LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

Het onderwijs niveau van heden is slecht.

Mee eens, moet terug naar jaren 60 niveau
19
54%
Niveau huidig onderwijs is prima zo
16
46%
 
Totaal aantal stemmen: 35

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door hoffie »

Rozewater ga toch eens met je tijd mee.. Dat geneuzel dat vroeger alles beter was, en de mensen die nog ouder zijn zullen daarop roepen dat het daarvoor nog veeeeeeel beter was.......

Welk bedrijf zit tegenwoordig nog op mensen te wachten die niet met computers e.d. kan omgaan???????

Goh mijnheer zullen wij uw salaris ff met het hoofd uitrekenen?????

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door S. »

Rozenwater,

Je vroeg naar m'n avondeten. Nou, het is goedgekomen. De pijlpunt doorboorde een kipfilet in de Appie Heijn.

Nog effe wat anders, niet dat ik er nachten van wakker lig, maar toch....
Nog een laatste opgave:
's morgens vertrekt een bus uit Leeuwarden met 15 passagiers aan boord.
In Grouw stappen er 6 uit en 5 in. In Akkrum stappen er 2 uit. In Heerenveen stappen er 8 in. Te Wolvega aangekomen stappen er 5 in. Het eindpunt is Steenwijk alwaar de passagiers een voor een uitstappen.

De vraag is thans:
>
>
>
Hoe laat was de bus in Steenwijk ?
Ik zie geen enkel aanknopingspunt :?

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

alwaar de passagiers een voor een uitstappen.
Gewoon dubbelzinnig....... :lol:

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Welk bedrijf zit tegenwoordig nog op mensen te wachten die niet met computers e.d. kan omgaan???????
Met computers omgaan in het bedrijfsleven is wat anders dan gamen, msn en aanverwante zaken, welke regelmatig een soort verslaving vormen welke ten koste gaan van b.v. studieresultaten.
Met computers in het bedrijfsleven dient men b.v. specifieke opleidingen te hebben oals b.v. autocad, computerboekhouden, prof. multimedia toepassingen etc. als gebruikstoepassing en opleidingen voor het technische aspect, zoals systeembeheer, netwerken, ontwerpen van systemen etc.
Voorgenoemde zaken kan men gewoonweg niet doceren aan leerlingen van b.v. een basisschool. Vooral technische opleidingen vereisen een gedegen theoretische opleiding, gevolgd door praktijk (w.o. stage)

Schiet mij trouwens nog iets uit mijn eigen "praktijk" te binnen, waar ik me over verbaasde:
Een leraar informatica (middelbaar onderwijs) had computerproblemen:
Ik mocht deze voor hem verhelpen. Gewoonweg omdat ie de kennis daar niet voor heeft ?!?

Aardige Mevrouw
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 jun 2005 09:19

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door Aardige Mevrouw »

Welk bedrijf zit tegenwoordig nog op mensen te wachten die niet met computers e.d. kan omgaan???????

Nou dat zijn er dan toch nog wel een heleboel hoor. Ik ken echt plenty beroepen waarvoor je het absoluut niet nodig hebt om met een computer te werken. Zoals u reeds begrijpt kom ik ook nog uit het computerloze lagere school tijdperk. Al sinds jaar & dag ben ik werkzaam mèt computer en laat ik daar nou echt nog nooit een opleiding voor gevolgd hebben. Die noodzaak om er mee om te kunnen gaan / mee werken behoeft echt geen opleiding vanaf een lagere school, dat wordt pas noodzakelijk wanneer een bepaalde beroepsrichting gekozen wordt. Het omgaan met de computer gebeurt nu toch al op jonge leeftijd als de ouders er eentje thuis hebben.
[/quote]

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door hoffie »

Met computers omgaan in het bedrijfsleven is wat anders dan gamen, msn en aanverwante zaken, welke regelmatig een soort verslaving vormen welke ten koste gaan van b.v. studieresultaten.
Wat heeft dit met het onderwijs te maken? Of krijgen de kinderen tegenwoordig onderwijs in MSN????? Volgens mij is dit niet veel anders dan sport zoals jij roept... geen voetbal meer want daar gaat veel te veel tijd in zitten.. :?

Weet je, vroeger was mijn moeder thuis, en die controleerde of ik mijn huiswerk had gemaakt voor ik iets anders mocht gaan doen (wat wel leuk was :wink: ), maar tegenwoordig dumpen we onze blagen of hangen ze een sleutel om de nek, en vinden het gek dat ze dan dingen gaan doen die ze leuk vinden i.p.v. huiswerk e.d.

En wie krijgt er vervolgens de schuld???? Het onderwijs

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door hoffie »

Schiet mij trouwens nog iets uit mijn eigen "praktijk" te binnen, waar ik me over verbaasde:
Een leraar informatica (middelbaar onderwijs) had computerproblemen:
Ik mocht deze voor hem verhelpen. Gewoonweg omdat ie de kennis daar niet voor heeft ?!?
harware of software probleem?

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

BEIDE hoffie, BEIDE !!!

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door hoffie »

hardware kan ik me goed voorstellen, en op MBO wordt omgaan met geleerd.....

maar op mijn vorige bericht reageer je niet

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Of krijgen de kinderen tegenwoordig onderwijs in MSN?????
Ze lopen uit school en gillen naar elkaar: "We MSNnen !"
Geen wonder, dat de jeugd veelal te dik is....... De enigste beweging die ze krijgen is het typen op een keyboard.....
MSN is veelal een verslaving (en niet alleen bij kids): Huiswerk schiet er dus bij in..... En als ouders toestemming geven om b.v. NA het huiswerk te MSNnen, kun je je wel voorstellen wat er bij veel kids gebeurt: Huiswerk moet in zeer korte tijd worden gemaakt (dus serieus leren is er vaak niet bij) om zo lang mogelijk tekunnen chatten. Hetzelfde geldt voor een aantal "gamers"....
Zoals een goede kennis van mij doet met het internetgedrag van zijn kids maak je jammergenoeg niet vaak mee: De kids moeten toestemming vragen om de computer te mogen gebruiken. Indien accoord, "unlockt" vader het systeem voor een bepaalde tijd. Deze kids hebben in elk geval goede schoolresultaten !

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door inxsnl »

Wolven op de weg verhalen zijn dit.
Spreek/schrijf uit eigen ervaring en niet van een ander.
Mijn kids doen het uitstekend op school zijn niet dik en kunnen hoofdrekenen als de beste ,en besteden genoeg tijd aan hun huiswerk,gezien de schoolresultaten.
En toch hebben ze een eigen compie aangesloten op ons netwerk en kunnen op msn wanneer ze willen.


Tim

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door hoffie »

Indien accoord, "unlockt" vader het systeem voor een bepaalde tijd. Deze kids hebben in elk geval goede schoolresultaten !
en waar schiet het onderwijs bij deze kids tekort dan???????

of is het gewoon zo dat de meeste ouders te kort schieten?????

het is zo makkelijk om het onderwijs de schuld te geven, terwijl ouders er helemaal niet meer naar omkijken, en het gewoon beschouwen als kinderopvang...............



[/quote]Als we lezen, dat 100% van de startende Pabo leerlingen zakt voor hoofdrekenen en 80% voor spellen, dan is er iets goed fout in het voorgaande onderwijs.
[/quote]

Wat ik een beetje vreemd vind trouwens is dat deze kinderen wel goed kunnen leren bij deze waardeloze leraren.............. :?

[/quote]En als ouders toestemming geven om b.v. NA het huiswerk te MSNnen, kun je je wel voorstellen wat er bij veel kids gebeurt: Huiswerk moet in zeer korte tijd worden gemaakt (dus serieus leren is er vaak niet bij) om zo lang mogelijk tekunnen chatten. Hetzelfde geldt voor een aantal "gamers"....

en het zelfde geldt voor sport, TV enz enz enz
eigenlijk vertel je nu zelf dat het een probleem is van de ouders en veel minder van de school

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door inxsnl »

Hoffie je slaat de spijker op z`n kop.

De ouders zijn /horen de opvoeders te zijn .
het onderwijs hoort hier een aanvulling op te zijn.
Maar de basis ligt thuis.

Tim

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

De ouders zijn /horen de opvoeders te zijn
Daarmee komen we dus op een ander heikel punt:
Als het gequote de mening zou zijn van alle ouders, zouden creches en (straks) na-schoolse opvang overbodig horen te zijn.......
(Daar zal trouwens al wel een ander draadje aan besteed zijn)

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door S. »

Zo, ga nu even graven in mijn eigen "lagere school" verleden:
Wij mochten nooit de leerkrachten bij de voornaam noemen. Voordeel hiervan was dat er een duidelijke hiërargie bestond. Leraren hadden gezag en de leerlingetjes wisten hun plekje.

Misschien vloeide daar weer als nadeel uit voort dat sommige leraren toch nét effe teveel vrijheid hadden. Ik heb er eentje gehad die stond te roken voor de klas. :shock:
Daar zou tegenwoording toch wel als minste sanctie een schorsing op staan?
Nu zijn de leraren en de kindertjes min of meer elkaars gelijke. Ze noemen elkaar bij de voornaam en wanneer een leerling zich misdraagt volgt daarop een begripvol "goed gesprek".
Heb zelf op school van mijn eigen zoontje meegemaakt dat er één van de oudere kinderen heel onbeschoft en agressief was tegen de directeur en ik keek toe; wat gaat de goede man doen? Hoe treedt hij op!
Nou, hij trad dus niet op, hij deed alsof zijn neus bloedde en gaf later als argument dat de kleine lieverd het "moeilijk had thuis". Ja heel naar, maar je moet de kinders toch voorbereiden op het werken met een baas, op het bedrijfsleven. En bij een gemiddelde baas bestaat geen begrip voor een nare jeugd. Waar misdragen, daar ontslag!

Ach en zo heeft iedereen weer wat te mekkeren, ook in de jaren 60 zullen er wel weer ouwe neuzels geweest zijn die afgaven op het toen moderne onderwijs. :D

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Mijn "fear-factor" bij de hedendaagse opvoeding en onderwijs ligt vooral op het vlak van respect; of liever gezegd, het ontbreken daarvan.
eraren hadden gezag en de leerlingetjes wisten hun plekje.
ofwel hadden respect voor de leraren.........

(Misschien zou een programma als "Opvoeden doe je zo" dan ook niet aan de orde zijn geweest)

Ik denk dat het tijd wordt om dit draadje te sluiten wegens toenemende zijwegen aan het onderwerp.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door S. »

He jammer, het draadje sluiten......het begint net zinvol te worden.

Begin eens met te proberen je te verplaatsen in de situatie van de ander.
Die ouders waarvan jij vind dat ze hun kinderen niet op kunnen voeden, waaruit zou dat voortkomen. Is het niet zo dat nu iedereen de kans krijgt om te kunnen studeren,iedereen, dus ook die moeders, na hun studie een mooie carriëre willen opbouwen. Om op die manier hun inspanningen beloond willen zien?
Is het ook niet zo dat er veelal neergekeken wordt op de vrouwen die er bewust voor kiezen om te stoppen met werken om voor hun kroost te zorgen?
En wannner je geen studiebolletje bent en het lbo of zoals je wilt, de moderne naam, vmbo hebt gedaan, dan ben je een dommerd. Dus dan is het ook weer niet goed. Dan mag je feitelijk helemaal niets.

Het probleem is heel simpel, dat iedereen te veeleisend is en teveel naar de fouten van een ander kijkt.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door pluisje »

daar sla je de spijker op de kop, altijd weer naar andermans fouten kijken zo kun je die van je zelf mooi vergeten .

eerst je eigen straatje schrobben en dan die van een ander....

pluisje :wink:

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Beste S. en pluisje, Jullie negeren mijn opmerking over het gebrek aan respect. Ik zou zeggen: Leef je eens uit en geef een mening daarover.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door pluisje »

respect is op scholen heel ver te zoeken.
maar ligt dit aan de kinderen of hun ouders.

zelf heb ik 3 dochters heb mijn best gedaan ze netjes op te voeden maar wat er soms op school gebeurden kon ik maar moeilijk mee omgaan.
dan ging ik weer naar school en gaf aan dat het voor mijn gevoel niet kon dat een leraar wim werdt genoemd in plaats van meester bok.
het andwoord was dat dit meer vertrouwen bracht tussen leraar en leerling.
ook vonden zij het belangrijk dat een kind zich prettig voelde en dat stimuleerde dan weer de intresse om actief deel te nemen aan de lessen.
tot maat ven ramp mochten ze ook nog jou en jij zeggen ook dat vindt ik niet goed.

wat dat aan gaat hebt u gelijk ,maar dat ligt niet zo zeer aan de opvoeder,maar naar mijn inziens aan de leraren die dit alles normaal vinden.

wat mijn kinderen dan deden was ondanks ik er vel op tegen was, mee gaan met de anderen anders lagen ze er uit en dan werdt je gepest.
en zo is ook dat hele gedonder ontstaan,alles kan en mag en als kinderen uit respect voor hun ouders niet mee doen worden zij verstoten door de klas,doen ze wel mee krijgen ze straf van hun ouders.
hoe moet je dan nog weten wat respect is.
hoe moet je voorkomen dat kinderen gepest worden.

dit alles is te danken aan de moderne wereld die vindt dat je meer vrijheid moet hebben.

en dan zie je dus dat de kinderen van die kinderen gewoon jou en jij zeggen iedereen bij de voornaam noemen en ga zo maar door.

pluisje

Gesloten