LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

Pfffffff ..... wij krijgen NU: 795,69 + 28% v 795,69 = 1018,48
....terwijl IK als vrijgezel/alleenstaande recht zou hebben op 1158,22
Dat scheelt dus bijna 140 Euro per maand, ofwel 2600 Euro per jaar (incl. vakantie geld)
Dat verschil ervaar ik als onrechtvaardig!! IK vraag helemaal geen extra AOW voor mijn Thaise vrouw!!

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je bent geen alleenstaande dus is er geen enkele reden om alleenstaande AOW te krijgen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Jaap Olthof schreef:
27 sep 2019 09:05
IK wil helemaal geen AOW voor mijn Thaise vrouw, maar minimaal mijn opgebouwde AOW-rechten. Maar nu ontvang ik 2600 euro minder per jaar. DAT vind ok onrechtvaardig.
TS krijgt gewoon zijn AOW behorend bij zijn maatschappelijke situatie; daarvoor is/werd/wordt belasting betaald.
Als echtgenote uit Thailand geen AOW krijgt is daarvoor daar ook geen belasting geheven; daarvan had ze op een andere manier voorzieningen voor de oude dag kunnen treffen.
ChridD1, begrijpt me niet.
Jaap begrijpt het niet.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door JozJan »

Een alleenstaande krijgt meer dan de helft van de totale AOW voor een stel, omdat veel kosten voor een alleenstaande gelijk zijn aan de kosten die een stel maakt. Hope vaak wil je dat precies uitgelegd krijgen?

Jij, Jaap, bent niet alleenstaand. Dus krijg je geen alleenstaanden AOW. Daar is niks onrechtvaardigs aan. En dat jullie totale gezamenlijke AOW lager is dan de alleenstaanden AOW is totaal niet relevant. Dat komt omdat er door je partner geen rechten zijn opgebouwd (voor meer dan 28%). Dus ook dat is niet onrechtvaardig.

Kortom, je maakt een kromme vergelijking om iets onrechtvaardig te noemen. Het is nog best te begrijpen dat je je afvraagt of het wel klopt dat je nu minder krijgt dan een alleenstaande zou krijgen, maar met de uitleg die hier meerdere keren gegeven is zou het klaar mogen zijn.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@kees2850

De Ts heeft wel volledige AOW opgebouwd en die krijgt hij ook.

De AOW is 50 procent van het minimumloon.

En al zou de Ts met zijn broer samenwonen die 36 jaar in het buitenland heeft gewoond, dan nog krijgt hij niet meer.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
27 sep 2019 09:13
Lady1234 schreef:
27 sep 2019 00:12
Men schijnt niet te begrijpen dat de overheid, die wij dus gekozen hebben, vindt dat iedereen voor zichzelf moet zorgen.
Dat is nu juist het punt ! Zorgde TS alleen voor zichzelf….dan kreeg hij meer AOW.

Logisch dat bij gezamenlijk huishouden , met gedeelde kosten, niet ieder volledige AOW ontvangt. Maar ik heb nog geen goede reden gelezen, waarom bijwerking van die regel moet zijn dat TS nu gezamenlijk minder krijgt, dan voorheen alleen
Ik snap dat wel, er zal een verwachting zijn vanuit onze regelgeving dat zijn vrouw haar deel voor haar rekening neemt, dat is deels een voorziening vanuit Nederland daar zij 14 jaar lang hier wel opbouw heeft gehad, echter de overige opbouw zal zij ergens anders, bijvoorbeeld in Thailand, geregeld moeten hebben.

Ik vind het niet meer dan normaal dat er ook verwacht wordt dan zijn vrouw een inbreng meeneemt voor alle jaren dat zij niet in Nederland is geweest.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

Kees2850 .............. IK heb altijd in Nederland gewoond, probeer niet van twee walletjes te eten, dus krig ook geen AOW uit Thailand

En JozJan .. is blijkbaar ambtenaar, die regels boven realiteit stelt!! " Jij, Jaap, bent niet alleenstaand. Dus krijg je geen alleenstaanden AOW. Daar is niks onrechtvaardigs aan. En dat jullie totale gezamenlijke AOW lager is dan de alleenstaanden AOW is totaal niet relevant. Dat komt omdat er door je partner geen rechten zijn opgebouwd (voor meer dan 28%). Dus ook dat is niet onrechtvaardig."
.......... dus JIJ vind het rechtvaardig dat IK gekort wordt op mijn minimaal opgebouwde AOW-rechten???? Gekort voor 2600 Euro per jaar zou rechtvaardig zijn???? ....................... De wereld op z'n kop!!!

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U wordt niet gekort, u krijgt waar u recht op hebt. En dat geldt ook voor uw vrouw.
Blijkbaar is er verder voldoende inkomen, zodat u niet extra ondersteund hoeft te worden door de overheid.

Zo simpel is het.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

Ik geef het hier op............. teveel forumleden schijnen het niet te kunnen/willen begrijpen en komen met kolder opmerkingen.

Dank voor veel van de bijdragen. Ik strijd elders door, maar de strijd lijkt hopeloos!!

Ciao

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Cro »

Jaap Olthof schreef:
27 sep 2019 10:04
Ik geef het hier op............. teveel forumleden schijnen het niet te kunnen/willen begrijpen en komen met kolder opmerkingen.

Dank voor veel van de bijdragen. Ik strijd elders door, maar de strijd lijkt hopeloos!!

Ciao
Die enige die het niet kan of wil begrijpen lijkt helaas u zelf te zijn. Zo blijft u maar roepen over gekort te worden, terwijl u helemaal niet gekort wordt. De meeste kolder opmerkingen komen ook van u af, bijvoorbeeld de weinigzeggende bijdragen met een zee van emoticons en verder niets nuttigs.

Er wordt alleen vanuit onze wetgeving verwacht dat aangaande de AOW beide partners 50% inbrengen, u doet dat, uw vrouw echter niet omdat zij slechts 14 jaar hier opbouw heeft gehad, van haar wordt verwacht dat zij gedurende de tijd dat zij niet in Nederland woornde ergens anders opbouw heeft gehad of zelf opgebouwd heeft en daarmee jullie inkomen aan zal vullen.

Dat u het extratje voor een alleenstaande niet krijgt is volledig logisch, u bent immers niet alleenstaand.
Laatst gewijzigd door Cro op 27 sep 2019 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat heel veel bejaarde stellen wel zouden willen dat ze de man/vrouw 20% extra op hun AOW zouden krijgen omdat ze die ‘rechten minimaal opgebouwd zouden hebben’ .

Dat gaat hem niet worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door moederslink »

Gehuwden die samen bijstand zouden krijgen hebben recht op samen € 1492
Een alleenstaande bijstandsgerechtigde ontvangt € 1096
TS en vrouw krijgen nu samen. € 1018 AOW, dus minder dan een alleenstaande bijstandsgerechtigde.
Ik blijf dit krom vinden :roll:


Jaap...het geschreeuw met hoofdletters en uitroeptekens wordt irritant , evenals al die smiley.s steeds ,
maar dat terzijde...

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
27 sep 2019 10:24
Gehuwden die samen bijstand zouden krijgen hebben recht op samen € 1492
Een alleenstaande bijstandsgerechtigde ontvangt € 1096
TS en vrouw krijgen nu samen. € 1018 AOW, dus minder dan een alleenstaande bijstandsgerechtigde.
Ik blijf dit krom vinden :roll:
De Ts heeft hiernaast nog pensioen, waardoor hij en zij niet in aanmerking komen voor bijstand.

Als bij dat bijstand paar uit uw voorbeeld een inkomen uit een baantje is van zeg € 500 krijgen ze ook maar €992 bijstand.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Cro »

moederslink schreef:
27 sep 2019 10:24
Gehuwden die samen bijstand zouden krijgen hebben recht op samen € 1492
Een alleenstaande bijstandsgerechtigde ontvangt € 1096
TS en vrouw krijgen nu samen. € 1018 AOW, dus minder dan een alleenstaande bijstandsgerechtigde.
Ik blijf dit krom vinden :roll:


Jaap...het geschreeuw met hoofdletters en uitroeptekens wordt irritant , evenals al die smiley.s steeds ,
maar dat terzijde...
Als TS daadwerkelijk in die situatie zou zitten dan zouden zij recht hebben op een toevoeging. In de praktijk kan het dus niet anders zijn dan dat er (veel) meer binnenkomt dan alleen de AOW waar TS het steeds over heeft.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ik zou die AOW uitkering ook lekker pakken, en lekker Thais eten uit eigen keuken in Thailand.
Voor die prijs zijn jullie koning.

Laat je verder niet gek maken, recht=recht en krom=krom.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door angel1978 »

Obelix1 schreef:
27 sep 2019 10:33
Ik zou die AOW uitkering ook lekker pakken, en lekker Thais eten uit eigen keuken in Thailand.
Voor die prijs zijn jullie koning.

Laat je verder niet gek maken, recht=recht en krom=krom.
En hier is er dus geen recht, het enige kromme is de redenering van TS

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
26 sep 2019 17:49
Oh...🙃
In mijn omgeving krijgen echtparen méér AOW dan ik alleen...
Dat kan ook prima, bijvoorbeeld als beiden volledige AOW rechten opgebouwd hebben, waar dat voor TS en partner niet het geval is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja sjohie, ik denk dat het voor iedereen nu hartstikke duidelijk is , óók voor Jaap de TS 😏

Het is zoals het is...

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En de AOW kan prima meegenomen worden naar Thailand. Wordt niet gekort. Het pensioen waarschijnlijk ook.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

Nogmaals, afsluiten maar!! Sommige forumleden vinden het terecht dat wij samen minder krijgen dandat ik als alleenstaande gekregen zou hebben. De bottomline is dus een simpel, ik wordt gestraft voor mijn huwelijk met een buitenlandse. Gelukkig heeft zij 28% AOW rechten opgebouwd.
Stel dat ze maar 10% had opgebouwd, dan zou ik dus maar ca. 795 + 10% v.795 = 880 euro ontvangen, terwijl een alleenstaande 1158 euro ontvangt. Dan zou de 'straf' dus ongeveer 280 Euro per maand zijn geweest!
........... IK kan niet begrijpen, dat onze sociale regelgeving zo 'krom' in elkaar moet zitten. M.i. is dat een onvoorziene fout in het systeem!

Jammer, dat zo weinigen dit ook zo onderkennen!

Sorry van de emoticons, uitroeptekens en hoofdletters, maar ik voel hier duidelijke een bijzonder negatieve emotie bij richting de Nederlandse Staat. Mag dat....................??

Gesloten