LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Armoede in Nederland??

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
hotse
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 dec 2005 08:05

Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door hotse »

Gisteravond heb ik Zembla gezien. Daar zat een staatssecretaris van Sociale Zaken "van Hoof" die eens had gezegd "Armoede geen probleem". Helaas was hij vergeten dat hij dat gezegd had. Hij was helemaal naar Enschede gereden om een bijstandsmoeder te vinden die door de schuldsanering was gegaan en nu ook nog kon sparen van haar bijstandsuitkering. Dus de bijstand is ruim genoeg. Misschien heeft ze wel steun gehad van familie of vrienden of misschien heeft ze wel zwart gewerkt, dat vertelt ze hem toch niet. Ondanks dat een priester uit Rotterdam die heel veel te maken heeft met mensen met een uitkering, het Nibud en een wethouder uit Amsterdam zeggen dat dat helemaal niet kan, zegt hij geen probleem dit is het bewijs.
Hij heeft het dan over participatiebanen. Ik heb dat woord in het woordenboek opgezocht maar het staat er niet in, participeren betekent deelnemen. Met andere woorden mensen met een uitkering zijn gewoon te lui om te werken. Ook al zijn ze niet in staat om te werken, het interresseert hem helemaal niet.Gelukkig zijn er in deze maatschappij mensen die die mensen wel willen helpen door voedselbanken of andere hulp. Dit is gewoon een heel asociale regering, ze weten gewoon niet wat er in de maatschappij gaande is. Nederland is een rijk land maar laat de armste bewoners aan hun lot over.
Zalm is net als ik in de vijftiger jaren opgegroeid, hij zegt "armoe is betrekkelijk". In de vijftiger jaren waren er nauwelijks televisies, wij keken dan bij de enkeling die een televisie had op woensdagmiddag "Pipo de clown en mammeloe". Ook auto's waren vrij schaars, de dokter had een auto. De maatschappij was toen zo, maar zo'n armoe wat gisteren in Zembla te zien was, kwam toen niet voor. De mensen hadden het toen niet breed maar wel veel beter dan die mensen. De VVD is er echt alleen voor rijke mensen en de rest kan verrekken. Hoe kan een minister van het CDA "de Geus" steun geven aan zo'n beleid?

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door Jonjo »

De GEUS? Omdat hij een "Christelijke"gluiperd is.

voltige
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:58

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door voltige »

Hallo Allemaal,

Wat mij als eerste opviel met de mededeling van den haag is dat we er niet op achteruit zouden gaan. Want ze vonden het niet nodig om ons financieel tegemoet te komen.
Als eerst kregen we het zorgstelsel voor onze kiezen. Ik betaalde in 2005 voor een basis + een aanvulling 49.90. Nou betaal ik voor dit zelfde pakket een somma van maar liefst 129,00 euro. Een stijging van 100%. Jullie snappen wel dat ik alleen maar mijn basis pakket heb genomen. Dan ben ik alsnog 87,50 kwijt; krijg maar liefst 28 euro terug dus ik betaal netto 59.50 .Dat is wel 10 euro duurder en dan ben ik niet eens aanvullend verzekerd meer. Heb verschillende offertes aangevraagd en kwam tot de conclusie dat er kartelvorming is want ze liggen allemaal tussen de 85 en 90 euro?!?!?!?!?! Hoe kan dit??Oja, er is ons al medegedeeld dat de premies volgend jaar flink gaan stijgen. Dus ga maar vast sparen; alleen waarvan?? Dat moet je mij niet vragen. Lees het volgende dan maar
Dan word het 1 jan en de nieuwe energie-rekening valt op de mat. Wat blijkt : de premies worden met 15 euro zonder pardon verhoogd. Overstappen naar een ander?? Lijkt een goed idee maar na 2 dagen bellen en een hoop rekenen komt het er op neer dat ik voor 10 euro per maand goedkoper uit kan zijn; niet te vragen naar de kwaliteit van de energieleverancier.
Ook de benzine-prijzen stijgen de pan weer uit. De TPG-post doet er ook een schepje boven op. Was je eerst voor een pakket tot 5kg 5.30 kwijt ; dat geintje kost je nu al 7.50.
En dan heb ik de supermarkt nog niet mee gerekend want ook daar zijn de prijzen alweer gestegen.
Keek gister naar een proggie op ned3 Zembla; nou ik wist dat het slecht ging met nederland maar zo erg als het nu al is en het word nog erger. De kerken kunnen de voedselvraag niet meer aan, incassobureau's draaien overuren, deurwaarders zitten met overvolle agenda's, schulsanering kan de aanvragen niet meer aan. Ook instellingen die voedselpakketten rondbrengen kunnen het werk niet meer aan. kunnen per maand voor 200 gezinnen in amsterdam een pakket samenstellen maar ze moeten er nu al voor ruim 4470 gezinnen een pakket maken. En dit is dan alleen van de geregistreerde mensen. En dan al die mensen die zelf het nog proberen om hun boontjes te kunnen doppen?? het NIBUD heeft uitgerekend dat een gezin ( modaal, met 2 kinderen ) 26 euro in de maand overhoud om van te leven, dan hebben ze alleen nog maar de vaste lasten betaald. Scholen merken dat er kinderen op school komen zonder een ontbijt of zonder middag eten, er geen geld meer is voor sinterklaas (3.75) of voor schoolreisjes.
En dan durft den haag te zeggen dat het goed gaat met nederland???
Ja hun merken het niet want hun hebben een inkomen van tussen de 150.000 en 200.000 euro per jaar en jan modaal ( waar nederland op leeft) heeft een jaarinkomen van tussen de 20.000 en 50.000 als je mazzel hebt.

Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door Pientjelien »

Hotse en Voltige, ik ben het deels eens en oneens met jullie, in ieder geval is jullie mening gefundeerder dan die onnozele regel van Jonjo.

Ik ben het eens dat de regering niet weet wat er in de maatschappij speelt, maar communicatie is altijd al een groot probleem geweest.
Ik vind wel dat de schuld van het huidige beleid niet alleen op het huidige kabinet kan worden geschoven, want dit kabinet is ook de puinhoop van (de cadeautjes van) ons 'paarse kabinet' aan het wegwerken. Ik hoor en lees wel eens van mensen dat ze terugverlangen naar meneer Kok.......................

janan
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 dec 2005 09:35

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door janan »

en wie was er in het paarse kabinet minister van financien???

Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door Pientjelien »

Ja Janan, dat klopt, en met Zalm zaten er nog heel veel anderen die verantwoordelijk waren voor dat beleid.

hotse
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 dec 2005 08:05

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door hotse »

Ik ben er achter wat participatiebanen zijn. Het zijn banen voor bijstandsgerechtigden die totaal geen kans meer maken op de arbeidsmarkt. Ze kunnen dan maximaal 2 jaar werken met behoud van uitkering. Ze mogen niet productief zijn, maar ondersteunende activiteiten uitvoeren. Dat zijn banen voor mensen die nog vooruit willen komen in de maatschappij en ik maar denken dat dat banen waren voor luie mensen. Gisteren heb ik Netwerk gezien. Daar was te zien en te horen dat deze maatschappij helemaal vastloopt als er niets verandert. We moeten inzetten op kenniseconomie. Het domme en ook steeds meer Ict werk gaat allemaal naar China en andere landen met lage loonlasten. Daar investeren ze ook in de kenniseconomie. Turkije staat te dringen met heel veel goed opgeleide jongeren Europa te veroveren als de grenzen opengaan. Tien jaar geleden zei toenmalig minister Wijers al dat er geinvesteerd moet worden in de kenniseconomie. Maar Paars heeft al dat geld wat er eind jaren negentig was, verpatst. Allemaal cadeautjes voor iedereen. Nu wordt tengevolge van dat beleid de sociale voorzienigen afgebroken. De mensen die nu zonder werk zitten worden er op afgerekend. Mensen van boven de 40 die zonder werk komen te zitten hebben nauwelijks nog kans om aan de slag te komen, voor hen de eeuwige bijstand. Ook oudere mensen met een goede opleiding komen moeilijk aan de bak. Zelfs studenten hebben vaak heel veel moeite om een goede stageplaats te vinden. Er zijn te weinig artsen, die er zijn moeten 60 uur werken, maar wel beperkte studieplaatsen. Dan moet er ook nog geloot worden, inplaats de beste studenten te selecteren. Hoogervorst bepaalt al wat voor medicijnen de zieke mensen moeten slikken, volgens mij hebben de artsen er meer verstand van, maar hij kijkt alleen naar het geld. De hele nieuwe ziektekostenverzekering is ondanks dat er goede kanten aan zitten een grote bezuinigingsoperatie. Er gaan verzekeringsmaatschappijen omvallen of de zorg verslechtert. Het is ook veel te snel doorgezet, de verzekeringsmaatschappijen hebben de automatisering nog lang niet rond. Je ziet nu al dat het een grote puinhoop wordt, heel veel mensen hebben nog geen offerte van hun collectieve verzekering, als ze gaan veranderen van maatschappij is de ramp niet te overzien, alles moet weer verrekend worden. Dit kabinet regeert helemaal niet, dit reageert alleen maar en bezuinigt inplaats geld uit te trekken voor kenniseconomie. De rente is nu laag, dus dat moet kunnen, maar Zalm gaat er op zitten. Ik weet dat het in het bedrijfsleven wat makkelijker gaat iets te veranderen. Daar heb je een soort dictatuur, boven beslist en de werknemers moeten dat uitvoeren, anders ontslag. Dat kan heel snel en goed werken. De BV Nederland is een democratie, dus wordt er eindeloos gepraat. Stopverf dus. Als er niets gebeurt zit over 20 jaar de helft van de Nederlandse werknemers in de participatiebanen. De Aow premie is nu 18 procent, al bijna niet meer op te brengen. De Aow zal verminderen , wie moet dat dan nog opbrengen? Dus armoede dreigt voor een groot deel van de bevolking. Netwerk heeft al de hulp ingeroepen van het Nederlandse volk om uit deze impasse te komen door met goede suggesties te komen. Misschien een heel somber verhaal, maar de gouden tijd is over. Ik heb de ontwikkeling van de maatschappij vanaf de tweede wereldoorlog meegemaakt, de opkomende tijd. Dat is over, er moet weer gevochten worden voor een bestaan.

mikec
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2006 08:19

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door mikec »

:roll: maar weet je jij bent de enige die dat weet
want niemand hoort jou.
je moet de eerst volgende keer gewoon weer gaan stemmen net als alle andere sukkels die denken dat de politiek voor Hun is.
nou vergeet het maar kom uit je rose droom
dit is werkelijkheid je leeft in nederland weet je dat land dat alles geeft en alles neemt
en dat bedoel ik alles geeft aan andere landen en alles neemt van eigen bewoners van haar land
dat is de cultuur van nederland en de regering draagt daar zorg over.
maar wij zelf zijn geen haar beter want als er weer een of andere actie word ondernomen voor bijv. een of andere ramp of ontwikkelings hulp dan moet je eens kijken hoe massaal wij weer geld doneren naar bepaalde giro nr.s en bedenken niet wat de geschiedenis heeft gebracht.
bedenk eens waar werkelijk al dat geld naar toe gaat.
Juis naar die gasten die het organiseren en de personen die er mateloos misbruik van maken.
de Tsunamie is daar alweer een prachtig voorbeeld van.
je mocht alleen maar geld overmaken maar als je jezelf beschikbaar wilde stellen voor heropbouw dan werd er verteld nee nee daar kunnen we niets mee doen. we hebben geld nodig voor heropbouw ( ja inderdaad voor de heropbouw van hun eigen geldkisten)
ik ga ook een aktie opzetten met een giro nummer en het zal heten help nederland de regeringdoor)
en van de opbrengst (zal niet veel zijn) maar daar koop ik een landkaart voor en die stuur ik dan naar de regering om ze duidelijk te maken dat ze in Nederland wonen en niet elders.
en als ze vinden dat ze toch de behoefde hebben om andere landen te helpen dan stel ik bij deze voor dat ze dan maar verhuizen naar die landen om te helpen dan hebben ze gelijk 2 landen een plezier gedaan.

laat ze anders even bij de burgers thuis komen die het minder hebben en ze dan eens laten vertellen dat het toch echt wel goed gaat bij hun zelf.
want er word ook nooit meer gesproken over die salaris verhoging die ze wilde hebben.
dus die zal er ook wel gekomen zijn. we moeten toch allemaal inleveren!!!
MVG. stemmer op de K.L.I.K.O.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door bot321 »

Gelijk heb je

voltige
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:58

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door voltige »

MVG. stemmer op de K.L.I.K.O.
Tja inderdaad helaas maar het klopt ook nog awat je beweert. Het is conform onderzoek inderdaad aangetoond dat lang niet al het geld op de bestemmingen is aangekomen. Je wordt er gewoon droevig van, dan doet de Wilde Ganzen het vel beter die leggen rekeing en verantwoording af, laten zien wat ze met het geld hebben gedaan. En onderbouwen ook dikwijls waarom en hoevel ze voor bepaalde projecten nodig hebben. En daar ben ik voorstander van, een groot compliment dus voor Wilde Ganzen!!

Dik

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik zou graag verwijzen naar het toptic Zalm noemt armoede is betrekkelijk. Daar is al in essentie duidelijk gemaakt hoe het leeft.
Ronald.

jona
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jan 2006 19:23

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door jona »

Ben er geweest Ronald G en heb er ook geplaatst.Dit topic is te vinden onder forum/diverse (helemaal onderaan).Daar is heel wat te lezen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door ronald g »

Het leeft wel. Je kan er zien dat er veel mensen zijn die er wel mee uitkomen. En niet direct klagen. Al met al niet negatief maar ook niet positief.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door JH »

jan modaal ( waar nederland op leeft) heeft een jaarinkomen van tussen de 20.000 en 50.000
Dat is een inkomen waar menigeen redelijkerwijs van rond kan komen.In ieder geval de klaagzangers en /zangeressen die dagelijks hier op dit forum verkondigen dat het zo slecht is. Er zijn helaas ook mensen die veel minder te besteden hebben en bovendien ook geen internet hebben.
En wat de nieuwe zorgverzekering betreft. Vanaf januari betaalt je werkgever geen ziekenfondspremie maar moet je dit zelf betalen dus het verschil is minimaal.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door ronald g »

Jh dat is niet helemaal waar de 6,5% regeling wordt nog steeds ingehouden door de werkgever.

voltige
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:58

Re: Armoede in Nederland??

Ongelezen bericht door voltige »

Vanaf januari betaalt je werkgever geen ziekenfondspremie maar moet je dit zelf betalen dus het verschil is minimaal.
Het is maar wat je minimaal noemt. Ik vind een stijging van 30 euro per maand niet minimaal meer. Een klein rekensommetje : mijn nominale premie was eerst 29.90 en nu betaal ik voor mijn nominale premie 88.80, daar gaat 28.00 zorgtoeslag af dus ik betaal nu 60.80 en dan heb ik nog geen aanvullend pakket meegerekend maar je ziet dat ik 30.90 per maand meer moet betalen en dat keer 12 is een stijging van 370.80 op jaarbasis. En ik heb geen inkomen van 20.000, was dat maar waar; moet rond zien te komen van 14.000 en ik heb geen recht op allerlei voorzieningen en tegemoetkomingen.
Ik klaag niet ; zeker niet maar zie wel hoe dit land naar de knoppen gaat en dat stoort mij.

Gesloten