LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Persoonsgegevens Tele2 sim-kaart abonnement

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
somedude
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2018 17:45

Persoonsgegevens Tele2 sim-kaart abonnement

Ongelezen bericht door somedude »

Als je bij Tele2 een sim-only abonnement voor unlimited 4G afsluit, moet je een groot aantal persoonlijke gegevens invullen:

- Volledige naam
- Geboortedatum
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- Nummer van rijbewijs (of identiteitskaart/paspoort)
- Volledige adresgegevens (postcode + huisnummer)
- Bankrekeningnummer voor automatische incasso

Het gaat hierbij bijvoorbeeld om een abonnement dat maandelijks opzegbaar is.

Het is via de website niet mogelijk om een bestelling te doen zonder deze persoonlijke gegevens in te vullen. Ik snap dat indien er een toestel bijgekocht wordt, dit een lening is, en een BKR toetsing moet gedaan worden, maar dat is bij dit product niet van toepassing.

Het huidige bestelformulier is volgens mij wettelijk niet toegestaan volgens de AVG (Europese privacywet). De redenatie is dat persoonsgegevens niet mogen worden opgeslagen tenzij dit een redelijk doel heeft. Adresgegevens met voornaam en bankrekeningnummer kan ik mee akkoord zijn, dit is immers nodig om de SIM-kaart op te sturen en automatische incasso.

Maar bijv. geboortedatum en identificatienummer? Kan ik van Tele2 eisen dat ze deze gegevens verwijderen?

Mogelijk is er een wettelijke verplichting waar ik niet van op de hoogte ben. Indien ik wel correct ben, dan zou ik namelijk een klacht kunnen indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Dit is belangrijk, want ik wil niet dat er een Tele2 mannetje mij 24/7 aan het achterna lopen is, waarbij die steeds noteert wanneer ik met iemand spreek en waar ik ben (locatie via mobiele masten).

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Persoonsgegevens Tele2 sim-kaart abonnement

Ongelezen bericht door sylvesterb »

somedude schreef:
29 nov 2018 18:10
Het huidige bestelformulier is volgens mij wettelijk niet toegestaan volgens de AVG (Europese privacywet). De redenatie is dat persoonsgegevens niet mogen worden opgeslagen tenzij dit een redelijk doel heeft.
Het redelijke doel is dat ze jouw identiteit moeten kunnen vaststellen en wordt nogal veel fraude gepleegd met simkaarten e.d.
somedude schreef:
29 nov 2018 18:10
Maar bijv. geboortedatum en identificatienummer? Kan ik van Tele2 eisen dat ze deze gegevens verwijderen?

Mogelijk is er een wettelijke verplichting waar ik niet van op de hoogte ben. Indien ik wel correct ben, dan zou ik namelijk een klacht kunnen indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Je kunt van alles eisen maar hieraan hoeven ze niet tegemoet te komen zolang je klant bent en/of er nog een redelijk doel is om de gegevens te bewaren. Een klacht indienen is dus zinloos. De AVG biedt geen uitkomst hier.

somedude schreef:
29 nov 2018 18:10
Adresgegevens met voornaam en bankrekeningnummer kan ik mee akkoord zijn, dit is immers nodig om de SIM-kaart op te sturen en automatische incasso.
somedude schreef:
29 nov 2018 18:10
Dit is belangrijk, want ik wil niet dat er een Tele2 mannetje mij 24/7 aan het achterna lopen is, waarbij die steeds noteert wanneer ik met iemand spreek en waar ik ben (locatie via mobiele masten).
Maar dat weten ze toch wel omdat je geen problemen hebt met je NAW gegevens. Als je je telecom provider niet vertrouwd moet je er geen diensten afnemen. Geen enkele medewerker van Tele2 is geïnteresseerd in jouw belgedrag.

Een beheerder van hotmail kan ook je e-mail lezen. Een netwerkbeheerder van je internet provider kan je lijn tappen en zien wat je doet op het internet. De kans dat ze dit doen is minimaal, los van het risico op ontslag boeit het ze niet wat jij doet.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Persoonsgegevens Tele2 sim-kaart abonnement

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men kan alleen een abonnement afsluiten als men ouder dan 18 jaar is. Dus dat moet u wel aantonen.

Ga anders voor prepaid, hoeft u nog steeds niets aan te tonen.

Dacht u werkelijk dat het iemand bij Tele2 kan schelen met wie u belt?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Persoonsgegevens Tele2 sim-kaart abonnement

Ongelezen bericht door mahadma »

want ik wil niet dat er een Tele2 mannetje mij 24/7 aan het achterna lopen is,

U bent één van de vele klanten, dus deze reden geloof ik echt niks van.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Persoonsgegevens Tele2 sim-kaart abonnement

Ongelezen bericht door Moneyman »

somedude schreef:
29 nov 2018 18:10
Dit is belangrijk, want ik wil niet dat er een Tele2 mannetje mij 24/7 aan het achterna lopen is, waarbij die steeds noteert wanneer ik met iemand spreek en waar ik ben (locatie via mobiele masten).
Dude... dit geloof je toch zelf niet eens?

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Persoonsgegevens Tele2 sim-kaart abonnement

Ongelezen bericht door Mk »

somedude schreef:
29 nov 2018 18:10


Het huidige bestelformulier is volgens mij wettelijk niet toegestaan volgens de AVG (Europese privacywet). De redenatie is dat persoonsgegevens niet mogen worden opgeslagen tenzij dit een redelijk doel heeft. Adresgegevens met voornaam en bankrekeningnummer kan ik mee akkoord zijn, dit is immers nodig om de SIM-kaart op te sturen en automatische incasso.

Maar bijv. geboortedatum en identificatienummer? Kan ik van Tele2 eisen dat ze deze gegevens verwijderen?

Mogelijk is er een wettelijke verplichting waar ik niet van op de hoogte ben. Indien ik wel correct ben, dan zou ik namelijk een klacht kunnen indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Als Tele2 kan aangeven dat ze wel een redelijk doel hebben om het op te slaan dan mag dat gewoon. Zo niet, dan mag het inderdaad niet. Heb je het al aan ze gevraagd?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Persoonsgegevens Tele2 sim-kaart abonnement

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik u was zou ik een abonnement bij T-Mobile afsluiten. Dat zal ze leren, die datagraaiers van Tele2. :mrgreen:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Persoonsgegevens Tele2 sim-kaart abonnement

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je een sim nodig hebt voor illegale zaken kun je beter een prepaid sim aanschaffen. Voorlopig gaat dat nog in Nederland. In België is dat niet meer mogelijk.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Persoonsgegevens Tele2 sim-kaart abonnement

Ongelezen bericht door Icasheb »

Niet alleen Tele2 vraagt dit, maar alle providers vragen deze gegevens voor hun abonnementen.

De geboortedatum is om aan te tonen dat je 18 + bent. Het identiteitsnummer (niet BSN-nummer) is om fraude te voorkomen of te herkennen.

Ook winkels moeten deze gegevens invullen. Winkels moeten (afgeschermd) ook de ID+Bankpas kopiëren om aan de provider aan te tonen dat de persoon in de winkel wel echt de juiste persoon is. De klant moet in de winkel ook altijd 1 cent pinnen. Dit om aan te tonen dat de bankpas van hem is (dus niet een in de bosjes gevonden portemonnee, contactloos pinnen is daarom ook niet toegestaan).

Godzijdank zijn deze regels gekomen, hierdoor is fraude en misbruik flink terug gedrongen.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat iemand u 24/7 volgt. Meeste werken overdag 8 uur aan hun baan (dat is niet u volgen) en gaan daarna naar huis om uit te rusten (dus ook niet u volgen).

Als je hiervoor bang bent, kan je beter prepaid nemen.

Gesloten