LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
ernst2
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2005 11:21

Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door ernst2 »

Ik was vandaag even naar de Belastingdienst gegaan inzake mijn huurtoeslag die nu al een maand weer niet was uitbetaalt.
Even wat voorgeschiedenis: Ik heb in november vorig jaar mijn huurtoeslag aangevraagd en vanwege een fout in hun systeem pas dankzij de medewerking van een toenmalige Belastingdienstmedewerker een voorschot gekregen over 6 maanden in afwachting totdat de definitieve betaling zou plaatsvinden. Ik kreeg dus het voorschot binnen 5 dagen en 1 week later kwam de definitieve betaling binnen waardoor ik dus eigenlijk dubbel op kreeg zo kort na elkaar.

Als keurige burger die gewend is *schulden/voorschotten* ogenblikkelijk weer af te lossen storte ik de eerste voorschot keurig terug via het bekende Belastingdienstnummer te samen met een omschrijving waarop deze terugstorting betrekking had.

Kom ik vandaag bij die Belastingdienst medewerker met de mededeing dat ik eerst een brief krijg waarin ik gesommeerd wordt een x bedrag terug te betalen omdat er dus teveel is betaalt waarop ik zeg dat ik het gehele voorsschot bedrag reeds in (eind) juli terug gestort heb zodat deze sommatie onnodig is. nee...dat had U niet moeten doen want U had een beschikking? moeten afwachten " Oh " antwoord ik, " dat wist ik niet. Ik ben gewend geheel uit mijzelf geld terug te storten als deze niet de mijne is " antwoord ik.
Ja maar nu kan het weken/maanden duren eer we het geld terug vinden antwoordt de medewerker. " Hoezo?...U heeft hier toch een kenmerk van mij etc etc... " .. Ja maar zo werkt het niet en dat betekent dat U gewoon dat bedrag wat wij hier vorderen moeten betalen en totdan geen huurtoeslag krijgt " Pardon? " ja zo werkt de procedure " Wat kunt U nou voor mij doen om te zorgen dat ik gewoon mijn achterstalige huurtoeslag wel krijg van de afgelopen en komende maanden? " Niets... omdat we eerst de procedure van uitzoeken waar het geld is gebleven moeten opstarten en vervolgens dan moeten kijken of U wel het geld heeft gestort " Wat laat ik u nou net zien??? " Ja maar het moet bij ons te traceren zijn....

Je begrijpt dat ik hier helemaal krankjorem werd van deze vorm van onwil!
Ik kon niets kortsluiten middels fax of e-mail want alles loopt via Heerlen en ik moest maar weer langskomen om een vervolgprocedure te krijgen want hij kon verder niets doen. Sterker nog in het ergste geval kon hij opnieuw een voorschot aanvragen om de tussentijd dat zij uitzoeken of het geld wat ik braaf heb teruggestort te overbruggen. Begrijpt U nou er nog wat van?

Stort je braaf geld wat je teveel kreeg terug, en dan wordt je verweten als het ware dat je dat niet had moeten doen omdat dan de procedure verstoort.
Volgens mij zijn regels er om het gemak van de burger te bevorderen en niet om de burger tot wanhoop te drijven.

Zijn er mensen hier die soelaas kunnen bieden inzake deze kwestie middels een direct telefoonnummer( nee niet 0800) of een e-mailadres van een leidingegevende bij Huurtoeslag Rotterdam?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik denk dat je inderdaad eerst had moeten navragen wat te doen. Met alle bedragen die er bij de belasting binnenkomen en weer uit gaan kan ik me voorstellen dat ze moeite hebben om bedragen terug te vinden, zeker als je zelf terug gaat storten.

Maar goed, daarmee wordt je natuurlijk niet geholpen, dat is een feit. Ik zou ook niet weten wat je nog kunt doen.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door bot321 »

Dit is dus geen medewerking verlenen vanwege gelegaliseerde
oplichting.Als U het bedrag nml.meteen terug stort valt
er geen heffingsrente meer te behalen.Door een fout
van de belasting heb ik ook 2 jaar op mijn definitieve
aanslag moeten wachten.Maar wel twee jaar heffingsrente
berekenen en dat is meer als ik krijg bij de bank.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door SJZ »

Ook ik, gaf daarbij tevens o.a. als argument, dat de heffingrente hoger was, dan de gebruikelijke spaarrente.
Dat lijkt me een dwaas argument in de bezwaarfase. Maar gelukkig had je ook nog een goed argument gebruikt.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door mr T. »

Mijn argument, dat de fiscus zelf 'fout' zat, door pas na 3 jaar (op een blijkbaar ingewikkelde fiscale kwestie), en dus niet binnen 6 weken te beslissen op mijn (afgewezen) bezwaar werd gehonoreerd.
Dat getuigt van een bijzonder welwillende opstelling van de inspecteur. Want het is een misvatting dat de termijnen die volgens de Awb gelden ook van toepassing zijn op fiscale zaken. De Awr wijkt hierin af. Dit maakt dat er een termijn om te mogen beslissen op een bezwaarschrift geldt van (in beginsel een jaar) en in uitzonderlijke gevallen van twee jaar. Deze termijnen zijn in de praktijk adviestermijnen en overschrijding heeft geen juridische consequenties.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Bij de belasting raakt het geld niet zoek, wanneer de betaling is voorzien van een kenmerk.

En hoe zou iemand moeten weten dat je moet wachten op een beschikking om geld dat je rechtens niet toekomt weer terug te ''mogen'' storten. De belastingdienst zou juist blij moeten zijn, dat er mensen zijn die dit uit zichzelf doen.

Al moet ik er natuurlijk wel bij zeggen, dat het zeer verstandig van ernst was om de terugbetaling van een kenmerk te voorzien.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door mr T. »

.. maar als een burger zijn bezwaartermijn van 6 weken met bijv. 1 dag overschrijdt, is die burger wel degelijk, al zijn bezwaar-rechten kwijt.
Niet zondermeer, dan wordt gekeken naar het moment waarop het bezwaarschrift is verzonden naar het bestuursorgaan. Verder kan er voor de te late indiening/verzending een verschoonbare reden zijn. In dat laatste geval gaat het in de praktijk om echt zware gevallen van overmacht.
En de overheid mag gerust 3 jaar doen over een beslissing op bezwaar?
Dat slaat toch helemaal nergens op !
Strikt genomen nee. Overschrijding heeft alleen geen gevolgen omdat na het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift er sprake is van een nieuw genomen besluit met de mogelijkheid om daartegen (hoger) beroep in te stellen. Verder bestaat de mogelijkheid om (bijvoorbeeld na een jaar geen beslissing tee hebben gehad) via een aangetekende brief de Belastingdienst (of afhankelijk van het soort besluit bij het Ministerie van LNV) te sommeren binnen een redelijke termijn (een paar weken) een beslissing te laten nemen en daarbij te vermelden dat niet reageren zal worden beschouwd als een fictieve weigering ot het nemen van een beslissing. In dat laatste geval kan rechtstreeks beroep worden ingesteld. In de praktijk zal er echter snel een beslissing volgen. Verder wil het instellen van een klachtenprocedure ook nog wel eens helpen om sneller een beslissing op bezwaar te krijgen. Verder is nog van belang dat de door de Belastingdienst (inspecteur) behandeltermijn van twee jaar alleen is toegestaan met goedkeuring van minister of staatssecretaris.
Om het nog iets ingewikkelder te maken: op bezwaren die te maken hebben met een invorderingsprocedure van de Belastingdienst (de ontvanger) is de Awb wel onverkort van toepassing (dat wil zeggen op alles waarbij het niet aankomt op de vaststelling van de hoogte van verschuldigde bedragen door de inspecteur).

Wordt het daarom niet eens tijd, om die AWB eens aan te passen?
Gezien het bovenstaande zijn er meer mogelijkheden dan er op het eerste gezicht lijken te zijn. Daarnaast is de Awb voortdurend in ontwikkeling. De wettelijke bezwaartermijn van de Awb van zes weken is m.i. overigens al behoorlijk ruim.
M.i. hoog tijd, dat ze dat systeem in Nederland ook toe gaan passen.
Dat zou het respect van burger voor overheid dan zeker doen vergroten
Wat dat betreft is de houding van de politiek en menig burger in Nederland vrij dubbel. Aan de ene kant stellen dat het allemaal sneller en beter moet (en daar is niets op tegen) en aan de andere kant stellen dat het aantal ambtenaren minder moet. Zeker ook gezien het feit dat menig bestuursorgaan in de afgelopen jaren te maken heeft gehad met de nodige reorganisaties (met name op uitvoerend niveau). Hierdoor is er in absolute termen sprake geweest van een vermindering van ambtenaren en daarnaast is er sprake geweest van het verdwijnen van deskundigheid.
N.B.: Betekent dit, dat je dan ook niet na 8 weken in beroep kan gaan, wegens 'niet krijgen van antwoord' zoals bij andere bezwaren wel kan?
Zoals hierboven al aangegeven bestaat de mogelijkheid om op een afwijkend tijdstip in beroep te gaan wanneer blijkt dat de Belastingdienst niet van zins is een beslissing te nemen op het door u ingediende bezwaarschrift, terwijl er wel bezwaar wordt gemaakt op een voor bezwaar vatbare beslissing. Dit is de zogenaamde fictieve weigering. In de praktijk zal dit pas het geval zijn nadat er een jaar is verstreken. Verder kan er worden overeengekomen tussen de heffingplichtige en de inspecteur dat er rechtstreeks beroep wordt ingesteld.

Heiber
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2006 20:54

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door Heiber »

Hoi Ernst2,

Ik heb bijna een jaar bij de BelTel Toeslagen gewerkt en jouw (of een soortgelijk) verhaal hoorde ik tig keer per dag.

Ik zou me er niet druk om maken. Als je het geld heb teruggestort kan de Belastingdienst je niks maken. Het is ook onzin dat ze dat geld niet kunnen vinden. Ze bedoelen dat de computer het niet kan vinden en dat een mens er naar moet zoeken.

Probleem momenteel bij de Belastingdienst is dat er veel te weinig mankracht is. Ze hadden verwacht dat de huur- en zorgtoeslag voor 90 % geautomatiseerd zou kunnen worden afgehandeld. In de praktijk blijkt dit echter voor nog geen 30 % te zijn! Reden? Het systeem en de mensen die de formulieren invullen maken heel veel fouten.

Iemand van de huurtoeslag in Rotterdam bestaat niet. De huur- en zorgtoeslag worden volledig in Heerlen afgehandeld. In Utrecht zit de backoffice. Zelfs mensen van de BelTel hebben geen telefoonummer van de backoffice. De backoffice kan alleen bereikt worden middels het interne mailsysteem van de besastingdienst. En daarvoor heb je dus een medewerker van de Belastingdienst of de BelTel nodig.

ernst2
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2005 11:21

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door ernst2 »

Hoi herber, dank voor je reactie maar ik ben gisteren langsgeweest en trof dit keer een welwillende medewerker die helemaal in de nieuwe geest van de Belastingdienst opereerde en me op weg heeft geholpen.
Nadat ik de bewijzen had overlegd heeft hij via het FOBO systeem(dat interne mailsysteem dus) een verzoek ingediend die dus in Utrecht moet worden uitgewerkt. In het kort komt het erop neer dat e.e.a elkaar gekruisd moet hebben waardoor ik dus in de situatie zit zoals eerder vermeld. Hoe dan ook binnen 2 weken moet ik iets horen van de afdeling in Heerlen die ook,zoals hij zei, wijzigingen e.d. kunnen maken in het systeem(backoffice dus) Hij belde zelfs nog even naar Utrecht maar ook daar konden ze zelfs hem niet helpen met die vragen die hij stelde n.a.v.mijn situatie. Hoe dan ook, ik hoop dat dit snel opgelost is.

Ik houd je op de hoogte.

Heiber
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2006 20:54

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door Heiber »

Fobo staat voor Front Office Back Office. Een Fobo is dus bericht naar de backoffice. Er bestaan vele soorten frobo's bij de Belastingdienst. Zoals uitzoekopdrachten, terugbelverzoeken, reguliere voorschotten etc. Hoe lang het allemaal duurt ligt aan de soort Frobo die is gemaakt.

Ik zou me als ik jou was niet teveel vasthouden aan die 2 weken. De front office is verplicht de officiele termijnen aan te houden, ook al worden ze nooit gehaald. Zo wordt er bij een terugbelverzoek officieel binnen 48 uur teruggebeld. Nou, vergeet het maar, die termijn wordt zelden gehaald. Die termijnen zijn echter vastgelegd door het Ministerie van Financien en daar moet de front office zich aan houden. Minster Zalm wordt er namelijk op afgerekend. Liever liegen tegen de klant en hem voor niks laten wachten dan eerlijk zeggen waar hij aan toe is en officieel toegeven dat je de termijnen niet haalt.

Kijk, ik ben natuurlijk een gefrustreerde ex-medewerker en wil je echt niet ontmoedigen. Jouw probleem kan ook best over twee weken opgelost zijn. Het kan echter ook zijn dat er nog enkele frobo's moeten worden aangemaakt en dat je zo drie maanden verder bent. Wie jou namelijk ook heeft geholpen van de frontoffice, hij is altijd afhankelijk van iemand van de backoffice.

Bij ons op de werkvloer ging het gerucht rond dat de back office helemaal niet bestond en dat we voor de kat zijn K de hele dag berichten zaten de maken....

kyara
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2006 12:31

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door kyara »

Beste Heiber,
Ik zal je uit de droom helpen, de Back Office bestaat wel degelijk. Ik vind het een beetje raar dat je nu deze onzin gaat verkondigen en je (ex)collega's afvalt.

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door Frankkk »

@kyara: het leek er anders sterk op dat de back office niet bestond, daar de doorgeef-acties van de beltel niets opleverden. De beltel was meer een soort zoethoudertje, terwijl ze achter de schermen in hun eigen tempo de scherven bij elkaar leken te rapen.

Echt rampzalig die beltel; echt een zwarte bladzijde...

Heiber
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2006 20:54

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door Heiber »

Beste Kyara,

Vergeef me mijn cynisme. Ik heb 13 maanden mijn best gedaan voor de Belastingdienst en dat was minstens 12 maanden te lang.

De Belastingdienst probeert voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Ze betaalt minimumloon en gebruikt alleen uitzendkrachten voor de Front Office. Deze mensen worden met een opleiding van een paar dagen achter de telefoon gezet. Niemand is geinteresseerd in de kwaliteit van de antwoorden. Zo lang de gemiddelde gesprekstijd onder de vier minuten is, is alles goed.

Mijn grapje over het bestaan van de Back Office slaat op het feit dat uitzoekopdrachten, verzoeken tot spoedbetalingen, terugbelverzoeken etc op een grote hoop verdwijnen en pas weken - zo niet maanden -later beantwoord worden (als ze al beantwoord worden).

Mijn kritiek richt zich overigens op de Belastingdienst, niet op de medewerkers. Ik weet dat de Back Office net zo onderbemand en slecht uitgerust is als de Front Office. Er zijn veel te weinig vaste medewerkers en de uitzendkrachten worden van straat geplukt omdat niemand meer voor de Belastingdienst wil werken.

Nog een leuke anekdote: ik ben een keer in staat geweest om iemand aan de lijn te krijgen van de Back Office Toeslagen in Utrecht. Geheel tegen de regels had ik een telefoonnummer gebruikt dat ik in een interne mail vond. Ik dus bellen voor een klant. Ik kreeg iemand aan de lijn die - werkelijk waar - nauwelijks Nederlands sprak. Met alle respect, maar waarschijnlijk zat ze twee weken geleden nog op de inburgeringscurus...

ernst2
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2005 11:21

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door ernst2 »

Update:

Beste mensen. Het is niet te geloven maar we zitten nu in begin
december en waar weken geleden het erop leek dat er schot
in zou komen is anno begin december nog niets aan mijn situatie
gedaan. Al 6 maanden geen huurtoeslag gekregen omdat volgens
de laatste gegevens men nog steeds de oude gegevens in de
computer heeft staan en ongewijzigd heeft ondanks mijn brieven
hierover en bezoeken aan het regio-kantoor.
Dus ik zou nog steeds 2 keer een uitbetaling hebben gehad
waardoor er een overschot is van € 43,00 die terug betaalt
moet worden terwijl het voorschotbedrag sedert 20 juni 2006
al is teruggestort met alle bijbehorende kenmerken. Ik heb een
bezwaarschrift gestuurd naar Heerlen en alles uitgelegd en
alleen een reactie teruggekregen dat het is ontvangen en
in behandeling wordt genomen en wat 6 weken (eind oktober)
zal duren. Raar dat je dan begin december nog steeds niets
hebt gehoord maar ondertussen wel weer een brief krijgt
tot betaling van het eerder genoemde bedrag van € 43,00. :evil:

wat zijn ze daar bij de Belastingdienst aan het doen! :evil: :evil:
Je enige contact is zo een front-office medewerker van
de Belastingdienst, je kunt niemand iets faxen, bellen of e-mailen
en je bent in zijn geheel afhankelijk van de welwillendheid van
de back-office medewerker die je verder niet hoort of ziet laat staan
dat je hoogte kunt krijgen hoever men gevorderd is met jouw dossier!
Wat is dit voor gedoe! :evil: Werkt iedereen langs elkaar heen?
Jij beweegt hemel en aarde om zaken op orde te krijgen,verwacht
dat dan e.e.a sneller/soepeler gaat lopen,en dan merk je dat men
niet alleen eigen ingestelde termijnen van reacties ruim overschrijdt,
maar ook niets van zich laat horen maar onderwijl wel ijskoud een
aanmaning verstuurt om e.e.a terug te betalen.
Nu net gehoord dat ik het niet hoef te betalen (geen schriftelijke
bevestiging) en dat er een onderzoek komt naar het geld en een
opheffing van de blokkade die tegen uitbetaling van de huurtoeslag
was. :roll: Wat hebben ze dan in hemelsnaam sedert juli/augustus
gedaan toen dit ook al was aangekaart en ik was langsgeweest.. :evil:

Welke oplossing rest mij nog behalve met een auto bij wijze van
spreken het pand binnenrijden? :twisted:

Heiber
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2006 20:54

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door Heiber »

Hallo Ernst2,

lullig voor je, maar ik had het voorspeld. Je kunt er ook helemaal niks aan doen. Gewoon afwachten, uiteindelijk krijg je wel je gelijk. Ondertussen niet teveel energie aan besteden als dat nog mogelijk is.

Ondertussen zoekt mijn ex-werkgever het nog steeds in de kwantiteit ipv de kwaliteit. Bij de front-office Toeslagen in Groningen werken inmiddels 800 mensen. Voornamelijk studenten, herintreders en voormalig arbeidsongeschikten. Het UWV aldaar zal hier erg blij mee zijn.. Het verloop is echter groter dan ooit...

janet1
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 apr 2007 17:30

Re: Belastingdienst medewerker ambtelijk,stug en eigengereid!

Ongelezen bericht door janet1 »

heel herkenbaar allemaal. je kunt langsgaan, bellen het haalt echt niks uit.

Wij zijn in augustus verhuisd naar duitsland maar nog wel in nederland belastingplichtig. Hiertoe moeten we een M formulier invullen. Dat is een formulier voor iemand die halverwege het jaar is verhuisd. Je hebt ook een C formulier, dat is voor mensen die allang in het buitenland wonen maar in Nederland belastingplichtig zijn.

Enfin wij lazen op internet dat wij dus een M formulier in moesten vullen en ook dat ik omdat ik nu niet meer werk mijn heffingskortingen terug kan vragen.

Kantoor Heerlen gebeld, daar zit belasting buitenland. Helaas zij konden ons niet helpen. we moesten kantoor Arnhem bellen want wij waren nog niet overgezet naar Heerlen. Die kan ik helaas niet vanuit het buitenland bellen.

Dus vroeg ik mijn man of hij naar Arnhem wilde rijden om het daar te regelen. Dus hij netjes naar de balie gegaan. Nee het M formulier kon hij niet meekrijgen die zou worden opgestuurd en zouden we na 6 weken in huis hebben en die heffingskortingen had ik ook geen recht op volgens die dame dus hij kon geen formulier krijgen.

Hierop kregen we het ene na het andere C formulier toegestuurd. Weer naar Heerlen gebeld. Nu konden ze toch regelen dat we een M formulier kregen ook al staan we nog steeds in Arnhem ingeschreven.

En inderdaad we kregen er 1 voor mijn man. Die snel ingevuld en opgestuurd. 1 week later kregen we weer 2 C formulieren. Ik weer gebeld, jongens ik heb voor mezelf nog een M formulier nodig.

Wat krijg ik te horen? U staat in het systeem voor een C formulier, de aangifte van uw man op het juiste formulier zal niet in behandeling worden genomen omdat het volgens het systeem niet het juiste formulier is.

U moet Arnhem een brief sturen dat ze u moeten overzetten naar Heerlen (hadden ze allang moeten doen) en ze moeten het systeem aanpassen zodat daarin staat dat u een M formulier moet invullen. Tja en die al verzonden aangifte, daar weten we niet wat er mee gebeurt. Misschien moet u die opnieuw invullen en opsturen.

Oh en die heffingskorting heeft u wel recht op maar dat weten ze in Arnhem niet want zij weten niks van buitenland maar zolang Arnhem het systeem niet wil aanpassen en u op M formulier zetten en u overzetten naar Heerlen waar ze wel buitenland doen heeft u een probleem-

De brief is verzonden, ik heb nog 1 C formulier ontvangen en verder wacht ik nog braaf op antwoord van Arnhem. Ondertussen krijgen wij een flink bedrag van ze terug maar hebben ze onze aangifte nog niet in behandeling genomen omdat volgens het systeem het een verkeerd formulier is.

ZUCHT

Wat me nog het meest stoort is, als jij een fout maakt, als jij te laat bent ze met boetes en dreigementen komen. Het is echt om te huilen

Gesloten