LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
WalterSmits
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 okt 2019 22:49

BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door WalterSmits »

lang leve het vrije verkeer van goederen binnen de EU.
Ik kan in Duitsland een tweedehands 49cc scooter kopen van amper een jaar oud en net 3500 km op de teller voor €2300,-.
Voor de aanvraag en afgifte van een Nederlands kenteken betaal je in totaal €154,10 prima daar kan ik mee leven.
Maar nu is er een regel dat men voor nieuwe en bijna nieuwe 49cc scooters (bijna nieuw is jonger dan 6 maanden of minder dan 6000 km) BTW moet betalen, dit terwijl er in Duitsland al BTW is betaald over de aankoopsom van de 49cc scooter.
Geen probleem zou je denken, dan vraag ik de BTW terug.
Maar dat is voor een particulier niet mogelijk want die heeft immers geen BTW nummer.
Zo wordt je dus gen**id door de belastingdienst/EU voor €483,- zoals ik al zei lang leve het vrije verkeer van goederen binnen de EU.
Nabeschouwing: de reden dat ik deze scooter in Duitsland wil kopen is omdat dit type nooit in Nederland is uitgebracht.

Ridder777

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Is het misschien een idee op je in te laten schrijven in de kvk als bv zelfstandige tomatenplukker??
en dan alsnog kan je de BTW aftrekken?

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het ding is bijna een jaar oud en dat is volgens mij meer dan zes maanden.

Dus is er geen fout gemaakt?

Lees ook dit eens.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1911246

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door criticus2 »

als er aangetoond kan worden dat er in duitsland al btw is betaald zou er in nl niet nog en keer btw betaald moeten/hoeven te worden. Anders is het wanneer de prijs in duitsland ex btw is en wegens export de duitse verkoper geen btw berekend over de verkoopprijs.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door berndv »

Daar zijn gewoon keurige regels voor die er voor zorgen dat je geen dubbele BTW betaalt. In principe kan de dealer je die scooter ex btw verkopen. Vervolgens geef je hier in Nederland middels het formulier de BTW afdragen. Tenminste, zo lees ik de regels.

Wat ik ook lees is dat de verkoper in Duitsland vaak nog wel iets van een zekerheid wil hebben dat je de btw hier wel afdraagt en vraagt daar nog wel eens een borg voor, die je nadat je aangetoond hebt hier de btw te hebben afgedragen, weer terug krijgt.

WalterSmits
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 okt 2019 22:49

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door WalterSmits »

Lady1234 schreef:
08 okt 2019 12:09
Het ding is bijna een jaar oud en dat is volgens mij meer dan zes maanden.

Dus is er geen fout gemaakt?

Lees ook dit eens.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1911246
Ik heb mij in deze materie aardig ingelezen en dit topic op gathering.tweakers dus ook al gelezen.
Op diverse fora wordt hier over gesproken maar nergens een duidelijk antwoord.
Zoals door breien en mij al is aangegeven de kilometerstand is lager dan 6000km dan is de scooter ook bijna nieuw volgens de belastingdienst.
De scooter wordt gekocht van een particulier met een factuur die aangeeft dat er BTW is betaald.
Maar de regelgeving stelt: "Als u de scooter van een particulier koopt, hoeft u geen btw te betalen in het land van de verkoper. U moet wel btw betalen in het land waar u de scooter inschrijft, dat is gewoonlijk het land waar u woont.
U moet btw betalen over de totaalprijs van de scooter, inclusief eventuele accessoires of afleveringskosten.
Heeft u tweemaal btw betaald, dus in het land waar u de scooter koopt en in het land waar u hem inschrijft, dan heeft u recht op een teruggave. Regel dit met de verkoper of de belastingdienst van het land waar u de scooter koopt."
Bij de belastingdienst in Duitsland wordt men doorverwezen naar de Nederlandse belastingdienst en die zegt: "Wanneer kunt u een verzoek doen?
U kunt btw terugvragen uit een EU-land als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
Uw onderneming is in Nederland gevestigd.
U hoeft in het EU-land waar u btw terugvraagt, geen btw-aangifte te doen. Doet u dat wel? Dan kunt u de btw daar als voorbelasting aftrekken.
U gebruikt de goederen en diensten voor met btw belaste bedrijfsactiviteiten.
U hebt geen verklaring van hoedanigheid meer nodig.
Wanneer kunt u geen btw terugvragen?
U kunt geen btw terugvragen als u:
geen ondernemer bent voor de btw
uitsluitend vrijgestelde goederen en diensten levert
een ontheffing van administratieve verplichtingen hebt".
Ik ben dus particulier en de verkoper is particulier, ik ben geen ondernemer en kan de BTW dus niet terugvorderen.
De EU spreekt over een uitzondering op het vrije verkeer van goederen binnen de EU over auto's, zware motorfietsen, boten en vliegtuigen maar er wordt niet gesproken over lichte 49cc scooters.
Ik heb inmiddels om informatie gevraagd bij de juristen van de ECC (Europees Consumenten Centrum) en deze zullen zo mogelijk binnen 5 dagen reageren.
Laatst gewijzigd door WalterSmits op 08 okt 2019 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door berndv »

WalterSmits schreef:
08 okt 2019 14:09
De scooter wordt gekocht van een particulier met een factuur die aangeeft dat er BTW is betaald.
Een particuliere verkoper is niet BTW plichtig, dus een scooter die u in Duitsland koopt van een particulier zal zonder BTW zijn, een particulier draagt immers geen BTW af (tenzij u een motorvoertuig invoert). Dus hoe kunt u van die particulier een factuur krijgen inclusief BTW?

WalterSmits
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 okt 2019 22:49

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door WalterSmits »

berndv schreef:
08 okt 2019 14:15
WalterSmits schreef:
08 okt 2019 14:09
De scooter wordt gekocht van een particulier met een factuur die aangeeft dat er BTW is betaald.
Een particuliere verkoper is niet BTW plichtig, dus een scooter die u in Duitsland koopt van een particulier zal zonder BTW zijn, een particulier draagt immers geen BTW af (tenzij u een motorvoertuig invoert). Dus hoe kunt u van die particulier een factuur krijgen inclusief BTW?
Iedere consument (particulier) in de EU is BTW plichtig, over elk product dat hij koopt betaald hij een prijs inclusief BTW of dit nu op een factuur gespecificeerd is of niet.

Erthanax
Berichten: 9661
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Weet u dat heel zeker, ook als ik koop van een particulier? Heeft u misschien een link naar de desbetreffende regelgeving? Ik kan het namelijk niet vinden.

daargaanwedan
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 okt 2019 14:27

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door daargaanwedan »

Als iemand geen verstand er van heeft, reageer dan gewoon niet!

Het gaat het zelfde als bij een auto, niks ongewoons aan.

De verkoper, bedrijf of niet, maakt geen enkel verschil, die kan in Duitsland gewoon de BTW terug vragen en die zal gewoon de BTW terug krijgen omdat het voertuig geen 6 maanden oud is, simpel.

Nu rest enkel, OF de verkoper dit in mindering brengt of niet.

En dat staat gewoon op europa.eu!
https://europa.eu/youreurope/citizens/v ... person-new

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

De verkoper "moet" de motor u BTW vrij verkopen, en zelf de bij aankoop destijds betaalde BTW bij de Duitse fiscus terugvragen op basis van uw invoerbewijs in NL . U betaalt bij invoer in NL opnieuw BTW en op die manier kloppen de kasboeken weer.

Of de Duitse verkoper dat wil doen is een 2e, maar als die dat niet wil doen moet hij/zij 'm maar in Duitsland verkopen.

Zo ken ik de regels... Maar kan 't niet zo snel terug vinden.

Onderstaand een beetje het proces (met borg zoals eerder genoemd)

Vooral is Duitsland is het zo dat de verkoper je in 90% van de gevallen zal vragen de BTW als borg te voldoen. Reden hiervoor is dat zij de Duitse BTW niet eerder terug kunnen vorderen dan dat ze een bewijs kunnen overleggen van de Nederlandse inschrijving. Na import zul je dus een kopie kentekencard op moeten sturen waarna je de borg terugkrijgt.

NeoDutchio
Berichten: 12302
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

WalterSmits schreef:
08 okt 2019 14:26
berndv schreef:
08 okt 2019 14:15
WalterSmits schreef:
08 okt 2019 14:09
De scooter wordt gekocht van een particulier met een factuur die aangeeft dat er BTW is betaald.
Een particuliere verkoper is niet BTW plichtig, dus een scooter die u in Duitsland koopt van een particulier zal zonder BTW zijn, een particulier draagt immers geen BTW af (tenzij u een motorvoertuig invoert). Dus hoe kunt u van die particulier een factuur krijgen inclusief BTW?
Iedere consument (particulier) in de EU is BTW plichtig, over elk product dat hij koopt betaald hij een prijs inclusief BTW of dit nu op een factuur gespecificeerd is of niet.
Een particuliere verkoper is niet BTW plichtig. Je kan als particulier ook geen BTW afdracht doen. De koop en verkoop tussen particulieren dus BTW vrij. Een ondernemer die bij een consument koopt betaald de BTW over de marge.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door criticus2 »

TS zit precies scheef met alle factoren, scooter te jong en te weinig gereden. kopen van particulier.
Persoonlijk zou ik het laten, tenzij de speciale duitse uitvoering de extra kosten en energie echt waard is (wat met een ding behoorlijk relatief is...)

edit: komkommertip: teller vooruitdraaien boven de 7000 km (moet wel geloofwaardig blijven... :roll: :wink: ). ouder dan 6 mnd is ie al..

WalterSmits
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 okt 2019 22:49

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door WalterSmits »

criticus2 schreef:
08 okt 2019 15:25
komkommertip: teller vooruitdraaien boven de 7000 km (moet wel geloofwaardig blijven... :roll: :wink: ). ouder dan 6 mnd is ie al..
Dat is al een heel oude truc, terugdraaien werd vroeger al gedaan met auto's die meer dan 100.000 km gereden hadden.
Maar ware het niet dat hier een elektronische teller opzit en dat dit per 1-1-2014 strafbaar is gesteld.

NeoDutchio
Berichten: 12302
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

snuffel1 schreef:
08 okt 2019 15:51
In Duitsland heeft de particulier al btw betaald kan geen btw terugvragen.
De brommer is particulier gekocht, er is dus geen btw betaald.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Interessant topic, wij lopen ook tegen deze problemen aan alleen zitten wij buiten de EU. Wij kopen ook veel gebruikte goederen van particulieren en sturen die via container op.

Het zijn dus particulieren in Nederland of Duitsland die verkopen, of zij nu btw hebben betaald of niet, de verkoopprijs blijft hetzelfde. Zij kunnen immers geen btw terug krijgen zijnde als particulier.

Dus met importeren van onze goederen betalen we altijd invoerrechten en BTW. Logisch natuurlijk. Maar u voert toch ook iets officieel in, een motorvoertuig die opnieuw geregistreerd moet worden en dus ook de BTW. U bent helaas particulier dus de BTW kunt u niet verrekenen. De verkoper in het andere land doet eigenlijk helemaal niets ter zaken, alleen een verkoopbewijs is prettig dat ie niet gepikt of geleased is voor onbepaalde tijd. :wink:

Zo zie ik het, maar kan er ook gewoon helemaal naast zitten. In ieder veel bromplezier.

WalterSmits
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 okt 2019 22:49

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door WalterSmits »

daargaanwedan schreef:
08 okt 2019 14:37
Als iemand geen verstand er van heeft, reageer dan gewoon niet!

Het gaat het zelfde als bij een auto, niks ongewoons aan.

De verkoper, bedrijf of niet, maakt geen enkel verschil, die kan in Duitsland gewoon de BTW terug vragen en die zal gewoon de BTW terug krijgen omdat het voertuig geen 6 maanden oud is, simpel.

Nu rest enkel, OF de verkoper dit in mindering brengt of niet.

En dat staat gewoon op europa.eu!
https://europa.eu/youreurope/citizens/v ... person-new
Daargaanwedan heeft helemaal gelijk, deze site van de EU had ik dus ook al gezien maar het punt is dat zij spreken over o.a. zware motorfietsen en niet over lichte 50cc scooters.
Er moet dan toch ergens een definitie te vinden zijn wat men hieronder verstaat.
Is een 50cc, 250cc, of 1500cc een zware motorfiets.

NeoDutchio
Berichten: 12302
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

WalterSmits schreef:
08 okt 2019 16:31
Daargaanwedan heeft helemaal gelijk, deze site van de EU had ik dus ook al gezien maar het punt is dat zij spreken over o.a. zware motorfietsen en niet over lichte 50cc scooters.
Er staat op die site uitgelegd hoe u de btw terug kan krijgen. Echter hebt u geen btw betaald. En iets dat je niet betaald hebt kan je ook niet verrekenen.
Enkel met factuur met btw specificatie kunt u voorleggen in Duitsland om de betaalde btw terug te krijgen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ik denk dat dit van belang is:
De particuliere verkoper uit Duitsland kan eventueel (een deel van de) betaalde BTW terugvragen bij export van de auto naar een ander EU-land. Deze wetenschap is iets dat in de onderhandelingen over de prijs de positie van de (Nederlandse) koper versterkt en invloed zou moeten hebben op de prijs die hij bereid is te betalen, gegeven het feit dat hij weet dat de verkoper BTW kan terugvragen en dat hij BTW in Nederland zou moeten betalen . Want dat moet ie wel.
Zie hier:
https://europa.eu/youreurope/citizens/v ... elling-new
Er wordt daar ook een voorbeeld beschreven.
Dit gaat specifiek over een auto, maar ik zie niet in waarom dat voor een scooter anders zou zijn.
Eén en ander is gebaseerd op een EU-richtlijn, die spreekt over 'goederen'.

Kwestie van goed onderhandelen dus. Misschien is dat al gebeurd, misschien niet. Weet de verkoper dat hij BTW kan terugkrijgen? Zou hij de prijs van € 2300 ook willen vangen als hij de auto in Duitsland zou verkopen? Misschien kan TS opnieuw over de prijs onderhandelen.

Edit: ik zie nu dat de link ook al gedeeld is door daargaanwedan
Laatst gewijzigd door tttlocke op 08 okt 2019 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

WalterSmits
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 okt 2019 22:49

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door WalterSmits »

NeoDutchio schreef:
08 okt 2019 16:36
WalterSmits schreef:
08 okt 2019 16:31
Daargaanwedan heeft helemaal gelijk, deze site van de EU had ik dus ook al gezien maar het punt is dat zij spreken over o.a. zware motorfietsen en niet over lichte 50cc scooters.
Er staat op die site uitgelegd hoe u de btw terug kan krijgen. Echter hebt u geen btw betaald. En iets dat je niet betaald hebt kan je ook niet verrekenen.
Enkel met factuur met btw specificatie kunt u voorleggen in Duitsland om de betaalde btw terug te krijgen.
NeoDutchio U heeft het steeds over niet betaalde BTW en dat particulieren niet BTW plichtig zijn.
Waar komen dan die miljarden euro's vandaan die de consument en dus een particulier betaald op zijn producten en goederen.
Er is tijdens de aanschaf van deze scooter door de verkoper BTW betaald, en de prijs die ik moet betalen is dus inclusief BTW.
Er staat op de deze site van de EU hoe men de BTW terug kan vragen en vervolgens wordt men doorgestuurd naar de site van de Nederlandse belastingen.
En daar kan men als particulier geen BTW terugvragen.

Gesloten