Angst voor toeslagen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
witte angora

Re: Angst voor toeslagen

Ongelezen bericht door witte angora » 05 nov 2019 13:06

Ik heb het inderdaad over de periode voor 1970. Kan me nog goed herinneren dat de huisbaas iedere week de huur kwam innen. Bij mijn moeder althans. Alles na 1970 kun je nauwelijks 'vroeger' noemen.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 05 nov 2019 13:14

witte angora schreef:
05 nov 2019 13:06
Ik heb het inderdaad over de periode voor 1970. Kan me nog goed herinneren dat de huisbaas iedere week de huur kwam innen. Bij mijn moeder althans. Alles na 1970 kun je nauwelijks 'vroeger' noemen.
Ja, laten we een discussie gaan voeren wat je “vroeger” kan noemen. Dit forum is voor iedereen, ook voor iemand die na 2000 geboren is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 05 nov 2019 13:19

Lowieze schreef:
05 nov 2019 13:14
witte angora schreef:
05 nov 2019 13:06
Ja, laten we een discussie gaan voeren wat je “vroeger” kan noemen. Dit forum is voor iedereen, ook voor iemand die na 2000 geboren is.
Het klinkt als iemand die lang geleden 22 was en publiekelijk zei: 'vroeger, toen ik jong was...' De zaal lag plat.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 05 nov 2019 15:36

Nog maar een quote van onze Nationale Ombudsman: De maatschappij digitaliseert. De overheid gaat daarin mee. Voor veel burgers en overheidsinstanties is digitalisering een positieve ontwikkeling. Zo is contact makkelijk en snel gelegd. Informatie snel uitgewisseld.
Maar er zit ook een andere kant aan digitalisering: we horen over gegevens die verkeerd gekoppeld zijn of niet kloppen en toch in systemen blijven staan. Bovendien is er een aanzienlijke groep burgers die niet digitaal vaardig en moeilijk of niet mee kan als het gaat om communicatie met de overheid.

Er zijn burgers, gewone mensen, die moeite hebben met computers, tablets, telefoons enzovoort.
Laat staan met een hele digitale wereld waar je zaken en financiën vaak alleen nog maar in die lastige wereld kunt doen.

Nog een citaat van de site eerstehulpbijschulden.nl over de oorzaken van schulden: Moeten terugbetalen uitkeringen of toeslagen. Moeten overbruggen lange doorlooptijd aanvraag uitkering of toeslag. Tekort aan kennis of vaardigheden: onwetendheid of lichamelijke, psychische of verstandelijke beperkingen

Je kunt wel zeggen dat het allemaal zo makkelijk is maar als je je dan even inleeft in de wereld van die gewone mensen dan kun je je misschien voorstellen dat het allemaal niet zo eenvoudig is.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 05 nov 2019 15:43

Klaas Jan schreef:
05 nov 2019 15:36
Je kunt wel zeggen dat het allemaal zo makkelijk is maar als je je dan even inleeft in de wereld van die gewone mensen dan kun je je misschien voorstellen dat het allemaal niet zo eenvoudig is.
Helemaal eens. vergis je niet: enórme groepen mensen kunnen (dus niet: willen!) gewoon niet meer meekomen in de huidige maatschappij.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 05 nov 2019 16:01

Er is een makkelijke manier om makkelijk toeslagen aan te vragen: via een commerciële partij. Maar ja, dan wordt er weer geklaagd dat het geld kost al iemand werk voor je verricht.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 05 nov 2019 16:08

Klaas Jan schreef:
05 nov 2019 15:36
..
Nog een citaat van de site eerstehulpbijschulden.nl over de oorzaken van schulden: Moeten terugbetalen uitkeringen of toeslagen. Moeten overbruggen lange doorlooptijd aanvraag uitkering of toeslag. Tekort aan kennis of vaardigheden: onwetendheid of lichamelijke, psychische of verstandelijke beperkingen
...
Diezelfde site noemt ook als oorzaken van schulden: overbesteding, problemen met aanpassing aan een nieuwe situatie die ingrijpende financiële gevolgen heeft, gedrag (nonchalance, jezelf of je budget overschatten).

Het gaat dus volgens mij meer algemeen om problemen met het managen van de eigen financiën.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 » 05 nov 2019 16:12

Het zit 'm ook niet in het aanvragen... Als dat niet lukte kregen ze geen toeslag om terug te betalen.

Veel mensen verdiepen zich niet eens in wat hun eigen verplichtingen zijn bij toeslagen... Ze vragen het enkel aan omdat ze menen er recht op te hebben. En als ze 6 mnd later een wijziging in hun situatie hebben dan denken ze er ook niet aan dit door te geven.

Ik lees hier veel (terechte) punten van kritiek maar mis ook wel een beetje het stukje verantwoording nemen en gewoon lezen wat men van je verwacht als je een toeslag aanvraagt.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 05 nov 2019 16:25

Moneyman schreef:
05 nov 2019 15:43
Helemaal eens. vergis je niet: enórme groepen mensen kunnen (dus niet: willen!) gewoon niet meer meekomen in de huidige maatschappij.
+1
Zo is het maar net....ziekte, psychiatrische problematiek , laaggeletterdheid, de taal niet machtig zijn,
diverse beperkingen , onmacht, schaamte, eenzaamheid , dus geen netwerk , psychische problematiek, verslaving etc etc.
We moeten écht meer naar elkaar omkijken ❤ .

NB: er zijn natuurlijk net zo goed ook hele volksstammen voor wie het eea worst zal zijn en die totaal geen eigen verantwoordelijkheid zien , kennen of nemen.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 05 nov 2019 17:44

Ik vind het verbazingwekkend dat er zoveel intelligente forumleden zijn die vaak goede adviezen geven, maar die zich toch niet kunnen voorstellen hoeveel moeite anderen kunnen hebben met het invullen van een "simpel" formulier (op papier of online).

Voor iemand die deze maand nog een contractje heeft en niet weet of hij volgende maand werk heeft (en wat dat oplevert) of een uitkering, is het verdraaid moeilijk schatten wat het inkomen voor de komende maanden is.
En als de Belastingdienst ook maar denkt dat je een fout met opzet hebt gemaakt, wordt je kapotgeprocedeerd, wat de Kamer, de Ombudsman of de Raad van State ook zeggen.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze » 05 nov 2019 17:53

Erthanax schreef:
05 nov 2019 17:44
“...........”

Voor iemand die deze maand nog een contractje heeft en niet weet of hij volgende maand werk heeft (en wat dat oplevert) of een uitkering, is het verdraaid moeilijk schatten wat het inkomen voor de komende maanden is.
En als de Belastingdienst ook maar denkt dat je een fout met opzet hebt gemaakt, wordt je kapotgeprocedeerd, wat de Kamer, de Ombudsman of de Raad van State ook zeggen.
Als je een uitkering hebt is het juist niet moeilijk om je inkomen te schatten, want dat bedrag verandert binnen 1 jaar bijna niet. Je inkomen altijd iets hoger zetten dan er binnenkomt is altijd een goed advies.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 05 nov 2019 18:22

Gelukkig heb ik vandaag, tijdens mijn verjaarsvisite, voor de gastheer zijn komende problemen met de toeslagen voor volgend jaar opgelost.

Is niet digitaal vaardig, heeft ook verder geen idee. Heeft zich er nooit mee hoeven bemoeien.

Dus als iedereen even helpt? :)

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 05 nov 2019 18:27

Lady1234 schreef:
05 nov 2019 18:22
Gelukkig heb ik vandaag, tijdens mijn verjaarsvisite, voor de gastheer zijn komende problemen met de toeslagen voor volgend jaar opgelost.

Is niet digitaal vaardig, heeft ook verder geen idee. Heeft zich er nooit mee hoeven bemoeien.

Dus als iedereen even helpt? :)
Dat is de crux. Bereid zijn anderen in jouw omgeving te helpen.
En degene die hulp nodig heeft omdat hij/zij het niet snapt, te ingewikkeld vindt of de weg niet kan vinden in de (digitale) wereld van regels, zal dat aan moeten geven.
Dan komt het goed.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 05 nov 2019 19:01

tttlocke schreef:
05 nov 2019 16:08
Het gaat dus volgens mij meer algemeen om problemen met het managen van de eigen financiën.
Ja, en dat probleem heeft verschillende oorzaken. Een van die oorzaken, goed passend bij dit item citeerde ik daarom:
'Moeten terugbetalen uitkeringen of toeslagen. Moeten overbruggen lange doorlooptijd aanvraag uitkering of toeslag. Tekort aan kennis of vaardigheden: onwetendheid of lichamelijke, psychische of verstandelijke beperkingen'

Niet iedereen begrijpt het, niet iedereen durft of kan iemand in de buurt vragen om hulp. Dat is nu juist het probleem.

Zolang je blijft denken in dit soort termen mis je de aansluiting met een grote groep landgenoten die de digitale wereld niet goed kunnen volgen en mede daardoor in de financiële problemen komen.

Ik denk dat schuldhulpverleners, maatschappelijk werkers en deurwaarders minder moeite hebben om deze realiteit te onderkennen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 05 nov 2019 19:11

Klaas Jan dan maar iemand uw hulp opdringen.

Berteman

Ongelezen bericht door Berteman » 05 nov 2019 20:12

Lowieze schreef:
05 nov 2019 13:00
witte angora schreef:
05 nov 2019 12:57
Lowieze schreef:
05 nov 2019 11:58
@Berteman. Maar daar kan iedereen dus hulp bij krijgen.
Hoe deden mensen dat vroeger dan, toen het allemaal nog op papier aangevraagd moest worden? Als je daar niets van snapte vroeg je toch ook hulp aan iemand anders?
'Vroeger' gingen dingen veel meer contant, en had je al die toeslagen en dergelijke gewoon niet. 'Vroeger' deed of de man, of de vrouw de geldzaken. Degene die het deed wist alles, de ander wist er vaak niks van. Kwestie van vertrouwen in de ander.
Vroeger kon je huursubsidie aanvragen hoor. Bestaat al vanaf 1970!
Vroeger liep je bij de Woningbouwvereniging naar binnen en daar werd het geregeld.

En, in de jaren '80 gingen medewerkers van de Woningbouwvereniging bij de huurders langs om de formulieren in te vullen en werd de huursubsidie ook meteen op de bankrekening van de 'Woningbouw' gestort, zodat ook zeker was, dat huursubsidie daar terecht kwam, waar die voor bedoeld was.

Wat er nu zo verkeerd aan dat systeem was ...

Berteman

Ongelezen bericht door Berteman » 05 nov 2019 20:38

Vergeten wordt ook dat veel mensen in een kwetsbare positie geen hulp durven te vragen. We kennen ook de verhalen van de 'weldoeners' en 'hulpverleners' die hun cliënten de afgrond in helpen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 05 nov 2019 21:46

Berteman schreef:
05 nov 2019 20:12
Lowieze schreef:
05 nov 2019 13:00
witte angora schreef:
05 nov 2019 12:57

'Vroeger' gingen dingen veel meer contant, en had je al die toeslagen en dergelijke gewoon niet. 'Vroeger' deed of de man, of de vrouw de geldzaken. Degene die het deed wist alles, de ander wist er vaak niks van. Kwestie van vertrouwen in de ander.
Vroeger kon je huursubsidie aanvragen hoor. Bestaat al vanaf 1970!
Vroeger liep je bij de Woningbouwvereniging naar binnen en daar werd het geregeld.
Klopt ja, je kreeg een brief met welke formulieren je mee moest nemen, en dat nam je mee naar de afspraak. En geloof me, je had veel minder formulieren nodig dan nu het geval is. Sowieso hoefde je je huurcontract niet mee te nemen. :D Je kon de originelen meenemen, kopieën werden door de wbv gemaakt. Scheelde de huurder ook een hoop werk.

En inderdaad, de huursubsidie werd in eerste instantie voorgeschoten door de woningbouw tot de berekening definitief was. Doorgaans was het wel goed, ik heb tenminste nooit iets bij moeten betalen of terug gekregen.

Ik denk dat het helemaal geen ramp zou zijn als dat systeem weer terug zou keren.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 05 nov 2019 22:01

Je hebt nu amper papieren nodig en al helemaal geen huurcontract, ook geen kopieën.

Je moet het inkomen schatten en de huur plus eventuele servicekosten uit de brief van de huisbaas overnemen. Dat is alles.

En die huisbaas kon toentertijd ook het inkomen niet uit zijn duim zuigen.

sxsx

Ongelezen bericht door sxsx » 06 nov 2019 00:25

Erthanax schreef:
05 nov 2019 17:44
Ik vind het verbazingwekkend dat er zoveel intelligente forumleden zijn die vaak goede adviezen geven, maar die zich toch niet kunnen voorstellen hoeveel moeite anderen kunnen hebben met het invullen van een "simpel" formulier (op papier of online).

De Belastingdienst is en blijft daarmee dus een onaantastbare Staat binnen de Staat.

Plaats reactie