatigheid van de kinderopvangtoeslag. Die houden zich niet bezig met wet en regelgeving van de AWIR en de WKKP.

Dat de belastingdienst hier nu achter is gekomen is vervelend maar die voert slechts wet- en regelgeving uit die zij opgelegd krijgen. Zij zijn zelf niet bij machte om die wet naar willekeur toe te passen.
Daarom heeft het ook geen enkele zin om de Ombudsman in te schakelen of andere stappen te ondernemen.

Dit is een gevalletje, niet goed je zelf informeren. Heel vervelend en ik begrijp zeker dat als je ziek bent, je hoofd er ook niet naar staat. Maar helaas ontslaat dat iemand niet van zijn verplichtingen.

Misschien dat de gemeente nog iets voor u kan betekenen aangezien u daar dus al jaren de kinderopvangtoeslag van had moeten krijgen? op die manier kan u misschien met terugwerkende kracht geld krijgen van de gemeente waarmee u de belastingdienst kan terug betalen?
De kans is klein, maar niet geschoten is altijd mis.

dsplit87
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 sep 2017 16:01
Locatie: Friesland, Nederland
Contacteer:

Re: Cadeau van de Belastingdienst

Ongelezen bericht door dsplit87 »

hänschen klein schreef:Bedieningsaanleiding:

OFF-topic:
1 - Ongewenst gedrag wordt beter aan de redactie gemeld en eventueel verwijderd met een verwijs naar de betreffende poster
2 - Iedere deelnemer kan publiekelijk of per privé-mail iemand op zijn/haar gedrag aanspreken

ON-topic:
Zoals onlangs door de ombudsman van Amsterdam in Buitenhof al werd gezegd, sturen de betreffende afdelingen burgers soms een rotonde op waarop géén afritten zijn ... Overigens hebben sommige Gemeenten hun burger-hulpservice best goed op orde.
Een rotonde zonder afritten; dat is een bijzonder goede en mooie verwoording.
Is de uitspraak van deze ombudsman ergens terug te lezen? Misschien dat je een link voor mij heb?


irmaaew
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2017 09:53
Contacteer:

Re: Cadeau van de Belastingdienst

Ongelezen bericht door irmaaew »

Bedankt voor de reacties en het meedenken. Dat er geen instant oplossing is weet ik. Maar stel dat er één iemand dit leest en ermee geholpen is voor het te laat is ben ik al blij.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Cadeau van de Belastingdienst

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Dan voeg ik deze TIP er nog aan toe en wens u veel sterkte, vooral met uw gezondheid en het revalideren. Financieel zult u nog wel een tijdje 'op deze rotonde uw rondjes moeten draaien' ... helaas'

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rugbetalen

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Cadeau van de Belastingdienst

Ongelezen bericht door thecure »

Ik vind de tip van Dani een hele goede, aangezien de gemeente de toeslag had moeten betalen. Ik zou toch eens bij hun aankloppen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Cadeau van de Belastingdienst

Ongelezen bericht door kweenie »

Het zure is dat ik tijdens mijn ziektewet meerdere malen bij de opvang heb geïnformeerd of het wel mocht omdat ik ziek was. Het antwoord was elke keer "geen probleem" .
Even heel bureaucratisch gezegd is dat in de regel ook zo. Als je uit een baan ziek wordt, kom je eerst in de ziektewet terwijl je in dienst blijft. Omdat je dan formeel nog in dient blijft, houd je recht op kinderopvangtoeslag.

Maar na twee jaar zul je waarschijnlijk in de WIA komen en zal de werkgever je kunnen ontslaan. Dan zul je geen recht meer hebben op kinderopvangtoeslag. Mogelijk kun je wel een vergoeding van de gemeente krijgen, maar daarvoor moet je bij de gemeente zijn. En niet bij de Belastingdienst/toeslagen.

(Bovendien mag je natuurlijk altijd opvang afnemen... Het is alleen de vraag of je daar toeslag of vergoeding voor kunt krijgen)

Gesloten