LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In de schulden door fout CAK

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
DennisMonincx
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 nov 2018 21:07

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door DennisMonincx »

Wel dus

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Kortom, er moet een regeling komen, waardoor het CAK niet meer de door het CAK zelf veroorzaakte megaschulden alsnog kan invorderen bij de patiënten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
19 nov 2018 21:57
En hoe je het wendt of keert, had/heeft de mevrouw van het topic een flink inkomen als er berekend werd dat zij toch ca. € 186 per maand als lage eigen bijdrage moest betalen.

Zij zal toch ook weleens met de kinderen of met de andere bewoners gesproken hebben over de kosten die per maand betaald moesten worden. Nooit verbaasd geweest dat dat slechts zo’n flutbedrag was gezien haar inkomen?
Nou daar zegt u idd wat, Lady , ook in mijn familie hebben we te maken ( gehad ) met eigen bijdragen ;
In 1e instantie betaal je , dacht ik, zo.n 6 mnd een lage eigen bijdrage , dat gaat daarna fors omhoog en dat blijft dan ook zo , mits het inkomen niet verandert .

Dus dit moet opgevallen zijn .

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door sylvesterb »

DennisMonincx schreef:
19 nov 2018 21:52
Hij staat niet onder bewind, hij kan heel goed zelf zijn zaken regelen samen met begeleiding. Heeft ook geen schulden gehad hiervoor.
Uit je verhaal blijkt dit niet. Het CAK kan wel een fout maken maar uit eindelijk heeft de ontvanger ook verantwoording. U zoon moet bij betalen, hij heeft zelf de bijdrage verlaagt, dat was niet slim. U kunt de schuld hiervan wel bij het CAK leggen maar deze hebben dit vast en zeker wel schriftelijk bevestigd en schijnbaar maakt u zoon er ook geen geheim van dat hij zelf om de verlaging heeft gevraagd en schijnbaar zonder dit met u of zijn begeleiders te overleggen?
Cornelis7 schreef: Kortom, er moet een regeling komen, waardoor het CAK niet meer de door het CAK zelf veroorzaakte megaschulden alsnog kan invorderen bij de patiënten.
Ik vraag me bij dit soort zaken altijd af als door een fout van CAK je € 27.000 te veel hebt betaald of deze 93 jarige mevrouw (en haar zoon) dan ook vinden dat ze niet zo moeilijk moeten doen en het maar kwijt moeten schelden? Of mag het CAK alleen fouten maken in het nadeel van de belastingbetalers (immers wij betalen dit met z'n allen).

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
19 nov 2018 21:38
Moneyman schreef:
19 nov 2018 20:34
Ja, waarom niet? De verjaring kan prima gestuit zijn.
Onwaarschijnlijk. De schuld is ontstaan door een fout bij het GAK. Bij mijn weten is die fout pas recent ontdekt, en om verjaring te stuiten moet je allereerst weet hebben van die fout.
Dan is er uberhaupt nog geen sprake van verjaring.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door BreejKC »

aan de hand van een telefoontje gaat het CAK dat echt niet zomaar herzien

Dat heeft het CAK ook niet gedaan! Lees Dennis eerste reactie nog eens door. In de 1e alinea staat:
Vervolgens past het CAK na een door hen gemaakte hercalculatie de bijdrage aan. Het CAK heeft er dus wel degelijk naar gekeken voordat die bijdrage werd aangepast.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, dan wellicht het tegenovergestelde. Twee naasten hebben in 2011 zorg gehad die door het CAK in rekening gebracht zou moeten worden. Ik wist uiteraard dat voor de ene ca. een week of zes de lage eigen bijdrage in rekening gebracht zou moeten worden. Ivm afwikkeling nalatenschap. Na een maand of drie daarom gevraagd. Antwoord, dan komt vanzelf. Na nog weer zes maanden, komt vanzelf.
Tweede geval zorg aan huis, dus lage eigen bijdrage, om nota gevraagd, komt vanzelf, na zes maanden weer gebeld, komt vanzelf.

Nooit meer iets van gehoord.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

sylvesterb schreef:
19 nov 2018 22:35
DennisMonincx schreef:
19 nov 2018 21:52
Hij staat niet onder bewind, hij kan heel goed zelf zijn zaken regelen samen met begeleiding. Heeft ook geen schulden gehad hiervoor.
Uit je verhaal blijkt dit niet. Het CAK kan wel een fout maken maar uit eindelijk heeft de ontvanger ook verantwoording. U zoon moet bij betalen, hij heeft zelf de bijdrage verlaagt, dat was niet slim. U kunt de schuld hiervan wel bij het CAK leggen maar deze hebben dit vast en zeker wel schriftelijk bevestigd en schijnbaar maakt u zoon er ook geen geheim van dat hij zelf om de verlaging heeft gevraagd en schijnbaar zonder dit met u of zijn begeleiders te overleggen?
Cornelis7 schreef: Kortom, er moet een regeling komen, waardoor het CAK niet meer de door het CAK zelf veroorzaakte megaschulden alsnog kan invorderen bij de patiënten.
Ik vraag me bij dit soort zaken altijd af als door een fout van CAK je € 27.000 te veel hebt betaald of deze 93 jarige mevrouw (en haar zoon) dan ook vinden dat ze niet zo moeilijk moeten doen en het maar kwijt moeten schelden? Of mag het CAK alleen fouten maken in het nadeel van de belastingbetalers (immers wij betalen dit met z'n allen).
Was de kleinzoon.
En de fout is natuurlijk veel groter, want de echtgenoot van mevrouw was al in 2003 overleden, maar omdat het CAK slechts twee jaar kan navorderen,is de navordering “beperkt” tot twee jaar.

In die jaren werd er ca. € 700 per maand te weinig in rekening gebracht.

En niemand vond het wonderlijk dat oma er zo warmpjes bijzat. :mrgreen:

SandraWarmenhoven
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2018 09:13

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door SandraWarmenhoven »

Een aantal jaren geleden hetzelfde meegemaakt met mijn moeder. Zij werd een jaar op 0 euro eigen bijdrage geschat. Ik heb een aantal malen gebeld dat zij gewoon een inkomen had en dit fout moet zijn. Nee was allemaal in orde. 2 jaar later heeft ze alsnog een aanslag gehad van 9800 euro. Mijn moeder is een maand naar dit bericht komen te overlijden en wij kinderen konden een bedrag van 9800 euro betalen. Heb bezwaar aangetekend maar niet gewonnen! Vind het naar 4 jaar nog steeds een schande dat dit heeft kunnen gebeuren.

CeesOost
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 nov 2018 12:24

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door CeesOost »

In het programma Radar van gisteren werd een wettelijke navorderingstermijn van 2 jaar genoemd, terwijl op de site van het CAK een termijn van 3 jaar wordt genoemd. Wat is de werkelijke wettelijke navorderingstermijn van het CAK?

cjhharemaker
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2018 12:58

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door cjhharemaker »

Onderstaande reactie op de site van het CAK gedeponeerd, omdat wij nu vandaag dinsdag er nog verdrietig om zijn voor de eerbiedwaardige Mevr. Bastiaansen
----------------------------------------------
Mijn vrouw en ik zagen het programma Radar, en vinden Uw gedrag zeer onder de maat . Mijn vrouw en ik zijn er zeer verdrietig onder dat u zo'n oude dame slapeloze nachten bezorgd dit heeft zij niet verdient.
Daarom met terugwerkende kracht kwijtschelden
Mvg kijkers naar RADAR
----------------------------------------------
In de reactiepagina van het CAK staat o.a. dat zij zelf een fout hebben gemaakt en daar moeten zij zelf voor opdraaien daar kunnen ze nooit een klant voor laten opdraaien en zeker niet de klanten die inmiddels een hoge leeftijd hebben bereikt, en daarmee jaren lang de maatschappij mede hebben opgebouwd.
Gezien de leeftijd van Mevr. Bastiaansen, heeft ze de oorlog ('40-'45) als tiener meegemaakt
Dit moesten wij toch even kwijt.
Mvg

CeesOost
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 nov 2018 12:24

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door CeesOost »

Navorderingstermijn CAK: 2 of 3 jaar?

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@fatamorgana

Niet gehoord dat de schuld al sowieso met € 10.000 is verlaagd?

En voorlopige teruggaven bij de belastingdienst vraagt men zelf aan. Dus als de omstandigheden wijzigen, dient men die aan te passen.

Maar ik heb zelf de ervaring dat de belastingdienst met schulden heel soepel omgaat als de omstandigheden daar aanleiding toe geven. En vaak de invordering een paar jaar aanhouden en als de belastingplichtige dan netjes aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, het restant van de schuld kwijtscheldt.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 21 nov 2018 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Annemieke67
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mar 2017 18:44

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Annemieke67 »

Zoals gewoonlijk CAK maakt fouten en jij mag er voor opdraaien! Ooit zelf een naheffing gehad voor huishoudelijke zorg, doordat zij, terwijl ze alle goede gevevens hadden een foute berekening hadden gemaakt. Kostte mij €4000,00 terwijl zelfs hun eigen rekenmodel aangaf dat mijn eigen bijdrage klopte die ik toen betaald, dus voor de naheffing. Daarna werd ons inkomen lager en moest het maandbedrag omlaag en dat werd ook pas maanden later, maar ik kon geen naheffing vragen. Het is daar een zooitje en zoals overal lijkt het mij redelijk dat ze voor hun eigen fouten moeten opdraaien, of dit nu is ten opzichte van iemand van 93 of iemand van 39, je kunt niet jouw fout op een ander verhalen. Het is dus al zo’n 20 jaar een zooitje daar en er is nog niks veranderd. Als je daar nij de “klantenservice” werkt moet je volgens mij eerst een test en een cursus in onmenselijkheid doen!

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die verlaging met € 10.000 werd gemeld in de uitzending.

unica22
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2015 15:46

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door unica22 »

Voor (mevrouw) of voor de kinderen en kleinkinderen is het misschien niet leuk om z’n bedrag terug te moeten betalen.
Iedere Nederlander die de welverdiende leeftijd krijgt om niet meer te hoeven werken woont of werkt in Nederland, dan bent u meestal verzekerd. Voor elk verzekerd jaar wordt 2% AOW-pensioen opgebouwd.
Dat was voor 2016 € 1.138,00 per maand alleenstaand
Vakantiegeld € 95.00
Mevrouw ontvangt ook een pensioen uitkering van ??????? (laten wij deze op € 250,00 zetten)
Mevrouw ontvangt € 95,00 zorgtoeslag per maand.
Mevrouw betaald een eigenbijdragen van € 186,00
Mevrouw betaald zorgverzekering € 115,00
Totaal € 1182,00 per maand

Mevrouw verhuist in 2014 naar een verzorgingstehuis
Van af dit moment wordt voor mevrouw alles verzorgd (woning, energie en voeding) zonder kosten.
Bij het CAK wordt gerekend een eigenbijdragen van circa 186 euro per maand.

Van af jan 2015 tot nu heeft mevrouw € 1182,00 netto per maand x 48 maanden = € 56.736,00 ontvangen voor kleren koekjes en snoepjes.

Nu blijkt dat mevrouw een eigenbijdragen moet betalen van € 896,00 per maand.
Dan blijft er voor mevrouw € 472,00 over netto per maand.

Wat opvalt dat deze inkomsten gelijk zijn aan de inkomsten die mijn moeder ook heeft in het verzorgingstehuis.
Dat mijn moeder een hoge bijdragen heeft van € 896,00 omdat mijn moeder een spaarvermogen van € 65.000,00 heeft.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat spaarvermogen wordt volgend jaar gelukkig minder belast.

anss
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2017 12:49

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door anss »

Verschrikkelijk wat deze oude dame overkomt en lekker makkelijk van het CAK om de verantwoordelijkheid af te schuiven.
De oude dame zou moeten weten dat het niet klopt, maar het CAK blijkbaar niet. Dit is een flink probleem in deze afschuivende maatschappelijke ontwikkeling. Iedereen wordt geacht alles maar te weten en te doen, zelfs wanneer je oud bent en het allemaal niet meer zo goed weet gooien instanties dit mensen voor de voeten terwijl ze zelf in gebreke zijn gebleven. Schandalig!

Bijgaand nog een voorbeeld waardoor met name ouderen en andere kwetsbare groepen financiële problemen kunnen krijgen.
Ikzelf ben mantelzorger en regel het PGB voor mijn vader. Deze gaat een aantal dagen in de week naar een dagopvang. Bij het regelen van de financiële contracten vroeg het verpleeghuis waar de dagopvang is, of ze de financiële afwikkeling zelf moesten doen of dat ik dat zou doen.
In aanvang leek het gemakkelijk om het verpleeghuis de kosten van de dagopvang zelf in te laten sturen, maar ik ben blij dat ik het niet heb gedaan. Het scheelde namelijk ongeveer € 1100 per maand. Daarbij komt dat je wanneer je het uitbesteed je totaal niet weet welke bedragen ze declareren (verhogingen krijg je niet door, die sturen ze zelf in) en je op het einde van de rit dus met een flinke schuld kunt komen zitten.
Ik ben blij dat ik alles zelf in de hand heb gehouden en daardoor precies weet hoeveel geld ik nog kan besteden aan de zorg voor mijn vader in plaats van aan de (dure) administratie van een tehuis. Het stelt namelijk totaal niets voor en rechtvaardigt het prijsverschil absoluut niet. Daarbij moet ik er niet aan denken dat mijn ouders hierdoor ineens met een flinke schuld opgezadeld worden.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door sylvesterb »

anss schreef:
21 nov 2018 17:17
Verschrikkelijk wat deze oude dame overkomt en lekker makkelijk van het CAK om de verantwoordelijkheid af te schuiven.
De oude dame zou moeten weten dat het niet klopt, maar het CAK blijkbaar niet. Dit is een flink probleem in deze afschuivende maatschappelijke ontwikkeling. Iedereen wordt geacht alles maar te weten en te doen, zelfs wanneer je oud bent en het allemaal niet meer zo goed weet gooien instanties dit mensen voor de voeten terwijl ze zelf in gebreke zijn gebleven. Schandalig!
Dus ondanks dat het CAK op het begin en elk jaar een overzicht stuurt hoe ze de foutieve berekening maken hebben ouderen geen enkele verantwoordelijkheid om dit te controleren?

U vind dat wij als samenleving maar deze kosten op ons moeten nemen en vind het dus terecht dat deze mevrouw € 27.000 te weinig heeft betaald voor haar zorg en huisvesting.

Ik vind deze gedachte eigenlijk schandalig. Ik besteed die € 27.000 liever aan extra verpleegkundigen in de zorg dan aan het verhogen van de erfenis van de kleinzoon.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mevrouw heeft een flink inkomen. Heel wat meer dan alleen AOW.

Gesloten