LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aangepast beleid CJIB

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door sacredfour »

Het CJIB heeft de aanbevelingen van de ombudsman en de regering overgenomen. Het CJIB is minder agressief met het innen van schulden en houdt nu rekening met de beslagvrije voet. Je moet ze er nog wel op attent maken. Valt jouw inkomen onder de beslagvrije voet dan kan je nog geen kwijtschelding krijgen, maar wel uitstel van betaling. Mijn ervaring is dat ze nu een jaar uitstel geven en dan moet je ze weer laten weten hoe je financiële situatie erbij staat. Verwacht niet dat ze dit zelf aanbieden. Het koste mij drie brieven om ze zover te krijgen. Wel hebben ze een antwoordnummer waarnaar je kan schrijven, scheelt weer een postzegel.
Centraal Justitieel Incassobureau
Directie Innen & Incasseren PGI / FO 6
Antwoordnummer 7075
8900 WC Leeuwarden

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou je kwijtschelding moet kunnen krijgen voor een bekeuring?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door kweenie »

sacredfour schreef:
26 jan 2020 14:45
Valt jouw inkomen onder de beslagvrije voet dan kan je nog geen kwijtschelding krijgen, maar wel uitstel van betaling.
Kwijtschelding zaak er ook in de toekomst ook niet van komen. Uitstel is dus geen afstel.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Met geen cent te makken, pas je toch zeker wel op dat je geen bekeuring krijgt?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je kunt het altijd nog ergens lenen waar je blijkbaar niet hoeft terug te betalen!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
26 jan 2020 16:10
Waarom zou je kwijtschelding moet kunnen krijgen voor een bekeuring?
Want 'zielig'?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uitstel van betaling wil niets anders zeggen dat u op een ander vast moment dient te betalen. Lukt dat niet, dan is dat ook aan u om dat aan te geven. Waarom zou het CJIB achter u aan moeten lopen? U wilt iets gedaan krijgen, niet andersom.
Verder is het gewoon verstandig om te zorgen dat je geen bekeuring krijgt, met veel of weinig geld.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
26 jan 2020 16:10
Waarom zou je kwijtschelding moet kunnen krijgen voor een bekeuring?
Kwijtschelding is natuurlijk een fout signaal.
Maar de oude werkwijze, waar de boete bij de 2e aanmaning al verdriedubbeld was, bracht mensen alleen maar verder in schuldproblemen….die dan weer later op het bordje van de gemeente belanden

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door Revoked »

En aan de andere kant: de boetes zijn tegenwoordig echt te belachelijk voor woorden. Als ik voor een rood verkeerslicht met camera sta te wachten maak ik ook geen ruimte voor blauwe lichtjes. Dat wordt dan gewaardeerd met ruim €400,-.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En waarom doet u dat dan niet? Er is aan de foto te zien waarom u alsnog door rood reed.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Revoked schreef:
26 jan 2020 18:22
En aan de andere kant: de boetes zijn tegenwoordig echt te belachelijk voor woorden. Als ik voor een rood verkeerslicht met camera sta te wachten maak ik ook geen ruimte voor blauwe lichtjes. Dat wordt dan gewaardeerd met ruim €400,-.
Verhoogd van €230 naar €240,- dus blijkbaar heeft Revoked enkele maanden te laat betaald zodat hij een flinke verhoging kreeg!

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
26 jan 2020 18:45
En waarom doet u dat dan niet? Er is aan de foto te zien waarom u alsnog door rood reed.
Omdat je het niet mag bijvoorbeeld? Blauwe lampen achter je geven jou geen legitimatie om door rood te rijden.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ga er maar van uit dat het zwaailicht, uiteraard met sirene enzovoort van de politie, brandweer of een ambulance is.

Niet een of andere grapjas met een blauwe lamp die ook nog € 400 boete uit zou kunnen delen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Revoked schreef:
26 jan 2020 18:22
En aan de andere kant: de boetes zijn tegenwoordig echt te belachelijk voor woorden. Als ik voor een rood verkeerslicht met camera sta te wachten maak ik ook geen ruimte voor blauwe lichtjes. Dat wordt dan gewaardeerd met ruim €400,-.
Je hoeft enkel ruimte te maken maar jij mag niet door rood rijden. Als je een ongeluk zou veroorzaken heb je nog wel een groter probleem dan die EUR 230,00 (geen idee waar je die EUR 400 vandaan haalt).

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
26 jan 2020 20:47
Ik ga er maar van uit dat het zwaailicht, uiteraard met sirene enzovoort van de politie, brandweer of een ambulance is.

Niet een of andere grapjas met een blauwe lamp die ook nog € 400 boete uit zou kunnen delen.
Uiteraard ga je daar van uit. Maar je mag ook dan nog steeds niet door rood rijden.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Je hoeft ook niet door rood te rijden om een voorrangsvoertuig er langs te laten. Als je niet vooraan staan, zorg dan voor genoeg tussenruimte zodat je kan uitwijken. Sta je vooraan mag je best de stopstreep passeren. Bij een roodlicht camera worden altijd 2 foto's gemaakt. Als je dus iets naar voren rolt en uitwijkt is dat te zien op de foto.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je plaats moet maken voor politie, brandweer of een ambulance met toeters en bellen, is het soms noodzakelijk om even door het rode licht te rijden en mag je dus niet voor dat stoplicht blijven staan.

Ik heb daar weleens een bekeuring voor gekregen, maar daar uiteraard bezwaar tegen gemaakt. Zij konden zien, wat de reden was dat ik toch door het rode licht reed en de boete werd teniet gedaan.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Meestal zien ze een voertuig met Blauwe lampen ook geflitst en word het automatisch gedaan, mits ze opletten en het vrijwel zelfde tijd is.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
26 jan 2020 22:52
Als je plaats moet maken voor politie, brandweer of een ambulance met toeters en bellen, is het soms noodzakelijk om even door het rode licht te rijden en mag je dus niet voor dat stoplicht blijven staan.
Dat is onjuist. Er bestaat geen wettelijke legitimatie of plicht om door rood te rijden. Het is dus terecht dat jouw boete vernietigd werd. Alleen als er een expliciet bevel wordt gegeven door een daartoe bevoegde ambtenaar mag je door rood rijden. Een enkel blauw zwaailicht is dat niet.

De praktijk is natuurlijk altijd genuanceerder dan de wet, er zijn genoeg gevallen bekend van flitsboetes die kwijtgescholden worden (schuldig zonder strafoplegging), en dat is natuurlijk ook logisch.

Ook ik zou er in beginsel vanuit gaan dat de blauwe lampen er niet voor niets opzitten en dat tijdverlies voor het hulpverleningsvoertuig grotere consequenties kan hebben dan een eventuele rood-licht-boete.
Ruimte maken voor hulpdiensten
Het blijkt dat veel mensen niet weten wat ze moeten doen als hulpdiensten willen passeren. Hierbij denken veel mensen dat ze zich op dit moment niet aan de verkeersregels hoeven te houden. In 2013 is een onderzoek uitgevoerd door het Instituut Fysieke Veiligheid. Aan dit onderzoek hebben 2100 automobilisten meegedaan. Ongeveer 73 procent van de ondervraagde automobilisten denkt dat een automobilist door rood mag rijden als hulpdiensten willen passeren. Ruim 53 procent denkt dat u harder mag rijden dan de toegestane snelheid. Het is echter zo dat u niet door rood mag rijden of harder mag rijden als hulpdiensten u willen passeren.

Bezwaar indienen tegen boete
U bent geflitst omdat u door rood bent gereden, terwijl er een hulpverleningsvoertuig met spoed naderde. Met de boete die u later hebt thuis gekregen bent u het oneens. Een boete kunt u proberen kwijt te schelden door bezwaar in te dienen bij de officier van justitie. Onderbouw uw bezwaar goed door uit te leggen waarom u door rood reed. Mogelijk is het hulpverleningsvoertuig dat u passeerde ook door rood gereden en kunt u dit vermelden bij uw bezwaar. De officier van justitie bepaalt uiteindelijk of de boete wordt kwijtgescholden. Om een risico op een boete te voorkomen en veel tijd te verliezen bij het indienen van een bezwaar, kunt u dus beter voor een rood verkeerslicht stoppen.
bron

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: aangepast beleid CJIB

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In een voorkomend geval zal ik, als ik alleen plaats kan maken door door rood te rijden, dat toch zeker doen.

Gesloten