LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Politie doet niks met aangifte verduistering

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
avdz88
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2019 08:55

Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door avdz88 »

Hallo,

Mijn vader is op 16-03-2017 overleden en had toen een vriendin. Ze woonde wel samen maar stond niks op papier, dus geen samenlevingscontract geen testament niks. Na een aantal maanden doormiddel van de notaris heb ik inzage gekregen in me vaders bankrekeningen. Het betreffende geen en/of rekening, tot mijn verbazing zag ik dat mevrouw al het geld heeft weggesluisd doormiddel van mobiel bankieren. Ik heb op 29 november 2018 een aangifte gedaan van verduistering van het geld, tot op heden niks mogen vernemen van de politie. Uiteindelijk zelf telefoontjes gepleegd, nu was het antwoord ja we doen niks met de aangifte mevrouw want we hebben niet voldoende bezetting?! Hier zakt echt me broek van af.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Daar zakt je broek idd van af. Heb je een Rechtsbijstandsverzekering? Wellicht kunnen die je helpen dat geld terug te halen. Of een incassobureau?

Stel haar alvast schriftelijk aansprakelijk voor het verdwijnen van het geld...

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Heel vervelend maar om niet te schoffelen vraag ik me wel iets af.
10-03-2017 Papa overleden, gecondoleerd trouwens met het verlies.
29-11-2018 Gaat u aangifte doen, 20 maanden later.

Was de bank dan niet op de hoogte van het overlijden van uw vader, iemand die dood is heeft toch ook geen bankrekening nodig? U stond erbij en keek er eigenlijk naar al die 20 maanden lang zonder iets te ondernemen.

Ik weet niet wat de plicht van een bank had moeten zijn misschien heeft u daar ook al gevraagd.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door 16again »

Ik verwacht dat de rekening al geplunderd was, toen vaders nog leefde. Bij overlijden wordt rekening al geblokkeerd door de bank

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door Moneyman »

De bal ligt bij de erfgenamen. Volg gewoon de civielrechtelijke route. Moet je natuurlijk wel bewijs hebben dat er daadwerkelijk onoorbare zaken gebeurd zijn.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Al stond de rekening alleen op naam van uw vader dan valt, naar mijn idee, nog niet te bewijzen dat zijn vriendin geen toestemming had om over dat geld te beschikken.
Zijn vriendin had de inloggegevens, kennelijk heeft uw vader die aan haar gegeven, misschien ook niet, maar bewijs dat maar eens.
Een bank blokkeert de rekening pas als doorgegeven wordt dat de rekeninghouder overleden is, dat gebeurt niet automatisch via de gemeente.
Ik zie het somber voor u in.

sake1987

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door sake1987 »

Is dit verduistering? Of heeft uw vader dit met zijn vriendin besproken ? En dan de tijd tussen overlijden en aangifte hoe verklaart u deze lange tijd? Veel onduidelijkheden. Wil de politie dit niet opnemen omdat zij dezelfde vragen hebben, of hebben ze mede gedeeld dat u dit als civiele zaak moet aankaarten?

mh73

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door mh73 »

Wanneer dit al vóór het overlijden gebeurd is, kan dit natuurlijk gewoon met wederzijds goedvinden gebeurd zijn.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wellicht wilde uw vader zijn vriendin goed achterlaten?

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door Mk »

Kolibrie schreef:
15 sep 2019 14:41
Al stond de rekening alleen op naam van uw vader dan valt, naar mijn idee, nog niet te bewijzen dat zijn vriendin geen toestemming had om over dat geld te beschikken.
Er valt zonder papieren (bijvoorbeeld een testament) ook niet te bewijzen dat dat wel zo was.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door moederslink »

U heeft een punt wanneer de rekening nog heel even verder ná het overlijden van uw vader is geplunderd .
Wat er tijdens zijn leven is ' afgesproken ' , daar komt u niet meer achter, dat kan in het voordeel van vriendin zijn geweest.
Wat ik niet begrijp is : uw vader is al in maart 2017 overleden....er zijn officiële erfgenamen en de financiële afwikkeling ligt bij de erfgenamen en dat kan m.i. nooit 20 maanden hebben geduurd.
Heeft u zich vergist met de data in uw post?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door sylvesterb »

avdz88 schreef:
15 sep 2019 09:03
Mijn vader is op 16-03-2017 overleden en had toen een vriendin. Ze woonde wel samen maar stond niks op papier, dus geen samenlevingscontract geen testament niks. Na een aantal maanden doormiddel van de notaris heb ik inzage gekregen in me vaders bankrekeningen. Het betreffende geen en/of rekening, tot mijn verbazing zag ik dat mevrouw al het geld heeft weggesluisd doormiddel van mobiel bankieren. Ik heb op 29 november 2018 een aangifte gedaan van verduistering van het geld, tot op heden niks mogen vernemen van de politie. Uiteindelijk zelf telefoontjes gepleegd, nu was het antwoord ja we doen niks met de aangifte mevrouw want we hebben niet voldoende bezetting?! Hier zakt echt me broek van af.
Na het overlijden zijn de kinderen, wanneer geen samenlevingscontract is, de nabestaanden. Wie heeft de uitvaart betaald en de erfenis verder afgehandeld?

U kunt als erfgenaam het bedrag gewoon claimen bij deze mevrouw, hiervoor heeft u de politie niet nodig. U kunt gewoon een incasso bureau inschakelen en eventueel een civiele procedure voeren bij de rechtbank.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook als er wel een samenlevingsovereenkomst is, zijn kinderen nabestaanden als hun ouder komt te overlijden.

En het hangt er nog maar vanaf of er iets tegen te doen is, want er wordt niet gemeld wanneer er geld “weggesluisd” is.

Ik begrijp ook niet waarom het een aantal maanden moet duren voordat de Ts inzage had in die bankrekening. Met een verklaring van erfrecht is dat zo geregeld.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door moederslink »

Alles kan met volledige goedkeuring van vader zijn gebeurd.
Dat het maanden duurt vóórdat er duidelijkheid is omtrent de nalatenschap begrijp ik ook niet.
Uw vader heeft toch ook een crematie of begrafenis gehad? Wie heeft dat dan allemaal geregeld en betaald?
En daar is toch ook een nota van?
Zijn er meer kinderen , broers, zussen ?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door gosewijn »

Vraag het de Notaris .

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door chrisd1 »

moederslink schreef:
15 sep 2019 20:42
Alles kan met volledige goedkeuring van vader zijn gebeurd.
Dat het maanden duurt vóórdat er duidelijkheid is omtrent de nalatenschap begrijp ik ook niet.
Uw vader heeft toch ook een crematie of begrafenis gehad? Wie heeft dat dan allemaal geregeld en betaald?
Die vriendin; betaald uit de boedel.
Net als bij mij thuis en een broer, die ook in z'n eentje alles bedisselde.
Een zus heeft zich uiteindelijk mbv de rechtsbijstandsverzekering door de rechter laten machtigen om de resterende boedel te verdelen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door berndv »

chrisd1 schreef:
16 sep 2019 10:23
moederslink schreef:
15 sep 2019 20:42
Alles kan met volledige goedkeuring van vader zijn gebeurd.
Dat het maanden duurt vóórdat er duidelijkheid is omtrent de nalatenschap begrijp ik ook niet.
Uw vader heeft toch ook een crematie of begrafenis gehad? Wie heeft dat dan allemaal geregeld en betaald?
Die vriendin; betaald uit de boedel.
Net als bij mij thuis en een broer, die ook in z'n eentje alles bedisselde.
Een zus heeft zich uiteindelijk mbv de rechtsbijstandsverzekering door de rechter laten machtigen om de resterende boedel te verdelen.
laten we de reactie van ts afwachten en niet onze eigen situatie projecteren op het probleem van ts, voordat iedereen opeens weer gaat voortborduren op een verkeerde aanname en we weer 6 pagina's later er achter komen dat de situatie toch anders lag.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door chrisd1 »

berndv schreef:
16 sep 2019 10:42
...voordat iedereen opeens weer gaat voortborduren op een verkeerde aanname...
??; wat heb althans ik verkeerd aangenomen?

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door BL2 »

chrisd1 schreef:
16 sep 2019 10:23
Die vriendin; betaald uit de boedel.
Dit dus. Wat is uw bron hiervoor ?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Politie doet niks met aangifte verduistering

Ongelezen bericht door berndv »

chrisd1 schreef:
16 sep 2019 10:49
berndv schreef:
16 sep 2019 10:42
...voordat iedereen opeens weer gaat voortborduren op een verkeerde aanname...
??; wat heb althans ik verkeerd aangenomen?
TS vertelt, althans niet hierop dit forum, wie de begrafenis betaald heeft en vanuit welke rekening dit is gedaan. Het zou overigens niet de eerste keer zijn dat een ts op meerdere fora een probleem deelt en niet op alle fora alle informatie deelt, maar op basis van de OP kan ik niet opmaken dat de vriendin de begrafenis betaald heeft uit de boedel.

Gesloten