LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Maria05
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2018 16:39

Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door Maria05 »

Ik heb in 2015 een probleem gehad met de belastingdienst en SVHW (van de rioolheffing, afvalstoffenheffing, etc). Dit is nu afgerond, in mijn nadeel, en ik zou graag willen weten wat ik destijds had kunnen doen.

De situatie was als volgt:
Ik woonde samen met mijn vriend samen in een huurhuis, hij had als enige inkomsten uit loon. Hij ontving huurtoeslag. De belastingdienst had zijn salaris veel te laag geschat (€3000 onder zijn daadwerkelijke inkomen). Na twee maanden kwamen wij achter deze fout, en hebben zijn geschatte inkomen omhoog aangepast. na één maand verlaagde de belastingdienst deze weer, en de volgende maand kwamen wij erachter, hebben we het weer aangepast, en na één week werd door de belastingdienst het inkomen weer omlaag gehaald. Toen heb ik met de belastingdienst gebeld, daar werd mij gezegd dat dat niet hoort te gebeuren maar ze zouden het weer opnieuw aanpassen voor ons. Dit gebeurde niet, dus na enkele weken weer opnieuw gebeld, toen is het ze gelukt, maar vervolgens werd zijn inkomen WEER omlaag aangepast. Toen hebben we het opgelost door mijn geschatte inkomen op +€3000 te zetten, en dat werkte gelukkig.
We hebben dus enkele maanden teveel huurtoeslag ontvangen, wat neerkwam op €800 wat terugbetaald moest worden. Dit hadden wij vantevoren berekend maar we moesten tot het begin van het volgende jaar wachten op de definitieve aanslagen om het te kunnen terugbetalen. In de tussentijd hebben wij dit bedrag op de spaarrekening gezet zodat we het niet per ongeluk zouden uitgeven. Mijn vriend verwachtte ook nog enkele rekeningen van niet vergoedde zorg dus had uiteindelijk €100 boven het vrijgestelde bedrag op zijn rekening staan.

Toen kwamen de aanslagen van de SVHW binnen voor rioolheffingen enzo, van bij elkaar ongeveer €700. Het jaar ervoor hadden we vrijstelling gekregen en zijn inkomen was niet veranderd, alleen het spaargeld wat op zijn rekening stond was nu hoger. Onze aanvraag voor vrijstelling werd afgewezen, met als reden dat hij te veel spaargeld had. Ik heb bezwaar aangetekend en bewijs gestuurd dat we enkele weken erna die €800 aan de belastingdienst moesten afstaan. De overige rekening waren ondertussen betaald dus er stond nog maar €900 op zijn rekening (waarvan €800 voor de belastingdienst). Het nieuwe bankafschrift + de betaalde rekeningen heb ik ook meegestuurd. Het bezwaar werd afgewezen met als reden dat we ten tijde van de eerste aanvraag genoeg geld hadden, en de belastingdienst nog geen definitieve aanslag had gestuurd.

Met een netto inkomen van net geen €1000 per maand was het niet heel erg makkelijk om die rekeningen te betalen, gelukkig konden we met de belastingdienst een betalingsregeling treffen.

Achteraf weet ik nu dat ik gewoon een paar honderd euro van de rekening af had kunnen halen en dan was de kwijtschelding hoogstwaarschijnlijk wel goedgekeurd.... Helaas dacht ik daar destijds niet aan....

Nu mijn vragen:
-Had ik wel een kans op kwijtschelding van de SVHW als ik iets anders had gedaan?
-Waren er instanties waar ik aan had kunnen kloppen voor hulp met deze kwestie? Het was uiteindelijk zeer stressvol en heeft me niks opgeleverd.
-Hebben jullie nog overige tips over hoe ik dit hele gedoe had kunnen vermijden?

Nogmaals, het is nu afgesloten, maar ik wil gewoon graag weten wat ik had móeten doen.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door piet987654 »

"Dus had uiteindelijk E 100 boven het vrijgestelde bedrag op zijn rekening staan"
Dit is nu helaas eenmaal de manier van rekenen van de belastingdienst. Er is een peildatum en een grens voor spaargeld. Als iemand ook maar
1 Euro boven deze grens zit, dan kan het best zo zijn dat iemand veel meer moet betalen dan deze ene Euro. Zo is er ook een grens voor huur
en zorg toeslag. Het is de moeite waard om U te verdiepen in deze grenzen en (proberen) ervoor te zorgen dat uw spaargeld en inkomen op de peildatum onder deze grenzen blijft. En NEE contant in huis houden mag ook niet, (wie controleert dit ?) Daar is ook een maximum bedrag voor.
Het kan als voorbeeld in sommige gevallen veel geld opleveren als iemand 36 i.p.v. 40 uur gaat werken als deze persoon hiermee wel binnen de grenzen voor diverse toeslagen gaat vallen. Dit vergt natuurlijk wel enige kennis van zaken en rekenwerk, maar kan soms honderden Euro's per maand extra toeslagen opleveren.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door Lowieze »

piet987654 schreef:"Dus had uiteindelijk E 100 boven het vrijgestelde bedrag op zijn rekening staan"
Dit is nu helaas eenmaal de manier van rekenen van de belastingdienst. Er is een peildatum en een grens voor spaargeld. Als iemand ook maar
1 Euro boven deze grens zit, dan kan het best zo zijn dat iemand veel meer moet betalen dan deze ene Euro. Zo is er ook een grens voor huur
en zorg toeslag. Het is de moeite waard om U te verdiepen in deze grenzen en (proberen) ervoor te zorgen dat uw spaargeld en inkomen op de peildatum onder deze grenzen blijft. En NEE contant in huis houden mag ook niet, (wie controleert dit ?) Daar is ook een maximum bedrag voor.
Het kan als voorbeeld in sommige gevallen veel geld opleveren als iemand 36 i.p.v. 40 uur gaat werken als deze persoon hiermee wel binnen de grenzen voor diverse toeslagen gaat vallen. Dit vergt natuurlijk wel enige kennis van zaken en rekenwerk, maar kan soms honderden Euro's per maand extra toeslagen opleveren.
Het gaat hier niet om de manier van rekenen van de belastingdienst en het heeft niets te maken met grenzen van toeslagen
Het gaat om hoe je gemeente de grenzen bekijkt om voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen in aanmerking te komen. Deze grenzen kunnen per gemeente verschillen. Er wordt sowieso naar inkomen en vermogen gekeken. Bijna overal is het op dit moment zo dat je helemaal geen eigen vermogen mag hebben, dus ook geen auto etc., want die valt hier ook onder.
Ik snap eigenlijk niet hoe je met z'n tweeën nog onder de 1000 netto per maand aan inkomen kunt zitten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor vermogen geldt dat wordt gekeken naar bezit min schulden. Daarbij worden schulden aan de Belastingdienst expliciet uitgesloten. Wat je nog wel had kunnen doen was bijvoorbeeld de jaarpremie voor de zorgverzekering voor het einde van het jaar betalen. Dan was je vermogen wel onder de grens gebleven.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door Lowieze »

kweenie schreef:Voor vermogen geldt dat wordt gekeken naar bezit min schulden. Daarbij worden schulden aan de Belastingdienst expliciet uitgesloten. Wat je nog wel had kunnen doen was bijvoorbeeld de jaarpremie voor de zorgverzekering voor het einde van het jaar betalen. Dan was je vermogen wel onder de grens gebleven.
Lijkt me voor TS niet echt mogelijk als je maar 800 euro op je spaarrekenig hebt staan en een gezamenlijk inkomen van nog geen 1000 euro per maand.
Het is gewoon jammer dat ze die 800 euro hadden gespaard, hadden ze helemaal geen vermogen gehad, dan was de kans op kwijtschelding groter geweest.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door kweenie »

Op het moment van het bezwaar was dat zo, maar niet op de peildatum. Toen was het saldo nog een stuk hoger vanwege de reservering voor de zorgrekeningen.

Maar je hebt gelijk dat het bedrag van de premie voor de zorgverzekering natuurlijk wel erg hoog is. Het is meer een algemene tip om goed te kijken hoeveel geld je mag hebben en eventueel wat uitgaven vlak voor de jaarwisseling te doen, als je saldo net over de grens gaat. Bijvoorbeeld de verzekeringspremies, maar je kunt ook denken aan andere dure, maar noodzakelijke, uitgaven. Misschien dat er een paar schoenen of een jas dringend vervangen moet worden en een extra pak wasmiddel komt ook altijd van pas.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als men voor kwijtschelding van gemeentelijke lasten in aanmerking wilt komen, moeten vaak twee maanden bankafrekeningen overlegd worden.

Het gaat hier ook niet over de jaarwisseling. Die aanslagen komen niet eerder dan februari of zo.

Maar verder wel een heel bijzonder verhaal. Een inkomen van minder dan € 1.000 geeft in jeder geval de maximale huurtoeslag, en daar verandert € 3.000 meer zeker geen € 800 minder huurtoeslag aan.. en dan zou ook nog de belastingdienst drie of vier keer het inkomen verlagen?

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door Lowieze »

kweenie schreef:Op het moment van het bezwaar was dat zo, maar niet op de peildatum. Toen was het saldo nog een stuk hoger vanwege de reservering voor de zorgrekeningen.

Maar je hebt gelijk dat het bedrag van de premie voor de zorgverzekering natuurlijk wel erg hoog is. Het is meer een algemene tip om goed te kijken hoeveel geld je mag hebben en eventueel wat uitgaven vlak voor de jaarwisseling te doen, als je saldo net over de grens gaat. Bijvoorbeeld de verzekeringspremies, maar je kunt ook denken aan andere dure, maar noodzakelijke, uitgaven. Misschien dat er een paar schoenen of een jas dringend vervangen moet worden en een extra pak wasmiddel komt ook altijd van pas.
In mijn gemeente (weet niet of dat elders ook zo is) moet je vanaf de datum van aanvraag voor kwijtschelding je bankafschriften van de afgelopen 3 maanden overleggen. Dus er wordt niet naar een bepaalde peildatum gekeken, maar naar je gemiddelde vermogen op je betaal- en spaarrekeningen. Eigenlijk zou je dan al veel eerder moeten zorgen dat er vrijwel niets op je spaarrekening staat en net genoeg om van te leven op de betaalrekening. De voorwaarden waar je aan moet voldoen worden ieder jaar strenger, wat ook wel begrijpelijk is.

Maria05
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2018 16:39

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door Maria05 »

Lady1234 schreef:Als men voor kwijtschelding van gemeentelijke lasten in aanmerking wilt komen, moeten vaak twee maanden bankafrekeningen overlegd worden.

Het gaat hier ook niet over de jaarwisseling. Die aanslagen komen niet eerder dan februari of zo.

Maar verder wel een heel bijzonder verhaal. Een inkomen van minder dan € 1.000 geeft in jeder geval de maximale huurtoeslag, en daar verandert € 3.000 meer zeker geen € 800 minder huurtoeslag aan.. en dan zou ook nog de belastingdienst drie of vier keer het inkomen verlagen?
Mijn vriend had geen recht op de maximale huurtoeslag, om eerlijk te zijn weet ik niet meer waarom dat precies was. Hij was destijds 21 jaar, met een huurhuis van rond €370. Ik had zelf geen inkomen omdat ik op school zat fulltime.

Ik zou mijn eigen forum kunnen openen over alle fouten van de belastingdienst... Enkele voorbeelden:
-De vorige bewoner was eruitgeschopt ivm betalingsachterstand. De belastingdienst dacht, een JAAR nadat wij daar kwamen wonen, dat hij bij ons woonde als medebewoner. Hoe? Geen idee. Het duurde een jaar voor zijn jaarinkomen van €35.000 per jaar niet meer bij ons inkomen werd opgeteld.
-Gedurende de vorige kwestie had ik toegang tot het BSN nummer, inkomensgegevens, en andere privacy-gevoelige info van de vorige bewoner.
-We kregen een keer een definitieve aanslag dat we enkele honderden euros terug moesten betalen. Enkele dagen later kregen we nog een definitieve aanslag dat we datzelfde bedrag zouden ontvangen. De telefoniste bij de belastingtelefoon snapte er ook niks van maar we zouden binnen twee weken de écht definitieve aanslag krijgen. Niks ontvangen, weer gebeld, was een foutje in het systeem en zo opgelost. Deze telefoniste had gelukkig gelijk.
-Een jaar nadat ik met mijn HBO opleiding Financieel recht en Economie gestopt was (na een halfjaar gevolgd te hebben) werd ik gebeld én gemaild of ik een baantje bij de belastingdienst wou. Geen idee wiens fout dat was, maar ik heb er toch wel flink om gelachen.

En dat zijn nog niet eens alle keren dat er iets fout is gegaan bij de belastingdienst. Dus ja, het is helaas wel mogelijk dat het inkomen meerdere keren foutief word veranderd.

Maria05
Berichten: 29
Lid geworden op: 21 jun 2018 16:39

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door Maria05 »

Ik snap overigens wel dat kwijtschelding niet zomaar word verleend, maar ik vind het onbegrijpelijk dat zelfs als ik aantoon dat het geld niet van ons is, het wel bij ons inkomen word opgeteld.....

Ten tijde van de kwijtscheldingsaanvraag was het vrijgestelde bedrag dat op de website stond ongeveer €100-200 lager dan toen wij antwoord kregen op ons bezwaar (daar is ruim 2 maanden overheen gegaan). Het bezwaar moest volledig op papier via de post, wat zeer irritant was. Gelukkig kan alles tegenwoordig online gedaan worden en hebben ze de site sindsdien verbeterd.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Maria05 schreef:Ik snap overigens wel dat kwijtschelding niet zomaar word verleend, maar ik vind het onbegrijpelijk dat zelfs als ik aantoon dat het geld niet van ons is, het wel bij ons inkomen word opgeteld.....

Ten tijde van de kwijtscheldingsaanvraag was het vrijgestelde bedrag dat op de website stond ongeveer €100-200 lager dan toen wij antwoord kregen op ons bezwaar (daar is ruim 2 maanden overheen gegaan). Het bezwaar moest volledig op papier via de post, wat zeer irritant was. Gelukkig kan alles tegenwoordig online gedaan worden en hebben ze de site sindsdien verbeterd.
Het geld was natuurlijk wel van u, alleen had u het niet op een rekening moeten zetten om voor kwijtschelding in aanmerking te komen. Dit kunt u de belastingdienst niet kwalijk nemen.
Ik kan wel geld apart zetten om voor een auto te sparen, dan is het nog steeds mijn eigen geld. Maar dan krijg ik natuurlijk geen kwijtschelding, misschien wel als ik het in een oude sok bewaar.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als ik naar de door u gegevens cijfers kijk, kreeg hij bij een huur van € 370,00 en een brutoinkomen van € 19.650,00 per jaar nog de maximale huurtoeslag van € 140,00 per maand. Dus voordat hij € 800,00 huurtoeslag moet terugbetalen heeft hij al een inkomen waardoor hij niet voor kwijtschelding in asnmerking kan komen.

Wat betekent dat zijn netto maandinkomen veel meer dan € 1.000,00 moet zijn geweest.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door mahadma »

Lowieze schreef:
kweenie schreef:Op het moment van het bezwaar was dat zo, maar niet op de peildatum. Toen was het saldo nog een stuk hoger vanwege de reservering voor de zorgrekeningen.

Maar je hebt gelijk dat het bedrag van de premie voor de zorgverzekering natuurlijk wel erg hoog is. Het is meer een algemene tip om goed te kijken hoeveel geld je mag hebben en eventueel wat uitgaven vlak voor de jaarwisseling te doen, als je saldo net over de grens gaat. Bijvoorbeeld de verzekeringspremies, maar je kunt ook denken aan andere dure, maar noodzakelijke, uitgaven. Misschien dat er een paar schoenen of een jas dringend vervangen moet worden en een extra pak wasmiddel komt ook altijd van pas.
In mijn gemeente (weet niet of dat elders ook zo is) moet je vanaf de datum van aanvraag voor kwijtschelding je bankafschriften van de afgelopen 3 maanden overleggen. Dus er wordt niet naar een bepaalde peildatum gekeken, maar naar je gemiddelde vermogen op je betaal- en spaarrekeningen. Eigenlijk zou je dan al veel eerder moeten zorgen dat er vrijwel niets op je spaarrekening staat en net genoeg om van te leven op de betaalrekening. De voorwaarden waar je aan moet voldoen worden ieder jaar strenger, wat ook wel begrijpelijk is.
De "peildatum" is in de maand september. Verder zijn er per gemeente verschillende normen en grenzen qua 'vermogen'. Voorbeeld: de auto mag een max waarde hebben € 2250, niet meer als één autokenteken op naam, een tweede kenteken voor een brommer mag weer wel. Check per gemeente de voorwaarden.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door Lowieze »

mahadma schreef:
Lowieze schreef:
In mijn gemeente (weet niet of dat elders ook zo is) moet je vanaf de datum van aanvraag voor kwijtschelding je bankafschriften van de afgelopen 3 maanden overleggen. Dus er wordt niet naar een bepaalde peildatum gekeken, maar naar je gemiddelde vermogen op je betaal- en spaarrekeningen. Eigenlijk zou je dan al veel eerder moeten zorgen dat er vrijwel niets op je spaarrekening staat en net genoeg om van te leven op de betaalrekening. De voorwaarden waar je aan moet voldoen worden ieder jaar strenger, wat ook wel begrijpelijk is.
De "peildatum" is in de maand september. Verder zijn er per gemeente verschillende normen en grenzen qua 'vermogen'. Voorbeeld: de auto mag een max waarde hebben € 2250, niet meer als één autokenteken op naam, een tweede kenteken voor een brommer mag weer wel. Check per gemeente de voorwaarden.
Die peildatum die u noemt klopt niet. Als je half maart de kwijtschelding aanvraagt, moet je je afschriften vanaf half december t/m half maart overleggen, dus dan kan nooit een peildatum in september aangehouden worden.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door mahadma »

Lowieze schreef:
mahadma schreef:
Lowieze schreef:
In mijn gemeente (weet niet of dat elders ook zo is) moet je vanaf de datum van aanvraag voor kwijtschelding je bankafschriften van de afgelopen 3 maanden overleggen. Dus er wordt niet naar een bepaalde peildatum gekeken, maar naar je gemiddelde vermogen op je betaal- en spaarrekeningen. Eigenlijk zou je dan al veel eerder moeten zorgen dat er vrijwel niets op je spaarrekening staat en net genoeg om van te leven op de betaalrekening. De voorwaarden waar je aan moet voldoen worden ieder jaar strenger, wat ook wel begrijpelijk is.
De "peildatum" is in de maand september. Verder zijn er per gemeente verschillende normen en grenzen qua 'vermogen'. Voorbeeld: de auto mag een max waarde hebben € 2250, niet meer als één autokenteken op naam, een tweede kenteken voor een brommer mag weer wel. Check per gemeente de voorwaarden.
Die peildatum die u noemt klopt niet. Als je half maart de kwijtschelding aanvraagt, moet je je afschriften vanaf half december t/m half maart overleggen, dus dan kan nooit een peildatum in september aangehouden worden.
Bij de jaarlijkse controle in onze regio is dat toch ècht september volgens de bank informatie.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door Lowieze »

mahadma schreef:
De "peildatum" is in de maand september. Verder zijn er per gemeente verschillende normen en grenzen qua 'vermogen'. Voorbeeld: de auto mag een max waarde hebben € 2250, niet meer als één autokenteken op naam, een tweede kenteken voor een brommer mag weer wel. Check per gemeente de voorwaarden.
Die peildatum die u noemt klopt niet. Als je half maart de kwijtschelding aanvraagt, moet je je afschriften vanaf half december t/m half maart overleggen, dus dan kan nooit een peildatum in september aangehouden worden.[/quote]

Bij de jaarlijkse controle in onze regio is dat toch ècht september volgens de bank informatie.[/quote]

Welke bankinformatie bedoelt u?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door mahadma »

Welke bankinformatie bedoelt u?

De informatie die ik van de bank per telefoon persoonlijk heb vernomen. Dat er dus in sept aan de instanties saldi worden doorgegeven. Waarschijnlijk in blokken van (voorbeeld 4000 min of 2000 min oid.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door Lowieze »

mahadma schreef:Welke bankinformatie bedoelt u?

De informatie die ik van de bank per telefoon persoonlijk heb vernomen. Dat er dus in sept aan de instanties saldi worden doorgegeven. Waarschijnlijk in blokken van (voorbeeld 4000 min of 2000 min oid.
De bank heeft helemaal niets te maken met aanvragen kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
Ik denk dat u in de war bent met het verstrekken van bankgegevens aan de BD voor de inkomstenbelasting.
De gegevens aan de gemeente moet je zelf verstrekken, dat mag de bank helemaal niet.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door mahadma »

Lowieze, ik denk dat je fout zit, de banken geven (al dan niet op verzoek) saldi door van mensen die jaarlijks automatisch kwijtschelding hebben aan waterschappen, gemeenten enzo, in september.

Van (voorbeeld) de bsgw site geplukt:
Voorwaarden en normbedragen

De voorwaarden voor kwijtschelding zijn vastgelegd in de Leidraad invordering (artikel 26). Bij de beoordeling van uw verzoek wordt voornamelijk gekeken naar uw vermogen en uw inkomen (betalingscapaciteit).

Vermogen
Bij het beoordelen van uw vermogen kijken we naar:
bank- en spaartegoed;
eigen woning met overwaarde;
een auto of ander gemotoriseerd voertuig (met een waarde van meer dan € 2.269,-).
Bank- en/of spaartegoeden worden pas als vermogen gezien als deze hoger zijn dan het normbedrag voor de kosten van bestaan. In de praktijk komt dit er op neer dat u mag beschikken over een bedrag tussen € 1.200 en € 2.000,- (afhankelijk van uw situatie).

Daarnaast kijken we naar uw inkomsten. Uw loon, uitkering, pensioen en andere inkomsten toetsen we aan de normbedragen voor de kwijtschelding. Het normbedrag varieert per huishoudtype en is gekoppeld aan de bijstandsnorm. Aan de hand van uw inkomsten berekenen we de betalingscapaciteit. Uw inkomsten verminderen we met een bedrag voor uw woonlasten, ziektekostenverzekering, alimentatie en bepaalde afbetalingen op belastingschulden. Deze berekening hoeft u niet zelf te maken. Als u kwijtschelding aanvraagt, berekenen wij de betalingscapaciteit voor u.

Normbedragen
De normbedragen voor kwijtschelding worden vastgesteld door de rijksoverheid. Deze worden gepubliceerd op de internetpagina van de VNG. Alle gemeenten die zijn aangesloten bij BsGW hanteren de 100 % norm.

Overige voorwaarden
Daarnaast is kwijtschelding alleen mogelijk voor aanslagen die niet (of niet langer dan 3 maanden geleden) betaald zijn.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Door fout Belastingdienst geen kwijtschelding rioolheffingen

Ongelezen bericht door Lowieze »

mahadma schreef:Lowieze, ik denk dat je fout zit, de banken geven (al dan niet op verzoek) saldi door van mensen die jaarlijks automatisch kwijtschelding hebben aan waterschappen, gemeenten enzo, in september.

Van (voorbeeld) de bsgw site geplukt:
Voorwaarden en normbedragen

De voorwaarden voor kwijtschelding zijn vastgelegd in de Leidraad invordering (artikel 26). Bij de beoordeling van uw verzoek wordt voornamelijk gekeken naar uw vermogen en uw inkomen (betalingscapaciteit).

Vermogen
Bij het beoordelen van uw vermogen kijken we naar:
bank- en spaartegoed;
eigen woning met overwaarde;
een auto of ander gemotoriseerd voertuig (met een waarde van meer dan € 2.269,-).
Bank- en/of spaartegoeden worden pas als vermogen gezien als deze hoger zijn dan het normbedrag voor de kosten van bestaan. In de praktijk komt dit er op neer dat u mag beschikken over een bedrag tussen € 1.200 en € 2.000,- (afhankelijk van uw situatie).

Daarnaast kijken we naar uw inkomsten. Uw loon, uitkering, pensioen en andere inkomsten toetsen we aan de normbedragen voor de kwijtschelding. Het normbedrag varieert per huishoudtype en is gekoppeld aan de bijstandsnorm. Aan de hand van uw inkomsten berekenen we de betalingscapaciteit. Uw inkomsten verminderen we met een bedrag voor uw woonlasten, ziektekostenverzekering, alimentatie en bepaalde afbetalingen op belastingschulden. Deze berekening hoeft u niet zelf te maken. Als u kwijtschelding aanvraagt, berekenen wij de betalingscapaciteit voor u.

Normbedragen
De normbedragen voor kwijtschelding worden vastgesteld door de rijksoverheid. Deze worden gepubliceerd op de internetpagina van de VNG. Alle gemeenten die zijn aangesloten bij BsGW hanteren de 100 % norm.

Overige voorwaarden
Daarnaast is kwijtschelding alleen mogelijk voor aanslagen die niet (of niet langer dan 3 maanden geleden) betaald zijn.
Ah, u heeft het over automatisch kwijtschelden, nadat dit het jaar daarvoor al verstrekt is. Ik had het over het aanvragen van kwijtschelding, daar zit het verschil in.

Gesloten