LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Als gevolg van toenemend verzet werd in 1939 de werkverschaffing vervangen door de werkverruiming. Deze moest volwaardige ver-vangende arbeid gaan bieden voor valide arbeidskrachten. In 1944 werd de Dienst Uitvoerende Werken (DUW) gesticht in het bevrijde zuiden. Het doel van de DUW heette te zijn het verruimen van de werkgelegenheid en het verschaffen van nuttige arbeid aan werklozen. In werkelijkheid richtte de DUW zich op tijdelijk werklozen. De dwang bleef bestaan en het werk bleef primitief en ongezond en de arbeidsvoorzieningen slecht. Bijnamen voor de DUW waren dan ook: 'Door Uitbuiting Winst' en 'Door Uitputting tot Wanhoop'. Er was veel verzet tegen de DUW en behalve stakingsacties waren er ook 'omgekeerde' stakingen, waarbij werk werd afgedwongen. Behalve de DUW werden er tijdens en na de oorlog cultuur en civieltechnische werken vervroegd uitgevoerd als experimentele werkloosheidsbestrijding. In 1950 werd de 'Gemeentelijke Sociale Werkvoorziening voor Handarbeiders' (GSW) ingevoerd voor mensen die door persoonlijke en economische oorzaken niet aan het werk konden komen en die niet in de DUW terecht konden. In 1954 werd de DUW afgeschaft als gevolg van protesten en de toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Aanvullende Werken (AW) kwam er voor in de plaats en was een werkloosheidsbestrijdingsinstrument waarin aan een klein deel van de werklozen werk geboden werd. Bij de GSW werden in 1952 de gemeentelijke werkplaatsen voor mindervaliden en de particuliere werkplaatsen voor gehandicapten ondergebracht. Voor de gehandicapten nam de werkdruk toe, nu ze net zo werden be-han-deld als werklozen. In een poging gehandicapten in het bedrijfsleven geplaatst te krijgen werd in 1947 de Wet Plaatsing Minder-valide Arbeidskrachten van kracht.
In 1952 werden ook werklozen en zwakzinnigen in de GSW opgenomen. Vanaf die tijd, maar officieel in 1962 werd de GSW opengesteld voor zwaar lichamelijk en geestelijk gehandicapten en in 1963 ook psychiatrische patiënten. Het aantal plaatsingen in de GSW nam toe van 8.800 in 1955 tot meer dan 30.000 in 1965. Deze ruime toelating had alles te maken met de grote vraag naar arbeidskrachten. Wie maar enigszins kon werken werd in het produktieproces ingeschakeld.
Ouderen zullen bovenstaande herkennen. Ook de politiek herkent bovenstaande: het is immers een perfect voorbeeld van hoe het "niet werken" door bijstanders en werklozen moet worden aangepakt.

Er is echter 1 klein verschilletje met destijds: destijds was er meer werk; thans wordt er zonodig werk gecreeerd, waarbij ook, net als toen, de menselijke waardigheid op de tweede plaats komt.

:shock:

Link: http://home.wanadoo.nl/stichting-marx-e ... tituut.htm

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door karr-2 »

Tegenwoodig is er ook werk, genoeg werk zelfs. Als je maar wilt werken en daar mankeert het bij heel veel mensen aan. De hele dag op je gat zitten en geld ontvangen is veel makkelijker.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Dat zal best karr-2, maar dan nog hoeft de persoon in kwestie (die dus liever thuis op zijn/haar gat zit) geen werk te doen, waarbij het werk eerst en de menswaardigheid als tweede komt; we leven tenslotte niet meer in de tijd van de slavernij. Dus EERST de menswaardigheid en DAN het werk, ofwel houdt als (lokale) overheid wel enige rekening met welk type werk je welk type mens voorschotelt; dat voorkomt veel frustraties en zoals in het gequote deel geschreven wordt: opstand.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door karr-2 »

Noem mij eens 1 beroep waarbij werk gaat voor menswaardigheid dan? Elk beroep voldoet aan de eisen die gesteld mogen worden aan werk en dus kan het door iedereen gedaan worden? Niet willen is iets anders dan niet kunnen.

zonnetje2
Berichten: 253
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:08

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door zonnetje2 »

karr-2
Je mag morgen op zondag bij mij onder de vloer, ondanks je misschien accademische opleiding, om de verstopping van de riolering op te heffen..
Hopelijk bied je uitkomst..!!, want zo kan ik niet verder...!!
Tusen haakjes, ik gooi echt nooit iets door de afvoer of het toilet, geen vet, geen niet afbreekbare stoffen...!!

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Bedankt zonnetje-2. Karr-2 weet er, als het om zijn obsessie voor werken gaat, altijd wel een (niet gewaardeerde) draai aan te geven.........

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik zou ook geen zin hebben om rioolwerkzaamheden uit te voeren, zelfs niet als ik werkloos zou zijn. En bestek inpakke lijkt me ook slecht werk, dan is het leuker om met een uitkering thuis voor de tv te zitten.

Maar weet je, van de zomer is is bij mij de loodgieter langs geweest om werkzaamheden onder de grond uit te voeren, en het was een aardige vent die op een eerlijke manier zijn brood verdient. Daar heb ik toch veel waardering voor.

En dat is dus best wel menswaardig werk hoor, zonnetje2.

teve
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 dec 2005 22:29

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door teve »

nee je kun dan beter op je luie stoel blijven zitten en anderen het vuile werk laten doen zodat die het zuurverdiende geld kunnen afdragen zodat van die luie personen als jullie ervan betaald kunnen worden.

ik heb er ook in de familie die lekker blijven zitten want als ze gaan werken krijgen ze net iets minder als een uitkering.

lekkere mentaliteit tegenwoordig!!

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door karr-2 »

Rioolwerkzaamheden, bestek inpakken, vuilnis man, voor mijn part tandpastadopjes aandraaien, het is allemaal werk en kan best leuk zijn als je er wat van weet te maken.

Dat er geen werk is in dit land is echt flauwekul.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door ronald g »

Ieder zijn meug. Werk is werk maar vooral de laag opgeleiden en dan ook nog wat ouder zijn komen niet in aanmerking voor een baan ze zijn te duur en een schoolverlater tja dat weten we allemaal die gaan voor kost niets en dat het merendeel niet gemotiveerd is dat wordt op de koop toe genomen. De opmerking dat een werkloze lekker op zijn gat bijft zitten is ongegrond.
Ronald.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door G7 »

Ik heb hier ook net weer met grote ergenis de bijdrage van Karr-2 zitten lezen. Hij die het altijd zo goed weet. Hem zal dit NOOIT overkomen.

Ronald jongen, trek het je niet persoonlijk aan. Die Karr en nog wel een paar, hebben echt geen idee wat zich in de maatschappij afspeelt. Kun je beter niet op reageren.

Die Karr wordt, zoals iemand hier ergens laatst zei, ook nog wel een keer uit de stront getrokken. Komen wij persoonlijk helpen!

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door karr-2 »

Veel plezier gewenst dan maar :D Dat mij zoiets nooit zal overkomen heb ik nergens gezegd noch zal ik dat ooit zeggen. Het is alleen een feit dat ik niet te beroerd ben om te werken, in tegenstelling tot velen hier.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik trek het me echt niet aan, er is wel een deel mensen die zich alles aan laten leunen en het wel best vinden, maar dat is een kleine groep. Ik wil graag vuilnisman worden of in de riolering maakt mij niet uit. Als ik maar weer wat te doen heb. Maar dat terzijde er wordt zo negatief gedaan over de mensen die nu geen baan hebben, ze willen niet ze zijn lui en zo meer. En de rest maar klagen dat wij dan de baantjes moeten doen tegen een minimum loontje (op zich niets mis mee) want daar zijn zij te goed voor, maar de banen liggen niet voor het oprapen id banen afgeschaft vrijwilligerswerk wordt ook vaak door de instantie's tegen gehouden want dan ben je niet beschikbaar. Een krantenwijk leuk om te doen maar gaat van de uitkering af. Al met al niet echt een motivatie om een partime baan te nemen. De grootste motivatie is natuurlijk geld verdienen en zoveel als mogelijk dat is duidelijk maar als elke kleine baan direct af gestraft word door een korting op de inkomsten wie is er dan nog gemotiveerd.
Laatst gewijzigd door ronald g op 08 jan 2006 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door karr-2 »

Je verdiensten worden in mindering gebracht op je uitkering, dat lijkt me logisch. Anders zou je dubbel betaald krijgen. Maar je loon aangevuld met het restant van je uitkering levert hetzelfde loon op als voorheen, dus je gaat er zoiezo niet op achteruit. Wat wil je nog meer?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door ronald g »

U begrijpt er niets van als je een partime baan hebt en laat zeggen tien procent mag houden dan wordt de motivatie een stuk groter. Waarom zou ik een krantenwijk nemen als ik er een hoop papierwerk bij krijg en aan het eind van het liedje geen kwartje over hou, m.a.w. wie gaat er voor nop werken?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door karr-2 »

Je werkt niet voor nop, je krijgt je salaris plus een aanvullende uitkering. Wat wil je nog meer dan? Geld bovenop je uitkering? tsja dat willen we allemaal wel.

Vondee
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 mei 2005 22:27

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door Vondee »

De mensen zijn tegenwoordig ontzettend verwend, en willen alles wat een ander ook heeft.
Ik ben begonnen op de bouw: moest hele dagen spijkers trekken (in de regen). Daarna in de chemische industrie; water met een dweil uit gas wagons halen. daarna vaten op paletten zetten en aanspannen. Ik deed het allemaal. heb hierdoor enorme motivatie gehad om verder te leren en alles aanpakken waar de meeste mensen hun neus ophaalden. Door verder te leren en alles aan te pakken heb ik nu een full-time baan met verantwoording en tesamen met mijn vrouw een behoorlijk inkomen.

Ik ken ook mensen uit mijn omgeving die alleen maar veel willen verdienen en daarvoor niets willen doen. in mijn geval moest ik eerst bewijzen dat ik het kon, alvoor ik daar ook naar betaald werdt.

je leest het al; mensn zitten liever thuis dan 'vies' werk moeten doen. Laat ze maar werken, wordt je vanzelf gemotiveerd jezelf te verbeteren!

Vondee

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door S. »

Ergens wel met karr2 eens. Heb zelf ook aantal werklozen die via het uitzendburo of zo'n outplacement(zo heet dat geloof ik) bij "mijn" werkgever terechtkwamen, in moeten werken zodat ze als collega van mij mee konden draaien in het team. En een aantal keer verbaasde het mij hoe laag de motivatie was. Vooral bij de langdurig werklozen. Eén "Miep" presteerde het om te zeggen dat ik niet voor 11 uur bij haar mocht komen om haar te helpen met uitleg/overdracht werkzaamheden omdat ze ' uit wenste te slapen'. Met dit verhaal naar de leidinggevende gegaan met verzoek om een andere uitzendkracht. Tja....graag of helemaal niet. ( Ze had overigens meer onacceptabele trekken)


Is heus niet zo dat dit voor alle werklozen opgaat. Wie de schoen past, trekt hem maar aan; past deze je niet, dan is verdedigen onnodig.
Blijft voor mij een feit dat ik vaak m'n neus gestoten heb met het inwerken van ongemotiveerde mensen.
Als ik zo iemand later tegenkom en zie dat 'ie in de financiële sh.it zit, dan is het in dit geval uit eigen keuze.

Mensen denken vaak op veel te korte termijn.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door karr-2 »

Dank je wel S. je ondersteunt mijn verhaal prima. Mijn verwijten gelden ook echt niet voor iedereen, maar degene die zich aangesproken voelt, snapt wat ik bedoel.

wiewatwaar
Berichten: 95
Lid geworden op: 03 jul 2005 20:48

Re: Anno 2006: Mensen niet in bijstand maar aan het werk (?!?)

Ongelezen bericht door wiewatwaar »

loodgieters en cv monteurs moeten nogal eens onder de vloer werken ,lassen en solderen.

onlangs was ik in het radboud ziekenhuis en sprak iemand die keelkanker had , hij vertelde mij dat de dokter had gezegd dat hij velen die onder vloeren hebben gewerkt of nog werken last hebben van kanker aan hals /hoofd.

doordat ik 1x per week naar het radboud moest (1 jaar lang) kwam ik op die afdeling elke keer mensen tegen met een drukknop waar wij de adamsappel hebben.

nieusgierig vroeg ik elke keer ,aan de man(vrouwen heb ik er nog niet mee gezien) wat voor werk ze deden of doen.!!

100% zijn het cv monteurs/loodgieters/bouwvakkers die veel onder de vloer werkten, radon gas vertelde een man aan mij is bevorderlijk voor keelkanker! weet de overheid hier van??? de dokters in nijmegen wel blijkt! is daar onderzoek naar gedaan?

Gesloten