LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aangifte identiteitsfraude moeder

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
foreverisover
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2018 14:32

Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door foreverisover »

Goedeavond,

Mijn vriend (22) zit sinds kort bij bewindvoering aangezien hij diep in de schulden zit door zijn moeder. Zij heeft sinds dat hij een bankpas heeft zijn bankpas altijd de touwtjes in handen daarmee gehad. (Ik weet het, een 22 jarige die fulltime werkt die niks van zijn geld ziet, maar hij wist niet anders). Zij heeft daar dus ook allerlei dingen op gekocht zonder dat hij het wist. Hij heeft echter nooit met zijn bankpas op zak gezeten en zij "deed" alle financiele zaken. Nu blijkt dus dat zij een heleboel dingen niet heeft betaald op zijn naam, zoals zorgverzekeringen en telefoonrekeningen. Ook heeft zij een heleboel interieur voor haarzelf op zijn naam gekocht. Eindstand: een schuld van meer dan €10.000 euro, wat nog kan oplopen.

Nu wil mijn vriend dus, op aandringen van mij, aangifte doen bij de politie omdat hij niet voor deze schulden wil opdraaien. Ik weet echter zelf niet wat de consequenties zijn van het aangeven van iemand die identiteitsfraude heeft gepleegd. Hoe zwaar zijn de straffen en wat zijn de straffen überhaupt? Niet bij alles kan worden aangetoond dat zij de spullen heeft gekocht. Kan iemand mij hierbij helpen voordat ik een hele familie straks uit elkaar trek?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door Lowieze »

foreverisover schreef:Goedeavond,

Mijn vriend (22) zit sinds kort bij bewindvoering aangezien hij diep in de schulden zit door zijn moeder. Zij heeft sinds dat hij een bankpas heeft zijn bankpas altijd de touwtjes in handen daarmee gehad. (Ik weet het, een 22 jarige die fulltime werkt die niks van zijn geld ziet, maar hij wist niet anders). Zij heeft daar dus ook allerlei dingen op gekocht zonder dat hij het wist. Hij heeft echter nooit met zijn bankpas op zak gezeten en zij "deed" alle financiele zaken. Nu blijkt dus dat zij een heleboel dingen niet heeft betaald op zijn naam, zoals zorgverzekeringen en telefoonrekeningen. Ook heeft zij een heleboel interieur voor haarzelf op zijn naam gekocht. Eindstand: een schuld van meer dan €10.000 euro, wat nog kan oplopen.

Nu wil mijn vriend dus, op aandringen van mij, aangifte doen bij de politie omdat hij niet voor deze schulden wil opdraaien. Ik weet echter zelf niet wat de consequenties zijn van het aangeven van iemand die identiteitsfraude heeft gepleegd. Hoe zwaar zijn de straffen en wat zijn de straffen überhaupt? Niet bij alles kan worden aangetoond dat zij de spullen heeft gekocht. Kan iemand mij hierbij helpen voordat ik een hele familie straks uit elkaar trek?
Zijn moeder had dus niet alleen de beschikking over zijn bankpas, maar kon blijkbaar ook met zijn toestemming bij zijn betaal/spaarrekening komen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door sylvesterb »

foreverisover schreef:Goedeavond,

Mijn vriend (22) zit sinds kort bij bewindvoering aangezien hij diep in de schulden zit door zijn moeder. Zij heeft sinds dat hij een bankpas heeft zijn bankpas altijd de touwtjes in handen daarmee gehad. (Ik weet het, een 22 jarige die fulltime werkt die niks van zijn geld ziet, maar hij wist niet anders). Zij heeft daar dus ook allerlei dingen op gekocht zonder dat hij het wist. Hij heeft echter nooit met zijn bankpas op zak gezeten en zij "deed" alle financiele zaken. Nu blijkt dus dat zij een heleboel dingen niet heeft betaald op zijn naam, zoals zorgverzekeringen en telefoonrekeningen. Ook heeft zij een heleboel interieur voor haarzelf op zijn naam gekocht. Eindstand: een schuld van meer dan €10.000 euro, wat nog kan oplopen.

Nu wil mijn vriend dus, op aandringen van mij, aangifte doen bij de politie omdat hij niet voor deze schulden wil opdraaien. Ik weet echter zelf niet wat de consequenties zijn van het aangeven van iemand die identiteitsfraude heeft gepleegd. Hoe zwaar zijn de straffen en wat zijn de straffen überhaupt? Niet bij alles kan worden aangetoond dat zij de spullen heeft gekocht. Kan iemand mij hierbij helpen voordat ik een hele familie straks uit elkaar trek?
De vraag is of er iets strafbaars is gebeurd. Je vriend is immers zelf verantwoordelijk voor het betalen van zijn zorgverzekering en telefoonrekeningen en niet zijn moeder. Dus met een aangifte komt je vriend vermoedelijk niet uit de schulden.

De vraag is of je identiteitsfraude kan aantonen en de schade/schulden die hieruit ontstaan. Je zult moeten aantonen dat je vriend niet de bestellingen heeft gedaan, ondanks dat zijn bankpas is gebruikt (en dit is met toestemming gebeurd).

Maar stel dat dit kan dan is de maximale strafmaat 3 tot 6 jaar.

https://www.ls-advocatenstrafrecht.nl/i ... tsdiefstal

In de praktijk zal dit veel lager uitvallen, maar als het bewezen wordt loop je dus kans dat zijn moeder een zware straf krijgt. Heb je al met de moeder gezocht naar een oplossing, een schuldbekentenis.

Een schuld van € 10.000 is niet extreem veel, na mijn eigen bedrijf had ik een schuld van € 25.000 en na flink aflossen en hard werken heb ik deze in 5 jaar afgelost (zonder schuldsanering). De kunst is om eerlijk naar de schuldeiser te zijn en je afspraken na te komen. Ik heb bij meerdere bedrijven op deze manier de rekening met 50% kunnen verlagen. Wanneer je niet eerlijk bent of gewoon niet reageert dan lopen de kosten behoorlijk snel op en kan je schuld verdubbelen door alle bijkomende deurwaarders kosten.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat bedoelt u met : “hij wist niet anders”.? Is uw vriend geestelijk niet in orde? En woont hij nog thuis?

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik begrijp dat jij moeder 2 bent?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door renewouters »

foreverisover schreef:Goedeavond,

Mijn vriend (22) zit sinds kort bij bewindvoering aangezien hij diep in de schulden zit door zijn moeder. Zij heeft sinds dat hij een bankpas heeft zijn bankpas altijd de touwtjes in handen daarmee gehad. (Ik weet het, een 22 jarige die fulltime werkt die niks van zijn geld ziet, maar hij wist niet anders). Zij heeft daar dus ook allerlei dingen op gekocht zonder dat hij het wist. Hij heeft echter nooit met zijn bankpas op zak gezeten en zij "deed" alle financiele zaken. Nu blijkt dus dat zij een heleboel dingen niet heeft betaald op zijn naam, zoals zorgverzekeringen en telefoonrekeningen. Ook heeft zij een heleboel interieur voor haarzelf op zijn naam gekocht. Eindstand: een schuld van meer dan €10.000 euro, wat nog kan oplopen.

Nu wil mijn vriend dus, op aandringen van mij, aangifte doen bij de politie omdat hij niet voor deze schulden wil opdraaien. Ik weet echter zelf niet wat de consequenties zijn van het aangeven van iemand die identiteitsfraude heeft gepleegd. Hoe zwaar zijn de straffen en wat zijn de straffen überhaupt? Niet bij alles kan worden aangetoond dat zij de spullen heeft gekocht. Kan iemand mij hierbij helpen voordat ik een hele familie straks uit elkaar trek?
Ik zie de identiteitsfraude niet direct in dit verhaal. Als moeder was gemachtigd (of ze hadden een en/of rekening) dan is er geen sprake van iets crimineels.

foreverisover
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2018 14:32

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door foreverisover »

Lady1234 schreef:Wat bedoelt u met : “hij wist niet anders”.? Is uw vriend geestelijk niet in orde? En woont hij nog thuis?
Hij heeft nooit iets met zijn bankpas of geld gedaan. Hij wist als 18 jarige niet dat hij een zorgverzekering moest afsluiten, dat heeft zijn moeder allemaal gedaan zonder hem te vertellen wat zijn verplichtingen etc. zijn als 18 jarige.

@Lowieze: dat klopt.

@Sylversterb: dank voor je uitleg en eigen ervaring.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus hij heeft een baan, verdient daarmee geld en doet en deed daar helemaal niets zelf mee? Zijn moeder geeft hem onderdak, eten en drinken, kleding en zakgeld, sluit een telefoonabonnement voor hem af en koopt een telefoon? En sluit een zorgverzekering voor hem af?

En hoe komt hij dan nu bij die bewindvoering terecht?

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door BL2 »

4 jaar lang, tussen 18 en 22 jaar schijnbaar geheel All-Inclusive verzorgt door zijn moeder.
Dan is E 10000,- eigenlijk nog helemaal geen groot bedrag.
Verder heeft "vriend" schijnbaar zijn bankgegevens en/of pincode afgegeven en nooit een afschrift van de rekening gecontroleerd.
Vreemd verhaal.
Maar waar is de rest van zijn inkomsten uit arbeid gebleven, omdat hij nu schijnbaar schulden heeft ?

foreverisover
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2018 14:32

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door foreverisover »

Lady1234 schreef:Dus hij heeft een baan, verdient daarmee geld en doet en deed daar helemaal niets zelf mee? Zijn moeder geeft hem onderdak, eten en drinken, kleding en zakgeld, sluit een telefoonabonnement voor hem af en koopt een telefoon? En sluit een zorgverzekering voor hem af?

En hoe komt hij dan nu bij die bewindvoering terecht?
Mijn excuus dat mijn verhaal niet geheel duidelijk is. Ze heeft met zijn gegevens allerlei dingen in huis gehaald (meubilair voor haarzelf, tickets voor pretparken, cursussen etc) die niet betaald zijn maar wel op zijn naam staan. Daardoor zit hij nu in de schulden.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door reggie2 »

foreverisover schreef:
Mijn excuus dat mijn verhaal niet geheel duidelijk is. Ze heeft met zijn gegevens allerlei dingen in huis gehaald (meubilair voor haarzelf, tickets voor pretparken, cursussen etc) die niet betaald zijn maar wel op zijn naam staan. Daardoor zit hij nu in de schulden.

Dan heeft zij toch een machtiging van hem, anders kan dat niet. Is die jongen met 22 jaar nog niet volwassen dan?

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:Dus hij heeft een baan, verdient daarmee geld en doet en deed daar helemaal niets zelf mee? Zijn moeder geeft hem onderdak, eten en drinken, kleding en zakgeld, sluit een telefoonabonnement voor hem af en koopt een telefoon? En sluit een zorgverzekering voor hem af?

En hoe komt hij dan nu bij die bewindvoering terecht?
Zoals ik het begrijp, gebruikt moeder zijn rekening om spullen voor zichzelf te bestellen, terwijl alles op naam van zoon staat. Die daardoor financieel in de problemen is gekomen.
Volgens mij is dit geen identiteitsfraude, zoon heeft zijn moeder bewust toegang gegeven, zonder zelf ooit zijn bankrekening te controleren. Dit moet dan toch al een behoorlijke tijd aan de gang zijn.
Ik begrijp niet dat een 18-jarige (uit gemakzucht?) alle financiën maar aan een ander over laat.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door Julie4444 »

foreverisover schreef:
Lady1234 schreef:Dus hij heeft een baan, verdient daarmee geld en doet en deed daar helemaal niets zelf mee? Zijn moeder geeft hem onderdak, eten en drinken, kleding en zakgeld, sluit een telefoonabonnement voor hem af en koopt een telefoon? En sluit een zorgverzekering voor hem af?

En hoe komt hij dan nu bij die bewindvoering terecht?
Mijn excuus dat mijn verhaal niet geheel duidelijk is. Ze heeft met zijn gegevens allerlei dingen in huis gehaald (meubilair voor haarzelf, tickets voor pretparken, cursussen etc) die niet betaald zijn maar wel op zijn naam staan. Daardoor zit hij nu in de schulden.
Maar je geeft geen duidelijkheid.

Woont/Woonde hij al die tijd bij zijn moeder?
Heeft hij nooit zijn eigen post gelezen?
Waarom heeft hij haar zijn pincode gegeven?
Deed hij letterlijk niks met zijn salaris?
Hij had dus moeder toestemming gegeven om alles voor hem te regelen?

Ik vind het wel verbazingwekkend dat hij zo onzelfstandig is en niks weet. Is er niet meer aan de hand?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zie maar 1 oplossing :
per direct , vandaag nog (!) deze rekening opheffen , een nw rekening bij een andere bank openen , daarop het salaris laten storten en de hele mikmak bij de bewindvoerder leggen die schuldhulpverlening zal moeten gaan regelen.
Zijn schulden moeten sowieso worden afgelost, zijn vaste lasten zullen betaald moeten gaan worden door de bewindvoerder en hij zal alleen nog een krap weekbudget krijgen , als zakgeld, op een zogeheten leefgeldrekening.
Als hij nog thuis woont zal er bv kostgeld aan moeders moeten worden overgemaakt door de bewindvoerder.
Maar bv ook gemeentelijke belastingen zullen moeten worden gedeeld.

Zodra hij zelfstandig zou gaan wonen, verandert de situatie , maar daar weet de bewindvoerder verder wel de stappen in te zetten.

Dan is het verder " uit met de pret " voor moeders.
Aangifte doen tegen zijn moeder?
Lijkt mij kansloos ____ hij heeft dit 4 jr lang laten gebeuren en v.a je 18e ben je " volwassen " ....
Hoe dit alles zo heeft kunnen lopen vind ik op zich verder niet zo boeiend, het is zo gegaan en vanaf vandaag moet het gewoon dus anders.
Succes en sterkte!

foreverisover
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2018 14:32

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door foreverisover »

Julie4444 schreef:
foreverisover schreef:
Lady1234 schreef:Dus hij heeft een baan, verdient daarmee geld en doet en deed daar helemaal niets zelf mee? Zijn moeder geeft hem onderdak, eten en drinken, kleding en zakgeld, sluit een telefoonabonnement voor hem af en koopt een telefoon? En sluit een zorgverzekering voor hem af?

En hoe komt hij dan nu bij die bewindvoering terecht?
Mijn excuus dat mijn verhaal niet geheel duidelijk is. Ze heeft met zijn gegevens allerlei dingen in huis gehaald (meubilair voor haarzelf, tickets voor pretparken, cursussen etc) die niet betaald zijn maar wel op zijn naam staan. Daardoor zit hij nu in de schulden.
Maar je geeft geen duidelijkheid.

Woont/Woonde hij al die tijd bij zijn moeder?
Heeft hij nooit zijn eigen post gelezen?
Waarom heeft hij haar zijn pincode gegeven?
Deed hij letterlijk niks met zijn salaris?
Hij had dus moeder toestemming gegeven om alles voor hem te regelen?

Ik vind het wel verbazingwekkend dat hij zo onzelfstandig is en niks weet. Is er niet meer aan de hand?
Hij woont nog steeds bij zijn ouders. Ik weet het hele verhaal ook niet precies, aangezien ik niet sinds dat hij 18 is met hem samen ben. Hij deed inderdaad niks met zijn salaris en heeft toentertijd inderdaad toestemming gegeven dat zijn moeder alles financieel regelt. Dit omdat het bij zijn zus toen ze 18 was fout ging, dus had die moeder zo iets van "laat mij het allemaal maar regelen". Aangezien mijn vriend nergens financieel iets van af wist, heeft hij hier ook gewoon domweg toestemming voor gegeven.

Vraag verder nog aan alle lezers: Wat ik dus uit alle reacties opmaak is dat het dan niet gaat om identiteitsfraude maar dat het eigenlijk zijn eigen domme schuld is? En dat hij hier nu niks meer aan kan doen behalve nu alle schuld afbetalen?

foreverisover
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2018 14:32

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door foreverisover »

moederslink schreef:Ik zie maar 1 oplossing :
per direct , vandaag nog (!) deze rekening opheffen , een nw rekening bij een andere bank openen , daarop het salaris laten storten en de hele mikmak bij de bewindvoerder leggen die schuldhulpverlening zal moeten gaan regelen.
Zijn schulden moeten sowieso worden afgelost, zijn vaste lasten zullen betaald moeten gaan worden door de bewindvoerder en hij zal alleen nog een krap weekbudget krijgen , als zakgeld, op een zogeheten leefgeldrekening.
Als hij nog thuis woont zal er bv kostgeld aan moeders moeten worden overgemaakt door de bewindvoerder.
Maar bv ook gemeentelijke belastingen zullen moeten worden gedeeld.

Zodra hij zelfstandig zou gaan wonen, verandert de situatie , maar daar weet de bewindvoerder verder wel de stappen in te zetten.

Dan is het verder " uit met de pret " voor moeders.
Aangifte doen tegen zijn moeder?
Lijkt mij kansloos ____ hij heeft dit 4 jr lang laten gebeuren en v.a je 18e ben je " volwassen " ....
Hoe dit alles zo heeft kunnen lopen vind ik op zich verder niet zo boeiend, het is zo gegaan en vanaf vandaag moet het gewoon dus anders.
Succes en sterkte!
Bedankt voor je reactie! Hij is hier inderdaad nu mee bezig en krijgt ook weekgeld van de bewindvoerder. Het is allemaal wel in gang gezet, mijn vraag was meer of hij juridisch nog iets kon doen om van de schulden af te komen zonder er voor te hoeven betalen. Maar uit de reacties kan ik al wel opmerken dat dat niet echt gaat lukken, helaas.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door BL2 »

foreverisover schreef:Ze heeft met zijn gegevens allerlei dingen in huis gehaald (meubilair voor haarzelf, tickets voor pretparken, cursussen etc) die niet betaald zijn maar wel op zijn naam staan. Daardoor zit hij nu in de schulden.
Er is dus niets betaald maar de goederen en diensten zijn wel ontvangen. Hoe kan je nou bv tickets pretparken ontvangen zonder te betalen ?
Als er niets betaald is zou het geld nog op zijn rekening staan en is bewindvoering vreemd.
Je vriend of nog beter zijn moeder moet dan maar eens heel snel gaan betalen.
Hoe zit het nu echt ?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door Julie4444 »

foreverisover schreef:
Julie4444 schreef:
foreverisover schreef:[...]

Mijn excuus dat mijn verhaal niet geheel duidelijk is. Ze heeft met zijn gegevens allerlei dingen in huis gehaald (meubilair voor haarzelf, tickets voor pretparken, cursussen etc) die niet betaald zijn maar wel op zijn naam staan. Daardoor zit hij nu in de schulden.
Maar je geeft geen duidelijkheid.

Woont/Woonde hij al die tijd bij zijn moeder?
Heeft hij nooit zijn eigen post gelezen?
Waarom heeft hij haar zijn pincode gegeven?
Deed hij letterlijk niks met zijn salaris?
Hij had dus moeder toestemming gegeven om alles voor hem te regelen?

Ik vind het wel verbazingwekkend dat hij zo onzelfstandig is en niks weet. Is er niet meer aan de hand?
Hij woont nog steeds bij zijn ouders. Ik weet het hele verhaal ook niet precies, aangezien ik niet sinds dat hij 18 is met hem samen ben. Hij deed inderdaad niks met zijn salaris en heeft toentertijd inderdaad toestemming gegeven dat zijn moeder alles financieel regelt. Dit omdat het bij zijn zus toen ze 18 was fout ging, dus had die moeder zo iets van "laat mij het allemaal maar regelen". Aangezien mijn vriend nergens financieel iets van af wist, heeft hij hier ook gewoon domweg toestemming voor gegeven.

Vraag verder nog aan alle lezers: Wat ik dus uit alle reacties opmaak is dat het dan niet gaat om identiteitsfraude maar dat het eigenlijk zijn eigen domme schuld is? En dat hij hier nu niks meer aan kan doen behalve nu alle schuld afbetalen?
Ik vind het een heel erg gek verhaal.

Om antwoord te geven op je vraag: ja, dit valt onder "jammer maar helaas". Hij heeft zijn moeder toegang en toestemming gegeven om bij zijn geld te komen en verder niet de moeite genomen om zich te verdiepen in zijn eigen verplichtingen en verantwoordelijkheden. Van de ouders vind ik het overigens zeer kwalijk. Onderdeel van de opvoeding is toch zeker ook je kind wegwijs maken met de financiële aspecten van het leven... maar goed.

Ik zou als ik hem was zo veel mogelijk met de bewindvoerder samen te werken en vooral te leren hoe je je eigen financiële zaken dient te regelen. De schulden moeten worden afbetaald.

Wel direct zorgen dat moeder en vader en wie dan ook niet en nooit meer bij zijn geld kunnen komen en zorgen dat hij zijn post gaat lezen.......

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door moederslink »

Inderdaad, hoe zuur ook, hij heeft het zelf " laten gebeuren " v.a zijn 18e en is er dus helaas ook zelf verantwoordelijk voor .
Indien dat haalbaar is zou hij bv begeleid kunnen gaan wonen en weg bij moeders moeten gaan.
Dit vertroebelt behoorlijk de verstandhouding lijkt mij.
Maar goed....het is zoals het is en hij moet verder.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Aangifte identiteitsfraude moeder

Ongelezen bericht door piet987654 »

Er zijn tegenwoordig jammer genoeg nog steeds scholen die geen aandacht besteden aan hetgeen een 18 jarige moet weten. En dan bedoel ik dus NIET de leerstof van de school, maar hoe werkt een eigen betaal / spaar rekening Aanmelden bij zorg verzekering, Een eigen huis mogen huren dan wel kopen. stemrecht, recht op allerlei toeslagen als men zelfstandig woont, etc.. Ook wordt er geen aandacht besteed hoe men moet leren toekomen met het inkomen wat men heeft. Er wordt helaas wel aandacht besteed aan de mogelijkheid tot geld lenen. Ik leerde altijd dat het woord "lenen" een soort van scheldwoord is. En dat een (eventuele) hypotheek de enige, maar dan ook echt de enige lening is die is toegestaan.
Ik zou dan ook willen zeggen tegen uw vriend: Zorg als eerste dat hij de regie over zijn eigen geld weer in eigen beheer heeft. En zorg dat zijn moeder niet meer bij zijn rekening kan en laat die bewindvoerder zijn of haar werk doen. Ook wil ik uw vriend aanraden om een eigen woonruimte te zoeken, immers uit het verhaal maak ik op dat hij nog bij zijn moeder woont, en het zal bij haar blijven wringen als zij de regie over zijn geld kwijt raakt.
Aangifte doen heeft zoals eerdere be-antwoorders aangeven, geen zin. De rechter zal vinden dat hij alles vrijwillig heeft toegestaan.
Helaas komt het ook voor dat samenwonenden (hier hij met zijn moeder) als de een iets koopt dat op naam van de ander laat zetten, soms uit onwetendheid, soms uit een berekende sluwe manier. Samengevat: Zelf de regie over zijn geld in handen zien te krijgen en samen met de bewindvoerder een oplossing zoeken, binvoorbeeld dat hij werk zoekt in de richting waar hij voor geleerd heeft.

Gesloten