LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] exorbitante boetes gemeente

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

exorbitante boetes gemeente

Ongelezen bericht door four-eyes »

Twee weken geleden is in Portugal onze tas gestolen met daarin gloednieuwe paspoorten, rijbewijs, cfreditcards enz. De gemeente Lelystad bestaat het om het volgende te rekenen voor een nieuw rijbewijs en 2 paspoorten:

1 paspoort 38,80
boete 29,50
1 paspoort 38.80
boete 29,50
rijbewijs 40,65
boete 40,65

Totaal 217,90

Bij dit bedrag heb ik de pasfoto's niet eens meegerekend. 4 pasfoto's kosten bij een fotograaf in Lelystad: 8,95 euro.
Pikant detail: de foto's die vorige maand wel werden geaccepteerd voor een nieuw paspoort, werden dit keer niet geaccepteerd voor een nieuw rijbewijs. Te donker, zei de baliemedewerkster.

We hebben een officiële klacht ingediend bij het stadhuis over de boetes. Want dat is toch niet normaal meer hoe je uitgekleed wordt door de gemeente.

Is er verder nog iets aan te doen?

Gast

Re: exorbitante boetes gemeente

Ongelezen bericht door Gast »

Brief aan de burgemeester, maar spaar je de moeite.

Brief aan een gemeenteraadsfractie, met name de SP wil nog wel eens te hulp schieten.

Of verhuizen. Zo'n pretje is het nu ook weer niet om in Lelystad te wonen :lol:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: exorbitante boetes gemeente

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Het lijkt mij ook belachelijk. Als je paspoort of rijbewijs verlopen is en je vraagt een nieuwe aan betaal je geen boete, maar als de boel gejat wordt buiten jou schuld om (daar ga ik even van uit) moet je ineens wel boete betalen.

En die regels betreffende foto's veranderen bijna dagelijks volgens mij. Te donker, te licht, niet recht van voren etc. ze weten elke keer iets nieuws te verzinnen.

Ik zou ook een klacht ingediend hebben, maar ik vrees dat het weinig uitmaakt. Bij mijn weten kan elke gemeente zelf zijn tarieven vaststellen. Hoe het met de boetebepaling zit weet ik niet, daar zou je de wet op na moeten slaan.

Gast

Re: exorbitante boetes gemeente

Ongelezen bericht door Gast »

Deze boetes hakken er inderdaad in als je spullen buiten je schuld om gestolen worden. Feit is echter dat er een heleboel mensen zijn, wiens documenten gewoon kwijt zijn door slordigheid of iets dergelijks.

Dergelijke documenten vertegenwoordigen veel waarde, omdat het identificatiebewijzen zijn. Er zijn mensen die veel geld over hebben voor een dergelijk document. Een buitenlander met zo'n paspoort kan legaal in Nederland verblijven en het lijkt mij dat dat niemands bedoeling is. Bovendien kun je met een paspoort werken, een uitkering aanvragen etc. Dit betekend dat als iemand anders jouw paspoort heeft, dat behoorlijk wat gezeur kan opleveren.

Wat ik hier mee wil zeggen is, dat het heel belangrijk is om zuinig te zijn op je documenten. Hiervoor zijn deze administratiekosten een soort 'aanmoediging'. En geloof mij: het werkt goed. Hoeveel documenten er 'ineens' weer tevoorschijn komen als mensen over deze kosten horen....!

Maar goed, to the point. Bij diefstal altijd goed de bonnen en het proces verbaal bewaren. De meeste verzekeringsmaatschappijen vergoeden dit gewoon.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: exorbitante boetes gemeente

Ongelezen bericht door four-eyes »

Ik wil hier even benadrukken dat buiten mijn schuld onze tas gestolen is. Om nou gelijk na de eerste keer een boete opgelegd te krijgen, vind ik wel heel erg streng. Als iemand daar nou een gewoonte van zou maken, kan ik me voorstellen dat de gemeente een flinke boete oplegt. Maar na de eerste keer? In mijn optiek is dit gewoon uitzuigerij.
Ik krijg trouwens niks terug van de reisverzekering, want die had ik niet. Er waren ook geen sporen van braak. Dus wat moet een reisverzekering daar nou mee?

Die nieuwe paspoorten zijn volgens mij bijzonder moeilijk na te maken. Ik had de mijne sinds 25 april 2005. Zelden heb ik een paspoort gezien dat zo goed in elkaar zat.

Gast

Re: exorbitante boetes gemeente

Ongelezen bericht door Gast »

Tja, nu val je toch een beetje door de mand, een reisverzekering had ik niet, zeg je. Dan heb je dus een keuze gemaakt om het risico te lopen en je een paar euro te besparen op een premie. Ik vind je probleem opeens veel minder vervelend.

Iedereen weet dat je NIET onverzekerd op vakantie moet gaan en ten opzichte van de totale kosten is een verzekering peanuts.

Gast

Re: exorbitante boetes gemeente

Ongelezen bericht door Gast »

Het paspoort van mijn zoon is ook gestolen (zijn eigen schuld,leren jas met paspoort in de kleedkamer onbewaakt laten hangen) tja hij heeft er wel van geleerd, want boetes krijgen bovenop het geld voor een nieuw
paspoort is ontzettend balen. Maar ik begrijp de gemeente wel.
Overigens zijn pasfoto´s waren ook te donker, hij is teruggegaan naar de winkel en kosteloos opnieuw gemaakt.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: exorbitante boetes gemeente

Ongelezen bericht door four-eyes »

Ik krijg van iedereen te horen: had je dan geen reisverzekering? Nee, wij hadden geen reisverzekering. Dat klopt. Ik wil dat risico inderdaad best lopen. Bovendien, moet je de zaak niet gaan verleggen naar de reisverzekering. Daar gaat het niet om.
Het gaat om de krankzinnig hoge boetes die de gemeente oplegt. Wie dat ook moet betalen: ik of de reisverzekering.

HET SYSTEEM DEUGT NIET.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken zegt bovendien dat de gemeenten niet verplicht zijn boetes (zo noemen zij het niet; zij noemen het 'legesheffing') op te leggen.

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: exorbitante boetes gemeente

Ongelezen bericht door hoffie »

dus jij hebt liever dat het ouwe systeem door was gegaan???????

dank zij figuren zoals jij mag nederland weer een hoop geld uitgeven, omdat het ouwe paspoort als niet betrouwbaar wordt gezien....

Maar ach las al dat jij, als expert, het daar niet mee ens bent :S

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: exorbitante boetes gemeente

Ongelezen bericht door Miss M »

Tja, juist doordat het paspoort tegenwoordig zo goed beveiligd is, kan het niet meer zo makkelijk worden nagemaakt. Daarom moeten ze dus ookgestolen worden!

En ja, als je op vakantie gaat zonder reisverzekering kies je zelf voor een bepaald risico.

Bovendien als je iets huurt of leent ben jij verantwoordelijk voor wat er mee gebeurd, dat is in dit geval ook zo. Jij 'huurt' eigenlijk het paspoort, dit blijft altijd eigendom van de Staat. En jij bent er dus verantwoordelijk voor dat het weer wordt ingeleverd.

Met de foto's is het trouwens erg moeilijk. Sommige foto's zijn gewoon twijfelgevallen. Het is de taak van een fotograaf om goede foto's te leveren (daar betaal je immers voor) en dat vergeten mensen weleens. Sommige fotografen maken er soms een potje van. De voorwaarden waaraan een foto moet voldoen zijn echt niet zo ingewikkeld. Het wordt pas lastig als foto's niet precies aan de voorwaarden voldoen, want dan wordt het een beslissing die genomen moet worden door de desbetreffende ambtenaar. Het eindresultaat op de pas of kaart moet goed zijn, en daar is hij/zij verantwoordelijk voor. Als je op vakantie gaat en je krijt gezeur met zo'n pas met verkeerde foto, dan is er niets meer aan te veranderen. Daarom kun je het beter voor zijn. En dat is mensenwerk.

Gesloten