LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te weinig geld voor het indexeren van pensioen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Te weinig geld voor het indexeren van pensioen

Ongelezen bericht door Mk »

Beste Peter, je kan stellen en veronderstellen wat je wil maar de pensioenfondsen weten op basis van exacte cijfers over hun deelnemers (leeftijd, levensverwachting, salaris) wat ze naar verwachting uit moeten keren. Die verwachte uitkering wordt contant gemaakt tegen een rekenrendement waarmee de dekkingsgraad van het fonds berekend wordt. Zolang die dekkingsgraad onvoldoende is wordt er niet geindexeerd.

Je kan discussieren over de hoogte van het verwachte rendement dat momenteel relatief erg laag is. Ik vind dat lage rendement persoonlijk prima.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Te weinig geld voor het indexeren van pensioen

Ongelezen bericht door 16again »

Peter van de Water schreef: En niemand kan mij wijs maken dat er in de pensioenpot van € 1.250.000.000.000,- geen ruimte zou zitten om de verloren koopkracht voor de gepensioneerden in te halen.
Hoeveel geld hoort er dan in die pot te zitten? Ik doe een voorzet:

In de pot behoort te zitten:
1) voor alle gepensioneerden nu, uitkering tot gemiddelde overlijdensdatum
2) Voor alle werkenden , reeds opgebouwde bedragen
Omdat pensioen GEEN omslagstelsel is, behoort premie van werkenden nu, niet te gaan naar uitkering gepensioneerden nu.
Kun je mij duidelijk maken dat er bij koopkrachtcorrectie er geen geld voor 2) naar 1) gaat?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Te weinig geld voor het indexeren van pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

iemand met een salaris van € 30.000,- bij een pensioenfonds een pensioen kan opbouwen van globaal (70% van € 30.000,- minus de AOW franchise € 13.344,=) ca. € 7.700,-,
70% van 30.000 minus de franchise is 11.659. Ongeveer de helft meer dan waar jij mee rekent, dus. Voor de groep pensioengerechtigden zou er dan dus de helft met in de pot moeten zien dan waar jij mee rekent. Voor de groei pensioengerechtigden zou er volgens jouw betekening dan 900 miljard in de pot moeten zitten.

Maar ook voor de circa 8 miljoen (ex) werkende mensen moet er een spaarpot zijn. Die zullen, volgens mijn bierviltje, gemiddeld ongeveer de helft aan pensioen hebben opgebouwd (de een nog bijna niets, de ander al bijna alles) en gemiddeld ook zo'n 20 jaar voor de pensioenleeftijd zitten. Hun geld kan nog een tijdje renderen, maar aan de andere kant moet ook rekening worden gehouden met eventuele nabestaandenpensioenen die bij jonge mensen veel langer moeten uitkeren dan bij gepensioneerden. Je zult voor iemand tussen de 45 en 50 daarom ook ongeveer 15 keer het opgebouwde pensioen moeten reserveren. (De exacte factoren kun je zelf eventueel opzoeken als je wilt.) Dus ongeveer twee keer zo veel mensen, meer per persoon ongeveer de helft aan opbouw van wat de gepensioneerden hebben opgebouwd, dan kom je in totaal voor de nog niet gepensioneerden uit op ongeveer het zelfde bedrag dat in de pensioenpotten moet zitten als voor de gepensioneerden. In totaal zou er op dat moment dus 1,8 miljard in de pensioenpotten moeten zitten.

En, wellicht ten overvloede, pas als er (veel) meer in de potten zit is er ruimte voor indexatie.

Peter van de Water
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mar 2018 18:02

Re: Te weinig geld voor het indexeren van pensioen

Ongelezen bericht door Peter van de Water »

In de reacties zijn er een aantal waar ik toch wel specifiek op reageren.
1. In de huidige pensioenpot vinden jaarlijks en ook in de toekomt de volgende meest belangrijke mutaties plaats, pensioenuitkeringen, premiestortingen en de ontvangst van beleggingsresultaten, niks nieuws feitelijk. Aangenomen mag voort worden dat bij inflatie en daaraan hopelijk gekoppelde loonstijging voor de thans werkenden de premiestortingen ook een stijgende lijn laten zien om op de pensioendatum een toereikend pensioen te kunnen ontvangen. Zelfde geldt natuurlijk ook bij promotie en CAO salarisverhogingen, dan zal ook de premie stijgen.
2. Vaak wordt gesproken over de toekomstige generaties die ook graag, als ze in een pensioenfonds gaan deelnemen, op hun pensioendatum een passend pensioen willen ontvangen. Mag ik aannemen dat deze generaties, zodra ze gaan werken ook zelf een verantwoordelijkheid hebben om pensioenpremie te gaan betalen, het is niet zo dat de pensioenpot een soort van erfenis van de huidige generatie.
3. Personen die thans thans geen deelnemer zijn in een pensioenfonds en de toekomstige generatie die niet gaat deelnemen in een pensioenfonds, hebben dus ook geen recht op een pensioenuitkering van een pensioenfonds. Er moet geen verwarring ontstaan met de AOW, waarop iedere Nederlander recht op heeft en het kan en mag niet zo zijn dat de overheid in de toekomst gaat besluiten dat de pensioenpot kan worden leeggehaald om de AOW te financieren. (Daarnaast hebben wij ook te maken met Brusselse plannen voor een Europees pensioen, of dit van invloed op onze pensioenpot is onduidelijk, doch de macht van Brussel is ....)
4. De pensioenfondsen keerden in 2016 aan ruim 3,2 miljoen pensioengerechtigden totaal € 28,5 miljard aan pensioen uit ofwel gemiddeld zo'n € 8.825,- per persoon.
5. Mijn stelling; De omvang van de huidige pensioenpot is dermate groot is dat niet mag worden aangenomen dat deze komende jaren zo sterk zal afnemen waardoor er geen geld meer zou zijn voor de thans werkenden, blijf ik onverkort verdedigen. Alleen als de premiebetalingen zouden stoppen, ja dan, dan kom je tekort. Maar doen alsof er straks geen eerlijk pensioen kan worden uitgekeerd, is geloven in politieke fabeltjes.

Peter van de Water
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mar 2018 18:02

Re: Te weinig geld voor het indexeren van pensioen

Ongelezen bericht door Peter van de Water »

Aanvullend nog even dit: 70% van € 30.000,- is € 21.000,- en als je er dan de AOW franchise (€ 13.344,=) vanaf haalt zie je dat er een jaarlijks pensioen kan worden opgebouwd van € 7.656,-.
Geld van de werkende gaat niet naar de pensioengerechtigden, maar komt in de grote pot terecht en de pensioengerechtigden onttrekken hun aandeel in deze pot in de vorm van pensioen en ook zij moeten recht kunnen hebben op een deel van het werkelijk rendementen wel in de vorm van behoud van koopkracht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Te weinig geld voor het indexeren van pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

Peter van de Water schreef:Aanvullend nog even dit: 70% van € 30.000,- is € 21.000,- en als je er dan de AOW franchise (€ 13.344,=) vanaf haalt zie je dat er een jaarlijks pensioen kan worden opgebouwd van € 7.656,-.
De AOW franchise gaat van het pensioengevend salaris af. Over het restant wordt pensioen opgebouwd. Dat is dus 70% van (salaris minus franchise), niet (70% van salaris) minus franchise.
Geld van de werkende gaat niet naar de pensioengerechtigden, maar komt in de grote pot terecht en de pensioengerechtigden onttrekken hun aandeel in deze pot in de vorm van pensioen en ook zij moeten recht kunnen hebben op een deel van het werkelijk rendementen wel in de vorm van behoud van koopkracht.
Klopt. Dat is nu juist de essentie van waarom je moet kijken naar hoe die totale pensioenpotten zich verhouden tot de totale verplichtingen. En pas als het werkelijke rendement leidt tot een duidelijk overschot kun je gaan indexeren.
Mijn stelling; De omvang van de huidige pensioenpot is dermate groot is dat niet mag worden aangenomen dat deze komende jaren zo sterk zal afnemen waardoor er geen geld meer zou zijn voor de thans werkenden, blijf ik onverkort verdedigen.
Prima stelling. Maar dit zegt niets over de vraag of er ook genoeg geld is om te indexeren.

En ik heb er alle vertrouwen in dat de pot de komende jaren snel genoeg groeit om te indexeren, maar van vertrouwen kun je geen brood kopen. Daarom: eerst die extra groei, daarna indexeren.

Gesloten