LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In de schulden door fout CAK

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Student90 »

Lady1234 schreef:
24 nov 2018 23:12
Omdat mevrouw ook die twee jaar niet wil betalen.

Of omdat zij die schuld niet zou kunnen betalen.
Uiteraard bedoel ik dat ik zo snel niet inzie waarom de advocate van mevrouw hier heil in ziet.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Student90 »

:idea:
Lady1234 schreef:
25 nov 2018 00:16
En van de vordering is al €10.000 kwijtgescholden.
Ik zou het niet kwijtschelden noemen. De vordering van €27.000 is gebaseerd op 2015, 2016, 2017 en 2018. Wettelijk gezien mogen ze in deze situatie maar 24 maanden vorderen, dus ze moesten de vordering wel verlagen (het is dus ook geen coulance zoals ook in een eerder bericht staat).

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mevrouw betaalt(de) ca. € 700 per maand te weinig. Dat zou in vier jaar ca. 33.600 zijn. De vordering was ca. 26.000, dus ca. drie jaar. Waarvan dus één jaar onterecht. €10.000 “kwijtgescholden” inderdaad geen coulance, maar er worden wel vaker onjuiste uitspraken gedaan in uitzendingen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door moederslink »

Desalniettemin heeft mevrouw nog mazzel ook , ze hoeft maar 2 jaar terug te betalen.
Ik vraag me serieus af wat de uitkomst vd procedure gaat worden. Dit zou dus een precedent kunnen gaan scheppen ____ slechte zaak vind ik.
Zowel het CAK als de familie heeft nu zitten slapen, maar als klant heb je m.i. altijd de eindverantwoordelijkheid zodra het over de juiste betalingen gaat .

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hm, ik snap wat j bedoelt, maar ik zou de verantwoordelijk van een belangrijk semi-overheidsorgaan in de zorgsector toch wat zwaarder vinden wegen dan de individuele verantwoordelijkheid van een burger, die zich vaak ook nog eens in een zwakke positie bevindt.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Erthanax »

De familie heeft boter op het hoofd, maar het CAK had die fout niet mogen maken. Ik begrijp het ook niet helemaal, alle gegevens worden immers geautomatiseerd aangeleverd of opgehaald.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door moederslink »

Zodra je in een verzorgingshuis zit en de indicatie is daar krijg je als ' burger/ patiënte ' exact aangegeven wat je moet betalen per maand en dus ook dat dit na 6 maanden wordt verhoogd.
Iedereen kan m.i. wel snappen dat je niet voor nog geen € 200 p.m de complete verzorging ontvangt.
En dat jarenlang. Ook onderling moet hier over gesproken zijn lijkt mij.
Ik snap echt niet dat dit 4 jaren lang heeft kunnen doorgaan.
Toen onze moeder in het verzorgingshuis zat zaten wij er als kinderen bovenop en hielpen wij moeders met de maandelijkse in- en uitgaven.
Zij was toen zij er in trok al 90. En natuurlijk was zij kwetsbaar en wist zij het allemaal niet zo goed meer, ze werd hierin geholpen door ons , de kinderen.
Ook belastingaangiftes doen ging gewoon door.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, toen mevrouw niet echt goed was, zullen anderen voor haar de zaken geregeld hebben, maar daarna was zij weer prima bij de tijd.

En tenslotte had zij ervaring inzake de bijdrage voor haar man van jaren terug. Dus ook al zou zij zelf de financiën gedaan hebben, had het haar ook moeten opvallen.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
25 nov 2018 21:26
Iedereen kan m.i. wel snappen dat je niet voor nog geen € 200 p.m de complete verzorging ontvangt.
Daarom heet het ook eigen bijdrage, wat een verzekering er nog bijlegt blijft buiten beeld.
Wat het dus voor menigeen moeilijker te snappen maakt.
Ook de 800,- per maand zullen niet kostendekkend zijn voor complete verzorging.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door moederslink »

Nee € 800 is natuurlijk niet kostendekkend.
En het is idd een ' eigen bijdrage ' .

Sorry, het is echt allemaal niet zo moeilijk te snappen.
Daar kom je vrij snel wel achter zodra je er zelf mee te maken hebt.
En idd zoals ik al zei : het CAK heeft ook steken laten vallen en zitten slapen.
Desalniettemin : € 186 eigen bijdrage betalen is onzinnig laag.
Gegevens worden normaliter jaarlijks aangeleverd en herzien en jij krijgt daar (als patiënt ) net zo goed uitsluitsel over.
En anders kun je als familie ook eens het e.e.a verifiëren misschien wanneer ( groot) moeder zo weinig blijkt te hoeven betalen? Dat kan toch niet kloppen?
Bovendien wordt het e.e.a helder uitgelegd op diverse sites.

Hoe dan ook : het moet nu over 24 mnd terugbetaald worden , dus ja ik ben benieuwd naar het vervolg.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
25 nov 2018 22:37
Sorry, het is echt allemaal niet zo moeilijk te snappen.
Daar kom je vrij snel wel achter zodra je er zelf mee te maken hebt.
En idd zoals ik al zei : het CAK heeft ook steken laten vallen en zitten slapen.
Desalniettemin : € 186 eigen bijdrage betalen is onzinnig laag.
Wellicht was het voor de familie van deze oma de eerste keer dat ze er zelf mee te maken kregen. Dat maakt het minder vanzelfsprekend dat te weinig wordt betaald.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat zou kunnen, maar desalniettemin blijf ik het onwaarschijnlijk vinden dat mevrouw zelf dan ook niet in al die 4 jaren in de gaten heeft gehad dat haar eigen bijdrage van € 186 p.m veel en veel te laag was.
Geloof me, er wordt ook genoeg over gesproken tussen die oudjes onderling.
Het spijt me zeer , het is triest voor mevrouw Bastiaansen , maar ik blijf mijn vraagtekens over deze gang van zaken zetten...er had echt of door haarzelf of door een familielid veel eerder aan de bel getrokken moeten worden : " dit kannie waar zijn " ( geweest ) .
We wachten de uitspraak dan nu maar af....

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Erthanax »

Precies. Iedereen "weet" dat je spaargeld en je huis moet opeten door die schandalig hoge eigen bijdrage. Iedereen "weet" dat je toekomstige erfenis verdwijnt als sneeuw voor de zon, als je ouders in een verzorgingshuis of verpleeghuis terechtkomen. Dat zijn de eerste onderwerpen die ter sprake komen als zoiets het geval is.

Is er in de hele familie dan niemand die zich afvraagt waarom er maar 186 euro betaald wordt?

En waar zijn die tienduizenden euro's gebleven die mevrouw over heeft moeten houden?

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Radar »

Vorige week werd bekend dat mevrouw Bastiaansen haar CAK-rekening niet hoeft te betalen. Zie: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... e-betalen/

In de tv-uitzending van vanavond (maandag 10 december dus) besteden we nog even kort aandacht aan dit onderwerp. Zie: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... rzekering/

Maandag 10 december in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een dwaasheid. Matigen van die rekening, ok, maar helemaal kwijtschelden?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door moederslink »

Radar schreef:
10 dec 2018 12:19
Vorige week werd bekend dat mevrouw Bastiaansen haar CAK-rekening niet hoeft te betalen. Zie: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... e-betalen/

In de tv-uitzending van vanavond (maandag 10 december dus) besteden we nog even kort aandacht aan dit onderwerp. Zie: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... rzekering/

Maandag 10 december in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Ik vind dit een onbegrijpelijk en ook verkeerd signaal naar de mensen die hier in de nabije toekomst ook mee te maken zullen krijgen.
Dat het CAK een hand in eigen boezem steekt vind ik te prijzen , maar nu alles maar kwijtschelden? :roll:

Deze uitslag is uiteraard " JIPPIE " voor die mevrouw ( inclusief voor de [ klein ] kinderen 8) ) .
Ik hoop nooit in een verzorgingshuis te komen, maar mocht het zo zijn dan ben ik tegen die tijd ook ff ' van het padje af ' , heeel misschien :oops:

Pensionado
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2005 19:30

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Pensionado »

Dit is een kopie van een van de vele mijn brieven aan het CAK uit 2003, er is niets verandert, nog altijd draait de burger op voor de fouten van het CAK.

Op 15 mei j.l. heeft uw brief met betrekking tot het inlopen van een betalingsachterstand veroorzaakt door administratieve problemen binnen uw organisatie mij bereikt.
Nu is dat niet de eerste keer dat zoiets optreed, echter ik mag wel de gevolgen opvangen zijnde het wegwerken van 1,5 jaar betalingsachterstand. De juistheid van gegevens mag ik zelf uitzoeken.
In mei 2000 heb ik gereageerd op een zelfde brief en idem in juni 2001.
In alle gevallen licht de zwarte piet bij de cliënt.

Mijn suggestie was indertijd en is ook nu het rondpompen van geld en het instandhouden van een bijbehorend ambtenarencorps te stoppen.

Concreet koppel de betalingen van Icare aan de heffingen van CAK-BZ. Middels een schatting van het belastbaar inkomen kunt u dan komen tot een verrekening van de eigenbijdrage en dan 1 maal per jaar een correctie uitvoeren op de eigen bijdrage op basis van het definitief belastbaar inkomen.

Het antwoord zal ongetwijfeld zijn dat dit niet kan omdat het om verschillende instanties gaat en van een integraal logistiek proces weigert u kennis te nemen of zoals in veel bedrijfstakken het bewaken van de gehele keten een standaard procedure is kan dat bij overheidsinstanties kennelijk niet. Ik merk er na 3 jaar tenminste nog steeds niets van.

Mijn voorstel aan u is t.a.v. mijn privé-situatie dat ik Icare vraag om de stortingen eigen bijdrage niet meer op mijn rekening te doen maar op uw rekening en zo de achterstand in te lopen met globaal
€ 50,66 per periode. Daarmee bereik ik dat ik er niet meer tussen zit totdat de achterstand weggewerkt is en u heeft dan de gelegenheid om het proces wat klantvriendelijker te maken.
Als het bovenstaande niet realiseerbaar is stel ik u een betalingsregeling voor waarbij ik iedere maand €50,66 overmaak totdat de achterstand weggewerkt is.

Graag verneem ik van u met welk voorstel u kunt instemmen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@oensionada

Er is dat na 15 jaar nu opgelost?

Pensionado
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2005 19:30

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Pensionado »

Ook in 2003 en alle jaren er voor en er na was ik de klant die betaalde voor de fouten van het CAK hetgeen ook gebeurt is, onontkoombaar. Op zich ook wel beter, het gaat tenslotte om gemeenschapsgeld en dat kan niet willekeurig uitgegeven worden maar de ergernis over het gemak waarmee het CAK de eigen fouten afwenteld is er niet minder om. Indertijd gestopt met het CAK en de hulp in eigen beheer geregeld, rust is ook wat waard.

MargotVos
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2019 11:21

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door MargotVos »

Het is al een ouder bericht maar nog actueel: Ook mijn moeder, inmiddels 99 jaar, is geconfronteerd met de fouten van het CAK. 4 jaar geleden ging ze van zorg zonder verblijf naar zorg met verblijf in het verpleeghuis . Natuurlijk moe je daarvoor betalen maar ondakns diverse vragen van haar kant kwma er iedere keer een schrijven van het CAK dat het zo in orde was en dat ze niets hoefde te betalen. Ok dus maar, ze zullen hetwel weten.
Tot augustus vorig jaar er een brief kwam dat ze er achter waren gekomen dat er betaald had moeten worden en of ze maar even €25000 wilde betalen, binnen 30 dagen en voortaan zou de bijdrage gewoon worden ingehouden op haar AOW. Verbijsterd was ze, en omdat ze een en ander niet meer zelf kon regelen ben ik er achteraan gegaan, wat resulteerde in een restschuld van €16000,- en een betalingsregeling van €45,- per maand en van haar vakantiegeld nogeens €250 elk jaar.
Dit krijgt ze dus van ze dus nooit meer afbetaald, en zal er op neer komen dat ik straks met die schuld zit, en ik heb ook geen reserves.

Mevr Bastiaanse hoeft niet meer betalen, is zoiets voor mijn moeder ook mogelijk? Ook hier geeft het CAK toe fouten te hebben gemaakt. Ze doen het als een gunst af dat mijn moeder maar 2 jaar hoeft terug te betalen maar ik las dat dat niet langer mag worden teruggevraagd. Ik hoop dat jullie haar kunnen helpen.

Gesloten