LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door sjohie »

Weetjewat schreef:Alstublieft zeg het is al van de zotte dit gebeuren. Kijk eens bij de rijksoverheid, wie er eigenlijk naar je ID mag vragen. Maar iets niet kunnen krijgen is te belangrijk.
Wat ik al helemaal niet begrijp is dat wij kinderen, ja want dat zijn de meeste kassière, laten beoordelen hoe oud we zijn.
Het is gewoon belachelijk, als de regering dit wenst, dan moeten winkeliers, gewoon dit aan de bevoegde personen overlaten en sowieso door een volwassene.
Vaak willen ze ook nog je ID vasthouden om het beter te kunnen zien, eigenlijk ben je dan strafbaar.
Verplicht ID tonen, never, nooit niet
Dan ook geen alcohol mee, als er twijfel over je leeftijd is, of als je je in het gezelschap van overduidelijk minderjarigen bevindt. :D

Overigens moeten ze de leeftijd vaststellen, en dat staat nou eenmaal op een rijbewijs, paspoort of ID-bewijs, na het vaststellen van de geboortedatum, doen ze daar verder niks mee.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Weetjewat schreef:Alstublieft zeg het is al van de zotte dit gebeuren. Kijk eens bij de rijksoverheid, wie er eigenlijk naar je ID mag vragen. Maar iets niet kunnen krijgen is te belangrijk.
Wat ik al helemaal niet begrijp is dat wij kinderen, ja want dat zijn de meeste kassière, laten beoordelen hoe oud we zijn.
Het is gewoon belachelijk, als de regering dit wenst, dan moeten winkeliers, gewoon dit aan de bevoegde personen overlaten en sowieso door een volwassene.
Vaak willen ze ook nog je ID vasthouden om het beter te kunnen zien, eigenlijk ben je dan strafbaar.
Verplicht ID tonen, never, nooit niet
strafbaar om het vast te houden? waar haal je dat vandaan?
Iedereen mag om je legitimatie vragen, ik kan hem nu ook gewoon aan je vragen
het enige verschil is dat je niet verplicht bent hem te laten zien.
Het enige wanneer het verplicht is kan je hier vinden https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-wanneer

en ja minderjarige die leeftijden moeten schatten hebben het moeilijk, ik heb van nature een jong uiterlijk en ben voor het laatste om ID gevraagt voor een paar biertjes terwijl ik 33 was toen de tijd. /care laat hem zien cassiere schrikt van de leeftijd en krijg de biertjes mee. me leven is er niet anders op geworden

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door mahadma »

Bij disco's worden je pas ook vastgehouden en in een datumlezer zonder geheugen geduwd. Groen licht? Naar binnen, Rood licht? Sorry niet naar binnen. O ja, waar staat dat je een id card niet mag vasthouden, ben benieuwd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Weetjewat schreef: Vaak willen ze ook nog je ID vasthouden om het beter te kunnen zien, eigenlijk ben je dan strafbaar.
Daar is niets strafbaars aan.
Weetjewat schreef: Verplicht ID tonen, never, nooit niet
Het is niet verplicht, als je geen alcohol/sigaretten koopt wordt er niet naar gevraagd. Los daarvan is er geen wet wat het vragen naar ID verbiedt. Als ik besluit pas iemand thuis te woord te staan na het tonen van zijn ID bewijs, mag ik dit rustig eisen. Jij mag de keuze maken dat je hem niet laat zien maar dan praat ik dus niet met je.

therose43
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2017 19:22

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door therose43 »

Identiteit tonen bij alcohol of tabak
door Nijogeth » 08 dec 2017 20:55

Ik zou graag jullie mening hebben over de gang van zaken omtrent het kopen van alcohol of tabak en het tonen van een identiteitsbewijs.

Momenteel hebben we in dit land de kromme regel dat men om het identiteitsbewijs moet vragen als men de koper jonger dan 25 schat. Nu ben ik zelf 28, maar ook mij wordt dit weleens gevraagd. Geen enkel probleem, maar iemand die jonger is en ouder wordt geschat heeft dit probleem niet.

Nu weet ik toevallig dat er steeds vaker controles worden uitgevoerd door bedrijven die worden ingeschakeld door de supermarkten zelf om de eigen winkels in de gaten te houden. Ik weet zelfs van gevallen dat het kassameisje enkele maanden niet meer aan de kassa mocht, omdat ze niet naar het identiteitsbewijs had gevraagd (in 1 geval zelfs terwijl het hoofd van haar afdeling zelf zei dat die jongen volgens haar ouder dan 25 leek).

Soms houdt het kassapersoneel zich netjes aan de regels (als je iemand jonger dan 25 schat dan hoor je deze naar het identiteitsbewijs te vragen, bij twijfel ook. Ingesteld door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.), maar doen ze het toch fout. Echter is schatten complete willekeur en moet dit toch beter kunnen.

Is het geen idee om het wettelijk verplicht te stellen om het identiteitsbewijs te tonen bij de aanschaf van alcohol of tabak? Of je nu 85 bent of 22, dat maakt dan niet uit. Iedereen is toch verplicht het identiteitsbewijs op zak te hebben.

Mijn mening is dat het huidige beleid veel te veel aan de interpretatie over laat en mensen die verkeerd schatten hier zelfs nog voor gestraft kunnen worden. De oplossing is een algehele id-verplichting.

Nijogeth

ik weet niet wat voor gekke gedachte jij hebt worden wij niet genoeg gecontrolleerd door de staat en nu wil jij dit ook nog .niet echt wijs van jou .
het is jouw probleem dat ze jou controleren en nu wil jij dat iedereen die ellende krijgt .

Lenny2011
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 dec 2011 13:11

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door Lenny2011 »

Ik zou willen voorstellen om dat legitimatiebewijs alleen bij twijfel te vragen! Je gaat iemand die duidelijk ouder is dan 18 toch niet echt om een legitimatiebewijs vragen als het gaat om het kopen van een pakje sigaretten of een fles rum? Alleen het idee al!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door sjohie »

Lenny2011 schreef:Ik zou willen voorstellen om dat legitimatiebewijs alleen bij twijfel te vragen! Je gaat iemand die duidelijk ouder is dan 18 toch niet echt om een legitimatiebewijs vragen als het gaat om het kopen van een pakje sigaretten of een fles rum? Alleen het idee al!
Het gebeurd mij ook nooit inderdaad, echter toen ik laatst met mijn neefje op pad was wél. die is net 14, en geeft niks om drank, maar dat is al wel zo'n lange slungel dat je zijn leeftijd niet echt helemaal goed kan inschatten, en dus deed de caissière wat jij zegt, bij twijfel vragen dus.

Gesloten