LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vrijstelling gem. belastingen.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Nullified
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2019 16:24

Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door Nullified »

Tot mijn verbijstering kreeg ik afgelopen vrijdagmiddag twee brieven op de mat, beide van Flanderij incasso te Venray. Dit zou gaan om twee jaar onbetaalde gemeentelijke belastingen. Ik kreeg twee dagen van ze (let op, dagen, niet werkdagen) om bezwaar aan te tekenen of betaling te doen. Ik leef van een arbeidsongeschiktheidsuitkering rond bijstands niveau. Ik heb voor beide jaren absoluut vrijstelling aangevraagd via formulier. Ik heb hier nooit een reactie of zelfs maar een verdere aanmaning gezien en nu dus een brief van dit incassobureau wat mij twee dagen geeft, dus afgelopen weekend, om bezwaar aan te tekenen.

Het totaalbedrag hier is bijna duizend euro. Ik krijg per maand ongeveer 960 euro, hier moet ik de vaste lasten van betalen en van leven. Hoe verwacht wordt dat ik ooit met zo'n bedrag aan kan komen is verbijsterend. Dat mij effectief dus totaal geen tijd is gegeven, is nog veel absurder.

Dus ten eerste:
  • Gemeentelijke belastingen is iets waar iemand rond mijn inkomen (bijstandsniveau) vrijstelling voor hoort te krijgen.
    Ik heb altijd trouw een verzoek tot vrijstelling ingevuld en meende dus ook dat dit naar behoren is verlopen aangezien ik nooit weer iets heb gehoord.
    Ik krijg op een vrijdag ineens een spoed dwangbevel voor betaling over twee jaar van gemeentelijke belastingen.
    Dit betekent dus dat mijn aanvraag via formulier nooit in behandeling is genomen. Ergo een fout van de gemeente.
    Ik krijg twee dagen de tijd om bezwaar in te dienen of betaling te doen.
    Het incassobureau is alleen door de week bereikbaar. Dus de twee dagen die mij gegeven zijn, is Flanderijn niet bereikbaar.
    Door een fout van mijn gemeente en een incassobureau wat er domweg afpersingspraktijken op na houdt kom ik in de enorme financiele problemen. Inclusief rechtzaak en deurwaarders als ik dit formulier mag geloven.
Dit klinkt voor mij als iets wat totaal buiten mijn handen ligt en waar ik de enige ben die voor administratieve luiheid op moet draaien en enorm veel geld moet betalen wat ik helemaal niet heb. Ik kan wat feedback gebruiken hier want ik weet het even niet meer. Wat zijn mijn opties?

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ga er vanuit dat er een dwangbevel aan je is betekend. Die twee dagen is dan gewoon een wettelijke termijn. In de stukken die je hebt gehad, staat ook wat je moet doen om bezwaar te maken.

Je hebt blijkbaar kwijtschelding aangevraagd, maar nooit gekregen. Ging er geen lampje branden toen je geen reactie kreeg?

Morgen gewoon even bellen met Flanderijn en de zaak bespreken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door BreejKC »

Vreemd dat u twee keer vrijstelling heeft aangevraagd, nimmer enig antwoord daarop heeft ontvangen en u nu ineens wordt geconfronteerd wordt met een dwangbevel o.i.d. van een incassobureau of een gerechtsdeurwaarder.

Ergens kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er wat details ontbreken in uw verhaal. Verhuizing, adreswijziging, ander emailadres o.i.d. wat niet goed verwerkt is? Misschien een iets te afwachtende houding aangenomen omdat u nooit antwoord op uw verzoeken tot vrijstelling kreeg?

Als alles netjes gegaan is aan uw kant, dan kan ik me voorstellen dat u nu enigszins in paniek bent. Maar laat u daardoor niet lijden. Paniek is een slechte raadgever, en gerechtsdeurwaarders zou ik maar heel serieus nemen. Wellicht is het een tip om zo snel mogelijk met een team Sociaal Raadslieden in uw woonplaats contact op te nemen. Met hen kunt één en ander eens grondig uitzoeken waar het fout is gegaan en wat u nu wel of niet meer verschuldigd bent.

Maar laat het ook bij de gerechtsdeurwaarder niet op zijn beloop, want dan wordt uw ellende alleen maar erger. Licht deze dus ook zo snel mogelijk in over de stappen die u nu gaat nemen en informeer wat de mogelijkheden zijn die er nu nog voor u over zijn.

Wellicht kan Moneyman, als deskundige op dit gebied u hier ook nog van een goed advies voorzien.

Moneyman
Berichten: 30039
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
17 feb 2019 21:40
Wellicht kan Moneyman, als deskundige op dit gebied u hier ook nog van een goed advies voorzien.
Ontbrak er nog wat? :wink:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Advies is er al!

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het opsturen van een aanvraag is niet hetzelfde als het ook ontvangen. Geen idee of u ook bewijs hebt van de aanvragen tot kwijtschelding, want daar ligt bewijslast 1.
Zoals BreejKC al aangeeft, er moet meer gebeurd zijn. Het kan niet zo zijn dat u 2 jaar geleden de aanslag kreeg, u daarna de kwijtschelding aanvroeg en er nu ineens een incassobureau.

Overigens betekend een uitkering op bijstandsniveau niet automatisch kwijtschelding. Er wordt naar meer gekeken dan alleen het inkomen. Had u bv spaargeld op uw rekening staan, dan wordt dat meegenomen in de beslissing. Het kan (als voorbeeld) niet zo zijn dat iemand €10.000 uit een erfenis heeft ontvangen en vervolgens vrijstelling krijgt voor vele lasten.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door mahadma »

Je ontvangt altijd NA indienen van een kwijtschelding aanvraag een bevestiging van ontvangst, Daarna altijd OF een toewijzing, dus niet betalen, OF een afwijzing met een alsnog te betalen nota. Als je niet betaald bij een opgelegde aanslag krijg je zo wie zo een herinnering, en bij nog niet betalen een tweede herinnering/aanmaning. Dat gebeurd echt wel binnen één jaar. U heeft TWEE jaar kennelijk niets ontvangen. Veel gaat via email/mijn overheid, maar dit soort af of toewijzingen als mede herinneringen gaat toch echt via de post.

Ik kan mij niet voorstellen dat er nu in die twee jaar (!) nooit iets meegedeeld is geworden.
Weet u zeker dat u alle post opent en of niet het één en ander hier vergeet te melden?

Los van alles, alles wat ook maar de term VERMOGEN kan dragen is bepalend voor wel of geen kwijtschelding, een bepaalde waarde auto (max € 2300,00) maar ook bepaalde automerken in bezit kan al een afwijzing betekenen, spaargeld + banksaldo mag niet meer zijn als € 2000 gemiddeld (zelfs al is dit een uitvaart potje). Feit blijft dat u of niet alles verteld of fouten heeft gemaakt. Je moet nogal wat bewijzen aanleveren. Een tweede auto in het gezin is ook al te veel, dus, betalen. Een auto € 2300 min waarde en een brommer mag weer wel.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Het is zelf uit te rekenen op de gem-site

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door moederslink »

Maak er een gewoonte van om 1x per maand je berichteninbox te checken, inloggen met je Digid.
Gem- Belastingen en bv ook GBLT droppen daarin hun aanslagen ook en de antwoorden en de status van het verzoek.
Zo zijn er meerdere diensten/ bedrijven die daarin hun eigen portaal hebben.
Zo kun je ook je persoonlijke gegevens up to date houden, bv wijziging emailadres, verhuizing etc.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Mijn gemeente werkt hier nog niet mee. Dit soort aanvragen persoonlijk op het gemeentehuis afgeven dan krijg je een bewijs mee.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
17 feb 2019 22:45
Maak er een gewoonte van om 1x per maand je berichteninbox te checken, inloggen met je Digid.
Gem- Belastingen en bv ook GBLT droppen daarin hun aanslagen ook en de antwoorden en de status van het verzoek.
Zo zijn er meerdere diensten/ bedrijven die daarin hun eigen portaal hebben.
Zo kun je ook je persoonlijke gegevens up to date houden, bv wijziging emailadres, verhuizing etc.
En als je dat aanklikt, krijg je na drie weken een reminder als je je berichten nog niet gelezen hebt.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Om het nog beter toe te lichten wat betreft communicatie. Had vorig jaar aanvraag ontheffing Gemeentelijke lasten aangevraagd.
Kreeg na 2 weken een brief met de melding aanvraag is binnen en in behandeling. Brief daarna was een beetje vreemder. Ze waren de aanvraag kwijt of ik m even opnieuw wilde indienen. Kreeg er wel een email adres bij om het hele verhaal te mailen.(netjes)
Verder weet ik dat in alle communicatie wordt gemeld dat gedurende de aanvraag periode er gewoon wordt geïncasseerd.
Dat u dus na 2 jaar ineens Flanderijn op de mat heeft betekend gewoon dat u uw huiswerk niet heeft gedaan.
Verder wordt in mijn Overheid ook het een en andere gecommuniceerd omtrent deze zaken. Uw inkomen is niet relevant in dit verhaal (wel bij de aanvraag)

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door BreejKC »

Warrig verhaal, waar ik, en waarschijnlijk ook u, weinig meer van begrijpt. Al die correspondentie hierover die u op Mijn Overheid hebt gevonden zou ik maar eens uitprinten en netjes op een rijtje leggen.

Heeft u die correspondentie op Mijn Overheid daar al naar 'de prullenbak' verplaatst, dan zou ik maar eens in die digitale prullenbak kijken, daar vindt u, denk ik, alles terug.

Met die stapel papieren, en wat u per post ontvangen heeft, zou ik dan zo snel mogelijk naar het team Sociaal Raadslieden in uw woonplaats stappen en alles samen met hen eens doornemen. Vergeet niet Flanderijn daarover te informeren.

Waarschijnlijk als u dat allemaal doet dat deze hele zaak wat helderder voor u wordt.

Erik88
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 dec 2017 10:59

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door Erik88 »

Goede adviezen hierboven.
Neem contact op met uw gemeente. Leg uw situatie uit. Volg hun advies. Een redelijke gemeente denkt mee. Als de aanvragen tot kwijtscheldingen niet zijn aangekomen, zou u deze opnieuw kunnen indienen. De gemeente kan op basis van coulance deze als nog kwijtschelden en dat zullen ze ook doen als er goede gronden zijn.
Ondertussen kan de gemeente de opdracht bij het incassobureau stoppen zetten tot er meer duidelijkheid is.

Gwendolyn55
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:14

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door Gwendolyn55 »

Geachte, twee jaar na aanmelding?
Uw adres is bekend, gezien de incasso bedrijf u gevonden heeft. u bent ook bij de gemeente bekend. Ik zou verwachten dat als er geen vrijstelling gegeven was, dat u met de regelmaat van de afschrijf datums ook regelmaat een herinnering zou hebben gekregen. Als u geen rekeningen meer gekregen hebt kan ik me voorstellen dat de gedachte bij u op ging dat de gemeente akkoord had gegeven en u een vrijstelling had gekregen. Wat vreemd is dat er geen bevestiging van ontvangst van aanvraag, geen bericht van akkoord, geen rekeningen meer verzonden werden.

Inderdaad gaat de gedachte op dat u ( onbedoeld ) uit het zicht verdwenen bent. Verhuisd, computer adres veranderd/ geen eigen computer meer enz. waarmee u mogelijk opeens van de wereld verdween. Het blijft een vreemd verhaal, maar gezien dat gemeenten geen positieve imago hebben, de fout daar mogelijk ligt.

Gebruikelijk bij een verzoek is bevestiging van ontvangst en een uitspraak daarover. Als dat niet gebeurt dat mag er bij u de vraag rijzen of uw verzoek überhaupt wel aangekomen is? En om ellende te voorkomen zou u bij geen reactie zelf wederom contact telefonisch / email / brief met de gemeente in dit geval op moeten nemen. Twee jaar na de laatste betalingen gedaan zouden zijn lijkt mij wel een te lange termijn om een betaling plichtige op achterstallige betalingen te wijzen.

Echter nu dat er een incasso dwang op de mat gevallen is, is het zoals in de andere reacties genoemd, aan u om alles wat u kan verzamelen aangaande deze zaak en met onmiddellijk ingang contact op te nemen met alle betrokkenen. Daarmee hopelijk uw onschuld en de verloop van zaken duidelijk te kunnen maken. Succes daar mee. Zo akelig als je met zo'n onverwachte dwang geconfronteerd wordt.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Voor de goede orde. Er zijn tegenwoordig instanties die in opdracht werken voor Gemeentes om de diverse belastingen innen. Naast Mijnoverheid dat digitaal de aanslagen van de Gemeente aanlevert worden de aanslagen ook nog over de post verstuurd.
Moet echter constateren dat TS niets meer van zich laat horen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door BreejKC »

Mijn eerdere opmerking:
Ergens kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er wat details ontbreken
is hier waarschijnlijk de reden van. TS heeft waarschijnlijk bewust belangrijke details, waaruit zijn eigen gebrek blijkt, achterwege gelaten te vermelden. Nu meerderen van ons dat vermoeden geuit hebben kruipt TS in zijn schulp terug.

Althans, voor ons. Want de instanties die, waarschijnlijk terecht, een bedrag van TS tegoed hebben, hebben hem uiteindelijk wel gevonden.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Erik88 schreef:
22 feb 2019 16:45
Goede adviezen hierboven.
Neem contact op met uw gemeente. Leg uw situatie uit. Volg hun advies. Een redelijke gemeente denkt mee. Als de aanvragen tot kwijtscheldingen niet zijn aangekomen, zou u deze opnieuw kunnen indienen. De gemeente kan op basis van coulance deze als nog kwijtschelden en dat zullen ze ook doen als er goede gronden zijn.
Ondertussen kan de gemeente de opdracht bij het incassobureau stoppen zetten tot er meer duidelijkheid is.
Kwijtschelding kan tot 3 maanden na dagtekening aanslag worden aangevraagd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Iemand die op moet komen voor administratieve luiheid van de overheid en die verbijsterd is dat ze denken dat iemand ooit met zo'n bedrag aan kan komen zal ondertussen wel met beide voeten op de grond terechtgekomen zijn. Er is nu een week om dus er zal wel klare wijn geschonken zijn.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Vrijstelling gem. belastingen.

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Theotrucker schreef:
24 feb 2019 10:47
Iemand die op moet komen voor administratieve luiheid van de overheid en die verbijsterd is dat ze denken dat iemand ooit met zo'n bedrag aan kan komen zal ondertussen wel met beide voeten op de grond terechtgekomen zijn. Er is nu een week om dus er zal wel klare wijn geschonken zijn.
Zal wel hele zure wijn zijn :mrgreen:

Gesloten