LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb geen idee hoe vlug je op zondag een nood paspoort kunt regelen in Spanje. En dat mee kunnen rijden met iemand op maandag is er een erg aardig aanbod, bij de grens wordt er niet gecontroleerd op paspoorten. Maar ik zie niet in waarom die dagen voor rekening zouden moeten komen voor de werkgever.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
06 aug 2019 10:19
Ik heb geen idee hoe vlug je op zondag een nood paspoort kunt regelen in Spanje. En dat mee kunnen rijden met iemand op maandag is er een erg aardig aanbod, bij de grens wordt er niet gecontroleerd op paspoorten. Maar ik zie niet in waarom die dagen voor rekening zouden moeten komen voor de werkgever.
Maar Naomi heeft wel ontzettend veel mazzel gehad dat er onderweg niets is gebeurt, want grensoverschrijdend reizen zonder een geldig reisdocument is strafbaar en zou bij een eventuele controle heel vervelende consequenties hebben gehad en dan had het haar, zeer zeker, nog meer verloren werkuren gescheeld.

Aygulf
Berichten: 373
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Aygulf »

@16again: Dat heeft niets met waarde oordeel te maken. Als je op de laatste dag van je buitenlandse (!) vakantie adres vertrekt neem je bewust een risico dat je de volgende dag niet of niet op tijd op je werk kunt zijn. Vliegtuigen hebben vaak vertraging, er kan staking op vliegvelden of luchtverkeersleiders zijn, je reisdocumenten zijn door onvoorziene omstandigheden niet in orde, door zeer slecht weer niet op kunnen stijgen enz. Is toch wat anders dan wanneer je uit Zandvoort moet komen. Waarom zou je werkgever dat risico moeten nemen en de kosten voor zijn rekening nemen? Een mens kan pech hebben en dan moet je je verlies nemen!

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door yan »

s je op de laatste dag van je buitenlandse vakantie adres vertrekt neem je bewust een risico dat je de volgende dag niet of niet op tijd op je werk kunt zijn
Maar dat risico is net zo verwaarloosbaar als wanneer je gewoon 's ochtends naar het werk vertrekt en het risico hebt op autopech of een ongeluk of een OV-Staking.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door tttlocke »

yan schreef:
08 aug 2019 09:31
s je op de laatste dag van je buitenlandse vakantie adres vertrekt neem je bewust een risico dat je de volgende dag niet of niet op tijd op je werk kunt zijn
Maar dat risico is net zo verwaarloosbaar als wanneer je gewoon 's ochtends naar het werk vertrekt en het risico hebt op autopech of een ongeluk of een OV-Staking.
Wat is uw punt?
Het risico is daar. De kans erop mag dan miniem zijn (is dat wel zo?), de impact is groot.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het lijkt mij dat het risico op vertraging, ongevallen, enz., bij een reis van pakweg 2000 km en verschillende vervoersvormen aanzienlijk groter is dan bij bv. 30 km woon-werkverkeer.
Zelf heb ik bij een persoonlijke tegenslag een werkgever nooit voor dergelijke kosten laten opdraaien.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb nog nooit 2 dagen werk gemist door autopech of een (vooraf aangekondigde) ov-staking. Het werk wordt niet gemist doordat TS problemen heeft op weg naar zijn of haar werk, maar omdat deze gewoonweg niet op tijd terug is van vakantie. Daar heeft verder de werkgever weinig mee van doen.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door geengast »

Naomi3012 schreef:
05 aug 2019 13:32

Ik vind het zelf belachelijk dat je met een beetje buikpijn in principe betaald thuis kan blijven, en dat je in zo'n situatie nergens recht op hebt.
Hier zit de grote fout: 'met een beetje buikpijn thuisblijven' is nooit de bedoeling van de ziektewet geweest en asociaal. Die vergelijking gaat dus gewoon niet op.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

tttlocke schreef:
06 aug 2019 10:17
Klaas Jan schreef:
06 aug 2019 08:55
Halla @Naomi3012, informeer eens bij een vakbond of het Juridisch Loket.
Daar krijg je gewoon informatie en niets meer.
Succes.
Die informatie is er hier ook al.
TS kan wellicht nog een voor haar gunstige oplossing bewerkstelligen, met de informatie die er nu is, maar dan wel in goed overleg.
Ik zie voornamelijk meningen, oordelen en terechtwijzingen.
Als de vraag is 'recht' op uren dan blijf ik er vierkant bij dat de gang naar een vakbond of Juridisch Loket het meest productief en informatief is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door moederslink »

Het enige dat mij in deze ( en in meerdere topics ) vaak wat stoort is dan gelijk de kreet : " heb ik nog ergens recht op " .
Het komt sympathieker over , vind ik , wanneer men dan zegt :
"ok , :oops: ik heb mijn plicht moeten verzuimen door omstandigheden buiten mij om , wat nu? "

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door 16again »

Klaas Jan schreef:
08 aug 2019 18:52
Ik zie voornamelijk meningen, oordelen en terechtwijzingen.
Eens
Klaas Jan schreef:
08 aug 2019 18:52
Als de vraag is 'recht' op uren dan blijf ik er vierkant bij dat de gang naar een vakbond of Juridisch Loket het meest productief en informatief is.
Die werkgever heeft ook een mening en oordeel. En al krijg je misschien gelijk met de CAO in de hand....dan vraag ik me af in hoeverre dat de arbeidsrelatie verstoort. Is dat het waard?

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Jammer al die opmerkingen . Misschien heeft de werkgever schade opgelopen door zijn afwezigheid , wie betaald dat.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Klaas Jan schreef:
08 aug 2019 18:52
Ik zie voornamelijk meningen, oordelen en terechtwijzingen.
Als de vraag is 'recht' op uren dan blijf ik er vierkant bij dat de gang naar een vakbond of Juridisch Loket het meest productief en informatief is.
Dat voegt allemaal weinig toe. Het fenomeen calamiteitenverlof is hier inhoudelijk al besproken en in juridische zin gaat het erom hoe je met de wet in de hand zo goed mogelijk kunt bepleiten dat dat type verlof hier van toepassing zou moeten zijn. Vakbond of juridisch loket heeft daar echt geen spijkerhard oordeel over liggen. Zo'n zaak komt natuurlijk nooit bij de rechter. Dus 'in goed overleg' met werkgever tot een betere beslissing proberen te komen is het devies. De wijze waarop TS in deze gehandeld heeft, is wellicht mede bepalend voor het resultaat dat zou kunnen worden bereikt in overleg.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Lady1234 schreef:
05 aug 2019 21:51
De
Ts is er helemaal niet op uit gegaan om een Id card te regelen. Ze mocht zondags niet met haar vlucht mee, maar kon op maandag met iemand met een auto meerijden. En daar rijd je wel twee dagen over.

Dan die twee dagen maar inhalen.
Dat was geen handige actie want bij controle aan een van de grenzen had TS in grote problemen gezeten. Overigens heeft de luchtvaartmaatschappij goed gehandeld. Geen geldig ID is niet reizen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door renewouters »

moederslink schreef:
08 aug 2019 20:30
Het enige dat mij in deze ( en in meerdere topics ) vaak wat stoort is dan gelijk de kreet : " heb ik nog ergens recht op " .
Het komt sympathieker over , vind ik , wanneer men dan zegt :
"ok , :oops: ik heb mijn plicht moeten verzuimen door omstandigheden buiten mij om , wat nu? "
+1 (of eigenlijk +10)

Mensen moeten eens ophouden met direct hun recht opeisen. Als we het hebben over de verhuftering van de samenleving staat dit gedrag erg hoog.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mensen moeten eens ophouden met op te schrijven wat andere mensen (niet) moeten doen. ;)

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mensen moeten eens ophouden met vragen stellen over wat ze (niet) moeten doen :wink:.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Jullie willen het forum sluiten?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nee hoor, ik niet. Het forum is bedoeld om te discussiëren over consumentenzaken. Sommige leden willen dat kennelijk beperken tot strikt juridische antwoorden als een vraagsteller het woord "recht" gebruikt. Daar ben ik het niet mee eens.

Alfatrion sloeg een kwink gezien zijn wink :wink:, ik sloeg een andere kwink.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vlucht gemist door overmacht, recht op uren?

Ongelezen bericht door olaf79 »

renewouters schreef:
09 aug 2019 14:43
moederslink schreef:
08 aug 2019 20:30
Het enige dat mij in deze ( en in meerdere topics ) vaak wat stoort is dan gelijk de kreet : " heb ik nog ergens recht op " .
Het komt sympathieker over , vind ik , wanneer men dan zegt :
"ok , :oops: ik heb mijn plicht moeten verzuimen door omstandigheden buiten mij om , wat nu? "
+1 (of eigenlijk +10)

Mensen moeten eens ophouden met direct hun recht opeisen. Als we het hebben over de verhuftering van de samenleving staat dit gedrag erg hoog.
Onzin het recht is er voor deze op te eisen. Werkgever zal zijn rechten ook uitoefenen als hij meent dat dat nodig is.
Overigens ben ik van mening dat dit niet onder calamiteitenverlof valt, aangezien de werknemer had moeten voorzien dat een reis per vliegtuig (op welke manier dan ook) vertraging kan oplopen waardoor de werkgever niet op tijd op het werk kan komen. Werknemer had dus zijn vakantie beter moeten plannen, of, bewust het risico nemend, de extra opgenomen uren zelf betalen.

Gesloten