LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Fleur71 »

Moneyman schreef:
23 sep 2018 20:48
Tsja, we kunnen hier speculeren wat de school wel of niet doet, maar als TS te beroerd is om navraag te doen bij de bewuste school heeft verder discussieren weinig nut.

Het is sowieso een vaag verhaal natuurlijk, een TS met een hypothetisch probleem die bovendien geen inzicht geeft in het échte verhaal.
Je maakt er een spookverhaal van

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Fleur71 »

Lady1234 schreef:
23 sep 2018 18:28
@fleur71

Wat is NFK en SWT?
Nationaal Fonds Kinderhulp en Sociaal Wijkt Team

mh73

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door mh73 »

piet987654 schreef:
24 sep 2018 10:43
Wat bij flink tegen de borst stuit is het woord "vrijwillige" Als de betekenis van dit woord wordt opgezocht dan betekent dit
NIET VERPLICHT. Als deze bijdrage verplicht is, moeten ze maar ook het woord "verplichte" bijdrage gebruiken.
Op deze manier leren kinderen alleen maar dat een woord niet altijd betekend wat ik het woordenboek staat.
De bijdrage is ook niet verplicht, je kan er gewoon voor kiezen niet te betalen. Je kind kan dan gewoon naar school, de lessen volgen en examen doen. Alleen de extra's die de school biedt, daar doet je kind dan niet aan mee.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fleur71 schreef:
24 sep 2018 13:11
Moneyman schreef:
23 sep 2018 20:48
Tsja, we kunnen hier speculeren wat de school wel of niet doet, maar als TS te beroerd is om navraag te doen bij de bewuste school heeft verder discussieren weinig nut.

Het is sowieso een vaag verhaal natuurlijk, een TS met een hypothetisch probleem die bovendien geen inzicht geeft in het échte verhaal.
Je maakt er een spookverhaal van
Ja, dat krijg je als jij de benodigde helderheid niet geeft.


Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Fleur71 schreef:
23 sep 2018 16:01
Moneyman schreef:
23 sep 2018 15:59
Fleur71 schreef:
23 sep 2018 15:56


Kinderen worden hier niet uitgesloten bij activiteiten. Het is een zeer ondernemende school met veel activiteiten en schooluitjes.

Alleen in geval van de buitenlandschoolreis in het examenjaar moeten kinderen van ouders die geen € 500,- kunnen betalen, deelnemen aan een alternatief schoolprogramma.
... dus dan worden ze uitgesloten.

Dat is een interpretatie. Als een school een alternatief biedt, wat moet overigens, wordt een leerling in principe niet uitgesloten. Daar wordt een passend programma voor gearrangeerd.
Met als resultaat dat dergelijke activiteiten die wel wat extras kosten worden opgeheven wegens geldtekort. Je moet maar wat te zeuren hebben.

Ik heb al vaak genoeg gezien dat door ouders die geen zin hadden om een bijdrage te leveren meerdere supernuttige buitenlandactiviteiten gechrapt werden, op verschillende scholen. Dat vernielt ook effectief een deel leerrendement.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Supernuttige buitenlandactiviteiten? En een deel van het leer rendement wordt vernield?

Bent u weleens met zo’n schoolreis meegeweest?

Is gewoon een heel duur uitje, en anders niets.

En wat “extra’s kosten” , je zal maar twee kinderen op de middelbare school hebben, die een schoolreis naar Rome ook zo maken. Kan de familie ‘s zomers niet meer met vakantie. Maar goed, kunnen de kinders een vakantiebaantje nemen.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door yan »

kinderen van ouders die geen € 500 kunnen uitgeven
je zal maar twee kinderen op de middelbare school hebben, die een schoolreis naar Rome ook zo maken
Ik mis toch een beetje het deel van je eigen verantwoordelijkheid nemen.
Kinderen krijgen is makkelijk, echter niet verplicht.
Die kosten de eerste 18-20 jaar gewoon veel geld en dat weet je van te voren.
Wellicht goed om eerst eens het financiële plaatje op te stellen.

Als ik een auto koop dan weet ik ook dat daar na aanschaf nog veel, vaste, kosten voor gaan komen, met kinderen is dat niet anders.

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Fleur71 »

Ik mis toch een beetje het deel van je eigen verantwoordelijkheid nemen.
Kinderen krijgen is makkelijk, echter niet verplicht.
Die kosten de eerste 18-20 jaar gewoon veel geld en dat weet je van te voren.
Wellicht goed om eerst eens het financiële plaatje op te stellen.

Als ik een auto koop dan weet ik ook dat daar na aanschaf nog veel, vaste, kosten voor gaan komen, met kinderen is dat niet anders.
[/quote]




Ik mis bij jou in ieder geval een heel hoop andere zaken!
Je gaat hier uit van perfectie. Niemand kan perfecte gezonde kindertjes op de wereld zetten
en er kan een mens zelf iets overkomen waardoor men bijvoorbeeld arbeidsongeschikt raakt.
Ergo: er kunnen altijd omstandigheden zijn (ver) nadat je kinderen hebt gekregen; met hen of jezelf als ouder.

En kinderen vergelijken met het kopen van een auto? Koekoek.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Sira »

Er wordt in dit topic o.a. ook over schoolreisjes gesproken.
Het verbaast mij dat schoolreisjes tegenwoordig alleen nog maar naar buitenlandse bestemmingen moeten gaan. Juist hiermee sluit je kinderen uit, omdat de ouders de "vrijwillige" bijdrage niet kunnen ophoesten. Dit geldt ook voor verplichte iPads e.d.

Mijn verste schoolreis was 4 dagen naar een jeugdherberg in Vught. Hebben mijn klasgenoten en ik daardoor minder plezier gehad? Nee hoor, integendeel.
Bovendien voelde het als een wereldreis, ondanks dat we thuis 1 of meer keren per jaar altijd naar het buitenland gingen.

Ik zou zeggen "back to basic". Kinderen hebben tegenwoordig al geen flauw benul meer van de waarde van geld. Laat scholen zorgen dat iedere ouder de "vrijwillige" bijdrage kan betalen.

Vorig jaar ging mijn buurvrouw de deuren hier langs om bijdragen te vragen, zodat de kinderen op haar school op schoolreis naar Zwitserland konden. Het moet niet gekker worden. Wat is er mis met een schoolreis in eigen land?

Lady1234 ik ben het helemaal met je eens en ik heb niet eens kinderen.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, er wordt dan gesproken over teambuilding en elkaar leren kennen. Ik zou zeggen, neem eens een voorberld aan de scouting. Daar gaan de kinderen ook op kamp, maar fietsen daar, 60, 70 km zelf naar toe. Slapen in tenten of in de winter in een clubhuis en moeten zelf alles doen en onderling regelen.

En dat geld ook voor groepen van een oudere leeftijd.

Heel wat nuttiger. En voor iedereen betaalbaar.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik kan toch vertellen dat ik veel heb opgestoken van mijn trip naar Rome op het gymnasium. Dat had ik waarschijnlijk nooit opgepikt in de Latijnse lessen en dat zit er nu nog steeds grotendeels in.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
06 nov 2018 15:42
Ik kan toch vertellen dat ik veel heb opgestoken van mijn trip naar Rome op het gymnasium. Dat had ik waarschijnlijk nooit opgepikt in de Latijnse lessen en dat zit er nu nog steeds grotendeels in.
Wie weet wat u allemaal opgestoken zou hebben in de bossen op de Veluwe of elders in dit land. Wellicht zaken die u zich later met veel moeite eigen hebt moeten maken. :lol:

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fleur71 schreef:
06 nov 2018 13:32
yan schreef:
26 sep 2018 15:21
Ik mis toch een beetje het deel van je eigen verantwoordelijkheid nemen.
Kinderen krijgen is makkelijk, echter niet verplicht.
Die kosten de eerste 18-20 jaar gewoon veel geld en dat weet je van te voren.
Wellicht goed om eerst eens het financiële plaatje op te stellen.

Als ik een auto koop dan weet ik ook dat daar na aanschaf nog veel, vaste, kosten voor gaan komen, met kinderen is dat niet anders.
Ik mis bij jou in ieder geval een heel hoop andere zaken!
Je gaat hier uit van perfectie. Niemand kan perfecte gezonde kindertjes op de wereld zetten
en er kan een mens zelf iets overkomen waardoor men bijvoorbeeld arbeidsongeschikt raakt.
Ergo: er kunnen altijd omstandigheden zijn (ver) nadat je kinderen hebt gekregen; met hen of jezelf als ouder.

En kinderen vergelijken met het kopen van een auto? Koekoek.
Eens. Sowieso is een dergelijke overweging niet heel relevant voor de vraag waar dit topic om draait.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat valt er in Rome op te steken wat je niet met beelden kunt laten zien? Ja, het Colosseum is inderdaad kolossaal, maar wordt je een beter mens als je dat als puber hebt gezien?
Voor groepsgevoel en groepsprocessen hoef je niet over de grens.

Ik houd van Rome en kom er graag, ik heb ook gymnasium gedaan en ik houd van de klassieken, maar schoolreisjes naar Rome reken ik tot geldverslindende onzin.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door moederslink »

Mijn zoon ging indertijd mee naar Parijs , 15-16 jaar was ie.
Keten, keten, keten ... :lol:
Hij vond meer dan genoeg dingen buitengewoon interessant , maar ja dan val je misschien buiten de groep en word je misschien aangezien voor een nerd en dat ligt toch wel erg gevoelig op die leeftijd dus ook maar mee keten .....( wat ie overigens ook goed kon :D ).
Dingen en plaatsen die goed voor hun algemene ontwikkeling waren ( en zijn ) hebben ze net zo goed van mij ook wel meegekregen, wanneer ze daar aan toe waren.
En dat is hun ook echt wel bij gebleven .
En later op eigen houtje.....

Ook in Nederland is op educatief gebied zoveel te halen, te zien en te leren, echt!
En ze zaten ook op Scouting : ge-wel-dig vonden ze dat, op kamp gaan etc , heel leerzaam en ook goed voor " de teambuilding " ....

Niet iedereen heeft het namelijk even breed en het is voor sommige ouders dan ook pijnlijk en gênant.
Dit soort dure ' schoolreisjes ' is m.i. dus ook echt niet nodig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door kweenie »

Dingen en plaatsen die goed voor hun algemene ontwikkeling waren ( en zijn ) hebben ze net zo goed van mij ook wel meegekregen, wanneer ze daar aan toe waren.
Een punt is wel dat dit bij lang niet alle ouders het geval is. Dat is nu juist de reden dat scholen zulk soort uitje en reizen organiseren. Er zijn genoeg kinderen die thuis alleen SBS en de Costa's als ontwikkeling meekrijgen. Dan is het goed als ze vanuit school ook andere zaken meekrijgen.

Maar dat hoeft inderdaad helemaal niet in een duur buitenland te zijn. In Nederland is ook heel veel te vinden. Een dagje naar bijvoorbeeld Amsterdam, met bezoek aan een van de vele musea, of een paar dagen op de heide of in de bossen (te combineren met bijvoorbeeld Kröller-Müller of openluchtmuseum) geeft ook voor een hoop kinderen een andere beeld dan ze van huis uit mee krijgen. En kan behoorlijk leerzaam zijn.

Wat zo'n Rome-reis (of Griekenlandreis) betreft, dat heeft m.i. voor gymnasiasten toch juist wel toegevoegde waarde. Maar dat kan ook een budgetreis zijn en dat hoeft dan niet extreem veel te kosten. En als ouders kun je daar ook vijf jaar voor sparen. Bij sommige scholen kun je dat ook in vijf termijnen betalen of zijn er andere regelingen zodat ook kinderen van minder rijke ouders mee kunnen.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kwijtschelding aanvragen voor een vrijwillige ouderbijdrage

Ongelezen bericht door BL2 »

Ons kind ging naar Barcelona. Een enorm leerzaam uitwisselingsproject zou het zijn, welke bol zou staan van cultuur.
Voor bijna alle kids was het de eerste kennismaking met alcohol, roken, kroegen, slecht eten en een nacht niet slapen.........
Gelukkig wist de school de prijs laag te houden met 599 euro.

Conclusie achteraf, compleet zinloos, slechts bedoelt om de school " op de kaart" te zetten.

Gesloten