ondeugdelijke bezwaarprocedure bij toeslag-terugvorderingen ?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
sxsx

ondeugdelijke bezwaarprocedure bij toeslag-terugvorderingen ?

Ongelezen bericht door sxsx » 21 okt 2019 15:13

Besluiten van de Belastingdienst Toeslagen wordt je geacht digitaal te lezen.
Ik vind onbehoorlijk bestuur dat bezwaar maken, enkel lastig via (onbetrouwbare) postnl. kan, enkel postbus, en dus niet digitaal kan.
Fiscale 'uitleg' is m.i. ondeugdelijk, een combinatie van de beschikking, als je die al per post krijgt, en een m.i. rommeltje op internet.
Belanghebbenden kunnen evt. gebruik maken van mijn voorbeeld, zoals ik het heb begrepen, uiteraard voor risico van de gebruiker.
radarVB.pdf
(36.06 KiB) 53 keer gedownload

StevieNL81
Beste antwoord
Gekozen door sxsx

Re: ondeugdelijke bezwaarprocedure bij toeslag-terugvorderingen ?

door StevieNL81 » 24 okt 2019 17:10

Niet als "kritiek" bedoeld, maar uw inhoudelijke bezwaar moet ingaan op het besluit, en niet de verrekening.

Het besluit is dat u, gebaseerd op een geschat inkomen van X, recht heeft op een toeslag van Y. Het gaat er dus puur om op welk bedrag u recht heeft. Als u het niet eens bent met die berekening, geef dan in het bezwaar aan waarom.

In uw voorbeeldbrief lees ik bezwaar tegen de verrekening, welke niet berust op een genomen besluit maar op de wettelijke mogelijkheden (aanname alert... Ik kan niet verwijzen naar een specifiek artikel) die de belastingdienst heeft. Daar kunt u bezwaar tegen maken, maar dat staat compleet los van de grondslagen van de beschikking.

Bel gewoon even en vraag met welke aanslag ze hebben verrekend (Dat speelt hier aangezien het uitbetaalde bedrag afwijkt van het recht in de beschikking). Ga niet in discussie.. Schrijf de info op en bedank vriendelijk.

Ga dan na in eigen administratie of ze wellicht gelijk hebben, en indien niet kunt u bezwaar maken dat deze aanslag is verrekend met die door hun genoemde aanslag en waarom u meent dat dit niet correct is.

En nee dat kan helaas dus niet digitaal maar daar ben ik eerder op ingegaan.
StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 » 21 okt 2019 15:39

Reactie op uw bijlage:

1- het kan zijn dat bedragen verrekend zijn met openstaande schulden. Daardoor heeft u mogelijk 200 euro ontvangen en is 600 verrekend (en dan komt u uit op 800 terugbetalen). Vraag dat eens na

2- u kunt simpel via toeslagen.nl zelf de schatting van uw inkomen over 2019 aanpassen dus hoeft niet te wachten tot de BD dit doet.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 21 okt 2019 15:39

Wat is er onbehoorlijk aan schriftelijk bezwaar maken? En zo onbetrouwbaar is de post niet.

U kunt ook eerst even bellen.

En welke fiscale uitleg is ondeugdelijk? U kunt de beschikking inzien en downloaden bij Mijntoeslagen.nl.

Maar hebt u dan problemen met de toeslagen?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 21 okt 2019 15:44

Als uw inkomen lager is dan de belastingdienst toeslagen hanteert, kunt u dat simpel wijzigen bij Mijntoeslagen. Hoeft u dus helemaal geen bezwaar voor te maken.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 21 okt 2019 16:14

Het is aan de terugvorderende! belastingdienst, o.a ivm behoorlijk bestuur, om tegelijk! met de terugvordering, te specificeren! hoe ze aan het terugvorderingsbedrag komen. Een vaag bericht van verrekening met evt. eerdere uitbetalingen volstaat niet. In mijn geval kan ik met de beste wil van de wereld niet beoordelen, om welke verrekeningen het hier zou moeten gaan, zodat enkel bezwaar resteert.
Natuurlijk kun je vrijblijvend bellen, maar als je (vaak) foute informatie krijgt, is dat eigen risico, en met rechtsmiddel instellen dus niet.
Zodoende ben ik nu dus met hun toeslag-bezwaarregels in aanraking gekomen, die m.i. niet (meer) voldoen aan het digitaal tijdperk.
Het digitaal tijdperk wordt bij Toeslagen m.i. dwingend, enkel ingezet als het in hun eigen belang is. Wellicht dat Radar kan protesteren

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 21 okt 2019 16:22

Maar als u in een jaar maar een voorlopige beschikking had van € 200, die dan op één termijn na volledig is uitbetaald, kunt u over datzelfde jaar geen terugvordering hebben van € 600.

Dus ik begrijp niet wat u bedoelt met “een vaag bericht van verrekening met eventuele eerdere uitbetalingen” .

En de regels van bezwaar voldoen prima.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 21 okt 2019 18:35

Lady1234 schreef:
21 okt 2019 16:22
Maar als u in een jaar maar een voorlopige beschikking had van € 200, die dan op één termijn na volledig is uitbetaald, kunt u over datzelfde jaar geen terugvordering hebben van € 600.

Dus ik begrijp niet wat u bedoelt met “een vaag bericht van verrekening met eventuele eerdere uitbetalingen” .

En de regels van bezwaar voldoen prima.
De voorlopige KGB-beschikking voor 2019 was ca 800 euro, de 10 maandelijkse betalingen waren (ivm nader, meer inkomen) maar ca 20 euro, en daarom bezwaar, als enige kans, om niet meer! terug te betalen, dan er oorspronkelijk is uitbetaald, dus 200 ipv 800 euro.

De huidige Toeslag-bezwaarregels voldoen inderdaad prima (o.a. in het bijzonder, voor het verdien-model van postnl)

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 21 okt 2019 18:48

Maar u moet helemaal geen bezwaar maken. U moet een betere/nadere schatting van het inkomen doorgeven. En als u dat doet blijft het bedrag van € 800, als u daar circa recht op zou houden, gehandhaafd.

Vijf minuten werk op de toeslagen site. Niets met de post van doen.

Blijkbaar is het voorlopige geschatte inkomen van 2019 bijgesteld door een hoger vastgesteld inkomen van 2018.

U maakt het uzelf veel moeilijker dan het is.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 21 okt 2019 21:02

Ik ga gewoon gebruik maken van mijn (helaas niet digitaal) bezwaar-rechtsmiddel, om er achter te komen, of ze gelijk hebben (of niet)

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 21 okt 2019 21:21

Nou, succes dan maar.
Ik sluit overigens niet uit dat over een flink aantal weken uw bezwaar ongegrond wordt verklaard, of misschien wel niet-ontvankelijk, omdat u zelf uw huidige inkomen kunt of moet aanpassen via MijnToeslagen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 21 okt 2019 21:35

Lees even hier dat de belastingdienst afdeling toeslagen dus adviseert, in uw geval, GEEN bezwaar te maken, maar een wijziging in te voeren.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... eschikking

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 21 okt 2019 22:42

De wijziging van het geschat inkomen doorvoeren inderdaad. En proberen te begrijpen waarom u in de 10 maandelijkse termijnen tot nu minder heeft gekregen dan de 800 euro die op de voorlopige beschikking vermeld stond.
En dan kan goed zijn omdat die maandbedragen berekend zijn door rekening te houden met een eerder te veel betaalde toeslag (bijv. over 2018). Stevie81NL stipte dit al aan.
Dan klopt alles mogelijk weer. Zonder bezwaarprocedure.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 21 okt 2019 23:49

Dat hij minder heeft gekregen kan natuurlijk wel kloppen. Misschien heeft hij deze maand niets ontvangen en in ieder geval krijgt hij volgende maand niets.

En als het geschatte inkomen is aangepast waardoor hij maar maximaal, volgens de belastingdienst slechts recht heeft op € 200 in totaal, moet het verschil tussen wat hij al ontvangen heeft en die € 200 terug. Behalve als hij op de juiste wijze de cijfers aanpast.
Met bezwaar maken gaat het een tijd duren.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 22 okt 2019 00:13

tttlocke schreef:
21 okt 2019 22:42
De wijziging van het geschat inkomen doorvoeren inderdaad. En proberen te begrijpen waarom u in de 10 maandelijkse termijnen tot nu minder heeft gekregen dan de 800 euro die op de voorlopige beschikking vermeld stond.
En dan kan goed zijn omdat die maandbedragen berekend zijn door rekening te houden met een eerder te veel betaalde toeslag (bijv. over 2018). Stevie81NL stipte dit al aan.
Dan klopt alles mogelijk weer. Zonder bezwaarprocedure.
Vooropgesteld kan elk bezwaar wellicht achterwege blijven, omdat pas vanaf 2020, inkomen en vermogen na de definitieve aanslag van jaar 2019 definitief vast komen staan. Het huidige geschatte inkomen is geen probleem, maar destemeer de vraag waarom er ca 800 euro wordt teruggevorderd terwijl maar ca 200 euro is uitbetaald, nu mij van eerder, te veel betaalde toeslagen niet is gebleken.
Als dat in de uitspraak toch wordt bewezen, is mijn probleem opgelost en zo nee, volgt m.i. terugbetaling, dus een win-win situatie.
Onredelijk vind ik wel dat bij evt. winnen bij zelfprocederen er geen ca 300 euro kostenvergoeding volgt en onnodige brief+postzegel.
Mensen met wat spaargeld kunnen deze rompslomp wellicht besparen door (onder protest) te betalen en definitief besluit afwachten

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 22 okt 2019 00:48

Er is werkelijk geen touw vast te knopen aan uw verhaal. Maar u kunt zich ongetwijfeld het hele gedoe besparen als u een telefoontje pleegt.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 22 okt 2019 01:55

nu mij van eerder, te veel betaalde toeslagen niet is gebleken.
Een vaag bericht van verrekening met evt. eerdere uitbetalingen volstaat niet.
Maar zo'n bericht heeft u dus wel gehad?
Zet achter elkaar in de tijd alle voorlopige en definitieve beschikkingen van de laatste paar jaar. Die vind u als u inlogt op Mijn Toeslagen. En kijk nog eens goed. Betrek dat vage bericht erbij (als u dat inderdaad gekregen heeft). Misschien kan iemand in uw omgeving er samen met u naar kijken?
Daar moet ergens het antwoord te vinden zijn op de 200/800-kwestie. En anders door een vraag te stellen aan de belastingdienst. Een bezwaarprocedure is niet bedoeld om antwoord op uw vraag te krijgen.
Het huidige geschatte inkomen is geen probleem
Wat bedoelt u daarmee? In uw bezwaarschrift schrijft u dat u uw inkomen over 2019 lager inschat dan de schatting waarop de belastingdienst, mede, haar terugvorderingsbeschikking op gebaseerd heeft. Als dat zo is, dan kunt u gewoon uw inkomen wijzigen in Mijn Toeslagen zoals hier al herhaaldelijk geadviseerd.

Voorlopig heeft u volgens mij geen bezwaarprocedure nodig.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 22 okt 2019 14:14

Ik wacht de reactie op mijn bezwaar af, in de wetenschap, dat pas na de definitieve aanslag 2019, er een definitief besluit mogelijk is.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 22 okt 2019 14:22

Dit draadje ging er overigens om, dat ik het ondeugdelijk vind, dat er geen digitaal bezwaar mogelijk is.
Hierover heb ik nog geen inhoudelijke reacties mogen ontvangen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 22 okt 2019 14:31

Jawel hoor. Per post is het nog steeds wettig toegestaan. Is zeker niet minderwaardiger of ongeschikter aan digitaal.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 22 okt 2019 14:57

Dit ene standpunt kende ik al. Maar Toeslagen loopt hier wel ver achter bij diensten als oa belastingdienst, rechtbank en gerechtshof.
In het bijzonder omdat het hier om niet-onherroepelijke besluiten gaat waarbij elke tussentijdse wijziging (tot de aanslag!) weer tot een nieuw rondpompen-van-geld of omslachtige voorlopige terugvordering leidt, zou digitaal bezwaar voor 100duizenden? nuttig zijn
Dat rondpomp-circus zou afgeschaft kunnen worden, als er pas na de definitieve aanslagen tot toeslag-uitbetaling wordt overgegaan.

Plaats reactie