LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Ilona1305
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2018 13:57

Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door Ilona1305 »

Ik heb een vraag,ik heb een dochter van 5 en werk op een tankstation.Mag mijn baas me dwingen om buiten de schoolvakanties op vakantie te gaan?
Laatst gewijzigd door Radar op 25 mei 2018 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ilona1305 schreef:Ik heb een vraag,ik heb een dochter van 5 en werk op een tankstation.Mag mijn baas me dwingen om buiten de schoolvakanties op vakantie te gaan?
In principe is het zo dat jij je verlofdagen vrijelijk moet kunnen opnemen, en een werkgever dit enkel mag weigeren als daar zwaarwegende bedrijfsbelangen tegenover staat. Die regels zijn voor elke werknemer gelijk, of je nou kinderen hebt of niet.

De praktijk is helaas, zoals je al merkt, wat weerbarstiger, en dan wordt het tricky. Ja jij hebt de wet aan jouw kant, maar goed, de letter van de wet of jurisprudentie heb je pas praktisch wat aan, als deze uit de mond van een rechter komt, en of je het allemaal zover op het spits durft te drijven, is nog maar de vraag natuurlijk.

Een zwaarwegend bedrijfsbelang is van het kaliber dat je zeg een van maar twee operators in Borsele bent die met die jaren 80 controle apparatuur om kan gaan, dán heeft een werkgever een valide punt als die zegt dat je niet tijdens de bouwvak met je enige andere collega, 3 weken vrij kan krijgen.

Een extra medewerker voor een tankstation is niet zo lastig te krijgen, daar kan je werkgever zich niet zo achter verschuilen.

Ik zou toch proberen om eea in overleg vlot te trekken, tenzij je er wel klaar mee bent en een andere baan zoekt, dan zou ik de wetsartikelen even googlen, en er met gestrekt juridisch been in gaan.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door Brainless »

Je hebt wettelijk recht op 2 weken aansluitend; helaas is het niet verplicht je vrij in een (school)vakantie te geven.
helemaal als hij kan aantonen dat andere ook al vrij zijn en hij daardoor niet uit komt met zijn planning.

Mijn man had ook niet alle jaren vrij in de zomervakantie omdat deze weken netjes werden verdeeld onder het personeel zodat iedereen (indien gewenst) om de beurt in de zomervakantie vrij was.
Wij gingen dan buiten de schoolvakantie om op vakantie.

Ik heb in de horeca gewerkt en kon ook niet in de zomer/kerstvakantie vrij nemen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Als iedereen vrij neemt op hetzelfde moment kan je werkgever wel zijn tent sluiten. Wel moet hij duidelijk maken welke overwegingen een rol speelden bij de beslissing. In principe is de regel dat jij zelf je vakantie dagen bepaald, maar als er daardoor organisatorische problemen ontstaan is het logisch dat werkgever dat niet toestaat.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ilona1305 schreef:Ik heb een vraag,ik heb een dochter van 5 en werk op een tankstation.Mag mijn baas me dwingen om buiten de schoolvakanties op vakantie te gaan?
Dat zal ook mede afhangen van het aantal werknemers en hoe de planning dan loopt en hoe het voorgaande jaren had gerouleerd, zodat iedereen de kans krijgt om in schoolvakanties vrij te nemen.

Of is het een klein station met alleen u en misschien nog 1 medewerker en de baas?
Dan wordt het puzzelen en als de baas zwaarwegende argumenten naar voren kan brengen , ( die u ook kunt snappen en invoelen...) tja dan kan hij dat idd zo beslissen .

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door Revoked »

Wij gooien gewoon de tent drie weken dicht. Is iedereen verplicht vrij en lopende zaken worden op afstand geregeld. Of ff naar kantoor. Dan heb je alles bij de hand. Inclusief collegae, want we zijn allemaal knettergek. Behalve de koffiemachine.

Speedy123
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ilona1305 schreef:Ik heb een vraag,ik heb een dochter van 5 en werk op een tankstation.Mag mijn baas me dwingen om buiten de schoolvakanties op vakantie te gaan?
Ja dat is toegstaan. Het tankstation gaat niet dicht en er zal genoeg beztting over moeten zijn om tijdens de schoolvakanties ook open te blijven. Normaliter regelt dit men door de mensen met kinderen voorrang te geven tijdens de schooolvakanties, maar als alle werknemers kinderen hebben, dan zullen er elk jaar werknemers buiten de boot vallen.

Overigens heb je het recht je kind alsnog op vakantie te nemen buiten de schoolvakantie om als je aan kan tonen dat je door je werk niet op vakantie kon tijdens de zomer. De prijzen van de vakanties zijn dan ook nog eens een stuk lager.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door Revoked »

Speedy123 schreef: Overigens heb je het recht je kind alsnog op vakantie te nemen buiten de schoolvakantie om als je aan kan tonen dat je door je werk niet op vakantie kon tijdens de zomer
Pardon? En waar staat dat precies?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door Brainless »

Revoked schreef: Pardon? En waar staat dat precies?
Mag prima, mits je een brief(je) van je werkgever hebt die aangeeft dat je niet in een schoolvakantie vrij kon.

Hier:
Vrij buiten de schoolvakanties

Soms kunt u door uw werk tijdens geen enkele schoolvakantie in het schooljaar met uw gezin op vakantie. Als u seizoensgebonden werk doet, bijvoorbeeld in de agrarische sector. Of als u met piekdrukte te maken krijgt juist tijdens schoolvakanties. In dat geval kunt u een verzoek indienen voor verlof buiten de schoolvakanties: beroep op vrijstelling.
Bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ntie-nemen

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door renewouters »

Speedy123 schreef:De prijzen van de vakanties zijn dan ook nog eens een stuk lager.
Maar dan zit je dus met een kind tussen de 55-plussers op je vakantieadres... Erg leuk voor het kind.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Speedy123 schreef:
Ilona1305 schreef:Ik heb een vraag,ik heb een dochter van 5 en werk op een tankstation.Mag mijn baas me dwingen om buiten de schoolvakanties op vakantie te gaan?
Ja dat is toegstaan. Het tankstation gaat niet dicht en er zal genoeg beztting over moeten zijn om tijdens de schoolvakanties ook open te blijven. Normaliter regelt dit men door de mensen met kinderen voorrang te geven tijdens de schooolvakanties, maar als alle werknemers kinderen hebben, dan zullen er elk jaar werknemers buiten de boot vallen.

Overigens heb je het recht je kind alsnog op vakantie te nemen buiten de schoolvakantie om als je aan kan tonen dat je door je werk niet op vakantie kon tijdens de zomer. De prijzen van de vakanties zijn dan ook nog eens een stuk lager.
En dat moet dus afgeschaft worden, werkgevers die in de zomer per definitie voorrang geven aan mensen met kinderen. Scholen zijn 11 tot 12 weken per jaar gesloten. Die ouders kunnen zich ook maar eens schikken naar de wensen van hun collega's die om wat voor reden dan ook graag in augustus op vakantie willen. Beter weer op de bestemming, meerdaagse festivals, eens een week op vakantie met een neefje of nichtje waarvan de ouders geen geld hebben voor vakantie. Genoeg redenen waarom ook iemand zonder kinderen graag gebruik zou willen maken van verlof in de zomermaanden. Die ouders die zo nodig met hun kinderen op vakantie willen, kunnen dat ook prima doen in de voorjaarsvakantie, meivakantie, herfstvakantie en kerstvakantie. Hell, als je al die schoolvakanties op vakantie wil (behalve de zomervakantie) kom je zelfs wettelijke vakantiedagen tekort!

Nee, ouders die menen dat ze meer recht op vakantie in een bepaalde periode hebben zijn asociaal en werkgevers die daar in mee gaan overtreden de wet.

Gelukkig voor die ouders zullen de meeste mensen zonder kinderen er geheel vrijwillig voor kiezen om buiten de schoolvakanties om op vakantie te gaan. Simpelweg omdat het minstens de helft goedkoper is. Maar mocht iemand zonder kinderen toch in een bepaalde week weg willen die toevallig in een schoolvakantie valt moet die persoon gewoon evenveel kans maken dat de vakantie wordt toegekend als elke andere collega. Kinderen zijn een privé aangelegenheid.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door scontra »

Speedy123 schreef: Overigens heb je het recht je kind alsnog op vakantie te nemen buiten de schoolvakantie om als je aan kan tonen dat je door je werk niet op vakantie kon tijdens de zomer. De prijzen van de vakanties zijn dan ook nog eens een stuk lager.
Onjuist !!!

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

scontra schreef:
Speedy123 schreef: Overigens heb je het recht je kind alsnog op vakantie te nemen buiten de schoolvakantie om als je aan kan tonen dat je door je werk niet op vakantie kon tijdens de zomer. De prijzen van de vakanties zijn dan ook nog eens een stuk lager.
Onjuist !!!
Inderdaad. Als de werkgever zegt "deze zomer heb je pech, maar in de meivakantie en herfstvakantie krijg je daarom voorrang op je collega's mbt vakantieaanvragen", dan krijg je geen extra verlof.

De aangehaalde regeling is alleen beschikbaar voor ouders van kinderen die helemaal geen schoolvakanties vrij kunnen krijgen.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ivo.w schreef:Kinderen zijn een privé aangelegenheid.
Daarbij moet u niet vergeten dat kinderen een essentieel onderdeel vormen van de maatschappij, noodzakelijk voor ons aller voortbestaan. Dat daar in overheidsbeleid (soms) rekening mee wordt gehouden, kan ik mij wel voorstellen.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ivo.w schreef: En dat moet dus afgeschaft worden, werkgevers die in de zomer per definitie voorrang geven aan mensen met kinderen. Scholen zijn 11 tot 12 weken per jaar gesloten. Die ouders kunnen zich ook maar eens schikken naar de wensen van hun collega's die om wat voor reden dan ook graag in augustus op vakantie willen. Beter weer op de bestemming, meerdaagse festivals, eens een week op vakantie met een neefje of nichtje waarvan de ouders geen geld hebben voor vakantie. Genoeg redenen waarom ook iemand zonder kinderen graag gebruik zou willen maken van verlof in de zomermaanden. Die ouders die zo nodig met hun kinderen op vakantie willen, kunnen dat ook prima doen in de voorjaarsvakantie, meivakantie, herfstvakantie en kerstvakantie. Hell, als je al die schoolvakanties op vakantie wil (behalve de zomervakantie) kom je zelfs wettelijke vakantiedagen tekort!

Nee, ouders die menen dat ze meer recht op vakantie in een bepaalde periode hebben zijn asociaal en werkgevers die daar in mee gaan overtreden de wet.

Gelukkig voor die ouders zullen de meeste mensen zonder kinderen er geheel vrijwillig voor kiezen om buiten de schoolvakanties om op vakantie te gaan. Simpelweg omdat het minstens de helft goedkoper is. Maar mocht iemand zonder kinderen toch in een bepaalde week weg willen die toevallig in een schoolvakantie valt moet die persoon gewoon evenveel kans maken dat de vakantie wordt toegekend als elke andere collega. Kinderen zijn een privé aangelegenheid.
Bij ons is dat dus wel heel goed geregeld. Inderdaad krijgen de 2 (van de 10) die kinderen hebben voorrang bij het kiezen van de vakantie, echter is dat wel in goed overleg. De schoolvakantie duurt namelijk 6 weken en daar tussenin kiezen ze 2 weken. Bij ons kunnen er maximaal 2 tegelijk vrij krijgen, omdat wij anders ons werk niet gedaan kunnen krijgen. De rest geeft eigenlijk van tevoren bij de overige collega's aan wanneer men op vakantie wil, zodat er een beetje rekening mee wordt gehouden en een enkeling (waaronder ik) vraagt gewoon aan de planner wanneer er over is gebleven. Zo is 1 collega de hele maand juli vrij, vanwege een verhuizing en een ander de hele maand september om zijn familie in Canada te bezoeken. De rest heeft daar rekening mee gehouden en er is verder niemand in die maanden vrij.

Zoals gezegd, op je strepen staan werkt vaak averechts en in onderling overleg is veel mogelijk.

Speedy123
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Revoked schreef:
Speedy123 schreef: Overigens heb je het recht je kind alsnog op vakantie te nemen buiten de schoolvakantie om als je aan kan tonen dat je door je werk niet op vakantie kon tijdens de zomer
Pardon? En waar staat dat precies?
Dat staat in de leerplicht wet. Destijds in het leven geroepen voor seizoensarbeiders maar is ook breder toepasbaar indien men onmogelijk van het werk vrij kan krijgen tijdens de schoolvakanties. Is wel gelimiteerd op maximaal tien schooldagen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ivo.w schreef:
Speedy123 schreef:
Ilona1305 schreef:Ik heb een vraag,ik heb een dochter van 5 en werk op een tankstation.Mag mijn baas me dwingen om buiten de schoolvakanties op vakantie te gaan?
Ja dat is toegstaan. Het tankstation gaat niet dicht en er zal genoeg beztting over moeten zijn om tijdens de schoolvakanties ook open te blijven. Normaliter regelt dit men door de mensen met kinderen voorrang te geven tijdens de schooolvakanties, maar als alle werknemers kinderen hebben, dan zullen er elk jaar werknemers buiten de boot vallen.

Overigens heb je het recht je kind alsnog op vakantie te nemen buiten de schoolvakantie om als je aan kan tonen dat je door je werk niet op vakantie kon tijdens de zomer. De prijzen van de vakanties zijn dan ook nog eens een stuk lager.
En dat moet dus afgeschaft worden, werkgevers die in de zomer per definitie voorrang geven aan mensen met kinderen. Scholen zijn 11 tot 12 weken per jaar gesloten. Die ouders kunnen zich ook maar eens schikken naar de wensen van hun collega's die om wat voor reden dan ook graag in augustus op vakantie willen. Beter weer op de bestemming, meerdaagse festivals, eens een week op vakantie met een neefje of nichtje waarvan de ouders geen geld hebben voor vakantie. Genoeg redenen waarom ook iemand zonder kinderen graag gebruik zou willen maken van verlof in de zomermaanden. Die ouders die zo nodig met hun kinderen op vakantie willen, kunnen dat ook prima doen in de voorjaarsvakantie, meivakantie, herfstvakantie en kerstvakantie. Hell, als je al die schoolvakanties op vakantie wil (behalve de zomervakantie) kom je zelfs wettelijke vakantiedagen tekort!

Nee, ouders die menen dat ze meer recht op vakantie in een bepaalde periode hebben zijn asociaal en werkgevers die daar in mee gaan overtreden de wet.

Gelukkig voor die ouders zullen de meeste mensen zonder kinderen er geheel vrijwillig voor kiezen om buiten de schoolvakanties om op vakantie te gaan. Simpelweg omdat het minstens de helft goedkoper is. Maar mocht iemand zonder kinderen toch in een bepaalde week weg willen die toevallig in een schoolvakantie valt moet die persoon gewoon evenveel kans maken dat de vakantie wordt toegekend als elke andere collega. Kinderen zijn een privé aangelegenheid.
Op een gegeven moment moest ik als (toen nog) vrijgezel, mijn vakantie zo buiten de zomervakantie om plannen, omdat de vriend van de ex van mijn collega van zijn werkgever in bepaalde weken vrij moest nemen. Zijn ex zat in de zorg, en ramde na terugkomst, de zomervakantie van het volgende jaar ook meteen in de agenda, en naar die pijpen kon ik via mijn collega uiteindelijk dansen. Toen ik dus tijdens de zomervakantie vrij wilde, want begin september zou ik oom gaan worden, was de boot aan. Dat heb ik toen op het spits gedreven bij onze leidinggevende, want ik voelde precies wat jij schrijft.

stofzuigertje

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ook ik ben nu veel te laat als oudere als ik met de kleinkinderen op vakantie wil..... tijdig aanvragen!

En ook zonder kinderen, ja soms heb je kleinkinderen.

Naj Toorg
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2018 18:43

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door Naj Toorg »

Gewoon een verklaring aan je werkgever vragen, dat het voor het bedrijf niet mogelijk is om je in de schoolvakanties met verlof te laten gaan.
Met deze verklaring zal een schooldirecteur in overleg met de leerplichtambtenaar in de regel het verlof toestaan, mits dit verlof niet aansluitend of voorafgaand aan een schoolvakantie is gekoppeld. In de eerste twee weken van het nieuwe schooljaar wordt verlof nooit toegestaan.
Volgens de leerplichtwet zijn er beroepsgroepen die na overleg tussen schooldirecteur en leerplichtambtenaar verlof kunnen krijgen: de ouder[s] moeten werkzaam zijn in bv. agrarische beroepen, toeristische beroepen en horeca beroepen.

Zie ook info op: http://leerplichtwegwijzer.nl/veelgestelde-vragen/

Mag mijn kind op vakantie buiten de schoolvakanties?
Nee.
De Leerplichtwet stelt heel duidelijk dat vakantie onder schooltijd vrijwel onmogelijk is. Alleen als voldaan wordt aan alle drie de volgende voorwaarden kan een schooldirecteur op verzoek extra vakantie toestaan:

1. Als ten minste een van de ouders een beroep heeft met seizoensgebonden werkzaamheden. Bijvoorbeeld in de agrarische sector of de horeca.

2. Als het gezin in geen van de schoolvakanties in één schooljaar met vakantie kan.

3. Als de extra vakantie niet in de eerste twee weken van het schooljaar valt.

De extra vakantie is nooit langer dan tien schooldagen. Alleen de directeur mag toestemming geven, de leerplichtambtenaar niet. Deze legt toetst de aanvraag aan de wet- en regelgeving.

De rechter heeft inmiddels nog een vierde voorwaarde gesteld, namelijk dat op vakantie gaan tijdens een schoolvakantie leidt tot onoverkomelijke bedrijfseconomische risico’s.

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Geen vrij tijdens schoolvakanties: mag dat?

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Indien je werkgever verzoekt/verplichte om buiten de schoolvakanties op vakantie te gaan. Dien je werkgever hier een formulier voor in te vullen met de reden. Welke periode je dan wel verlof kunt ontvangen. Deze dien je op de school van je kind af te geven. Dan is de school eigenlijk verplicht om hier aan mee te werken. Hierover kun je beter contact opnemen met de vakbond. Die kan je eventueel uitleggen hoe het precies werkt.

Gesloten