LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Naomi3012
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2019 13:21

Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Naomi3012 »

Hallo,

Een paar weken geleden ben ik op de laatste avond van mijn vakantie in Spanje beroofd van mijn spullen, waaronder mijn ID-kaart. Helaas ben ik de volgende dag geweigerd bij de gate met mijn aangifteformulier en foto van ID, dit was op zondag. Uiteindelijk heb ik veel geluk gehad en kon ik op maandag met mensen die op dezelfde camping zaten mee naar Nederland rijden.

Nu is het zo dat ik maandag en dinsdag moest werken en ik dit dus moest afzeggen. Ik zit in de CAO van de kinderopvang die over het algemeen goed geregeld is voor de werknemer. Zo krijg je bijvoorbeeld als je ziek bent de eerste zieke dag al uitbetaald. Maar mijn werkgever heeft nu dus gezegd dat ik deze uren niet uitbetaald krijg. Ik vind het zelf belachelijk dat je met een beetje buikpijn in principe betaald thuis kan blijven, en dat je in zo'n situatie nergens recht op hebt.

Is er iemand die hier meer van af weet en kan vertellen of ik toch nog ergens recht op heb, misschien calimiteitenverlof?

Met vriendelijke groet,
Naomi

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou uw werkgever moeten betalen als u niet komt werken? U zult beslist nog wel snipperdagen hebben, zet die maar daarvoor in.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door berndv »

Er bestaat inderdaad zoiets als calamiteitenverlof en naar mijn mening zou dit daar wel onder moeten kunnen vallen. Onvoorziene persoonlijke omstandigheden, en dat is wel wat dit mij lijkt. Is er ook een reden aangegeven door de werkgever waarom dit geweigerd wordt?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door scontra »

Naomi3012 schreef:
05 aug 2019 13:32
. Maar mijn werkgever heeft nu dus gezegd dat ik deze uren niet uitbetaald krijg. Ik vind het zelf belachelijk !
Hele vervelende omstandigheden, maar het is inderdaad belachelijk van u dat u in dit geval serieus meent "recht" te hebben op extra vakantie-uren die worden betaald door uw werkgever !
Uw werkgever heeft niets van doen met deze situatie, behoudens dan dat u niet tijdig op uw werk bent verschenen en voor die uren iemand anders uw werkzaamheden moest laten uitvoeren, wat dan weer extra kosten voor hem/haar met zich bracht.

En nee, dit soort situaties vallen niet onder een "calamiteiten verlof" of het zgn. "sociaal verlof", want dat is er voor heel andere doeleinden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Heeft u een reisverzekering? Dan kunt u daar de gederfde uren claimen. Maar dan mag uw werkgever u niet nogmaals vakantieuren uitbetalen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die gevolgschade zal niet gedekt zijn op een reisverzekering.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

scontra schreef:
05 aug 2019 14:57
Naomi3012 schreef:
05 aug 2019 13:32
. Maar mijn werkgever heeft nu dus gezegd dat ik deze uren niet uitbetaald krijg. Ik vind het zelf belachelijk !
Hele vervelende omstandigheden, maar het is inderdaad belachelijk van u dat u in dit geval serieus meent "recht" te hebben op extra vakantie-uren die worden betaald door uw werkgever !
Uw werkgever heeft niets van doen met deze situatie, behoudens dan dat u niet tijdig op uw werk bent verschenen en voor die uren iemand anders uw werkzaamheden moest laten uitvoeren, wat dan weer extra kosten voor hem/haar met zich bracht.

En nee, dit soort situaties vallen niet onder een "calamiteiten verlof" of het zgn. "sociaal verlof", want dat is er voor heel andere doeleinden.
Los van het feit dat ik dit persoonlijk ook niet het probleem van de werkgever vind, ben ik wel van mening dat zulke stellige conclussies onderbouwd mogen worden dmv de CAO.
Oftewel, voor welke doeleinde dienen 'calamiteiten verlof' en 'sociaal verlof'?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

scontra schreef:
05 aug 2019 14:57
En nee, dit soort situaties vallen niet onder een "calamiteiten verlof" of het zgn. "sociaal verlof", want dat is er voor heel andere doeleinden.
Onder calamiteitenverlof valt:
a. onvoorziene omstandigheden die een onmiddellijke onderbreking van de arbeid vergen;
b. zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden;
c. een door wet of overheid, zonder geldelijke vergoeding, opgelegde verplichting, waarvan de vervulling niet in zijn vrije tijd kon plaatsvinden; en
d. de uitoefening van het actief kiesrecht.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus, zoals scontra het zegt, voor andere zaken dan deze. Bedankt voor de onderbouwing, Alfatrion.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

alfatrion schreef:
05 aug 2019 15:46
scontra schreef:
05 aug 2019 14:57
En nee, dit soort situaties vallen niet onder een "calamiteiten verlof" of het zgn. "sociaal verlof", want dat is er voor heel andere doeleinden.
Onder calamiteitenverlof valt:
a. onvoorziene omstandigheden die een onmiddellijke onderbreking van de arbeid vergen;
b. zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden;
c. een door wet of overheid, zonder geldelijke vergoeding, opgelegde verplichting, waarvan de vervulling niet in zijn vrije tijd kon plaatsvinden; en
d. de uitoefening van het actief kiesrecht.
Bedankt voor deze aanvulling. Ik moet zeggen dat vooral 'zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden' heel subjectief is. In dit geval vindt de 'baas' dit geen zeer bijzondere omstandigheid, dus wijst terecht het verzoek af.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mijn inschatting is dat het calamiteiten verlof hier onterecht is geweigerd. De diefstal van de ID kaart kan m.i. gekwalificeerd worden als een onvoorziene omstandigheid, een die TS persoonlijk betreft. Als gevolg daarvan kon TS niet met het vliegtuig mee en dus geen arbeid verrichten. Bij calamiteiten verlof kun je denk aan een een sterf geval in de directe familie, een ziek kind, een gesprongen waterleiding of een verstopt riool. De diefstal van een ID kaart in het buitenland valt m.i. prima in dat lijstje te plaatsen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je op laatste moment berooft word en later naar huis kunt.....
jammer, maar zondag terug en maandag werken loop je dit risico bij vertraging zoals deze.

Ik denk dat dit gewoon erg kort plannen is, en vertraagd vliegtuig bij defect kom je ook maandag pas aan.

Net als deze mensen ook pech kunnen krijgen of in file kunnen komen en langer werk hebben.
Op laatste vrije dag terug gaan is dus risico wat je zelf hebt genomen en nergens te claimen lijkt volgens mijn.

Alleen die regel hierboven van Alfa brengt nog enige kans en zeker die proberen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
05 aug 2019 16:45
Mijn inschatting is dat het calamiteiten verlof hier onterecht is geweigerd. De diefstal van de ID kaart kan m.i. gekwalificeerd worden als een onvoorziene omstandigheid, een die TS persoonlijk betreft. Als gevolg daarvan kon TS niet met het vliegtuig mee en dus geen arbeid verrichten. Bij calamiteiten verlof kun je denk aan een een sterf geval in de directe familie, een ziek kind, een gesprongen waterleiding of een verstopt riool. De diefstal van een ID kaart in het buitenland valt m.i. prima in dat lijstje te plaatsen.

Zeker is een dergelijke diefstal een 'onvoorziene omstandigheid, een die TS persoonlijk betreft'. Dat op zich rechtvaardigt nog niet de toekenning van calamiteitenverlof. Had TS echt niet kunnen werken, op bijvoorbeeld dinsdag, maar koos ze daar niet voor, omdat ze niet lang daarvoor teruggekeerd was van vakantie en ze zich eerder al voor die dienst had afgemeld omdat ze nog niet wist wanneer ze terug in Nederland zou zijn?
De diefstal van een ID kaart in het buitenland lijkt mij in ieder geval van andere orde dan een plotseling sterfgeval of een partner die op het punt staat te bevallen, waardoor de arbeid direct onderbroken moet worden. Dat is een formulering die veelvuldig terugkomt, arbeid die onderbroken moet worden. Calamiteitenverlof duurt bovendien kort (zeg, enkele uren tot maximaal een dag) omdat het gericht is op het nemen van de noodzakelijke maatregelen op dat moment.

De website Arbeidsrechter.nl geeft als voorbeeld van andere omstandigheden waarin in beginsel geen loon doorbetaald wordt:
'Een medewerker die door omstandigheden niet (op tijd) op het werk kan komen, verricht geen arbeid en krijgt ook geen loon. Denk aan medewerkers die door treinstakingen niet kunnen werken of die aan het einde van een vakantie hun vliegtuig gemist hebben. Een dergelijke afwezigheid, dient niet eens als verlof gezien te worden. Het hangt van de omstandigheden af of de afwezigheid de medewerker toegerekend kan worden. De afwezigheid kan bij uitzondering dusdanig ernstig zijn, dat ontslag op staande voet mogelijk is'

U mag 'diefstal ID kaart in buitenland' in uw lijstje plaatsen. Ik houd het vooralsnog daarbuiten.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door gosewijn »

En weer mag de werkgever opdraaien voor de kosten Daar heb je een reisverzekering voor , en als dat te duur is moet je thuisblijven .

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat zou die reis verzekering dan moeten dekken?

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Dan moet ts de voorwaarden lezen , dan weet hij/zij het precies .

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Artikel 13 Situaties waarin de verzekering geen dekking biedt voor schade aan bagage en logies
De verzekering biedt geen dekking voor:


13.5 schade die het gevolg is van diefstal, verlies of beschadiging, anders dan schade aan de bagage zelf (gevolgschade);

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Probleem opgelost.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

alfatrion schreef:
05 aug 2019 15:46
Onder calamiteitenverlof valt:
a. onvoorziene omstandigheden die een onmiddellijke onderbreking van de arbeid vergen;
b. zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden;
(...)
tttlocke schreef:
05 aug 2019 17:25
Zeker is een dergelijke diefstal een 'onvoorziene omstandigheid, een die TS persoonlijk betreft'. Dat op zich rechtvaardigt nog niet de toekenning van calamiteitenverlof. Had TS echt niet kunnen werken, op bijvoorbeeld dinsdag, maar koos ze daar niet voor, omdat ze niet lang daarvoor teruggekeerd was van vakantie en ze zich eerder al voor die dienst had afgemeld omdat ze nog niet wist wanneer ze terug in Nederland zou zijn?
De diefstal van een ID kaart in het buitenland lijkt mij in ieder geval van andere orde dan een plotseling sterfgeval of een partner die op het punt staat te bevallen, waardoor de arbeid direct onderbroken moet worden. Dat is een formulering die veelvuldig terugkomt, arbeid die onderbroken moet worden. Calamiteitenverlof duurt bovendien kort (zeg, enkele uren tot maximaal een dag) omdat het gericht is op het nemen van de noodzakelijke maatregelen op dat moment.
De zinsnede 'onderbroken moeten worden' komt voor in de wet. Dit moet alleen niet te letterlijk genomen worden. Als je thuis bent en er is leiding gesprongen, dan hoef je niet eerst naar je werk te gaan om vervolgens (direct) de arbeid te moeten onderbreken omdat er een leiding is gesprongen. Het gaat er om dat iets waarvoor je directe aandacht is vereist.

Volgens de Rijksoverheid kan calamiteiten een paar dagen duren, afhankelijk van de situatie.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... itenverlof

Een gesprongen waterleiding is ook van een andere orde dan een plotseling sterfgeval of partner die op het punt staat te gevallen, maar toch kun je dan wegblijven. Stemmen is trouwens ook van een hele andere orde dan een sterfgeval, maar als jij anders niet kan stemmen, dan mag je toch echt op kosten van de werkgever wegblijven.
https://www.cnv.nl/werk-en-prive/verlof ... tenverlof/
tttlocke schreef:
05 aug 2019 17:25
De website Arbeidsrechter.nl geeft als voorbeeld van andere omstandigheden waarin in beginsel geen loon doorbetaald wordt:
'Een medewerker die door omstandigheden niet (op tijd) op het werk kan komen, verricht geen arbeid en krijgt ook geen loon. Denk aan medewerkers die door treinstakingen niet kunnen werken of die aan het einde van een vakantie hun vliegtuig gemist hebben. Een dergelijke afwezigheid, dient niet eens als verlof gezien te worden. (...)
Die zou ik er ook niet onder plaatsen. Mijn oorspronkelijke gedachte is alleen niet dat je door overmacht niet op je werk kan verschijnen, maar dat je er op uit moet om een nieuwe ID kaart te regelen. Dat TS er op uit moest om een nieuwe ID kaart (of iets anders) te regelen staat m.i. buiten twijfel, omdat ze hier zonder niet in Nederland kan komen. Onder omstandigheden kan een diefstal thuis van de ID kaart ook onder calamiteitenverlof vallen, maar het zal wel echt noodzakelijk zijn dat je weggaat of wegblijft.

Toerekenbaarheid is buiten scope, omdat dit geen geschilpunt is tussen TS en haar werkgever.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De
Ts is er helemaal niet op uit gegaan om een Id card te regelen. Ze mocht zondags niet met haar vlucht mee, maar kon op maandag met iemand met een auto meerijden. En daar rijd je wel twee dagen over.

Dan die twee dagen maar inhalen.

Gesloten