LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door Berteman »

Ik ben gedeeltelijk arbeidsongeschikt en heb recht op een WW-uitkering.

In 2016 heb ik een part-time baantje gevonden. Daar ontslag genomen omdat ik dit jaar een andere baan vond die beter bij me past.

De nieuwe werkgever wilde dat ik zo spoedig mogelijk in dienst zou treden, de oude dat ik zo lang mogelijk zou blijven. Om beide werkgevers tevreden te stellen, werd overeengekomen de vakantieuren uit te betalen. En zo geschiedde.

Aan een ieder in dezelfde situatie: NOOIT DOEN!

Niet alleen worden de uitbetaalde vakantieuren extra belast: deze worden ook nog eens door het UWV verrekend met de WW en WIA. Hoewel de dames en heren politici roepen dat werken moet lonen, loont dus niet altijd. Chapeau!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Tegelijkertijd bij 2 werkgevers in dienst zijn is altijd een slechte zaak.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door piet987654 »

Niet alleen worden de uitbetaalde vakantieuren extra belast: deze worden ook nog eens door het UWV verrekend met de WW en WIA.
Als er echt te veel belasting is ingehouden, dat zal blijken als U volgend jaar uw belasting over dit jaar gaat invullen.
Ik ken echter persoonlijk iemand die ook ontslag had genomen en zijn oude vakantie uren had laten uitbetalen. Hij kwam er een jaar later helaas achter dat hierdoor zijn jaarinkomen te hoog was voor zijn reeds ontvangen huurtoeslag. De moest hij dus helemaal terug betalen, Helaas voor hem was dit bedrag hoger dat hetgeen hij ontvangen had van zijn vakantie uren.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Berteman schreef:
17 okt 2018 10:03
Ik ben gedeeltelijk arbeidsongeschikt en heb recht op een WW-uitkering.

In 2016 heb ik een part-time baantje gevonden. Daar ontslag genomen omdat ik dit jaar een andere baan vond die beter bij me past.

De nieuwe werkgever wilde dat ik zo spoedig mogelijk in dienst zou treden, de oude dat ik zo lang mogelijk zou blijven. Om beide werkgevers tevreden te stellen, werd overeengekomen de vakantieuren uit te betalen. En zo geschiedde.

Aan een ieder in dezelfde situatie: NOOIT DOEN!

Niet alleen worden de uitbetaalde vakantieuren extra belast: deze worden ook nog eens door het UWV verrekend met de WW en WIA. Hoewel de dames en heren politici roepen dat werken moet lonen, loont dus niet altijd. Chapeau!
Waarbij ik gelijk denk: de oude werkgever wilde dat je zo lang mogelijk in dienst bleef. Ongetwijfeld was dat vooral met het oog op het dan ook daadwerkelijk verzetten of overdragen van werk. Dat jij in dienst bleef bij de oude werkgever, maar desondanks toch niet aanwezig was, dient toch geen enkel redelijk doel? Maar het benadeelt jou wel... waarom heb je dan toch voor deze constructie gekozen?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uitbetaalde vakantieuren worden niet extra belast. En inkomen uit werk wordt verrekend, logisch dus.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
17 okt 2018 11:20
Uitbetaalde vakantieuren worden niet extra belast.
Dat is onjuist. Er is sprake van een belasting met een bijzonder (hoog) tarief van 51,95%. Dat je dat mogelijk, als je achteraf bezien teveel loonbelasting zou hebben betaald, bij de jaaropgave terug kunt vragen, maakt dat niet anders.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
17 okt 2018 11:27
Lady1234 schreef:
17 okt 2018 11:20
Uitbetaalde vakantieuren worden niet extra belast.
Dat is onjuist. Er is sprake van een belasting met een bijzonder (hoog) tarief van 51,95%. Dat je dat mogelijk, als je achteraf bezien teveel loonbelasting zou hebben betaald, bij de jaaropgave terug kunt vragen, maakt dat niet anders.
Dat is niet juist.

Bekijk de tabel bijzonder tarief

https://download.belastingdienst.nl/bel ... 012018.pdf

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door BreejKC »

Jammer dat er altijd forumleden zijn die het denken (beter) te weten. In dit geval dit geval heeft Moneyman toch echt gelijk. De door hiervoor aangehaalde tabel is een heffingstabel voor de LOONbelasting. Staat in de kleine lettertjes onderaan.

LOONbelasting is een VOORheffing voor de INKOMSTENbelasting. Als het kalenderjaar is geëindigd kan uit alle loon-/inkomstenbestanddelen en aftrekposten het werkelijk belastbare INKOMEN bepaald worden, over het afgelopen kalenderjaar. Daarover wordt de daadwerkelijke INKOMSTENbelasting berekend. De ingehouden LOONbelasting wordt hiervan afgetrokken en dán kan pas gezen worden of er al dan niet te veel LOONbelasting vooraf is ingehouden.

Werkeljke financiële vraagstukken kan men beter, voor de juiste antwoorden, aan de werkeljk financieel deskundigen overlaten. Daar is ons forumlid Mm er één van. Is men dat niet, dan kan men beter niet reageren omdat het anders het financiële vraagstuk alleen maar ingewikkelder en ondoorzichtiger maakt.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
17 okt 2018 12:25
Moneyman schreef:
17 okt 2018 11:27
Lady1234 schreef:
17 okt 2018 11:20
Uitbetaalde vakantieuren worden niet extra belast.
Dat is onjuist. Er is sprake van een belasting met een bijzonder (hoog) tarief van 51,95%. Dat je dat mogelijk, als je achteraf bezien teveel loonbelasting zou hebben betaald, bij de jaaropgave terug kunt vragen, maakt dat niet anders.
Dat is niet juist.

Bekijk de tabel bijzonder tarief

https://download.belastingdienst.nl/bel ... 012018.pdf
En waar gaat die tabel vanuit? Juist ja, van het JAARinkomen...

Zoals ik al schreef, kan een eventueel jaarlijks teveel betaald bedrag als gevolg van dat bijzonder (hoge) tarief teruggedraaid worden. Maar er is primair wel degelijk sprake van een verhoogd bijzonder tarief.

Lees deze blog anders eens, of dit artikel.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BreejKC schreef:
17 okt 2018 13:17
Jammer dat er altijd forumleden zijn die het denken (beter) te weten. In dit geval dit geval heeft Moneyman toch echt gelijk. De door hiervoor aangehaalde tabel is een heffingstabel voor de LOONbelasting. Staat in de kleine lettertjes onderaan.

LOONbelasting is een VOORheffing voor de INKOMSTENbelasting. Als het kalenderjaar is geëindigd kan uit alle loon-/inkomstenbestanddelen en aftrekposten het werkelijk belastbare INKOMEN bepaald worden, over het afgelopen kalenderjaar. Daarover wordt de daadwerkelijke INKOMSTENbelasting berekend. De ingehouden LOONbelasting wordt hiervan afgetrokken en dán kan pas gezen worden of er al dan niet te veel LOONbelasting vooraf is ingehouden.

Werkeljke financiële vraagstukken kan men beter, voor de juiste antwoorden, aan de werkeljk financieel deskundigen overlaten. Daar is ons forumlid Mm er één van. Is men dat niet, dan kan men beter niet reageren omdat het anders het financiële vraagstuk alleen maar ingewikkelder en ondoorzichtiger maakt.
Misschien dan even onderaan die tabel kijken? Dit gaat over het bijzonder tarief.

Er staat:

1 Belastingdienst | Witte tabel bijzondere beloning (uitgave januari 2018)
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 17 okt 2018 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
17 okt 2018 13:19
Lady1234 schreef:
17 okt 2018 12:25
Moneyman schreef:
17 okt 2018 11:27

Dat is onjuist. Er is sprake van een belasting met een bijzonder (hoog) tarief van 51,95%. Dat je dat mogelijk, als je achteraf bezien teveel loonbelasting zou hebben betaald, bij de jaaropgave terug kunt vragen, maakt dat niet anders.
Dat is niet juist.

Bekijk de tabel bijzonder tarief

https://download.belastingdienst.nl/bel ... 012018.pdf
En waar gaat die tabel vanuit? Juist ja, van het JAARinkomen...

Zoals ik al schreef, kan een eventueel jaarlijks teveel betaald bedrag als gevolg van dat bijzonder (hoge) tarief teruggedraaid worden. Maar er is primair wel degelijk sprake van een verhoogd bijzonder tarief.

Lees deze blog anders eens, of dit artikel.
Ja uiteraard wordt uitgegaan van het jaarinkomen. Bij die berekening van welk tarief er moet worden toegepast, wordt dus even gekeken naar het fictieve jaarinkomen. En omdat die uitbetaling bovenop het gewone inkomen komt, is er natuurlijk geen sprake meer van loonheffingskorting. Ook wordt het gewone tarief een beetje verhoogd, omdat de loonheffingskorting boven een bepaald inkomen trapsgewijs wordt verlaagd. Om dat bij voorbaat recht te trekken, wordt dat gewone tarief met een percentage gecorrigeerd.

Zou deze persoon dat inkomen als gewoon inkomen ontvangen, betaalt hij niets minder. En nu niets meer.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door BreejKC »

Wel ja, maak het maar ingewikkeld. Bij mijn financiële opleiding, inderdaad alweer een poos geleden, heb ik o.a. Het vak BelastingRECHT gestudeerd. Maar bovenstaand verhaal, daar begrijp ik weinig van.

Het maakt ook niet uit of dat ingewikkelde verhaal klopt. Nogmaals, ik val in herhaling, bij de aangifte INKOMSTENbelasting begin volgend jaar worden al die ingewikkelde inkomsten, voorheffingen, extra heffingen en noem maar op, op één hoop gegooid, vindt er een eindsaldering plaats en krijgt na al dat ingewikkelde gedoe de belastingplichtige het te veel betaalde aan VOORheffing terug of moet hij/zij het te weinig betaalde nabetalen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@breejKC

Zo ingewikkeld is het niet. Als men niet goed kan lezen, kan een leesbril wonderen doen. :lol:

En zeker als u belastingrecht gestudeerd hebt, moet u weten dat de tabel voor bijzondere beloningen niet hezelfde is als de loonbelasting tabel. En voor u moet na uw studie dat “ingewikkelde verhaal” eigenlijk helemaal een eitje zijn.

Maar ja, u schreef het al. “
Werkeljke financiële vraagstukken kan men beter, voor de juiste antwoorden, aan de werkeljk financieel deskundigen overlaten.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door BreejKC »

Helaas voor u Lady, die bril 'verkoopt' u ook niet aan mij. Mijn bril is al multifocaal. Werkt uitstekend en recent aangemeten door een officieel opticien.

Enne .... ik noemde geen namen. Maar wie de schoen past .......

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BreejKC schreef:
17 okt 2018 17:42
Helaas voor u Lady, die bril 'verkoopt' u ook niet aan mij. Mijn bril is al multifocaal. Werkt uitstekend en recent aangemeten door een officieel opticien.

Enne .... ik noemde geen namen. Maar wie de schoen past .......
Misschien bent u vergeten dat u in uw reactie naar de reactie van Moneyman over mijn tekst en de door mij vermelde link verwijst?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door BreejKC »

In mijn reactie van 13:17 uur zie ik uw naam niet staan. Maar, u heeft vast en zeker een betere (lees)bril als ik. 😎🤓🤠🤗

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

BreejKC schreef:
17 okt 2018 17:48
In mijn reactie van 13:17 uur zie ik uw naam niet staan. Maar, u heeft vast en zeker een betere (lees)bril als ik. 😎🤓🤠🤗
Uitermate kinderachtig.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
17 okt 2018 13:54
Moneyman schreef:
17 okt 2018 13:19
Lady1234 schreef:
17 okt 2018 12:25

Dat is niet juist.

Bekijk de tabel bijzonder tarief

https://download.belastingdienst.nl/bel ... 012018.pdf
En waar gaat die tabel vanuit? Juist ja, van het JAARinkomen...

Zoals ik al schreef, kan een eventueel jaarlijks teveel betaald bedrag als gevolg van dat bijzonder (hoge) tarief teruggedraaid worden. Maar er is primair wel degelijk sprake van een verhoogd bijzonder tarief.

Lees deze blog anders eens, of dit artikel.
Ja uiteraard wordt uitgegaan van het jaarinkomen. Bij die berekening van welk tarief er moet worden toegepast, wordt dus even gekeken naar het fictieve jaarinkomen. En omdat die uitbetaling bovenop het gewone inkomen komt, is er natuurlijk geen sprake meer van loonheffingskorting. Ook wordt het gewone tarief een beetje verhoogd, omdat de loonheffingskorting boven een bepaald inkomen trapsgewijs wordt verlaagd. Om dat bij voorbaat recht te trekken, wordt dat gewone tarief met een percentage gecorrigeerd.

Zou deze persoon dat inkomen als gewoon inkomen ontvangen, betaalt hij niets minder. En nu niets meer.
Maar dat hele verhaal maakt nog steeds niet dat er geen sprake zou zijn van een bijzonder tarief, zoals ik al eerste stelde en onderbouwde.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
17 okt 2018 11:27
Lady1234 schreef:
17 okt 2018 11:20
Uitbetaalde vakantieuren worden niet extra belast.
Dat is onjuist. Er is sprake van een belasting met een bijzonder (hoog) tarief van 51,95%. Dat je dat mogelijk, als je achteraf bezien teveel loonbelasting zou hebben betaald, bij de jaaropgave terug kunt vragen, maakt dat niet anders.
Ik stelde dat uitbetaalde vakantieuren niet extra belast worden. U stelt dat dat onjuist is. En dat er sprake is van een bijzonder hoog tarief van 51,95%.

En dat is dus onjuist. Er wordt gebruik gemaakt van een tarief voor bijzonder beloningen, maar dat tarief is niet hoger dat dat er normaal over iemands salaris wordt ingehouden.

Als iemand ruim boven een ton verdient, is het tarief voor de bijzondere beloningen 51,95 %, dus precies hetzelfde als over het gewone loon. Iemand met zo’n inkomen heeft geen “last” van wijzigingen/verlagingen in de diverse loonheffingskortingen.

Maar de Ts betaalt dus net zoveel belasting over die vakantieuren, maar omdat hij al teveel loonheffingskorting heeft gehad wordt daar nog dat kleine percentage belasting bijgeteld.

Als die uren verdeeld uitbetaald zouden zijn over een aantal maanden, was er meteen rekening gehouden met lagere kortingen.

Als voorbeeld. Zou hij midden in het jaar een loonsverhoging krijgen, heeft hij ook teveel kortingen gehad, en moet hij ongetwijfeld nabetalen.

En niemand zal een loonsverhoging weigeren omdat hij daarover belasting moet betalen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Uitbetalen vakantieuren bij recht op WIA/WW

Ongelezen bericht door crazyme »

Misschien kunnen we dit fiscaal verplassen op een gelijkstand afmaken ?

Iedereen in dit topic probeert naar beste kunnen ts van advies te voorzien.

Om zichzelf dan op de borst te slaan en met diploma’s te smijten is ietwat ordinair.

Geef gewoon aan wat je er van vindt.

Gesloten