LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Nijogeth schreef:
mahadma schreef:Volgende keer op de goede partij stemmen (en hopen dat ze niet wéér gaan liegen).
Partijen liegen helemaal niet. Mensen snappen het idee van een democratie en de daaraan hangende consequenties niet. Je snapt toch wel dat een partij zijn best doet om zoveel mogelijk standpunten door te laten gaan, maar omdat men MOET samenwerken er direct veel de prullenbak inkunnen.

Dan zijn de verkiezingsbeloftes van de partijen aan jou voorbij gegaan! :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door kweenie »

Welke regeringspartij zei dan in het verkiezingsprogramma dat de BTW niet zou stijgen?

Maar ik denk dat ik wel meedoe. Zodra ze de BTW gaan verhogen, ga ik voor die tijd, zo vlak voor de kerstdagen, flink wat boodschappen inslaan. O, wacht....

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door mp2017 »

kweenie schreef:Welke regeringspartij zei dan in het verkiezingsprogramma dat de BTW niet zou stijgen?

Maar ik denk dat ik wel meedoe. Zodra ze de BTW gaan verhogen, ga ik voor die tijd, zo vlak voor de kerstdagen, flink wat boodschappen inslaan. O, wacht....
Ik reageer op het bericht van @Nijogeth, die beweerd, dat partijen niet liegen! :wink:

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door witte angora »

Vooralsnog zijn het alleen nog maar plannen van een regering waarvan je je af kunt vragen hoe lang ze in het zadel blijven. Er zijn er maar weinig die de rit volledig uit zitten.

Verder is het nog maar afwachten of er niet een of ander konijn uit de hoge hoed tevoorschijn komt waardoor het 'ongemak' weer teniet wordt gedaan.

En dan nog, we hebben het over een verhoging van 3% btw. Per uitgegeven euro komt er 3 cent bij. Op een huishoudgeld van 100 euro is dat 3 euro. Een zak chips minder en je bent er al.

Drama, drama, drama.

Womo
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jan 2010 08:14

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door Womo »

Volgens mij is toiletpapier 21%.
Het is namelijk geen levensmiddel en geen geneesmiddel.
Dus dat had je in september 2012 moeten inslaan........

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door mp2017 »

witte angora schreef:Vooralsnog zijn het alleen nog maar plannen van een regering waarvan je je af kunt vragen hoe lang ze in het zadel blijven. Er zijn er maar weinig die de rit volledig uit zitten.

Verder is het nog maar afwachten of er niet een of ander konijn uit de hoge hoed tevoorschijn komt waardoor het 'ongemak' weer teniet wordt gedaan.

En dan nog, we hebben het over een verhoging van 3% btw. Per uitgegeven euro komt er 3 cent bij. Op een huishoudgeld van 100 euro is dat 3 euro. Een zak chips minder en je bent er al.

Drama, drama, drama.
Natuurlijk is het een drama, want er zijn nu al mensen, die de dagelijks behoeften niet meer kunnen ophoesten.

Jou 3 euro per honderd is niet real, de lage BTW is voor de levensbehoeften , dat is niet te begalletiseren.

atlas1302

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Maar de verhoging gaat in per 2019
Tegen die tijd is alles verhoogt en je salaris ingekort en je pensioen daar zullen we het helemaal maar niet over hebben. Bent u al 67?

Plantjes en bloementjes vallen ook onder 6%, dus dat is dan ook weer een beetje jammer :(

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door witte angora »

atlas1302 schreef:
Plantjes en bloementjes vallen ook onder 6%, dus dat is dan ook weer een beetje jammer :(
Ik voorzie alweer de nodige faillissementen in de groene sector... :?

Moiseule58

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

atlas1302 schreef:
Maar de verhoging gaat in per 2019
Tegen die tijd is alles verhoogt en je salaris ingekort en je pensioen daar zullen we het helemaal maar niet over hebben. Bent u al 67?

Plantjes en bloementjes vallen ook onder 6%, dus dat is dan ook weer een beetje jammer :(
Ik ben bij lange na nog geen 67. Wij zullen er ook absoluut niets minder om eten. Ook minder plantjes en bloemetjes zal ik niet kopen. Veel te leuk allemaal. Maar er zijn veel mensen voor wie elke cent telt, helaas. Teveel mensen kijken alleen naar hun eigen situatie.
Daarom begrijp ik de oproep van Stofzuigertje wel.
En het is toch heerlijk Nederlands om geld te besparen, als dat kan?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door renewouters »

stofzuigertje schreef:Elke bank bied minder dan 3% rendement en afhankelijk van hoe snel je het gebruikte.......
Wel een manier om Rutte III % terug te pakken!
Pssst, als er minder belasting binnenkomt pakken we vooral onszelf. Dan moet er vanzelf elders bezuinigd worden om de begroting kloppend te krijgen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door renewouters »

mahadma schreef:Volgende keer op de goede partij stemmen (en hopen dat ze niet wéér gaan liegen).
Mensen die op van die goede partijen hebben gestemd zullen zwaar teleurgesteld zijn omdat hun leiders het niet aandurfde om te gaan regeren.... Oftewel: laat die partijen die alleen maar schreeuwen vanaf de zijlijn eens een keer verantwoordelijkheid nemen. Maar ja, dan lopen ze wel een kans dat ze vieze handen krijgen....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door kweenie »

MichielFRL schreef:3% op een gemiddeld boodschappen karretje van €80............ kan me er niet druk over maken.
Als we daardoor andere zaken waar we allemaal beter van worden kunnen betalen heb ik er al helemaal geen moeite mee.
Het gaat ook niet alleen om de kosten van die boodschappenwagen. Het wordt dan bijvoorbeeld voor mensen die in de buurt van de grens wonen nog aantrekkelijker om in Duitsland of België hun dagelijkse boodschappen te gaan doen.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door mp2017 »

kweenie schreef:
MichielFRL schreef:3% op een gemiddeld boodschappen karretje van €80............ kan me er niet druk over maken.
Als we daardoor andere zaken waar we allemaal beter van worden kunnen betalen heb ik er al helemaal geen moeite mee.
Het gaat ook niet alleen om de kosten van die boodschappenwagen. Het wordt dan bijvoorbeeld voor mensen die in de buurt van de grens wonen nog aantrekkelijker om in Duitsland of België hun dagelijkse boodschappen te gaan doen.
Ach ja, op maakt niet zo veel uit op een karretje van € 80,00, maar over de gevolgen die hier aangekaart worden, wordt dan overheen gekeken!

Tschonge!! :mrgreen: Normaal is iedereen tegen een verhoging, maar als ik de berichten weer lees , maakt het vele mensen niets ui, de paar eurootjes!

Moiseule58

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Misschien is dit interessant, het komt van de site van de Elsevier, 1 november 2017:

Een schokkende grafiek in de Miljoenennota vorige week. Die liet zien dat de reëel beschikbare inkomens van huishoudens sinds 2001 nauwelijks zijn gestegen. Anders gezegd: na correctie voor inflatie hadden huishoudens in 2015 gemiddeld ongeveer evenveel te besteden als in 2001.

Met deze grafiek in de Miljoenennota – die pijnlijk nauwkeurig aangeeft dat burgers weinig terugzien van de economische groei – zou je denken dat het demissionaire kabinet er een speerpunt van maakt dat er meer euro’s in de portemonnee van Nederlanders terechtkomen.

Stijging koopkracht houdt niet over

Maar nee. Alle huishoudens samen gaan er dit jaar in koopkracht gemiddeld 0,3 procent op vooruit, meldde het Centraal Planbureau (CPB) in zijn Macro Economische Verkenning. Volgend jaar stijgt de koopkracht 0,6 procent. Dat houdt niet over.

Waar blijft de koopkrachtstijging toch? In de Miljoenennota wijst het kabinet erop dat huishoudens weliswaar weinig extra koopkracht genieten, maar wel meer zorg en onderwijs consumeren voor rekening van de overheid. Ze profiteren dus wel degelijk, alleen merken ze dat niet in de portemonnee.

En zowel het kabinet als het CPB benadrukt stellig dat de koopkrachtplaatjes statisch zijn. Als mensen in een jaar een andere baan krijgen, promotie maken of ontslagen worden, pakt de koopkracht voor hen heel anders uit.

Koopkracht direct naar de schatkist

Dat kan zo zijn, de economie draait op volle toeren. Maar als mensen er nu niet op vooruitgaan, wanneer dan wel? Een blik op het huishoudboekje van de overheid leert waar de koopkrachtstijging blijft: in de schatkist.

Kijk maar eens naar hoeveel de fiscus ophaalt met loon- en inkomstenbelasting. In de laatste vier kwartalen waarover gegevens bekend zijn – het tweede kwartaal van 2016 tot en met het eerste kwartaal van 2017 – waren die inkomsten ruim 20 procent hoger dan in dezelfde periode aan het begin van het kabinet-Rutte II.

Meer mensen zijn gaan werken en dragen dus bij aan de loonbelasting. Maar die stijging – 2,6 procent – valt in het niet bij de toename in geïnde inkomstenbelasting. Nederlanders zijn de afgelopen jaren harder gaan werken en meer gaan verdienen, maar een groot deel van de beloning daarvoor is afgeroomd door de fiscus.

De verklaring ligt in de hoge zogeheten marginale druk: van elke euro waarmee zijn salaris stijgt, moet een werkende ongeveer de helft afstaan aan de fiscus. Voor inkomens tussen 67.000 en 121.000 euro is dit zelfs 55,6 procent.

Staaskas profiteert van groei

Dan kun je van baan veranderen of promotie maken wat je wilt, maar het is vooral de staat die profiteert. Geen wonder dat de koopkracht geen gelijke tred houdt met de economische groei.

Voor koopkracht is meer nodig dan hogere lonen, schreef Michiel Dijkstra

Gemiddeld gingen huishoudens er in de gehele regeer­periode van het tweede kabinet-Rutte slechts 5 procent op vooruit. Ze komen een paar procentpunt uit boven de koopkracht die ze in 2001 genoten, terwijl de economie in die periode met ruim 35 procent groeide.

Nu roepen onder meer De Nederlandsche Bank, het CPB en demissionair minister-president Mark Rutte (VVD) bedrijven op om de lonen te verhogen. Laat de overheid eerst de belasting op arbeid verlagen, anders blijft de koopkrachtstijging opnieuw steken in de schatkist.

atlas1302

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Waarom gaat de BTW altijd omhoog en nooit eens naar beneden? 21% dat is ook een prak geld! Ik begrijp wel dat de schatkist op peil moet blijven, maar het moet alleen niet zo opvallen.

We zien alleen mensen bij de supermarkt die afgeladen boodschappen karretjes afrekenen, mensen die dat niet kunnen, maar wel de tijd hebben, zie je daar niet die lopen maar wel op alle markten om alles bij elkaar te scharrelen. Kan ook natuurlijk alleen valt dat minder op.

En als we het over vroeger hebben met de gulden tijd kon je in de kroeg nog eens je hand opsteken, doe hier nog wat! Dat laat je nu wel uit je hoofd want dan kan je meteen in het fonds bij FONS. Nee hoor, Nederland wordt echt te duur en de kroegen blijven leeg, hoe kunnen ze een flesje verkopen voor 2.50 euro die in de schappen bij BAS 40 cent kost.

atlas1302

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Hoe vaak komt u nog in Nederlandse supermarkten
Heel vaak omdat ik regelmatig naar Nederland ga voor mijn moeder. De dingen vallen mij gewoon op en ik maak me er ook niet druk om, dat u zich druk maakt omdat ik in het buitenland woon daar kan ik niks aan doen.

De kroegen blijven leeg, ik vind het altijd gezellig om mijn vrienden te treffen als ik in Nederland ben, de bar eigenaar ergert zich rot en geeft de supermarkten de schuld van het goedkope bier wat verkocht wordt.

Dat de tafeltjes en de glazen schoongemaakt moeten worden dat begrijp ik, dat doen we hier ook ..maar we betalen gewoon èèn euro voor een flesje. En dat valt ook op.

Ik kan ook niet aan de gezichten zien of u veel geld verdient, maar als ik een uitpuilende kar met boodschappen zie dan denk ik, nou die heeft het niet slecht.

Verder mag iedereen hier discusieren, ongeacht waar je woont en bovendien is het mijn geboorteland.

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

mp2017 schreef:
Nijogeth schreef:
mahadma schreef:Volgende keer op de goede partij stemmen (en hopen dat ze niet wéér gaan liegen).
Partijen liegen helemaal niet. Mensen snappen het idee van een democratie en de daaraan hangende consequenties niet. Je snapt toch wel dat een partij zijn best doet om zoveel mogelijk standpunten door te laten gaan, maar omdat men MOET samenwerken er direct veel de prullenbak inkunnen.
Dan zijn de verkiezingsbeloftes van de partijen aan jou voorbij gegaan! :lol:
Zoals gezegd, als je onze Nederlandse democratie niet snapt, dan kun je dat denken. Verkiezingsbeloftes bestaan overigens niet, men gebruikt een verkiezingsprogramma met doelstellingen voor de komende 4 jaar. Men probeert zoveel mogelijk van die doelstellingen te bewerkstelligen, maar moet er ook laten vallen, omdat ze verplicht zijn samen te werken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door kweenie »

ik vind het altijd gezellig om mijn vrienden te treffen als ik in Nederland ben, de bar eigenaar ergert zich rot en geeft de supermarkten de schuld van het goedkope bier wat verkocht wordt.

Dat de tafeltjes en de glazen schoongemaakt moeten worden dat begrijp ik, dat doen we hier ook ..maar we betalen gewoon èèn euro voor een flesje. En dat valt ook op.
Valt het je dan ook op dat het gemiddeld inkomen in het land waar je woont ongeveer tien keer lager is dan in Nederland? Dat de prijs van dat flesje bier voor de gemiddelde lokale bewoner dus net zo voelt als een biertje van tien euro voor een gemiddelde inwoner van Nederland?

In dat perspectief valt het dus wel mee met de prijzen in Nederland.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door renewouters »

atlas1302 schreef:Waarom gaat de BTW altijd omhoog en nooit eens naar beneden?
Je kunt ook je vragen waarom (CAO)salarissen altijd omhoog gaan bij gelijkgebleven prestaties. Maar prima dat BTW omhoog gaat in ruil voor een lagere belasting. Consumeren moet meer belast worden en arbeid minder. BTW op vlees zou van mij zo naar 21% mogen.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Rutte III % BTW verhoging per 1 januari 2019?

Ongelezen bericht door mp2017 »

renewouters schreef:
atlas1302 schreef:Waarom gaat de BTW altijd omhoog en nooit eens naar beneden?
Je kunt ook je vragen waarom (CAO)salarissen altijd omhoog gaan bij gelijkgebleven prestaties. Maar prima dat BTW omhoog gaat in ruil voor een lagere belasting. Consumeren moet meer belast worden en arbeid minder. BTW op vlees zou van mij zo naar 21% mogen.

Net zoals vegetarische gerechten!

Gesloten