LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erfenis doorgeven aan kinderen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
DesmoBas
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2018 13:32

Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door DesmoBas »

Hallo,
De enige broer (weduwnaar) van een bekende is onlangs overleden. Het stel had geen kinderen, dus mijn bekende is een van de erfgenamen net zo als de broers en/of zusters van de eerder overleden vrouw.

Het aandeel van de erfenis voor mijn bekende (zelf weduwe) wordt geschat op 150 duizend euro. Nu wil het geval dat zij dit geld niet nodig heeft en/of niet hebben wil (aangezien zij zelf al op leeftijd is) en daarom het geld "door wil geven" aan haar kinderen.

Betekent dit dat zij eerst meer dan 30% erfrecht belasting moet betalen en als zij vervolgens de overgebleven ruime ton verschenkt aan haar kinderen, dat die ieder weer 30% belasting betalen voor de schenking?
Of is er een regeling die ervoor zorgt dat er in totaal minder belasting betaald hoeft te worden.
In België lijkt er een regeling te zijn die "erfenissprong" heet (waarbij iemand zijn/haar erfenis door kan geven aan zijn/haar kinderen), is er iets dergelijks in Nederland.

Bij voorbaat hartelijk dank.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een notaris kan uw bekende hierbij helpen.
Voor de nalatenschap van de broer van uw bekende is weinig meer te regelen. Als uw bekende de erfenis accepteert, moet zij erfbelasting betalen. Hoe zij (daarna) haar eigen vermogen het beste kan doorgeven aan haar kinderen, kan zij met een notaris/estate planner bespreken.
Het tarief voor schenkbelasting voor schenkingen tot123.248 euro (van ouders naar kinderen) is overigens geen 30% maar 10%.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 25 mar 2018 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door Moneyman »

DesmoBas schreef:Hallo,
De enige broer (weduwnaar) van een bekende is onlangs overleden. Het stel had geen kinderen, dus mijn bekende is een van de erfgenamen net zo als de broers en/of zusters van de eerder overleden vrouw.

Het aandeel van de erfenis voor mijn bekende (zelf weduwe) wordt geschat op 150 duizend euro. Nu wil het geval dat zij dit geld niet nodig heeft en/of niet hebben wil (aangezien zij zelf al op leeftijd is) en daarom het geld "door wil geven" aan haar kinderen.

Betekent dit dat zij eerst meer dan 30% erfrecht belasting moet betalen en als zij vervolgens de overgebleven ruime ton verschenkt aan haar kinderen, dat die ieder weer 30% belasting betalen voor de schenking?
Of is er een regeling die ervoor zorgt dat er in totaal minder belasting betaald hoeft te worden.
In België lijkt er een regeling te zijn die "erfenissprong" heet (waarbij iemand zijn/haar erfenis door kan geven aan zijn/haar kinderen), is er iets dergelijks in Nederland.

Bij voorbaat hartelijk dank.
Zorg bij dergelijke bedragen dat je je goed laat adviseren, niet alleen door onbekende forumleden. Ga naar een fiscaal adviseur, of een notaris.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door kweenie »

Inderdaad is een tripje langs notaris of estate planner verstandig.

Mijn eerste gedachte is dat de kennis de erfenis kan verwerpenn en dat daarna haar kinderen die plek innemen. Maar nogmaals, voordat je zulke beslissingen maakt eerst aan de notaris vragen waar de gevolgen kunnen zijn.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Inderdaad is een tripje langs notaris of estate planner verstandig.
Gel
Mijn eerste gedachte is dat de kennis de erfenis kan verwerpenn en dat daarna haar kinderen die plek innemen. Maar nogmaals, voordat je zulke beslissingen maakt eerst aan de notaris vragen waar de gevolgen kunnen zijn.
Geldt dat dan ook als je van een broer erft? Dat kan wel als je van een ouder erft, van een broer/zus weet ik dat zo net nog niet.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Inderdaad is een tripje langs notaris of estate planner verstandig.

Mijn eerste gedachte is dat de kennis de erfenis kan verwerpenn en dat daarna haar kinderen die plek innemen. Maar nogmaals, voordat je zulke beslissingen maakt eerst aan de notaris vragen waar de gevolgen kunnen zijn.
Bij verwerping valt de erfenis vrij voor de andere erfgenamen, dus niet naar de kinderen van de erfgenaam

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door Brainless »

olaf79 schreef:
kweenie schreef:Inderdaad is een tripje langs notaris of estate planner verstandig.

Mijn eerste gedachte is dat de kennis de erfenis kan verwerpenn en dat daarna haar kinderen die plek innemen. Maar nogmaals, voordat je zulke beslissingen maakt eerst aan de notaris vragen waar de gevolgen kunnen zijn.
Bij verwerping valt de erfenis vrij voor de andere erfgenamen, dus niet naar de kinderen van de erfgenaam
Dat is mij anders uitgelegd.
Als ik de erfenis van mijn vader verwerp (als hij komt te overlijden), dan komt het bij mijn kinderen te liggen.
Verteld door de notaris.

Staat ook hier:
Als een erfgenaam besluit afstand te doen van de erfenis (verwerpen nalatenschap), kan het zijn dat de kinderen erfgenaam worden. Wilt u niet dat de kinderen erfgenaam worden, dan moeten zij ook weer verwerpen.
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... -verwerpen
Wie wordt er erfgenaam als ik de erfenis verwerp?
Als jij een erfenis verwerpt, worden de overige erfgenamen in jouw groep (zie vererving volgens de wet) voor de erfenis verantwoordelijk. Hierbij is met name van belang te beseffen dat je kinderen voor jou in de plaats komen als jij de erfenis verwerpt.
https://www.erfwijzer.nl/verwerpen-weig ... fenis.html

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is er een testament van de overledene en wat staat daar in? Dat speelt natuurlijk ook een rol. Wat zijn de precieze persoonlijke omstandigheden van de bekende en haar kinderen? Die bepalen mede wat de mogelijkheden zijn. Ga naar de notaris/estate planner, dat is voor nu het beste advies.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is blijkbaar een testament omdat de broers en zusters van de eerder overleden echtgenote ook erven. Zou dat testament er niet zijn, dan zouden die niet erven, behalve als die echtgenote weer voorwaarden in haar testament opgenomen had.

Als er vermeld staat in dat testament dat zijn zuster erft, erven niet haar kinderen bij plaatsvervulling als zij zou verwerpen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Brainless schreef:
olaf79 schreef:
kweenie schreef:Inderdaad is een tripje langs notaris of estate planner verstandig.

Mijn eerste gedachte is dat de kennis de erfenis kan verwerpenn en dat daarna haar kinderen die plek innemen. Maar nogmaals, voordat je zulke beslissingen maakt eerst aan de notaris vragen waar de gevolgen kunnen zijn.
Bij verwerping valt de erfenis vrij voor de andere erfgenamen, dus niet naar de kinderen van de erfgenaam
Dat is mij anders uitgelegd.
Als ik de erfenis van mijn vader verwerp (als hij komt te overlijden), dan komt het bij mijn kinderen te liggen.
Verteld door de notaris.

Staat ook hier:
Als een erfgenaam besluit afstand te doen van de erfenis (verwerpen nalatenschap), kan het zijn dat de kinderen erfgenaam worden. Wilt u niet dat de kinderen erfgenaam worden, dan moeten zij ook weer verwerpen.
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... -verwerpen
Wie wordt er erfgenaam als ik de erfenis verwerp?
Als jij een erfenis verwerpt, worden de overige erfgenamen in jouw groep (zie vererving volgens de wet) voor de erfenis verantwoordelijk. Hierbij is met name van belang te beseffen dat je kinderen voor jou in de plaats komen als jij de erfenis verwerpt.
https://www.erfwijzer.nl/verwerpen-weig ... fenis.html
Erven bij plaatsvervulling werkt dus alleen bij erven van (groot)ouders/ouders/ (klein)kinderen.

Of in het geval er geen testament is en de broer of zus van erflater is al overleden, dan komen de kinderen van broer of zus daarvoor in de plaats.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door Statler »

dus mijn bekende is een van de erfgenamen net zo als de broers en/of zusters van de eerder overleden vrouw
dan ga ik ervan uit dat er een testament is anders hadden de broer en of zusters van de overleden vrouw niet ge-erft.
Indien er geen testament is dan krijgt uw bekende alles.

In geval van testament geld plaatsvervulling in de rechte lijn niet bij verwerping, bij sterfte van uw bekende wel,
In geval van aanvaarding moet er eerst erfbelasting worden voldaan en indien uw bekende het wil verschenken aan haar kinderen komen de spelregels van schenkingen en belastingen welke daarbij gelden om de hoek kijken.

Mocht uw bekende nog enkele jaren leven kan ze beter het aan haar kinderen geven verspreid over meerdere jaren.
Maar beste advies hebben mijn medeleden al gegeven ga naar een notaris.

DesmoBas
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2018 13:32

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door DesmoBas »

Statler schreef:
dus mijn bekende is een van de erfgenamen net zo als de broers en/of zusters van de eerder overleden vrouw
dan ga ik ervan uit dat er een testament is anders hadden de broer en of zusters van de overleden vrouw niet ge-erft.
Er is inderdaad een testament, waarin staat hoe de verdeling van de erfenis is tussen de familie en schoonfamilie van de onlangs overledene geregeld worden moet.

Bedankt voor alle adviezen.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door witte angora »

Als er een testament is, zal de familie naar de notaris moeten. En als je daar toch bent, kun je meteen je vragen stellen. ;)

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:Als er een testament is, zal de familie naar de notaris moeten. En als je daar toch bent, kun je meteen je vragen stellen. ;)
Als er geen testament is, moet men, in dit geval, ook naar de notaris, want anders kan bijvoorbeeld de bankrekening niet opgeheven worden.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
witte angora schreef:Als er een testament is, zal de familie naar de notaris moeten. En als je daar toch bent, kun je meteen je vragen stellen. ;)
Als er geen testament is, moet men, in dit geval, ook naar de notaris, want anders kan bijvoorbeeld de bankrekening niet opgeheven worden.
Aangezien er in het geval van de topicstarter wél een testament is, is deze opmerking van geen enkel nut.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
Lady1234 schreef:
witte angora schreef:Als er een testament is, zal de familie naar de notaris moeten. En als je daar toch bent, kun je meteen je vragen stellen. ;)
Als er geen testament is, moet men, in dit geval, ook naar de notaris, want anders kan bijvoorbeeld de bankrekening niet opgeheven worden.
Aangezien er in het geval van de topicstarter wél een testament is, is deze opmerking van geen enkel nut.
Dat heeft wel nut, want als een alleenstaande overlijdt en de eventuele erfgenamen zijn broers of zusters moet men altijd naar de notaris voor een verklaring van erfrecht om zaken af te kunnen handelen. Testament of niet,

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

er is een leeftijdsgrens, als kinderen jonger zijn dan een bepaalde leeftijd mag er meer geschonken worden, ik meen dat dit 30 jaar is maar zoals eerder gesteld, neem idt op met een notaris, een belletje kost niets...

wmodrama
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2018 07:05

Re: Erfenis doorgeven aan kinderen

Ongelezen bericht door wmodrama »

De belasting moet je met een juiste brief inlichten omdat dit niet mag. En als het al dubbel is betaald dan ontvang je dit terug. Uit ervaring kan ik zeggen dat een naast familielid dit meegemaakt heeft met een oom die het nichten en neven wilde laten erven.
De uitvoering van de constructie van het schenken kan je beter aan een notaris vragen. Deze moeten je gratis advies geven!!

Gesloten