LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Er is hier sprake van het éénzijdig verhinderen van een klantrelatie en gezien de afwijkingen met andere landen t.o.v. Nederland is dit een uiteindelijk soort van 'discriminatie' die kan worden aangekaart bij de bereids eerder genoemde instanties (die niet op de betreffende website vermeldt worden!).

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door bprosman »

die kan worden aangekaart bij de bereids eerder genoemde instanties
Kan, je kunt het ook aankaarten bij het Europese hof voor de rechten van de mens. Maar of het nut heeft.
Als ik Zooplus was zou ik voor verscheping vanuit DE , 50 Euro ordertoeslag berekenen. Zijn ze gelijk van de discussie af :wink:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door tttlocke »

hänschen klein schreef:Er is hier sprake van het éénzijdig verhinderen van een klantrelatie en gezien de afwijkingen met andere landen t.o.v. Nederland is dit een uiteindelijk soort van 'discriminatie' die kan worden aangekaart bij de bereids eerder genoemde instanties (die niet op de betreffende website vermeldt worden!).
Ik heb het gevoel dat ik in herhaling val, maar goed.
'Aankaarten' kun je alles, en bij welke instantie dan ook. Of er iets mee gedaan wordt, valt te bezien.
Nogmaals: wat u eerder over die genoemde instanties en geschillenbeslechting schreef, heeft betrekking op klachten van klanten nadat een overeenkomst tot stand gekomen is, bijvoorbeeld:
- ondernemer weigert herroepingsrecht te honoreren;
- ondernemer weigert kostenloos te repareren of vervangen bij non-conformiteit.

De procedure in kwestie is niet bedoeld om te klagen dat je geen klant mag worden.
Daarvoor zul je je heil elders moeten zoeken.
(dat de website zooplus.de bepaalde volgens Duitse regelgeving verplichte informatie niet geeft, heeft u nu uit eigen onderzoek neem ik aan; het speelde geen rol in dit topic namelijk).

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik val ook in herhaling,

wanneer ik aangeef, wáár je terecht kunt voor consumentenrechten en ik doe de TS de aanbeveling daar gebruik van te maken. Het delict is, dat voor Nederland een uitzondering wordt gemaakt ... een 'discriminatie' om NIET in Duitsland te kunnen bestellen, waarbij o.a. de Belgen, als voorbeeld, dit wèl kunnen.

https://europa.eu/european-union/life/c ... -rights_nl

http://collections.internetmemory.org/h ... isting.pdf

https://www.ecommercenews.nl/europa-sta ... anger-toe/

https://www.teltarif.de/geoblocking-e-c ... 71895.html

... en ... is Radar tenslotte niet óók actief in consumentenzaken? Neem contact op met een redacteur-consumentenzaken onderaan deze site.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door bprosman »

een 'discriminatie' om NIET in Duitsland te kunnen bestellen, waarbij o.a. de Belgen, als voorbeeld, dit wèl kunnen.
Geen discriminatie maar een "voorrecht" want NL heeft eigen magazijn wat de Belgen niet hebben. Dus eigenlijk worden de Belgen gediscrimineerd door ze geen "eigen" magazijn te geven en NL en DE wel.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:Het delict is, dat voor Nederland een uitzondering wordt gemaakt ... een 'discriminatie' om NIET in Duitsland te kunnen bestellen, waarbij o.a. de Belgen, als voorbeeld, dit wèl kunnen.
Waarom zou dat een delict zijn? Welke wet wordt overtreden?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door bprosman »

Waarom zou dat een delict zijn? Welke wet wordt overtreden?
De discriminatiewet :mrgreen:

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

bprosman schreef:
Waarom zou dat een delict zijn? Welke wet wordt overtreden?
De discriminatiewet :mrgreen:
Betekenis voor een delict in niet juridische zin:
- wan- of schanddaad
- misstap

En of de Belgen nu gediscrimineerd worden of de Nederlanders ... er wordt 'gediscrimineerd' volgens de consumentenregels.

[Offtopic bewering verwijderd door moderatie]
Laatst gewijzigd door Radar op 10 jul 2018 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bewering verwijderd door moderatie

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien krijgen de Belgen tzt ook wel hun eigen magazijn. Men kan toch niet van ern bedrijf eisen dat zij tegelijkertijd in heel Europa magazijnen openen?

Dus waar nog niets is, die moeten in DE bestellen.

[Offtopic passage verwijderd door moderatie]
Laatst gewijzigd door Radar op 10 jul 2018 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passage verwijderd door moderatie

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:Misschien krijgen de Belgen tzt ook wel hun eigen magazijn. Men kan toch niet van ern bedrijf eisen dat zij tegelijkertijd in heel Europa magazijnen openen?

Dus waar nog niets is, die moeten in DE bestellen.
[Offtopic passage verwijderd door moderatie]
De Belgen bestellen via zooplus.be voor het geval u dat nog niet wist, maar kunnen óók op zooplus.de gewoon bestellen
[Offtopic passage verwijderd door moderatie]
Laatst gewijzigd door Radar op 10 jul 2018 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passages verwijderd

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
Waarom zou dat een delict zijn? Welke wet wordt overtreden?
Betekenis voor een delict in niet juridische zin:
- wan- of schanddaad
- misstap

En of de Belgen nu gediscrimineerd worden of de Nederlanders ... er wordt 'gediscrimineerd' volgens de consumentenregels.
[Offtopic passage verwijderd door moderatie]

De vraag is: wat is het delict? Gezien je reactie ben je al met me eens dat er geen wet wordt overtreden. Je maakt er nu van dat er "een wan- of schanddaad of een misstap zou zijn gepleegd". Dan blijft de vraag: welke dan? En eh... "discriminatie volgens consumentenregels"...? Hoezo dan? Je kunt wel allerlei termen strooien, maar beargumenteer ze eens dan?

TS vraagt letterlijk:
Robert999 schreef:Ben benieuwd naar de juridische (!) antwoorden.
Als je dan termen als "delict" gaat gebruiken (daarmee suggererend dat er iets gebeurd wat niet mag), hoor je dat ook concreet te onderbouwen.
Laatst gewijzigd door Radar op 10 jul 2018 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passage verwijderd door moderatie

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

[Offtopic passage verwijderd door moderatie]

Consumentenvertegenwoordigers hebben in Duitsland duidelijk aangegeven, dat het niet acceptabel is, dat wanneer men een stenen winkel betreedt en iets koopt, NIET naar het paspoort wordt gevraagd en de webshops 'buitenlanders' kunnen afwijzen. Er is dus een verschil in behandeling, die volgens de insiders ongewenst is. Hoe veel duidelijker moet dit hier dan nòg uitgelegd worden?

[Offtopic passage verwijderd door moderatie]
Laatst gewijzigd door Radar op 11 jul 2018 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passages verwijderd

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@hänschen klein

U kunt een vraagsteller niet verplichten meer te reageren. Ook bent u niet verplicht hier meer energie in te steken.

Overigens lijkt het me heel acceptabel dat in een winkel NIET naar een paspoort wordt gevraagd.

Er zijn in Nederland zelfs webshops die niet op de Waddeneilanden leveren. Ook discriminatie?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:@Moneyman ...

Ik vind dit geen opbouwende kritiek, eerder een afbreken van de reeds gegeven informatie.

M.i. gaat u hier in de schoenen van de vraagsteller staan, die, vergeleken met uw optreden, weinig reageert, zodat men zich moet afvragen hier nog meer energie in te willen gaan steken. Op gedoe over het interpreteren van het woordje 'delict' zit hier verder hopelijk niemand te wachten.
OK, nog een poging. De TS wil weten of de keuze van de webshop om niet aan Nederlanders te leveren juridisch toegestaan is. Jouw stelling dat er sprake is van een delict impliceert overduidelijk dat dat niet toegestaan is. Een vraag over "delict" raakt dus heel direct de kern van dit topic. Er is geen sprake van kritiek of afbreken, maar van een ontopic discussie.

Ik zou het zeer waarderen als je de vraag niet direct persoonlijk maakt, maar gewoon beantwoord, want dát is gewoon waar het topic om draait. En tot nu toe heb ik geen enkele concrete onderbouwing gezien waarom de keuze van de webshop niet in toelaatbaar zou zijn.

stofzuigertje

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Nederlandse winkel heeft contract met Nederlandse pakket bezorger en niet voor overige landen.

Dat kan in Duitsland hetzelfde zijn.
In Duitsland geld dan het normale voordelige grote aanbieder tarief en voor Nederlanders moeten ze dan veel hogere kosten rekenen voor 1 pakje en apart aanbieden dus veel werk.

De afspraken met in dat land werkende pakket dienst kan een oorzaak zijn van goedkoop bezorgen en naar andere landen extra werk en kosten die ze niet willen maken voor een enkele klant.
Vergelijk het met de hier Goedkopere Kerstzegels.... geheel Nederland kan ik via voordelig tarief een kaartje sturen maar elke over de grens moet ik dan 2x zoveel betalen!

Dat een bedrijf in Heerlen daarom dagelijks de grens over gaat voor Belgen en Duitsers, dan ontloop je dat met 1 magazijn, maar je moet dan in die buur landen wel voldoende klanten hebben.
Ook het Duitse 19% BTW tarief en de hier in NL 6 en 21% lopen niet in alle landen gelijk!
Elk land mag de BTW zelf bepalen en ook de porto kosten.

En dan nog voor bepaalde producten die afhankelijk van importeur vaste of minimale prijzen hebben en elders vrij verhandelbaar zijn.
Ik weet dat bepaalde grote Merken een bodem prijs afspreken, en bij daar onder gaan je niets meer geleverd kreeg!
Lubbers had het over straks 1 groot Europa maar we zijn slechts onderweg naar toe.....

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:
hänschen klein schreef:@Moneyman ...

Ik vind dit geen opbouwende kritiek, eerder een afbreken van de reeds gegeven informatie.

M.i. gaat u hier in de schoenen van de vraagsteller staan, die, vergeleken met uw optreden, weinig reageert, zodat men zich moet afvragen hier nog meer energie in te willen gaan steken. Op gedoe over het interpreteren van het woordje 'delict' zit hier verder hopelijk niemand te wachten.
OK, nog een poging. De TS wil weten of de keuze van de webshop om niet aan Nederlanders te leveren juridisch toegestaan is. Jouw stelling dat er sprake is van een delict impliceert overduidelijk dat dat niet toegestaan is. Een vraag over "delict" raakt dus heel direct de kern van dit topic. Er is geen sprake van kritiek of afbreken, maar van een ontopic discussie.

Ik zou het zeer waarderen als je de vraag niet direct persoonlijk maakt, maar gewoon beantwoord, want dát is gewoon waar het topic om draait. En tot nu toe heb ik geen enkele concrete onderbouwing gezien waarom de keuze van de webshop niet in toelaatbaar zou zijn.
TIP: Afgezien van mijn links tot hier aan toe, is mijn aanbeveling het begrip 'geoblocking', nader te onderzoeken. Het plaatsen van de duitse regelgeving gaat niet zonder tegen de spelregels in te gaan, waarin staat, dat een andere taal niet gewenst is.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geoblocking is pas vanaf 3 december 2018 verboden. In mijn simpele optiek betekent dat dat dat nu nog niet het geval is. Ergo: er is ten aanzien van de vraag van TS géén sprake van een delict, en evenmin van een wan- of schanddaad of misstap.

De vraag of de webshop eventuele andere Duitse regelgeving overtreedt, is niet relevant voor de vraag van TS en dus offtopic.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

[quote="Moneyman"]Geoblocking is pas vanaf 3 december 2018 verboden. In mijn simpele optiek betekent dat dat dat nu nog niet het geval is. Ergo: er is ten aanzien van de vraag van TS géén sprake van een delict, en evenmin van een wan- of schanddaad of misstap.

De vraag of de webshop eventuele andere Duitse regelgeving overtreedt, is niet relevant voor de vraag van TS en dus offtopic.[/quot
TS vraagt hier naar wetgeving en het gaat volgens u NIET om een duitse website? :roll:

https://www.deloitte-tax-news.de/untern ... essen.html

Hierin wordt een voorbeeld aangegeven van Geo-Blocking:

Hierzu ein Beispiel aus der Praxis: Ein Kunde aus Deutschland möchte eine Musikanlage erwerben, die in einem niederländischen Online-Shop besonders günstige angeboten wird. Aufgrund des von dem Anbieter eingesetzten Geoblocking kann er jedoch nicht auf die niederländische Website des Händlers gelangen, sondern wird automatisch auf die deutsche Version des Online-Shops weitergeleitet wird (sog. Re-Routing), wo die besagte Musikanlage nur zu einem wesentlich höheren Preis oder gar nicht erworben werden kann.

Een klant uit Duitsland wil afspeelapparatuur aanschaffen, dat in een nederlandse webshop zeer gunstig wordt aangeboden. Omdat de aanbieder met Geo-Blocking verhindert om op de website te komen, maar automatisch naar de duitse webshop wordt doorgelinkt (Re-Routing), waar het product behoorlijk duurder wordt aangeboden of helemaal niet gekocht kan worden.

NB. Ik berichtte over de website Mey-ondergoed, waar men èn direct via mey.de èn via mey.nl kan bestellen tegen dezelfde prijzen en aanbiedingen.
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 10 jul 2018 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
Moneyman schreef:Geoblocking is pas vanaf 3 december 2018 verboden. In mijn simpele optiek betekent dat dat dat nu nog niet het geval is. Ergo: er is ten aanzien van de vraag van TS géén sprake van een delict, en evenmin van een wan- of schanddaad of misstap.

De vraag of de webshop eventuele andere Duitse regelgeving overtreedt, is niet relevant voor de vraag van TS en dus offtopic.
TS vraagt hier naar wetgeving en het gaat volgens u NIET om een duitse website? :roll:

https://www.deloitte-tax-news.de/untern ... essen.html
Dat klopt, daar gaat het inderdaad niet over. TS vraagt of het juridisch toegestaan is om niet bij Zooplus.de te mogen bestellen. TS vraagt overduidelijk NIET of de website al dan niet aan Duitse eisen voldoet. Zullen we nu weer terug gaan naar de vraag van TS?
Robert999 schreef:Ik mag van Zooplus niet (meer) bestellen bij Zooplus.de
Laatst gewijzigd door Moneyman op 10 jul 2018 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door bprosman »

En daar lees ik :

Die Anbieter von Online-Shops können jedoch auch zukünftig etwa länderspezifische Preis-, Zahlungs- und Lieferbedingungen anwenden, solange sie dies in nichtdiskriminierender Art und Weise tun.

Gesloten