LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ongelezen bericht door Radar »

Hallo Forumgebruikers,

Houd bijdragen inhoudelijk relevant voor het topic. Probeer je reactie te onderbouwen, in plaats van slechts een zin te plaatsen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ongelezen bericht door bprosman »

Als we nu de "Privacy-fetisjisten" nu eens mee laten betalen aan de WW en UWV fraude, ... <denkt zomaar hardop>

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ongelezen bericht door sjohie »

Hebben we het nou over een geschiedenisles over iets wat in het vorige millennium speelde, een theoretische oefening over iets waar volgens mij helemaal geen plannen voor zijn, of wat?

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als er niet verontwaardigd genoeg wordt gereageerd op de verwijzingen in je openingsbericht, dan moet je toch wat?

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ongelezen bericht door BL2 »

Nu zit ik dus op het schermpje van mijn mobilie te kijken, verhip, allemaal vingerafdrukken.......

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
22 feb 2019 17:52
Nu zit ik dus op het schermpje van mijn mobilie te kijken, verhip, allemaal vingerafdrukken.......
Ik dacht dat ze nog op de markt moesten komen, maar nee dus :mrgreen:
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/42 ... galaxy-s10

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ongelezen bericht door Costnix »

@breien:
Dan krijg je een ritje naar het politiebureau, waar je een kamertje krijgt en daar zolang blijft, totdat je identiteit is vastgesteld.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... laten-zien

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ongelezen bericht door kweenie »

ErnieG schreef:
22 feb 2019 12:02
sxsx schreef:
22 feb 2019 11:55
Ik begrijp dat niemand nog weet hoe het met de nat id kaart verder afloopt
Jawel, er is nu niets verkeerd en er verandert ook helemaal niets. Allemaal onruststokerij om niets.
Er verandert wél wat. Er is in het najaar namelijk juist in Europees verband afgesproken dat binnen 2 jaar de vingerafdruk weer terugkomt op de ID-kaart. Wanneer dit precies in Nederland weer wordt aangepast is nog niet bekend, maar dat zal dus binnen twee jaar zijn.

Overigens was tot 2014 de vingerafdruk ook al voor de ID-kaart verplicht. Dus tenzij je voor 2014 zonder id-kaart hebt geleefd, heb je al te maken gehad met de id-kaart-met-vingerafdruk.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ongelezen bericht door Student90 »

Costnix schreef:
22 feb 2019 18:52
@breien:
Dan krijg je een ritje naar het politiebureau, waar je een kamertje krijgt en daar zolang blijft, totdat je identiteit is vastgesteld.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... laten-zien
Iemand meenemen naar het politiebureau alleen maar omdat men weigerde zich te identificeren, terwijl er geen goede reden was om naar de ID te vragen, mag niet. M.a.w. er is een 'goede reden van politie' + 'weigering door burger' nodig.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-wanneer

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De betekenis van de term "goede reden" is volkomen arbitrair. Daarmee ligt voor de autoriteiten de weg open om te pas en te onpas naar je id-pas te vragen. In de praktijk gebeurt dat ook. Met name in grootstedelijke gebieden.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ongelezen bericht door Student90 »

Bob Schurkjens schreef:
28 feb 2019 20:56
De betekenis van de term "goede reden" is volkomen arbitrair. Daarmee ligt voor de autoriteiten de weg open om te pas en te onpas naar je id-pas te vragen. In de praktijk gebeurt dat ook. Met name in grootstedelijke gebieden.
Ik gebruikte ´goede reden´, omdat dit zo in de link werd gebruikt :wink: . Waar het om gaat, is dat de politie niet zomaar naar je ID mag vragen. Zie onderstaande artikel (relevante deel vetgedrukt).

Politiewet 2012 Artikel 8
1. Een ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitvoering van de politietaak.[...]

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Snap ik; mijn commentaar is ook niet op jou gericht maar op de wetgever. Op papier is alles netjes geregeld, de praktijk is anders.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ongelezen bericht door Student90 »

Daar kan ik niet over meepraten :D . Ik heb mij nog nooit hoeven te identificeren (ondanks dat ik een paar keer ben staande gehouden voor (lichte) verkeersovertredingen :oops: ). Wat dat betreft ben ik ook nog nooit zomaar staande gehouden.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Worden vingerafdrukken op de identiteitskaart binnenkort verplicht ?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
28 feb 2019 21:18
Snap ik; mijn commentaar is ook niet op jou gericht maar op de wetgever. Op papier is alles netjes geregeld, de praktijk is anders.
Dan komt uiteindelijk de rechtspraak aan bod, en die valt weer terug op die papieren regels. Kijk maar eens naar het arrest van de hollende kleurling.

Gesloten