Herijking politiefunctie

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door witte angora »

Bijgaand een link naar een brief die op 5 juli 2022 naar de Tweede Kamer is verstuurd. Er wordt hier gesproken over herijking van de politiefunctie - dat is iets anders dan de politietaak. De politiefunctie is veel breder, en kan door diverse partners ingevuld worden.

Blijkens de brief wordt er onder andere over nagedacht om beveiligingsbedrijven een grotere rol te geven. Daar zijn gesprekken over met de Nederlandse Veiligheidsbranche. Daar kun je een een ander over lezen op pagina vier. Nu al worden er voorbereidingen getroffen het toezicht op dergelijke bedrijven te verbeteren.

Dus de vraag is: hoe denken jullie er over dat private beveiligingsbedrijven mogelijk een grotere rol gaan krijgen, en taken kunnen gaan krijgen die onder de politiefunctie vallen? Wat vinden jullie positief, en wat zien jullie niet zitten? Welke argumenten heb je daarvoor?

https://open.overheid.nl/documenten/ron ... 95ae87/pdf

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Dit lijkt wel op het marktconform werken. Ze besteden het uit en daarna wordt de prijs alleen maar duurder. De vraag is ook kunnen beveiligingsbedrijven deze taak aan. Iedereen kan een beveiligingsbedrijf oprichten en meedingen naar een overheidscontract. Een beveiliger mag geen wapen dragen en de vraag is kunnen deze mensen deze taak aan.

Ik ben er geen voorstander van.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze moeten maar eens stoppen met het begeleiden en controleren van bijvoorbeeld voetbalwedstrijden. Daar wordt, naar mijn mening, zoveel politietijd aan gespendeerd.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door witte angora »

Het begeleiden van voetbalwedstrijden zou dus bij uitstek een politiefunctie kunnen zijn die door private beveiligers behartigd wordt.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, en dan op kosten van de KNVB of iets dergelijks. Niet dat daar de gewone belastingbetaler voor moet opdraaien.

Onkruid71
Berichten: 2619
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik ben er niet zo'n voorstander van, dat de regering iets uit handen geeft, marktwerking is vaak gebaseerd op macht.
Geef macht uit handen en je hebt er al snel geen greep meer op. En het wordt er niet goedkoper op.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een opvallende passage vind ik o.a. deze:
De minister schreef:Ook zouden private partijen kandidaten die de selectie voor politie of defensie niet doorkomen een opleidingsplek kunnen aanbieden, zodat de potentiele capaciteit behouden blijft voor het veiligheidsdomein.
Niet goed genoeg voor het echte werk dus. Waarom zou je die willen behouden voor het veiligheidsdomein?

Handhavers (ooit begonnen als parkeerwachters en Melkertbanen) krijgen steeds meer politietaken en dito aspiraties; het worden steeds meer tweedekeusdienders. Van mij hoeft daar geen derdekeuscategorie bij.

Kokka1
Berichten: 397
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door Kokka1 »

wat je straks gaat krijgen is grote hoeveelheden private "verkeersagenten" die verkeersovertredingen gaan vastleggen, uiteraard tegen een commissie voor elke boete die ze uitschrijven. dan ben je als hardrijdende, bellende verkeershufter veel eerder de sjaak als nu. Misschien niet leuk maar het zou zeker effectief zijn. Als ze dat goed dichttimmeren, bijvoorbeeld dat er niet aangehouden hoeft te worden, maar wel sluitend videobewijs moet zijn, dan zal dat de verkeersveiligheid zeker ten goede komen. Hoop wel dat ze dan een beetje bij mij uit de buurt blijven ( bellen doe ik nooit achter het stuur, maar ik rij wel vaak net een tikkeltje te hard)

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
24 mar 2023 23:10
Ja, en dan op kosten van de KNVB of iets dergelijks. Niet dat daar de gewone belastingbetaler voor moet opdraaien.
Prima, maar dan moet je wel weten dat de KNVB al jaren miljoenen betaalt aan de politie.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
25 mar 2023 03:26
Lady1234 schreef:
24 mar 2023 23:10
Ja, en dan op kosten van de KNVB of iets dergelijks. Niet dat daar de gewone belastingbetaler voor moet opdraaien.
Prima, maar dan moet je wel weten dat de KNVB al jaren miljoenen betaalt aan de politie.
Het is niet alleen het betalen maar ook de onevenredig grote belasting op de politie die veroorzaakt wordt voetbalwedstrijden. Laat particuliere beveiligers de boel daar lekker regelen. En als de knvb de boel niet geregeld krijgt wordt er gewoon geen vergunning afgegeven. Dat is het enige waar de overheid zich mee bezig moet houden voor privé feestjes.

J. Deltoer
Berichten: 3034
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

100% mee eens. Geen uitsupporters toelaten is een eerste stap wat 90% van de inzet scheelt

Morgan le Fay
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Het begeleiden van grote evenementen(voetbalwedstrijden met hoofdletters) dat mogen ze van mij wel gaan uitbesteden aan particuliere beveiliging maar wel met wat restricties mbt tot VOG en bevoegdheden.

J. Deltoer
Berichten: 3034
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

En particuliere beveiligers inschakelen voor bijvoorbeeld die relschoppers van ext.rebillion. En dan hun ook de rekening toesturen.

En bij niet betalen veroordelen tot dwangarbeid zodat de schade vereffend wordt door arbeid. Bij voorkeur door een kolenmijn in limburg te heropenen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door moederslink »

Aangezien ' tuig' zich kennelijk geen bal aantrekt van politie en/of BOA.s en/of welke beveiliger dan ook is misschien het leger inzetten de enige oplossing? :lol:
Stel de dienstplicht maar weer in :mrgreen: .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik lees vandaag nu ook weer in de krant dat er in het OV nog maar amper op vervoersbewijzen wordt gecontroleerd.
De conducteurs durven niet meer , angst voor agressie.
Lieve help, wat een afglijdende schaal in dit " gave " Nederland.
Vaak regeert het tuig dat géén enkel respect meer toont voor " welk gezag dan ook " :evil: .

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
25 mar 2023 11:00
Aangezien ' tuig' zich kennelijk geen bal aantrekt van politie en/of BOA.s en/of welke beveiliger dan ook is misschien het leger inzetten de enige oplossing? :lol:
Stel de dienstplicht maar weer in :mrgreen: .
Ik vraag me altijd af of de mensen die roepen dat de dienstplicht weer terug moet komen, dat ook geschikt vinden voor hun eigen kinderen en kleinkinderen.
Vaak als je dat vraagt, zeggen ze: nee hoor, ik wil voor mijn kinderen geen dienstplicht.
Maar goed, Defensie heeft een schreeuwend tekort aan personeel dus die hoeven, wat mij betreft, niet voor dat ‘tuig’ op te draven.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
25 mar 2023 11:14
Ik lees vandaag nu ook weer in de krant dat er in het OV nog maar amper op vervoersbewijzen wordt gecontroleerd.
De conducteurs durven niet meer , angst voor agressie.
Lieve help, wat een afglijdende schaal in dit " gave " Nederland.
Vaak regeert het tuig dat géén enkel respect meer toont voor " welk gezag dan ook " :evil: .
En wie zijn dan toch de opvoeders van dat ‘tuig’? Want die hebben dan wel een paar steekjes laten vallen.
Overigens merk ik dat er nu, na de coronatijd, weer wel regelmatig gecontroleerd wordt in de trein.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
25 mar 2023 11:19

En wie zijn dan toch de opvoeders van dat ‘tuig’? Want die hebben dan wel een paar steekjes laten vallen.
Overigens merk ik dat er nu, na de coronatijd, weer wel regelmatig gecontroleerd wordt in de trein.
Uhh, de kleinkinderen van...?

Ook bij de HTM wordt vaak gecontroleerd, bij jong en oud. Alleen op bepaalde lijnen komen de controleurs dan wel met 4 man tegelijk tram of bus in.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Herijking politiefunctie

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm.... toen ik onderstaand artikel las, moest ik toch weer aan dit topic denken. Opleidingen hoeven natuurlijk niet altijd door politiemensen gedaan te worden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... e-autos-en

Plaats reactie