LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel huurtoeslag??

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
DolDrum
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2004 16:52

Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door DolDrum »

Hoi,

Sinds het is ingevoerd, ontvang ik huurtoeslag.
Klinkt goed. Maar als ik navraag doe, hoor ik geen huurtoeslag te krijgen....
Als u en uw eventuele partner jonger zijn dan 23 jaar en u heeft geen inwonende kinderen, dan mag de huur niet hoger zijn dan € 339,08.

Aldus de website.
Ik ben 22 jaar, mijn partner 21 en de huur is ongeveer €390. :?
We hebben erachteraan gebeld en gemaild en ze zijn het aan het verwerken.
Inmiddels is het al een half jaar gaande.

Moet ik straks alles terugbetalen? Of kan ik het houden omdat het een fout van hun is??
Uiteraard geef ik de toeslag eerst nog niet uit en stort het op mijn spaarrekening. :wink:

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door inxsnl »

Zeer verstandig dat u het niet gebruikt!
Maar hou er alvast wel rekening mee dat het weer teruggevorderd gaat worden.
Probleem is wel dat u met ambtenaren te maken heeft en dat het nog wel een poosje op zich kan laten wachten.
SC6

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door Frankkk »

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze de aparte gevallen laten liggen tot bekend is wat je inkomen is over 2006, waarna de boel wordt teruggevorderd.

Ga er maar gemakshalve vanuit dat het half 2007 opgelost is. Zelf heb ik ook een probleempje met ze, maar ja, ik krijg teveel geld van ze, dus spoedeisend is het niet.... dus maar wachten...

Bovendien moet je natuurlijk wel even via het huurtoeslag-computerprogramma doorgeven dat je de huurtoeslag wilt stopzetten per 1-1-2006, dat scheelt alvast weer. Ik ken iemand waarbij het vrij snel werd terug gevorderd na een wijziging... Maar telefonisch kun je het wel vergeten...

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door NAK »

Zet het geld op een spaarrekening.
Krijg je de oproep om het terug te betalen, dan is in iedergeval de rente voor jou.

Miles79
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jan 2006 14:38

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door Miles79 »

edit
Laatst gewijzigd door Miles79 op 02 jul 2007 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door vladja »

Op geld dat de belastingdienst tegoed heeft, heft de belastingdienst rente. En deze rente is meer dan je op een spaarrekening krijgt.

Miles79
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jan 2006 14:38

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door Miles79 »

edit
Laatst gewijzigd door Miles79 op 02 jul 2007 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door Frankkk »

Zaterdag kreeg ik 4 brieven van Belastingdienst/Toeslagen.

Voor mij is nu alles in orde; de toeslagen zijn voor het eerst gebaseerd op het opgegeven inkomen en huur. Het 'adres voor huurtoeslag' klopt nu ook.

Had maanden geleden bezwaar aangetekend en nooit een antwoord op gehad. Maar goed, dat is met deze 4 brieven verleden tijd geworden.

mlvld
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2004 09:53

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door mlvld »

Ik ben ook zo stom geweest om naar aanleiding van de vele reklamespotjes op de radio het digitale aanvraagformulier in te vullen voor huurtoeslag.

Bij de verzending was al duidelijk dat ik geen recht had op huurtoeslag.

Echter in Januari ontving ik opeens geld van de belastingdienst € 250,00 voor 2 maanden. Op 31 januari gebeld met de belastingdienst ze kon ook zien dat ik geen recht had op huurtoeslag maar kon niet op mijn verzoek de stortingen stoppen. Aangezien ze nogal een achterstand hadden kon het nog wel even duren voordat ik een beschikking had maar uiterlijk 1 april zou ik die moeten hebben.

Op 3 april nog geen beschikking dus nog maar eens gebeld, het zou geen uitzondering zijn dat de beschikking er nog niet is maar er zou rond 10 april duidelijkheid zijn.

Op 19 april nog niets gehoord en weer geld gehad wederom gebeld, er zou een notitie naar de betaalafdeling gaan. Tevens werd me gezegd dat er na ontvangst van de acceptgiro 2 maanden de tijd zou zijn om terug te betalen zonder rente. Na een verzoek zou deze periode tot 6 maanden verlengd kunnen worden.

Op 19 mei nog steeds ontvang ik geld weer gebeld ze kunnen er niks tegen doen. Aangezien ik al eerder post van de belastingdienst niet had gekregen gaf ik aan dat ik bang was om de brief te missen. Uit ervaring weet ik dat de belastingdienst geen herinneringen stuurt maar gelijk een boete aan het bedrag toevoegd. Uiteraard heb je dan het recht hiertegen in beroep te gaan maar de eerste poging werd bij mij afgewezen. Hierna had ik nog een beroepsmogelijkheid maar dan zou ik griffiekosten moeten betalen die niet gerestitueerd konden worden. Het mooie van dit was dat de griffiekosten hoger waren dan de boete of te wel je kan beter niet reklameren.

De dame gaf aan hier verder niets aan te kunnen doen ik zou gewoon elke maand moeten blijven bellen.

Vandaag 20 juni een acceptgiro in de bus die verwijst naar een beschikking die ik dus nog niet heb. Ook is de periode waarin ik moet betalen korter dan 2 maanden de dagtekening is 17 juni en voor 6 augustus moet ik betalen.

Gebeld naar de belastingdienst, 3 kwartier in de wacht gestaan hier kreeg ik iemand aan de lijn die i.p.v. luisteren heel snel dingen ging opzoeken. Toen ik zei dat het bedrag wel klopte maar ik me afvroeg waar de beschikking was waarnaar werd verwezen zei hij het klopt dat u die niet heeft die is ook niet verstuurd naar u.

Ik gaf aan dat ik dit wel heel vreemd vond maar hij kon er helaas niets aan veranderen. Toen ik hem vertelde dat ik eerder te horen had gekregen van de belastingtelefoon dat de betaalperiode 2 maanden zou zijn vertelde hij alleen maar dat had mijn collega beter niet kunnen zeggen.

Maar ik zou een brief kunnen sturen en uitstel kunnen vragen.

Nadat ik hem vroeg waarom de informatie van de belastingdienst onder andere in dit geval steeds onjuist was gaf hij aan hier niets aan te kunnen doen en hij wilde ophangen omdat de wachtrij erg lang was.

Het blijft toch raar dat de belastingtelefoon in mijn geval al zo vaak verkeerde informatie heeft gegeven en je dan eenvoudigweg geen poot hebt om op te staan. Verzoeken om informatie ook schriftelijk te bevestigen worden bij mij in ieder geval altijd afgewezen.

Mij lijkt de belastingtelefoon een zoet / afhoudertje die veel kost maar weinig correct informatie geeft.

Lenn-art
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2006 21:06

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door Lenn-art »

Precies hetzelfde bij mij: ik kan opeens alles gaan terugbetalen, terwijl ze gezegd hebben voor 1 april te reageren!

Mijn vraag: mag dit? Ik heb hier de brief dat ze mij uiterlijk voor 1 april een vaststelling vd huurtoeslag doen. Nu komen ze er opeens 3 1/2 maand later mee!
Enig idee of er jurisprudentie is op dit gebied?

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door Frankkk »

De belastingdienst interesseert het niets wat u van ze vindt. Wat ze wel belangrijk vinden is:

- geen antwoord geven op bezwaar om het zo te doen laten lijken dat het aantal bezwaarschriften wel meevalt
- gewoon in het eigen tempo zaken afhandelen en u daarom zo lang mogelijk aan het lijntje houden
- u afhouden van formele procedures door gewoon op het laatste moment zonder aankondiging een acceptgiro te sturen. Daardoor heeft u te weinig tijd om actie te ondernemen en betaalt u als een mak lammetje.

Kort samengevat moet er het op lijken dat de Belastingdienst niets fout doet en ze alle middelen inzetten om u te laten doen wat ze willen.

Lenn-art
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2006 21:06

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door Lenn-art »

Ik was anders wel van plan het aangetekend te versturen. Ze zijn in eerste instantie verplicht de betaaltermijn uit te stellen (stond op de site). Is er dan geen wettelijke reageertermijn? 6 weken ofzo?

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door Frankkk »

Ja, er is een wettelijke reageertermijn, maar daar houden ze zich niet aan (tot 2 keer toe meegemaakt). Zie mijn reactie hierboven.

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door svdmeer »

@topicstarter: Is die 390 inclusief servicekosten? Zo ja, en indien je in een appartementencomplex woont waar die kosten hoog zijn (bv. liften en gemeenschappelijke stookkosten) dan kan de kale huur best onder die jongeren-grens uitkomen, zodat je gewoon recht hebt op huurtoeslag. Het gaat namelijk om de kale huur, niet om wat je totaal per maand kwijt bent.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

@topicstarter: Is die 390 inclusief servicekosten? Zo ja, en indien je in een appartementencomplex woont waar die kosten hoog zijn (bv. liften en gemeenschappelijke stookkosten) dan kan de kale huur best onder die jongeren-grens uitkomen, zodat je gewoon recht hebt op huurtoeslag. Het gaat namelijk om de kale huur, niet om wat je totaal per maand kwijt bent
Dit is onjuist.

Heiber
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2006 20:54

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door Heiber »

Het 'probleem' met alle toeslagen (huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag) is dat ze gedurende het jaar altijd tijdelijk van aard zijn. Of de aanvrager of de Belastingdienst een fout heeft gemaakt doet er niet toe; het uitgekeerde bedrag is altijd terugvorderbaar. Pas in het voorjaar van het jaar erop worden de tijdelijke beschikkingen omgezet in definitieve beschikkingen. Dan zijn ze alleen nog terugvorderbaar indien de aanvrager onjuiste gegevens heeft opgegeven.

De Belastingdienst moet wettelijk gezien binnen zes weken reageren op een bezwaarschrift. Als de Belastingdienst middels schrijven stelt deze termijn niet te halen dan wordt de termijn verlengd tot tien weken. De Belastingdienst is altijd verplicht om een ontvangstbevestiging van het bezwaarschrift te sturen. En inderdaad, de Belastingdienst neemt het niet zo nauw met de termijnen. Als klant kun je daartegen een klacht indienen. Uiteindelijk krijg je gelijk en krijg je een excuusbrief. Niet meer, niet minder.

Over de huurgrens voor onder de 23 jaar: het gaat niet alleen om de kale huur. Als je servicekosten hebt die mee moeten tellen dan moet je die opgeven. Aan het eind van het jaar controleert de Belastingdienst steekproefsgewijs een gedeelte van de aanvragen. Diegenen die in de steekproef zitten moeten alles insturen; inkomensgegevens, huurcontacten etc. Als blijkt dat er foute gegevens zijn opgegeven heb je een probleem.

Rente gaat inderdaad lopen na de vervaldatum van het terugbetalen. De vervaldatum is altijd zes weken na dagtekening van de beschikking. Je kunt uitstel krijgen met vier maanden maar dan betaal je rente over die vier maanden. De rente is ongeveer 3,5, procent op jaarbasis. Meer dan dat je krijgt op een creditbedrag bij de bank. Echter veel minder dan dat je moet betalen over een debetbedrag bij wat voor credietverstrekker dan ook.

Bovenstaande weet ik omdat ik bij de Belastingtelefoon werk. De Belastingdienst gaat ervan uit dat mensen weten waar ze recht op hebben en waarop niet. Als je ten onrechte geld krijgt en je hoopt dat je het niet terug hoeft te betalen dan ben je kansloos. Van alle overheidsinstanties is de Belastingdienst ook het beste in staat om gegevens te controleren. Een van de belangrijkste -niet officiele- reden dat de huurtoeslag van het VROM naar de Belastingdienst is gegaan, is omdat het bestand van het VROM heel erg vervuild was; oftewel er waren heel veel mensen die huursubsidie kregen op basis van onjuiste gegevens. Aan de Belastingdienst de taak om misbruik op te sporren en te voorkomen. Dat het nu nog een zooitje met de aanvragen is doet daar niks aan af. De Belastingdienst heeft stomweg de opstartproblemen onderschat.

Wij bij de BelastingTelefoon doen ons best om de problemen die er zijn te signaleren en goed door te geven naar de backoffice, Deze moet het oplossen. De mensen achter de telefoon kunnen verder niks doen. We zijn afhankelijk of het probleem bij de backoffice terecht komt bij een beetje snugger persoon. Als de backoffice er niks mee doet dan weten wij dat nog geeneens. We worden echter vanzelf weer confronteerd met een boze klant. Voor ons is dat ook frustrerend.

karinknol
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 apr 2005 01:41

Re: Wel huurtoeslag??

Ongelezen bericht door karinknol »

Kom op nou zeg, jullie zijn werkzaam bij een callcenter.
Jullie horen de klachten aan en jullie stellen een mailtje op naar de desbetreffende afdeling van de belasting!
Ik moet toegeven, de ene is vriendelijker dan de andere, maar evengoed zijn jullie de stormrammen.
Want er gaat nog al wat fout bij de belastingdienst momenteel.
En das echt niet leuk als je daar midden inzit!

Al zeven maanden zonder huursubsidie, aankomende week, beslag op mijn inboedel en uithuiszetting, bedankt hoogenvorst.

Hou vol, er zijn geen problemen.

Gesloten