LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vader inschrijven op adres koopwoning

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
27 okt 2019 11:35
...
Het kan best dat hij na zijn pensionering weer voorgoed naar Nederland terugkeert.
Ik denk dat hij er anders niet zo.n probleem van zou maken, omdat je met een Nederlandse AOW royaal in sommige buitenlanden kunt leven en die 2% opbouw dan wel zou kunnen missen .
Kunnen misschien wel, Maar willen is wat anders. ;)

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Je krijgt gewoon controle door een inspecteur van de AOW uitkering instantie, over de hele wereld. Ik zit toch ergens in een uithoek, maar toch weten ze waar mijn voordeur woont.

Aardige vent trouwens en zijn collega toch wel, elk 5 jaar kan je hem of haar verwachten....sommige sukkels denken hier niet over na en dan wordt het nog erger dan karig en je bent vanzelf fraudeur. En dat is toch het laatste wat je wilt zijn.

Die 2% wil ik er ook wel bij natuurlijk, maar ik kan vrede hebben met wat ik heb. Dan maar niet om de twee jaar een nieuwe auto en blijven rijden in mijn old buddy van 30 jaar oud. :mrgreen:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door scontra »

Obelix1 schreef:
27 okt 2019 11:11
Buiten de EU bouw je geen AOW meer op, 2 procent.
Buiten Nederland bouw je geen AOW meer op !!

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Obelix1 »

In de meeste EU landen blijf je wel recht houden op een AOW uitkering, zonder opbouw.
In vele landen buiten de EU krijg je zelfs geen AOW dus het is slim om een verdragsland uit te zoeken, als je gebruik wilt maken van deze dienst tenminste. En dat wilt de vader van TS, die je al helemaal niet meer hoort. Enfin hier is het zonnige warm met 28 graden, de kinderen willen de deur uit...en ik ook. :D

Prettige zondag, en morgen weer B.J.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat over het opbouwen van recht op AOW, niet over uitbetaling van AOW.

Je kunt juist in verschrikkelijk veel landen buiten de EU je AOW uitbetaald krijgen.

Maar waarom zou u bezoek krijgen van een inspecteur voor de AOW, terwijl u WAO hebt?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Het grootste probleem met AOW-ers die hun geld normaal gestort krijgen op een Nederlands bankrekening, daar nu moeilijkheden mee krijgen.
Buitenlanders zonder verblijfplaats in Nederland kunnen nu eenmaal geen bankrekening meer hebben in Nederland.

De uitkerende instanties, AOW, kunnen wel problemen maken om geld op buitenlandse rekeningen uit te laten keren, en zelfs buiten de EU nog lastiger. Ik denk dat dat ook een probleem voor TS zijn vader kan zijn. Zolang hij een postadres heeft bij zoon heeft hij automatisch ook recht op een Nederlands rekening nummer.

Dat nijgt naar fraude natuurlijk omdat hij daar niet permanent woont maar een fractie van een jaar. En Ts is daar waakzaam voor, als hij zich niet tenminste voor Pa uitgeeft want dat kan ook nog :mrgreen:

Voor mij zit die tijd er ook aan te komen, maar wie dan leeft dan zorgt. En @lady hoeft zich daar niet bezorgd over te voelen, ik dop mijn boontjes zelf wel.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door tttlocke »

Obelix1 schreef:
27 okt 2019 18:37
En @lady hoeft zich daar niet bezorgd over te voelen, ik dop mijn boontjes zelf wel.
Intussen opzichtig negerend wat Lady te melden en te vragen had.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb verschillende vrienden die al AOW hebben en in diverse buitenlanden wonen. De AOW wordt keurig door de SVB overgemaakt. Dus ik zie niet wat voor problemen die instantie maakt.

Ze moeten wel elk jaar een attestatie de vita overleggen. Ze hebben nog nooit een inspecteur van de AOW op bezoek gehad.

Uiteraard hebben zij geen Nederlandse bankrekening (meer), waarom zouden ze.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Erthanax »

De SVB doet helemaal niet moeilijk over uitbetalen van de AOW in het buitenland.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door mahadma »

Maar de vader van de vraagsteller heeft nog geen AOW.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, maar Obelix denkt dat vader een Nederlands rekeningnummer wil houden, onder meer om tzt zonder problemen zijn AOW te kunnen ontvangen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

De vader van Ts wil zijn jaarlijkse 2% AOW opbouw in Nederland niet kwijt , daar gaat het toch over?
En een AOW gestort krijgen in de meeste buitenlanden is geen enkel probleem.
Als je daar voorgoed woont heb je ook geen Nederlandse bankrekening ( meer) nodig .

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als die vader zijn AOW-opbouw ongekort wil voortzetten, moet hij gewoon in zijn huurhuis gaan wonen; dan ziet hij zijn (klein)kinderen ook wat vaker.
En als hij in het buitenland wil wonen, vooral doen. Maar niet zeuren over een beetje korting op latere AOW (en een gebrek aan kroketten, drop, hagelslag, speculaas :wink:).

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zodra je ooit Pensioen kreeg dus AOW en zo mag je alsnog emigreren.

Alleen mensen die al jaren op die plek wonen komen dan in problemen als ze de opbouw via adres kinderen door lieten lopen.
Daar heeft Obelix helemaal gelijk in.

Maar weet ook van 80+ die terug wilde keren wegens gezondheid en ze kregen problemen na jarenlang Spaans gesproken te hebben, wisten het niet meer... en dan is hier nergens plaats en jarenlang wachten op woonruimte!

Ik vertrek is populair en makkelijk maar hoe kom je ooit terug?
En Aruba, Bonaire, Saba en de overige 3, elk eiland is net even anders en toch geen Nederlandse regels....
Mooi voor maand vakantie bij Ex Nederlanders maar dan hoor je vaak genoeg wat daar minder goed geregeld is.
Al deze 3 bleven echte Klagende Hollanders!

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ik pas en heb geen problemen, de rest zoekt het allemaal maar lekker uit.
En ik vreet me ongans aan drop, speculaas, oude kaas, stroopwafels, kroketten...en de hele mikmak.
Mijn AOW, daar maak ik me allang niet meer druk over, tegen die tijd heb ik zoveel reserve opgebouwd bij de bank voor 4,2 % dat mijn pensioen mijn levensonderhoud met gemak kan voorzien. Ik jank hier niet.

Terug komen is nog een veel groter probleem zoals komkommer dat al zegt, ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Eerst de wandelgang van Nederlanders proberen te begrijpen en dan....tsja ik zou het echt niet weten.
Ik voel me ook geen Nederlander meer, de wereld mentaliteit is toch echt anders.

In ieder geval geluk met TS zijn topic, hij laat in ieder geval zien wat de mentaliteit waard is.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Komkommertijd schreef:
27 okt 2019 20:09
Zodra je ooit Pensioen kreeg dus AOW en zo mag je alsnog emigreren.

Alleen mensen die al jaren op die plek wonen komen dan in problemen als ze de opbouw via adres kinderen door lieten lopen.
Daar heeft Obelix helemaal gelijk in.

Maar weet ook van 80+ die terug wilde keren wegens gezondheid en ze kregen problemen na jarenlang Spaans gesproken te hebben, wisten het niet meer... en dan is hier nergens plaats en jarenlang wachten op woonruimte!

Ik vertrek is populair en makkelijk maar hoe kom je ooit terug?
En Aruba, Bonaire, Saba en de overige 3, elk eiland is net even anders en toch geen Nederlandse regels....
Mooi voor maand vakantie bij Ex Nederlanders maar dan hoor je vaak genoeg wat daar minder goed geregeld is.
Al deze 3 bleven echte Klagende Hollanders!
Ik heb daar een jaar gewoond en weet er echt alles van, mijn keuze was het dus niet om daar oud te worden....voor veel vakantie plezier raad ik het iedereen aan. Aruba mijn favoriet, echt lieve mensen daar en heerlijk tropisch.

Nederlandse regels?? alleen wat ze lekker vinden :wink:

Ajo,

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Obelix1 »

tttlocke schreef:
27 okt 2019 18:45
Obelix1 schreef:
27 okt 2019 18:37
En @lady hoeft zich daar niet bezorgd over te voelen, ik dop mijn boontjes zelf wel.
Intussen opzichtig negerend wat Lady te melden en te vragen had.
@lady staat op mijn negeerlijst, ik heb haar niks te melden. Als zij zo stoer is om mij Calimero te noemen en dat ik door de mand valt zonder enige uitleg, heb ik weinig respect voor haar. Ik negeer haar.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door mahadma »

Komkommertijd » 27 okt 2019 20:09

Zodra je ooit Pensioen kreeg dus AOW en zo mag je alsnog emigreren.

@Komkommertijd, dit is niet correct.

Mijn twee pensioenfondsen betaalden mij (volgens hun regels) uit vanaf 65 terwijl mijn aow pas op 66 kwam.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nog afgezien daarvan, emigreren mag altijd. :lol:

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: Vader inschrijven op adres koopwoning

Ongelezen bericht door Toppy »

Let eens op dit:

Boek 1. Personen- en familierecht
Titel 3. Woonplaats

Artikel 10
1.
De woonplaats van een natuurlijk persoon bevindt zich te zijner woonstede, en bij gebreke van woonstede ter plaatse van zijn werkelijk verblijf.
2.
Een rechtspersoon heeft zijn woonplaats ter plaatse waar hij volgens wettelijk voorschrift of volgens zijn statuten of reglementen zijn zetel heeft.

De rechtbank Overijssel heeft daar in juni 2019 een nadere uitleg aan gegeven.

Met woonplaats of vaste verblijfplaats wordt in artikel 475e Rv niet bedoeld dat sprake dient te zijn van één vaste woon- of verblijfplaats in Nederland, maar dat de schuldenaar “voor vast” woont of verblijft in Nederland. Voor de uitleg van de begrippen “wonen” en “vast verblijven” is artikel 1:10 BW van belang, waarin is bepaald dat de woonplaats van een natuurlijk persoon zich bevindt te zijner woonstede, en bij gebreke van woonstede ter plaatse van zijn werkelijke verblijf. Iemands woonstede is daar waar die persoon werkelijk woont met zijn gezin, waar hij de zetel van zijn fortuin heeft, zijn zaken behartigt, zijn goederen en eigendommen beheert, kortom de plaats waar iemand niet vandaan gaat dan met een bepaald doel en tevens met het plan om, als dat doel is bereikt, terug te keren (HR 19 januari 1880, W. (1880) 4475). De vraag of iemand op een bepaalde plaats woonplaats heeft of vast verblijft dient beantwoord te worden aan de hand van feitelijke omstandigheden, waarbij grote waarde moet worden gehecht aan de plaats waar de betreffende persoon regelmatig slaapt. De inschrijving in de Basis Registratie Personen (BRP) vormt in dit kader slechts een aanwijzing en is niet doorslaggevend.

Wellicht maakt dit enige zaken duidelijker.

Ik zou zeggen: Niet doen dus. Gaat vroeg of laat veel problemen opleveren.

Gesloten