LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Bart_V
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2018 19:59

MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door Bart_V »

Ik ben nogal geschrokken vandaag, want ik had volstrekt onverwachts 4 aanmaningen van de Waterschapsbelasting, voor de jaren 2014, 2015, 2016 en 2017. Er staat bij dat ik 2 dagen de tijd heb om te betalen, anders gaan de aanslagen naar een deurwaarder.
Totale belasting: 968,16 euro
Aanmanings- en dwangbevelkosten: 252 euro.
Totaal te betalen: 1220,16 euro

Er zaten brieven bij dat dit via de MijnOverheid Berichtenbox was doorgegeven, en inderdaad, daar stonden de ongelezen berichten. Slordig van mij natuurlijk, maar ik vind het onbegrijpelijk dat:
- ik nooit eerder per post of telefonisch op de hoogte ben gesteld van o.a. een 4 jaar oude rekening.
- het is volstrekt nieuw voor me dat er facturen via deze berichtenbox komen. Naar mijn weten kwamen alle belastingen per post en/of worden betaald via automatische incasso.
- ik als persoon wordt aangeslagen, in plaats van mijn huishouden zoals bij de gemeentelijke belastingen. Zo had mijn partner de aanslag tenminste nog tijdig kunnen zien.

Er staat ook in de brief dat een betalingsregeling niet meer mogelijk is, dus ik heb nu 2 dagen de tijd om ruim 1200 euro op te hoesten. Ik begrijp dat dit mijn fout is maar dit is geen onwil, maar (in mijn ogen) ongelooflijk slechte informatievoorziening. Ik ben dan ook bereidt de belasting te betalen, maar de extra kosten vind ik onterecht. Wat zijn mijn kansen om die niet te hoeven betalen? Hoe pak ik dat aan?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 feb 2018 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door Moneyman »

Volgens mij krijg je alleen maar berichten via MijnOverheid als je daarvoor zelf toestemming hebt verleend. Los daarvan: vier jaar lang geen aanslagen waterschapsbelasting... dat moet toch opvallen, zou ik zeggen.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door Lowieze »

U ging er vanuit dat alles via automatische incasso ging en u heeft in 4 jaar tijd nooit naar een afschrijving gekeken?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door scontra »

Bart_V schreef: Er staat ook in de brief dat een betalingsregeling niet meer mogelijk is, dus ik heb nu 2 dagen de tijd om ruim 1200 euro op te hoesten. Ik begrijp dat dit mijn fout is maar dit is geen onwil, maar (in mijn ogen) ongelooflijk slechte informatievoorziening. Ik ben dan ook bereidt de belasting te betalen, maar de extra kosten vind ik onterecht. Wat zijn mijn kansen om die niet te hoeven betalen? Hoe pak ik dat aan?

Alvast bedankt.
De informatievoorziening is inderdaad heel slecht geweest, heel Nederland weet ervan behalve u. ;-)
U kunt in "Mijn Overheid" aangeven dat u een e.mail wil ontvangen als er een bericht voor u is en zo hoeft u nooit meer een bericht te missen.
U bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig betalen van de rekeningen, geef een doorlopende 'automatische incasso' af en u betaald nooit meer te laat, als er tenminste altijd voldoende saldo op de tegenrekening staat.
U heeft de afgelopen jaren de rekeningen niet betaald en hebt daardoor aardig wat centjes overgehouden en die kunt u nu gebruiken om uw achterstand in te lossen.
En vooral niet alles en iedereen de schuld geven van uw eigen nalatigheid, maar gewoon zelf het "boete"kleed aantrekken !

stofzuigertje

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je niet betaalde en dat 4 jaren... moeten ze gewoon weer op post gaan want die brievenbus is bekend probleem.

Per ongeluk toestemming geven andere diensten naast de belasting dienst is maar 1 foute klik.
Ik vind dat de overheid als een bericht niet geopend word na bepaalde tijd moet waarschuwen...... een herinnering, haal je digitale bus leeg!

Vooral mensen die geen zorgtoeslag hebben, ook geen huur subsidie en geen koophuis hebben met jaarlijkse aangifte lopen dit soort dingen vaker mis.
Vooral als je de auto automatisch betaalde.....

De Overheid wilde digitaal maar moet wel de niet geopende en opgehaalde controleren en waarschuwen voor je een betrouwbaar systeem hebt.
Ook het opzeggen is een ramp, iemand met oog problemen werd geadviseerd even online te gaan.......
Gewoon afspraak maken bij Belastingdienst en nu geregeld....
Alle berichten kreeg deze vrouw keurig geprint en alles geregeld.....

Overheid vergeet dat vele wel, maar een kleine groep van 10% niet online kan gaan, dus slechts 1.7 miljoen Nederlanders!

stofzuigertje

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik weet dat vele blind vertrouwen op spambox, maar 1x niet op verwijderen gelezen bericht maar op spam klikken en ook ik zie deze nooit meer!

Een altijd goed werkende Gmail, ja ook ik zag in Spambox enkele berichten die daar niet hoorde, mijn fout, 1 plek ernaast geklikt... of was er 2 jenever teveel gedronken...?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door yan »

kijk ook eens even op:
https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... erheid-nl/


Prima als de overheid iets digitaal wilt sturen, maar dan kan dat in zijn geheel naar mijn mail-adres.
Als ik eerst moet inloggen om iets te kunnen bekijken; dan is het dus niet afgeleverd totdat ik ben ingelogd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef:Ik vind dat de overheid als een bericht niet geopend word na bepaalde tijd moet waarschuwen...... een herinnering, haal je digitale bus leeg!
Ik vind dat mensen primair een eigen verantwoordelijkheid hebben. Als men die niet neemt, is het altijd de schuld van de overheid. En als de overheid wél iets regelt, roept men gelijk weer dat de regeldruk te groot wordt.
stofzuigertje schreef: of was er 2 jenever teveel gedronken...?
Aha........... :mrgreen:

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door Lowieze »

stofzuigertje schreef:Als je niet betaalde en dat 4 jaren... moeten ze gewoon weer op post gaan want die brievenbus is bekend probleem.

Per ongeluk toestemming geven andere diensten naast de belasting dienst is maar 1 foute klik.
Ik vind dat de overheid als een bericht niet geopend word na bepaalde tijd moet waarschuwen...... een herinnering, haal je digitale bus leeg!

Vooral mensen die geen zorgtoeslag hebben, ook geen huur subsidie en geen koophuis hebben met jaarlijkse aangifte lopen dit soort dingen vaker mis.
Vooral als je de auto automatisch betaalde.....

De Overheid wilde digitaal maar moet wel de niet geopende en opgehaalde controleren en waarschuwen voor je een betrouwbaar systeem hebt.
Ook het opzeggen is een ramp, iemand met oog problemen werd geadviseerd even online te gaan.......
Gewoon afspraak maken bij Belastingdienst en nu geregeld....
Alle berichten kreeg deze vrouw keurig geprint en alles geregeld.....

Overheid vergeet dat vele wel, maar een kleine groep van 10% niet online kan gaan, dus slechts 1.7 miljoen Nederlanders!
Wat heeft een digitale herinnering voor zin, als mensen 4 jaar lang de berichten van MijnOverheid missen?

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door Radar »

We hebben al eerder aandacht besteed aan de aanslag waarbij over meerdere jaren waterschapsbelasting betaald moet worden. Zie hier: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... belasting/

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door Statler »

onverwachts 4 aanmaningen van de Waterschapsbelasting, voor de jaren 2014, 2015, 2016 en 2017. Er staat bij dat ik 2 dagen de tijd heb om te betalen, anders gaan de aanslagen naar een deurwaarder.
Totale belasting: 968,16 euro
Aanmanings- en dwangbevelkosten: 252 euro.
Totaal te betalen: 1220,16 euro
Dat waren geen aanmaningen, het waren dwangbevelen tot betaling, aanmaning staat 14 dagen voor, dwangbevel 2 dagen.
Daarnaast kosten die € 7 of € 16 waar een dwangbevel bij € 41.

Daarnaast kunt u nu met de deurwaarder een regeling treffen.
Tevens mag de deurwaarder na twee dagen een vordering doen onder derden (art 19 iw) en of komt hij langs met een hernieuwde bevelen waarmee hij dan beslag mag gaan leggen.

Als u iets gaat voldoen worden de kosten als eerste afgeboekt, dus of hieraan nog wat kan worden gedaan..... 99% van de gevallen niet meer.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door scontra »

stofzuigertje schreef: Overheid vergeet dat vele wel, maar een kleine groep van 10% niet online kan gaan, dus slechts 1.7 miljoen Nederlanders!
Als je baby's, kleuters, lagere school leeftijd enz. enz. niet meerekent, want die krijgen (nog) geen berichten van de Overheid, komt er een heel ander percentage te voorschijn. :oops:

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als men dan niet in zijn berichtenbox kijkt na een mailtje ontvangen te hebben, houdt het natuurlijk op. Men kan in die berichtenbox ook nog aangeven dat men weer na verloop van tijd een reminder krijgt. Hoe vaak wil men gewaarschuwd worden?

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door Holy53 »

stofzuigertje schreef:Als je niet betaalde en dat 4 jaren... moeten ze gewoon weer op post gaan want die brievenbus is bekend probleem.

Per ongeluk toestemming geven andere diensten naast de belasting dienst is maar 1 foute klik.
Ik vind dat de overheid als een bericht niet geopend word na bepaalde tijd moet waarschuwen...... een herinnering, haal je digitale bus leeg!

Vooral mensen die geen zorgtoeslag hebben, ook geen huur subsidie en geen koophuis hebben met jaarlijkse aangifte lopen dit soort dingen vaker mis.
Vooral als je de auto automatisch betaalde.....

De Overheid wilde digitaal maar moet wel de niet geopende en opgehaalde controleren en waarschuwen voor je een betrouwbaar systeem hebt.
Ook het opzeggen is een ramp, iemand met oog problemen werd geadviseerd even online te gaan.......
Gewoon afspraak maken bij Belastingdienst en nu geregeld....
Alle berichten kreeg deze vrouw keurig geprint en alles geregeld.....

Overheid vergeet dat vele wel, maar een kleine groep van 10% niet online kan gaan, dus slechts 1.7 miljoen Nederlanders!
Ik krijg altijd een melding via mail dat er ongelezen berichten zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door sjohie »

yan schreef:kijk ook eens even op:
https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... erheid-nl/


Prima als de overheid iets digitaal wilt sturen, maar dan kan dat in zijn geheel naar mijn mail-adres.
Als ik eerst moet inloggen om iets te kunnen bekijken; dan is het dus niet afgeleverd totdat ik ben ingelogd.
Daarmee leggen ze de veiligheid van behoorlijk persoonlijke gegevens in handen van diezelfde mensen die en-masse in phishing emails trappen, en "microsoft medewerkers" die bellen zomaar toegang geven tot de computer, met alle ellende van dien. Op deze manier houden ze het goed beveiligd en centraal opgeslagen. Jouw idee betekent oa dat mensen bij wijziging van provider het emailadres waar ze alles op ontvangen moeten wijzigen, en adquate archieven en backups zouden moeten bijhouden van zulke emails, of het toe moeten vertrouwen aan de gmails en outlooks van deze wereld, waar diverse partijen al dan niet in kunnen kijken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:Maar als men dan niet in zijn berichtenbox kijkt na een mailtje ontvangen te hebben, houdt het natuurlijk op. Men kan in die berichtenbox ook nog aangeven dat men weer na verloop van tijd een reminder krijgt. Hoe vaak wil men gewaarschuwd worden?
Precies. Dat is hetzelfde als dat je papieren post krijgt en de envelop niet opent.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door renewouters »

yan schreef:kijk ook eens even op:
https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... erheid-nl/


Prima als de overheid iets digitaal wilt sturen, maar dan kan dat in zijn geheel naar mijn mail-adres.
Als ik eerst moet inloggen om iets te kunnen bekijken; dan is het dus niet afgeleverd totdat ik ben ingelogd.
Dus jij stelt voor om de factuur in de email mee te sturen. En je denkt dat het dan goed gaat? (denk aan phishing e.d.).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door moederslink »

Bart_V schreef:Ik ben nogal geschrokken vandaag, want ik had volstrekt onverwachts 4 aanmaningen van de Waterschapsbelasting, voor de jaren 2014, 2015, 2016 en 2017. Er staat bij dat ik 2 dagen de tijd heb om te betalen, anders gaan de aanslagen naar een deurwaarder.
Totale belasting: 968,16 euro
Aanmanings- en dwangbevelkosten: 252 euro.
Totaal te betalen: 1220,16 euro

Er zaten brieven bij dat dit via de MijnOverheid Berichtenbox was doorgegeven, en inderdaad, daar stonden de ongelezen berichten. Slordig van mij natuurlijk, maar ik vind het onbegrijpelijk dat:
- ik nooit eerder per post of telefonisch op de hoogte ben gesteld van o.a. een 4 jaar oude rekening.
- het is volstrekt nieuw voor me dat er facturen via deze berichtenbox komen. Naar mijn weten kwamen alle belastingen per post en/of worden betaald via automatische incasso.
- ik als persoon wordt aangeslagen, in plaats van mijn huishouden zoals bij de gemeentelijke belastingen. Zo had mijn partner de aanslag tenminste nog tijdig kunnen zien.

Er staat ook in de brief dat een betalingsregeling niet meer mogelijk is, dus ik heb nu 2 dagen de tijd om ruim 1200 euro op te hoesten. Ik begrijp dat dit mijn fout is maar dit is geen onwil, maar (in mijn ogen) ongelooflijk slechte informatievoorziening. Ik ben dan ook bereidt de belasting te betalen, maar de extra kosten vind ik onterecht. Wat zijn mijn kansen om die niet te hoeven betalen? Hoe pak ik dat aan?
Alvast bedankt.
Dit is vooralsnog niet ( meer) aan te pakken, u moet dit nu vandaag betalen ( immers binnen 2 dagen? ) .
Via de mail kreeg u dus bericht dat er berichten vd overheid in uw inbox staan en tja deze moet u dan wel lezen natuurlijk en niet 4 jaar lang negeren. :(
Het moet u toch ook zijn opgevallen dat u in 4 jaar tijd geen waterschapbelasting heeft betaald?
Maar ik kan nu niet zo goed verklaren waarom u nu wel kennelijk , na 4 jaren , op papier deze aanmaningen hebt ontvangen en niet ook al in 2014-2015-2016-2017 .....

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door JvandeW »

yan schreef:kijk ook eens even op:
https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... erheid-nl/


Prima als de overheid iets digitaal wilt sturen, maar dan kan dat in zijn geheel naar mijn mail-adres.
Als ik eerst moet inloggen om iets te kunnen bekijken; dan is het dus niet afgeleverd totdat ik ben ingelogd.
Als je de fysieke postbus niet hebt geopend, is het dan ook niet bij jou afgeleverd? En is het wel afgeleverd als jij geen mailprogramma gebruikt dat je e-mail ophaalt en ook niet inlogt in de webbased e-mail? Diezelfde redenering gebruik je nu ook voor MijnOverheid.

Het zou dan wel heel makkelijk worden om overheidskosten te ontlopen.
Moneyman schreef:
stofzuigertje schreef:Ik vind dat de overheid als een bericht niet geopend word na bepaalde tijd moet waarschuwen...... een herinnering, haal je digitale bus leeg!
Ik vind dat mensen primair een eigen verantwoordelijkheid hebben. Als men die niet neemt, is het altijd de schuld van de overheid. En als de overheid wél iets regelt, roept men gelijk weer dat de regeldruk te groot wordt.
Deels ben ik het met je eens, echter moet MijnOverheid dan wel goed werken. Zojuist ingelogd op MijnOverheid en daar zag ik een ongelezen bericht van de RGB staan. Vreemd genoeg heb ik hier geen melding per e-mail over gehad terwijl ik dit wel aan heb staan. En aangezien ik geen spambox gebruik maar alles wordt doorgelaten, kan deze dan ook niet in de spamfilter terecht komen.

Vreemd genoeg is dit mij vorig jaar ook al overkomen en toen heb ik de betalingstermijn wel gemist. Sindsdien staat wel de instelling aan een herinnering te sturen wanneer er voor langere tijd ongelezen berichten op MijnOverheid staan.

Ik vraag mij dan ook af of er rechten ontleend kunnen worden aan het feit dat ik een betaling mis door geen e-mail te ontvangen wanneer er een bericht in MijnOverheid staat, wanneer ik de instelling hiervoor wel aan heb staan.
Lowieze schreef:Wat heeft een digitale herinnering voor zin, als mensen 4 jaar lang de berichten van MijnOverheid missen?
Het is helemaal niet duidelijk of er 4 jaar lang berichten van MijnOverheid zijn gemist. Dan zou het logischer zijn dat die aanmaningen voor de jaren daarvoor eerder zouden komen en niet pas jaren later.

Zelf vermoed ik dat de TS 4 jaar geleden is verhuisd naar de huidige gemeente en nu pas te maken krijgt met de waterschapsbelasting. Mij is hetzelfde overkomen als ook een aantal anderen om mij heen. Allen ook dit jaar het bericht de waterschapsbelasting over enkele jaren nog te betalen en in de afgelopen jaren naar een andere gemeente verhuisd.

Vreemd is wel dat ik hiervoor twee maanden heb gekregen om de betaling te voldoen of een aanvraag tot betaling in termijnen te doen. Nog vreemder is dat ik die over 2017 per brief heb ontvangen, maar die van de jaren daarvoor in MijnOverheid. Dit terwijl ik aangegeven heb geen papieren brieven meer te willen ontvangen.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: MijnOverheid-berichten over Waterschapsbelasting gemist

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U geeft zelf toestemming om de berichtgeving digitaal te laten gaan en vervolgens doet u er niets mee. Dat is hetzelfde als een nieuwe brievenbus ophangen, maar deze nooit leegmaken. Vervolgens kijkt u ook jaren uw bankafschriften niet na, of u hebt geen overzicht welke betalingen u behoort te doen. En dan gek vinden dat het niet goed gaat.

Gesloten