LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cameratoezicht werkvloer

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
The Pixel
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:20

Cameratoezicht werkvloer

Ongelezen bericht door The Pixel »

Beste forum-gebruikers,

Cameratoezicht op de werkvloer mag tot een zekere hoogte, zo begrijp ik uit de resultaten die op Google te vinden zijn.
Maar hoe zit dit met bijvoorbeeld een camera die een microfoon ingebouwd heeft? Mogen deze ook opgehangen worden
zonder dat medewerkers hiervan op de hoogte worden gesteld, die zowel het geluid als het beeld opnemen?

Dit kon ik namelijk niet duidelijk terug vinden op Google, en waar kan ik dit vinden in het wetboek of een regelgeving bijvoorbeeld?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Cameratoezicht werkvloer

Ongelezen bericht door sylvesterb »

The Pixel schreef:Beste forum-gebruikers,

Cameratoezicht op de werkvloer mag tot een zekere hoogte, zo begrijp ik uit de resultaten die op Google te vinden zijn.
Maar hoe zit dit met bijvoorbeeld een camera die een microfoon ingebouwd heeft? Mogen deze ook opgehangen worden
zonder dat medewerkers hiervan op de hoogte worden gesteld, die zowel het geluid als het beeld opnemen?

Dit kon ik namelijk niet duidelijk terug vinden op Google, en waar kan ik dit vinden in het wetboek of een regelgeving bijvoorbeeld?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Je mag helemaal geen camera ophangen zonder dat medewerker hiervan op de hoogte worden gesteld, zover ik weet. Enkel bij fraude mag je dit soort maatregelen nemen als werkgever. Volgens mij mag je in deze gevallen ook audio opnemen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Cameratoezicht werkvloer

Ongelezen bericht door mahadma »

Er staat zo wie zo op elke kassa in de supermarkt een kamera op de geldlade en de kassa medewerkster/ker, beeld en geluid, logisch toch. Bij een eventuele overval is het minimaal handig om ook audio te hebben voor opsporingsdoeleinden. Over welk werk/functie/werkplek heeft de vraagsteller het?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cameratoezicht werkvloer

Ongelezen bericht door Moneyman »


mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Cameratoezicht werkvloer

Ongelezen bericht door mp2017 »

The Pixel schreef:Beste forum-gebruikers,

Cameratoezicht op de werkvloer mag tot een zekere hoogte, zo begrijp ik uit de resultaten die op Google te vinden zijn.
Maar hoe zit dit met bijvoorbeeld een camera die een microfoon ingebouwd heeft? Mogen deze ook opgehangen worden
zonder dat medewerkers hiervan op de hoogte worden gesteld, die zowel het geluid als het beeld opnemen?

Dit kon ik namelijk niet duidelijk terug vinden op Google, en waar kan ik dit vinden in het wetboek of een regelgeving bijvoorbeeld?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
De werkgever moet ervoor zorgen dat de werknemers en bezoekers weten dat er een camera hangt. Bijvoorbeeld door bordjes op te hangen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Cameratoezicht werkvloer

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

microfoon mag al niet en voor de camera moet een duidelijk doel zijn zoals diefstal preventie bijvoorbeeld...

hangt de camera daar enkel en alleen om te zien of de werknemers hun werk wel snel genoeg doen mag hij daar niet hangen...

stofzuigertje

Re: Cameratoezicht werkvloer

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast bovengenoemde werkt het ook voor Seksuele intimidatie en mensen die vaak tussendoor gaan roken en buiten geen werk doen!
Als de meerderheid niet rookt en voor hun moet werken?

Ook uitzend krachten die op verkeerde afdeling rond snuffelen is niet gewenst....
Ja, als je ze duidelijk zichtbaar ophang en niet gaat verstoppen.....

Gesloten