LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Nooit
9
50%
Slechts in extreme gevallen als alle rechtsmiddelen zijn uitgeput
1
6%
In extreme gevallen als de wet volgen te lang duurt of te gecompliceerd is
1
6%
Met inachtname van subsidiariteit en proportionaliteit
3
17%
Slechts als je de "verdedigende" partij bent
3
17%
In principe altijd
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 18

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen. Soms maakt iemand van wie je afhankelijk bent een (procedure)fout waardoor je met lege handen staat. Of je hebt een vordering op iemand die zorgt in Nederland geen bezittingen heeft. Of iemand slaat je in elkaar, je weet waar hij woont, maar je kan niks bewijzen. Of de overheid bejegent je onheus.

Wanneer mag je het recht in eigen handen nemen? En hoe?

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door inxsnl »

Nooit,maar er zijn voor mij uitzonderingen.
Als je aan m`n meisje of m`n kids komt neeem ik het recht zelf

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Het enige juiste antwoord hier is natuurlijk nooit, aangezien eigen rechter spelen in dit land niet toegestaan is. Toch kan ik me voorstellen dat het gebeurt.

Als er iemand aan mijn vriendin, ouders of familie komt dan sta ik ook niet voor mezelf in.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik denk dat op mijn eigen poll e.e.a. aan te merken valt:
1. Wat zijn extreme gevallen?
2. Wanneer ben je "verdedigende partij"?
3. Wat is proportioneel?
4. Wanneer is de wettelijke weg "te gecompliceerd"?

Mijn eigen mening is dus: in extreme gevallen met inachtname van de proportionaliteit ensubsidiariteit, en ook wanneer de officiele weg in praktijk niks zal opleveren. Bij voorkeur wanneer ik zelf de verdedigende partij ben.

Wanneer is dit dan? Inderdaad, als iemand aan mijn gezin komt. Of als iemand een misdrijf pleegt tegen je familie of jhezelf en er via de wettelijke weg "mee wegkomt" (bijvoorbeeld omdat bewijs moeilijk of duur is). Ook bij een onterechte maar in rechte afdwingbare vordering geldt dit.

En welke maatregelen kan je toepassen? Pre-emptive strike? Wraak? Of "gepaste verdediging"?

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door bot321 »

Wanneer je de politie waarschuwd en die zoals
gewoonlijk niets voor je kan doen want ze hebben
het veel te druk met flauwekulle zaken.Zie zehier
soms met 8 man snelheidskontrole houden.
Nou dan los ik het zelf wel op .Gaat meestal heel
goed want na afloop heb ik weer hout voor mijn open haard. :evil:

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door djmaze »

Het interesseerd me geen zier wat de wet zegt.

Als ik een inbreker tegen kom in mijn huis dan sla ik hem eerst K.O. voordat ik de politie bel. Zou ik eerst de politie bellen en zij mij dan sommeren te schuilen en moet wachten totdat er een agent bij mij DURFT (schijterds zijn t) aan te bellen dan is de dief gevlogen, en moet ik een stom formulier invullen wat op de grote stapel komt en nooit meer wordt ingezien.

Als iemand een ander probeerd te mollesteren op straat, dan zoek ik de eerste de beste losse steen en sla de vechtersbaas. Meneer agent is er namelijk pas zodra de aangevallen persoon dood is en ie in het nieuws is zoals folkerd en menig ander.

Eigen rechter is dus in mijn ogen rechtsgeldig zolang je die ander niet blijvend verminkt nog vermoord.
De wet zal mij wel voor de rechter dagen, maar daar heb ik maling aan. Niemand ontneemd mij nog mijn mede-Nederlanders het recht om te leven, helaas mag, volgens de wet, niks meer tegenwoordig, ZELFS niet je eigen kinderen slaan als ze stout zijn geweest.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Kinderen zouden niet onder die wet moeten vallen, die moet je juist slaan om ze nog een beetje respect bij te brengen. Niet dat halfzachte geklets van tegenwoordig over "praten met je kind" enzo.

Een inbreker tegen de grond slaan of iemand op straat klinkt allemaal heel logisch en waarschijnlijk doen we allemaal hetzelfde, maar het levert je een hoop ellende, geldboetes en eventueel zelfs gevangenisstraf op.Met een beetje pech staat de inbreker eerder weer op straat dan jij en kun je de rest van je leven schadevergoeding betalen.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door Jonjo »

Als je een inbreker bij je thuis goed te pakken heb, bel dan de politie en dien een aanklacht in. Een aanklacht wegens huisvredebreuk. Ja hij wilde niet luisteren en viel mij aan nota bene in mijn eigen huis, hij maakte slaande bewegingen en ja ik moest mijzelf verdedigen, vandaar dat je hem hier bij de huisdeur op kunt vegen. Met dank meneer de politie voor het snelle reageren uwerzijds. Wat worden de mensen toch onbeschoft en brutaal he.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door inxsnl »

Heb ik al eens voor handen gehad.
Was gelukkig s`nachts.
De desbetreffende persoon een hoekje verkocht.
Deze deed meteen een bodemonderzoek.
Vervolgens naar de straat gesleept.
Meneer wist de volgende dag nergens meer van toen ik wakker werd in het gips

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Interessant.... laten we even teruggaan naar de democratische machine achter de totstandkoming van een wet.

De regeringspartijen komen in het kabinet omdat ze samen als het goed is een meerderheid vertegenwoordigen. Op grond daarvan worden vanuit de regering of via het recht van initiatief wetten gemaakt die het parlement met daarin dezelfde partijen goed of afkeurt.

Hier zijn een aantal punten op aan te merken.

Ten eerste zijn die 150 vertegenwoordigers meestal niet deskundig. Vaak zijn het alfa's die weinig van finanien of specifieke terreinen weten. Op het ministerie, in handen van 1 minister van 1 partij, is die kennis doorgaans wel in huis. Conclusie: een minister kan door deze problematiek het parlement de facto uitschakelen.

Ten tweede kunnen minsters lagere wetgeving zonder enige controle uitvaardigen en daarmee zelfs de bovenliggende wetten omzeilen. Ja, er kan getoetst worden, maar door het deskundigheidsgebrek bij parlement en rechterlijke macht zal dit weinig gebeuren.

Dan is daar ten derde het probleem bij demissionaire kabinetten. In 2003 heeft een demissionaire regering het besluit over Irak genomen. Doordat ze toch al demissionair waren hadden ze niets te verliezen en is besluitvorming, ook op andere terreinen, er door gedrukt. Met name natuurlijk bij lagere wetgeving, want dan is er minder controle.

En dan ten vierde zijn politici niet te beroerd om hun eigen kiezers te laten vallen als het ze uitkomt. "Over 4 jaar zijn ze dat toch weer vergeten". En ja, in de meeste gevallen blijkt dat inderdaad nog waar te zijn ook. PvdA, CDA en in mindere mate VVD kunnen rekenen op harde kernen in hun achterbannen die toch wel op hen zullen stemmen. D'66 kan zich pas nu de aanhang gestaag afbrokkelt veroorloven principieel te zijn, net als SP dat weet dat het toch in de oppositie blijft. Natuurlijk kent de Nederlandse politiek ook een quarantainenstelsel: Wie verkeerde dingen zegt (bijvoorbeeld Turkije niet in de EU), gaat in quarantaine. Dat houdt in dat de persoon geen serieuze aandacht krijgt of als een clown of populist wordt afgeschilderd, ook al heeft hij 1000 keer gelijk. Slechts een persoon kon deze quarantaine doorbreken, maar die ligt nu met een kogel in zijn lijf een stuk grasland te bemesten.

Het beleid in dit land zal kortom altijd worden gemaakt door dezelfde kleine club die, welk kabinet er ook komt, zal blijven zitten. Verkiezingen zijn een farce. Ik zie dit bewind niet als een vertegenwoordiging of afspiegeling van het volk. Democratie bestaat niet en heeft nooit bestaan.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door NAK »

Natuurlijk mag men geen eigen rechter spelen.
Maar de wetenschap dat justitie niets aan de kleine criminaliteit doet, is zo verrekte frustrerend dat men wel gedwongen is om zelf (tegen)maatregelen te nemen.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door inxsnl »

Soms moet je voor eigen rechter spelen :wink:

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Iedereen die eigen rechter speelt mag en moet keihard aangepakt worden, waar hebben we anders politie voor in dit land? Dat het in jou ogen niet snel genoeg gaat lijkt me geen argument om het dan zelf maar te doen.....

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door inxsnl »

Slaat u de plank toch echt mis karr 2
Denkt u nou echt dat ik ga staan wachten op de politie die er minstens 15 min voor nodig heeft om ter plaatse te komen.
Terwijl ik de delict pleger in bedwang moet houden

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door inxsnl »

Ik ga nu effe doordraven
U blijft dus met uw handen in uw zakken staan ,terwijl uw vriendin of kind inelkaargeslagen wordt.
U gaat dus met uw mobieltje terplaatse de ploitie bellen ,en wachten totdat deze komen

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door SJZ »

U blijft dus met uw handen in uw zakken staan ,terwijl uw vriendin of kind inelkaargeslagen wordt.
Maar dat heeft natuurlijk niks te maken met voor eigen rechter spelen. U vergist zich in waar wij hier over discussieren.

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door djmaze »

Dat heeft het wel, als je de wet leest dan mag je alleen iemand "vasthouden" zodat ie niet wegrend, maar als hij jou daarvoor een trap of stomp geeft mag je hem niet knellen of terug slaan.

Dus als je vriend/vriendin of kind in elkaar geslagen wordt, dan mag je niks anders doen dan de politie bellen en de belagers vasthouden.
Dat uw vrouw daardoor verminkt is geraakt of zelfs nooit meer kinderen kan krijgen, dan is dat "jammer dan, pech gehad".
De dader komt voor het gerecht en zit in de gevangenis van mijn belastingcenten TV te kijken.

Ik pik dit niet, net als vele andere Nederlanders.

Cascas
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 okt 2005 11:24

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door Cascas »

Als de loodgieter niet komt zul je moeten DIY-en.
Kijk eens hoe populair dat in NL is.

Als de rechter of politie "niet komt" (prioriteiten, budgetten, mankracht, vertragingen, fouten(!), ...) ga ik DIY-en hoor.

Wie aan mijn dierbaren of spullen komt, heeft recht op straf :wink:
En dan bedoel ik niet Taakstraf, maar Straf.
:twisted:

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Of het mag of niet, interesseert mij geen moer! Als je zo vaak slachtoffer bent geworden van criminaliteit als ik, dan praat je wel anders.
Mijn leven lang heb ik hard en eerlijk gewerkt voor de criminelen, want aan het eind van de rit heb ik ALLES! tot op de laatste cent, bijna een ton, weer kunnen inleveren aan boetes, incasso's enz. omdat ik mijn rekeningen niet meer KON betalen nadat er 3 keer binnen 2 maanden tijd in mijn zaak was ingebroken.
Dus leggen ze beslag op alles en je rekeningen en als dan je pensioen waar ik 45 jaar premie voor betaald had en je oude dags verzekering bij het uitbetalen in de zakken van de incasso bureau's verdwijnt met absurd hoge kosten, dan baal je wel als een stekker.
Bovendien is ook nog een aanzienlijk bedrag opgegaan aan de schade die ze daarbij aanrichten, zodat als ik iemand betrap die van mijn eigendommen loopt te stelen, ik wel even zal laten merken dat ik het daar niet mee eens ben.

Vr. Gr. Hans.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door SJZ »

Dus als je vriend/vriendin of kind in elkaar geslagen wordt, dan mag je niks anders doen dan de politie bellen en de belagers vasthouden.
Nee hoor, je mag ook noodzakelijk geweld gebruiken. Jij geeft een valse voorstelling van zaken.

(Voor alle duidelijkheid: als iemand jou een klap geeft en jij besluit daarom met een honkbalknuppel zijn schedel tot puin te timmeren, dan is dat geen gepast geweld.)

Gesloten