LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
maxtiti
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 feb 2019 11:41

Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door maxtiti »

Ik ben voor mijn PWS bezig met een onderzoek naar namaakkleding. Tijdens mijn onderzoek kwam ik een artikel tegen (https://www.blikopnieuws.nl/nieuws/2452 ... f-aan.html) waarin het OM claimt dat er geen namaakkleding wordt verkocht op de Bazaar in Beverwijk. Dit wilde ik met mijn eigen ogen zien en dus heb ik de bazaar bezocht. Echter, er werd hier wel namaakkleding verkocht, in tegenstelling tot wat het OM dus zegt. Na gesproken te hebben met iemand van Hal 21, een outlet store die ook gevestigd is op het terrein van de Bazaar, werd het mij duidelijk dat het doorgestoken kaart is. Wanneer er door de FIOD een controle wordt gedaan bij de Bazaar op nepkleding geeft de Bazaar dit van te voren door aan haar verkopers, zodat er geen zaken worden opgedoekt. Ik vraag me af hoe het kan dat dit gebeurt, voert de FIOD haar taak wel goed uit?

Max

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47
Beste antwoord
Gekozen door maxtiti

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

door Student90 » 07 feb 2019 19:09

@maxtiti Doe jij specifiek onderzoek naar namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk? Of gaat het om een onderzoek naar namaakkleding in het algemeen? Als je meer informatie wilt over hoe het FIOD optreedt, zou ik het verhaal over de Bazaar even achterwege laten. Je krijgt waarschijnlijk meer informatie als je bepaalde beschuldigingen/insinuaties weglaat. Verder kun je contact opnemen met de Douane, aangezien zij natuurlijk ook veel te maken krijgen met namaakkleding en een handhavende rol hebben.

Heb je al op sites zoals https://euipo.europa.eu/ohimportal/nl gekeken? (wel voor een groot deel in het Engels).

Indien jouw werkstuk niet per se gericht is op namaakkleding op de Bazaar, zou ik daar niet te veel aandacht aan besteden.
Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door Moneyman »

En, wat zei de FIOD zélf?

Dat artikel is 2,5 jaar oud, wat is de relevantie voor de situatie nu? Het lijkt mij overigens sterk dat de FIOD alleen aangekondigd langskomt...

maxtiti
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 feb 2019 11:41

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door maxtiti »

De FIOD heeft nog geen reactie gegeven maar het nummer dat ik eerst kon bellen is nu buiten gebruik. De Bazaar zou zelf de nepkleding moeten tegengaan maar ik ben er zelf getuige van dat dit niet het geval is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als een controleur herkenbaar zoekt naar kenmerken van vervalsingen kunnen winkels elkaar tips geven.

Als je zeker weet dat er vervalste tussen hangt is even Politie bellen en word het in beslag genomen voor nader onderzoek.
Echter, vergeet niet dat ook Merk kleding vaak door meerdere bedrijven geproduceerd word en er verschillen kunnen zijn.

Dus ook legale kleding kan verschillen tonen, zoals iets andere kaartjes van een nieuwe drukkerij kan soms al twijfels op roepen.
Alleen de legale importeur kan zien of het via hem gekocht is en of het aan alle eisen voldoet.
Maar grijze import is niet verboden en dan is het veel werk voor niets.

Als ik echte Niks schoenen vind is het duidelijk, maar Nike heeft wel eens vaker van fabriek gewisseld en ook soms meerdere modellen van meerdere fabrieken waardoor ook de dozen iets afwijken, niets mis mee.

maxtiti
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 feb 2019 11:41

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door maxtiti »

Dat klopt inderdaad, hier was het echter zo dat er schoenen met precies het zelfde uiterlijk als een nike schoen werden verkocht, alleen dan zonder bijvoorbeeld het nike logo. Ook spraken wij bepaalde verkopers die aangaven dat zij nepkleding verkochten.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door 16again »

maxtiti schreef:
06 feb 2019 09:56
hier was het echter zo dat er schoenen met precies het zelfde uiterlijk als een nike schoen werden verkocht....
Mag dat dan niet? Lijkt me geen inbreuk op merkenrecht

sake1987

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door sake1987 »

maxtiti schreef:
06 feb 2019 09:56
Dat klopt inderdaad, hier was het echter zo dat er schoenen met precies het zelfde uiterlijk als een nike schoen werden verkocht, alleen dan zonder bijvoorbeeld het nike logo. Ook spraken wij bepaalde verkopers die aangaven dat zij nepkleding verkochten.
Als een schoen met hetzelfde uiterlijk wordt verkocht , maar er staat geen logo op en het wordt niet als dit merk aangeprezen, is het geen nep schoen.
Verkoop kan dan alleen worden verboden als Nike zich op het patent/ ontwerp recht beroept.

maxtiti
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 feb 2019 11:41

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door maxtiti »

Een product, bijvoorbeeld een kledingstuk of dus een schoen moet voldoen aan bepaalde eisen waarbij het dus niet teveel op andere producten mag lijken. Er moeten dan 7 duidelijke punten zijn die anders zijn. Bij deze schoenen was het zo dat de hele vorming etc. van de schoen hetzelfde is en dus gewoon namaak is. Ook waren er shirtjes van bijvoorbeld D-squared2 die volgens de verkoper zelf namaak waren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ja, zelfs veters in de schoen, zolen eronder en een tong. Eigenlijk zijn alle schoenen hetzelfde.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door Costnix »

De Zwarte Markt is echt niet de enige waar je namaak artikelen kunt vinden.
Marktplaats, de markt, particulieren, webwinkels,.... zijn nog meer plekken, waar namaak artikelen kunt kopen. Zelfs in echte stenen winkels kan men neppers kopen.

maxtiti
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 feb 2019 11:41

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door maxtiti »

Ja dat is zeker waar maar het gaat er dus om dat volgens het OM en de FIOD er geen nepkleding meer wordt verkocht en dit is wel het geval door het (waarschijnlijk) slecht optreden van de FIOD tegen namaak doormiddel van controles

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
05 feb 2019 13:28
Het lijkt mij overigens sterk dat de FIOD alleen aangekondigd langskomt...
Juist dit zou me niks verbazen. Het zou extreem dom zijn, maar verbazingwekkend? Nee.

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door geengast »

Nike verkoopt Nike spullen in Outlet Centres die zelfs niet door Nike gemaakt of ontworpen worden. Wat is dan namaakkleding? Zo ook met alle andere grote merken. Z.g. oude collecties? Het wordt gewoon door een goedkopere fabriek voor de Outlets gemaakt.

maxtiti
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 feb 2019 11:41

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door maxtiti »

Geloof me, het gaat echt om namaakkleding. Ik heb voor mijn onderzoek het helemaal uitgezocht. Het verontrustende is dat FIOD mij nu in een mail zegt niks te kunnen vertellen over hoe zij controle doen naar de namaakproducten op de Bazaar omdat er dan mensen hun voordeel uit zouden kunnen halen. Deels snap ik dit natuurlijk maar het laat het alleen maar meer lijken alsof er sprake is van doorgestoken kaart. Mij is verteld door mensen van de Bazaar dat zij dus ervan op de hoogte worden gesteld wanneer er een inval komt. Nu ik door mijn onderzoek weet wat voor ernstige gevolgen de nep(kleding)markt met zicht meebrengt vind ik het zeer verontrustend dat de FIOD blijkbaar zo slap optreedt.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door witte angora »

maxtiti schreef:
06 feb 2019 23:23
wanneer er een inval komt.
Eerlijk gezegd geloof ik niet zo erg dat er regelmatig op de Beverwijkse Bazar een inval van de FIOD plaats vindt. En zeker geen aangekondigde inval.

Daarbij heb ik zo mijn twijfels over je verhaal dat handelaren klip en klaar toegeven dat ze namaak verkopen. Voor mijn gevoel ligt een en ander toch wel een stuk genuanceerder.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard gaat de Fiod u niet vertellen hoe zij onderzoeken.

En die Bazaar verhalen zou ik maar met de nodige argwaan en scheppen zout aanhoren.

Ze zullen het wel grappig vinden dat iemand denkt die malafide handel bloot te kunnen leggen, met een onderzoekje.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door 16again »

Is het uberhaubt aan de FIOD om dit te onderzoeken?
Doorgaans komt de FIOD pas kijken bij fraude met belasting , of schending auteurswet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt mij ook dat als er 'nep' spullen verkocht zouden worden, de fabrikanten van het echte spul toch regelmatig even langs zouden gaan om die zakjes op te doeken. En waarschijnlijk doen ze dat ook wel. (Het zou wel dom zijn als ze dat niet zouden doen...) Maar daar zullen ze natuurlijk niet te veel ruchtbaarheid aan geven.

maxtiti
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 feb 2019 11:41

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door maxtiti »

@witteangora @lady1234 @16again Ik deed mij voor als geïnteresseerde koper en vroeg wat er nep en echt was van zijn producten. Lijkt me nog sterker dat de verkopers dan gaan liegen als zij zeggen dat de merkkleding die zij verkopen, wel nep is. Het mooie was dat aan het begin van de winkel geen nepkleding te vinden was en dat men zij ook geen nepkleding te mogen verkopen, terwijl wat verderop ze hier heel open over waren.
Na contact opgenomen te hebben met de Bazaar zelf vertelden zij buiten de controles te staan en dat de gemeente Beverwijk dit regelt. Vervolgens heb ik contact opgenomen met de gemeente Beverwijk en die stuurden mij weer door naar de FIOD. De FIOD heeft aangegeven daar inderdaad "controles" uit te voeren. Zij zouden deze controles uitvoeren juist omdat er dus schending van auteurswet is.
En wat betreft die "verhalen" neem ik juist serieus. Het zou het slechte optreden van de Bazaar zelf en de nog steeds verkocht wordende nep producten verklaren.
Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat ik er onderzoek naar heb gedaan, hoe het volgens de wet geregeld moet zijn niet klopt en ik geen duidelijkheid kan krijgen omdat er geen openheid van zaken is, waar misschien dus een keer naar moet worden gekeken.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Namaakkleding op de Bazaar in Beverwijk

Ongelezen bericht door Costnix »

U mist nog Sancho Panchi en Rosinante voor strijd tegen de Beverwijks “windmolens”.

Gesloten