LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Zorgmedewerkster
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2017 14:29

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door Zorgmedewerkster »

Over het terug betalen van huur/zorgtoeslag. Een client van mij is vorig jaar getrouwd. Omdat ik weet dat wanneer er veranderingen in het inkomen optreden de teoslagen ook kunnen veranderen maar even voor de zekerheid gekeken en gelukkig optijd gezien dat ze het gehele jaar geen recht zouden hebben op toeslag. Toch bizar dat er de maanden voor het trouwen dan ook geen recht op is.
Wat zo triest is, is dat deze mensen een wahjong uitkering hebben waarop zij volgend jaar worden gekort...in een huis wonen met blokverwarming waarmee ze waarschijnlijk veel te veel betalen, er een fout is gemaakt door het CAK waardoor het hele jaar geen bijdrage van de zorg is afgeschreven en ze ineens een rekening van ruim 2000 euro kregen, ze ieder jaar het eigen risico kwijt zijn aan zorgkosten vanwege een beperking en zo lijkt alles steeds maar op te lopen. Daarnaast werken beide wel hard alle dagen, maar op deze manier wordt het voor deze groep mensen wel erg zwaar allemaal.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Het beste zou zijn om zorgtoeslag en huurtoeslag helemaal af te schaffen. Met verhoging van het minimumloon en bijstandsuitkering met € 200 bijvoorbeeld.
Of dat zorg- en huurtoeslagen alleen achteraf verkregen kunnen worden na een definitieve belastingaanslag.
Dan zijn we allemaal van dit gezeur af.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door yan »

Cornelis7 schreef:Het beste zou zijn om
Beste is nog altijd gewoon als mensen even de moeite nemen om 5 minuten de voorwaarde te lezen, alvorens ze een handje ophouden en €1200 / €4100,- van de belastingbetaler verwachten.

Gratis geld krijg je alleen als je vrijwel niks hebt, heb je wel iets, dan willen we dit graag terug.

kaori
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2017 15:58

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door kaori »

Helaas nog een voorbeeld.
Wij wonen al jaren samen. Ik was me ervan bewust dat we hoogstwaarschijnlijk moesten gaan terugbetalen omdat mijn (sinds oktober) man iets meer was gaan verdienen sinds het huwelijk en omdat we toeslagpartners gingen worden. Ik ging van 200 of 300 euro uit, voor zover ik met mijn kennis had kunnen vinden van tevoren. Jammer, maar goed, het is de wet.
Echter kregen wij een rekening van 977 euro op de stoep.
Ik snap dat dit niet voor iedereen veel geld is, maar ik ben zzper en voor mij is dit een heel ruim maandsalaris. Mijn man verdient ook niet bijster veel. Een bewuste keuze, en een goed doordachte en goed geregelde keuze, maar voor ons is 1000 euro echt heel veel geld. Geen uitleg in de brief of niets. Ik heb trillend de belastingstelefoon gebeld. Goede vent aan de lijn gekregen die alles rustig uitlegde. Ik ging eerst uit van een klein foutje maar toen bleek dat het klopte moest ik even huilen. De medewerker bleef kalm en respectvol en gaf aan dat er een betalingsregeling mogelijk was. 2 jaar lang elke maan 41 euro (en 1 maand iets minder). Ik wil helemaal niet aan zulke regelingen vast zitten met mijn wisselende inkomen ( kleine zzper, soms is het meer en soms minder en je weet nooit zeker wat in een jaar gaat gebeuren)! Dat is een financieel risico en ik ben slim genoeg om daar niet aan te beginnen. Enige andere oplossingen: alles in 1 keer, of gespreid betalen en elke maand zo veel als we kunnen missen er tegen aan gooien. Dat moeten we dus maar doen want regels zijn regels.
Het bleek wel dat ik nu voor ons beide zorgtoeslag ontvang/ga ontvangen. Dit kon ik niet eens vinden nadat ik wist waar ik moest zoeken op de toeslagen site. Wel dat alles in 1 bedrag werd geregeld, maar wie of hoe je die zou ontvangen kon ik niet vinden. Ik ontvang nu 130 euro ipv 88 voor ons beide. En ik heb in november een bedrag gekregen dat compenseerde voor de zorgtoeslag die mijn man had 'gemist'. Dus het was herrekend over 1 heel jaar en ik kreeg het 'missende' bedrag van mijn man op de rekening bij mijn gebruikelijke zorgtoeslag. Weer geen brief of niets, gelukkig kon die medewerker het me meteen uitleggen. Ik kreeg 350 euro op de rekening. Ik heb besloten dat maar meteen terug over te maken naar de belastingdienst als deels terugbetaling van deze schuld. Dit hele proces is zo onhandig en slecht uitgelegd.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat de wet nu eenmaal zo werkt, en dat die medewerker van de belastingtelefoon zijn best heeft gedaan en dat wij nu eenmaal vette pech hebben. En ik wist dat we moesten terugbetalen tot een zekere hoogte. Maar als ik dit had geweten waren we in januari getrouwd. Onze trouwdatum was leuk, maar was ongetwijfeld net zo leuk geweest 4 maandjes later. Dat beetje had ik wel willen wachten om dit te voorkomen.

Mijn probleem is dat dit zo ongelofelijk slecht wordt aangegeven en iemand die niet zo handig is me belastingtermen en dergelijke het zo moeilijk kan vinden. Ik weet dat ik niet super slim ben, maar ik heb echt mijn best gedaan om dit soort dingen vantevoren uit te zoeken. Ik was echt me er niet van bewust dat dit er ook nog bij kwam, want er is nergens een lijstje vanuit de overheid of gemeente ofzo met "u gaat trouwen/met pensioen/ studeren/scheiden echt ect: Wat moet u regelen". En ja, sommigen van jullie zullen zeggen dat het gewoon op de site te vinden is en dat ik maar een financieel plan had moeten maken. Maar die heb ik, voor elke maand weet ik precies waar wat naartoe gaat ect. Maar van zulke complexe zaken heb ik geen kaas gegeten en ik weet dat meerdere mensen dat niet hebben.
Als de gemiddelde nederlander dit niet weet, waarom wordt dit dan niet duidelijker gemaakt, dat is mijn probleem.


Mocht iemand nog een magisch redmiddel weten te noemen hoor ik het graag. Kleine kans maar het valt te proberen. We hebben ons er momenteel bij neergelegd maar balen als een stekker natuurlijk.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgtoeslag/huurtoeslag over een heel jaar terugbetalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@kaori. Al uw vragen zouden heel simpel beantwoord worden als u eens inlogt op de site toeslagen van de belastingdienst.
Daar heb je een kopje beschikkingen met links daarvan een jaartal. Kies het jaar waar u iets van wilt weten. Klik de beschikking aan. Daar kunt u precies zien waar de belastingdienst rekening mee houdt.
Uw inkomen, zijn inkomen en vanaf wanneer.

Ook zou u eens kunnen inloggen op uw berichtenbox. Daar vindt u alle beschikkingen die aan u gezonden zijn.

En als u wilt weten hoeveel toeslag u kunt ontvangen, bij een bepaald inkomen, kunt u in Google ook eens het woord “proefberekening toeslagen” intoetsen.

Is een simpel formulier waar wat gegevens gevraagd worden, en waar dan een uitkomst bij staat op hoeveel toeslag u ongeveer recht hebt.

Dus zo moeilijk om te weten hoe het in elkaar steekt, is het niet. Tenslotte hebt u blijkbaar jaren geleden wel toeslag kunnen aanvragen.

Gesloten