LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekrente-aftrek

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
janssen
Berichten: 395
Lid geworden op: 01 okt 2004 19:57

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door janssen »

Hyphotheek rente aftrek, is natuurlijk een achterhaalt systeem.
Het zijn juist de banken die miljoennen verdienen aan de hypotheken.
De huizen prijzen zijn gestegen tot exportabele bedragen, die in geen enkele verhouding staan met de omliggende landen.

Sinds de invoering van de euro kost nu een woning meer euro,s dan voorheen guldens.
En de verhouding t.o.v b.v Duitsland is gewoon absurd.
Een woning in Duitsland die bij ons zeg maar 180.000 euro kost koop ik in Emmerich voor 45.000,-- een vrijstaande woning voor 90.000 euro.
Wel blijf ik van mening dat de huidige woning bezitters, een rechten moeten behouden.
En de hypotheekrente aftrek moet men voor nieuwe aankoop gewoon gaan maximaliseren. b.v maximaal 400.000 euro daarboven geen aftrek meer, dan kan men langzaam overgaan tot een ander systeem dat is gewoon niet meer aftrekbaar in box 1 maar gelijk trekken met de bijtelling vermogen dat is 1.2 % van het het vermogen met een vrijstelling van 39.000 euro afgerond de formule is wat onduidelijker. die is rendement 4 % daarvan 30% belasting betalen.
Ongeacht het inkomen, waarom moeten mensen met een kapitaal inkomen 6 of 7 ton aan hypotheek daarvan 52 % terug ontvangen van de fiscus, maar mensen met modaal inkomen 32.85 %
Ouderen maar 14.85%
Dus gewoon in een stappen plan de aftrek verminderen, dan zullen de woning prijzen vanzelf ook weer gaan dalen tot een nivau die in overeenstemming is met de werkelijke kostprijs.
Die is nu ver zoek, een mrt2 grond kost ongeveer 3 euro, als het bouwgrond wordt is deze grond ineens 450 euro per mtr2 waard.
De projectontwikkelaars verdienen er kapitalen aan.
Dat is ook de redenen, dat in Duitsland de kostprijs veel lager ligt.
Vraag en aanbod daar gaat het nu om.
En vele gemeenten en woningcorporaties zorgen er wel voor dat er zo weinig gebouwd wordt dat de vraag altijd hoger is dan het aanbod.
Daar halen zij dan de grote winsten binnen.
Minder rente aftrek. En een tweede punt zou moeten zijn, afschaffen overdrachtsbelasting nu 6 %
Dat kan want de hypothekrente aftrek kost de staat ongeveer 11 miljard euro,s per jaar.
Wordt deze aftrek gehalveerd, dan is de overdrachtbelasting ook niet meer nodig. Maakt de woning 6 % goedkoper.
Dus gewoon langzaam afschaffen .En zorgen voor betaalbare woningen.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Op de lange termijn is het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek een goed idee. We zijn dan eindelijk af van al die gekunstelde (en soms riskante) constructies die alleen bedoeld zijn om het betalen van belasting te beperken. Op korte termijn is het afschaffen een ramp voor veel huizenbezitters, ook als de aftrek alleen wordt afgeschaft voor nieuwe hypotheken. Nieuwe kopers kunnen immers minder besteden, dus de prijzen zullen fors dalen. Mensen die tussentijds hun woning moeten verkopen (scheiding, andere baan) en degenen die een aflossingsvrije hypotheek hebben, zullen met een restschuld blijven zitten. Ook zal de huizenmarkt een aantal jaren bijna volledig op slot zitten.

Het is jammer dat de renteaftrek niet 10 jaar geleden is afgeschaft, toen stegen de prijzen met 10% per jaar. In een korte periode zou dan de waardedaling door de afschaffing zijn gecompenseerd door de reguliere waardestijging. Omdat een dergelijke periode niet te verwachten is op korte termijn, zal er gekozen moeten worden voor een geleidelijke afschaffing. Door ieder jaar de aftrek tegen een lager percentage te laten plaatsvinden kan voor een zachte landing van de huizenprijzen gezorgd worden.

woestenburg
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:12

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door woestenburg »

Ik vind dat de hypotheekrente niet moet worden afgeschaft. Het argument dat vermogende nederlanders in dure woonhuizen met hoge hypotheken het meeste profiteren van de belastingaftrek is op zichzelf juist. Gelijke monikken gelijke kappen. Het is duidelijk dat dit een budgetaire maatregel is die meer belasting in het laatje brengt, maar de lagere verdieners met een gemiddelde hypotheek zeg >250.000 -300.000< het hardste treft, terwijl de regering zoals gewoonlijk onvoldoende compenseert. Er is ook veel gesteggel over de financiering van de AOW met allerlei onfatsoenlijke maatregelen als AOW-premie heffen over een pensioen boven een X grens. Een sigaar uit eigen doos dus. Niet doen. Je kunt nl. het hoge belastingvoordeel van de hypotheekrenteaftrek van veelverdieners simpelweg compenseren door het plafond van het maximum AOW premium inkomen 2006 = 30.632,00 per jaar (1 1/2 x modaal) los te laten en over het gehele inkomen AOW-premie te heffen. Je behoeft dan ook geen belasting -maatregelen te nemen. om de AOW pot aan te vullen. Heeft U een politicus van links of rechts daarover ooit een uitspraak horen doen ? Ik niet, terwijl in andere landen deze variant al hoog en breed bekend en in gebruik is. :roll: Frans Woestenburg

rijk
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 feb 2006 20:58

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door rijk »

Als de hypotheekrente niet meer aftrekbaar is,zullen veel huizenbezitters in de problemen komen, deze mensen zullen dan financieel een ondersteuning vragen aan de regering.Veel huizen komen dan ook onder de verplichte verkoop. Wel is het zo dat op termijn de huizenprijzen zullen zakken waardoor starters een betere kans krijgen. Ik ben voorstander om de hypotheekaftrek geleidelijk af te schaffen , te beginnen bij een hypotheek van € 500.000 en dat jaarlijks aan te passen tot een hypotheekbedrag van 175.000, daaronder de aftrek laten bestaan, dan kan Jan met de pet zich tenminste ook een koophuis veroorloven. VERGEET niet dat 175.000 hypotheek toch nog ongeveer € 800 per maand betekent (in guldens eem kleine 1800. De rente is aan het oplopen dus mogelijk over 3 jaar geen €800, maar €1200 per maand.DIT IS NIET LEUK MEER VOOR JAN MET DE PET, of voor mensen met pensioen.

Westenbrink
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:19

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door Westenbrink »

Als dit inderdaad gebeurd dan komen er echte veel mensen in de problemen. Ikweet nog dat ik, als huisvrouw, moeder van 2 kleine kinderen, verplicht was om een vaste baan te zoeken om een huis te kunnen kopen. Dit huis kostte 12 jaar geleden 219.000 ouderwetse guldens. Mijn man kreeg alleen met zijn salaris geen hypotheek. Als ambtenaar verdiende hij toen niet echt slecht, maar toch. Inmiddels werk ik dus nog steeds. Op dit moment zelfs 40 uur per week. (ben inmiddels 51 jaar), maar toch hebben we de hypotheek renteaftrek nog steeds nodig. Volgens mij weten een hele boel mensen nog steeds niet dat, wanneer je een eigen huis hebt, je een hele hoop andere kosten hebt die een huurder niet heeft. O.a.: wat te denken van het vernieuwen van een nieuw dak, mocht dat echt nodig zijn. Het onderhoud: dat moet je allemaal zelf betalen. Een nieuwe WC-pot nodig? Zelf betalen. En ga maar door. Wat te denken van de dubbele OZB? Dit gaat niet op voor huurders. HALLO, wij eigen huisbezitters hebben véééél!!!!!! meer onkosten, zeker wanneer je een huis bezit dat gebouwd is begin jaren 1950. DENK DAAR OOK EENS AAN. Oh ja, kan natuurlijk ook ons huis verkopen en in een huurflatje gaan zitten met een hele grooooote!!!!! schuld.

viergejc
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2005 14:57

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door viergejc »

Misschien is een oplossing om aan de hypotheekrente aftrek een tijdslimiet te stellen. Bijv. 5 of 10 jaar. Mogenlijk is men dan in de gelegenheid om die eerste vaak moelijke jaren te sparen en zoveel mogelijk proberen af te lossen.

Jacobi

nuhely70
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 apr 2006 10:32

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door nuhely70 »

ja inderdaad! ben het helemaal met jullie ééns
als de hypotheekaftrek wordt afgeschaft komen de meeste in de problemen omdat heleboel gezinnen het daar van moeten hebben om rond te komen?
Natuurlijk niet voor degene met een genoeg inkomen, maar dat is tegenwoordig met alles nu zo
de gezinnen met een minder inkomen moeten onder alles lijden
en in dit geval dus weer zo
Ik vraag me af waar dit heen moet met ons kikkerlandje
laten ze toch ééns wat anders aanpakken van de rijke en laat ons met rust we moeten al zoveel inleveren

danseres
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 feb 2006 11:48

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door danseres »

Ik heb mijn grote twijfels over dit onderzoek. Wie zijn die 170.000 duizend mensen? Zijn het niet overwegend jongeren zonder een eigen huis? Ik ben er in ieder geval niet voor. En wat is 170.000 mensen op 17 miljoen mensen. Het is wel toevallig dat het zo uitkomt zo voor de verkiezingen.
Niet aan de hypotheek tornen aub.

schrobus
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:41

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door schrobus »

Als dat inderdaad gebeurd, dan stort heel de economie in elkaar.

In één van de skandinavische landen (weet zo snel niet meer welk land) hebben ze dat jaren geleden ook gedaan en dat land is nog steeds niet uit de problemen.

Een hoop mensen kunnen dan hun koopwoning verkopen en er zijn wachtlijsten van gemiddeld 3 a 4 jaar voor een huurwoning. En aangezien er nog steeds meer koop dan huurwoningen worden gebouwd zal dat rampzalig worden.

rob bavelaar
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mei 2006 15:34

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door rob bavelaar »

Laten al die betweters over het afschaffen zich eens vergewissen over de argumenten van de vereniging Eigen Huis Amersfoort en de vereniging voor Appartementseigenaren in Oosterhout. Gewoon simpel de argumenten en feiten op een rijtje zetten en dan eerlijk een conclusie neerzetten. Maar niet iedereen napraten en zeggen dat de hoge inkomens dat kunnen missen en waarover praten we in absolute aantallen? Ik voorspel bij de afschaffing of vermindering van de rente dat starters op de woningmarkt dan moeilijker aan een huis zullen komen dan nu. Dat starters nu niet aan een woning kunnen komen is geen gevolg van de rente op de hypotheekaftrek maar een gevolg van het bouwen door Gemeenten en de te dure bouwgrond met het bouwrijp maken. De stichtingskosten voor het huis zijn niet in verhouding tot de grondprijzen en daar doet de lokale overheid lustig in mee.

gkramer
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2005 18:34

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door gkramer »

het onderwerp met de stelling
Wat is uw mening over de hypotheekrente-aftrek?
even vluchtig doorgelezen. . .

Ik vindt het nog steed zeer onredelijk dan mensen met een eigen woning elk jaar een fors bedrag kunnen aftrekken en ik als huurder elk jaar wordt opgezadeld met een huurverhogen en totaal geen mogenlijkheid om dan ook maar iets af te trekken van de belasting.

"Gelijke monniken, gelijke kappen" zou ik zeggen.

Ik ben dan ook van mening dat afschaffen via een jaarlijkse matiging (maar dan binnen 3 -5 jaar) te rechtvaardigen is waardoor eea gelijk getrokken gaat worden.

Misschien moet er ook voor de huurders een aftrek post gecreeerd worden (bijvoorbeeld een woning verbetering subsidie / een grote gezinnen in een te klein huis subsidie ( wij, met zessen, zitten in een huisje voor max 4 personen en alleen een koophuis is een oplossing om groter te gaan wonen maar dat kunnen wij als starter niet betalen ) / etc etc )

Gewoon ter overdenking. . . . . .

Guus Kramer

blackblom
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 feb 2005 09:22

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door blackblom »

Puur alleen de hypotheekrente-aftrek afschaffen lijkt me een kwalijke zaak, waardoor veel mensen gedupeerd zouden worden. Ik kan er me meer bij voorstellen dat er een gelimiteerd bedrag aftrekbaar zou zijn, dat zou eerlijker zijn ten opzichte van "jan met de pet". Verder zou er op ander gebied compensatie moeten zijn voor de huizenbezitten c.q. nieuwe koper, anders valt er voor de jongere mensen al zeker niks meer te kopen (iets wat nu ook al heel moeilijk is door de hoge huizenprijzen).

koningsjpc
Berichten: 46
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:29

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door koningsjpc »

De meeste mensen hebben destijds een woning gekocht, mede op basis van het belastingvoordeel. Indien dit wegvalt kan een groot deel van nederland deze lasten niet meer opbrengen. Deze aankoop werd destijds gedaan op basis van het toenmalige belastingstelsel en mede, omdat den Uyl groot voorstander was van de koop van een eigen woning MET belastingvoordeel. ook is voor zeer veel mensen de overwaarde van het huis hun oudedagsvoorziening.
Ik ben wel van mening, dat de aftrek voor bepalde hypotheken aan banden gelegd moet worden, b.v. hypotheken boven € 450.000,--. Deze hypotheken worden aangegaan door mensen met vaak hoge tot zeer hoge inkomens,. Door deze hoge hypotheek hebben zij een groter belastingvoordeel dan menig ander. Indien hypotheekrente voor nieuwe kopers zou worden afgeschaft, dan kelderen de prijzen van huizen. Ik heb destijds mijn woning gekocht mede voor mijn oudedagsvoorziening.
Als hypotheekrente afgeschaft zou moeten worden, dan ook de huursubsidie en dan eens kijken hoeveel mensen er in de problemen komen. Gelijke monniken, gelijke kappen. Ik denk dat de gemeentelijke kredietbanken dan zeer goede zaken gaan doen en wie betaalt deze kosten. Jawel, wij nederlanders.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 03 Nov 2006 21:17 door gkramer


--------------------------------------------------------------------------------

het onderwerp met de stelling
Wat is uw mening over de hypotheekrente-aftrek?
even vluchtig doorgelezen. . .

Ik vindt het nog steed zeer onredelijk dan mensen met een eigen woning elk jaar een fors bedrag kunnen aftrekken en ik als huurder elk jaar wordt opgezadeld met een huurverhogen en totaal geen mogenlijkheid om dan ook maar iets af te trekken van de belasting.

"Gelijke monniken, gelijke kappen" zou ik zeggen.

Ik ben dan ook van mening dat afschaffen via een jaarlijkse matiging (maar dan binnen 3 -5 jaar) te rechtvaardigen is waardoor eea gelijk getrokken gaat worden.

Misschien moet er ook voor de huurders een aftrek post gecreeerd worden (bijvoorbeeld een woning verbetering subsidie / een grote gezinnen in een te klein huis subsidie ( wij, met zessen, zitten in een huisje voor max 4 personen en alleen een koophuis is een oplossing om groter te gaan wonen maar dat kunnen wij als starter niet betalen ) / etc etc )

Gewoon ter overdenking. . . . . .

Guus Kramer
===================================================
Helemaal met je eens.Voeg daarbij het feit dat als de woning
verkocht wordt meestal met superwinst ze ook nog bevoordeeld
worden.Betaal zelf momenteel meer huur als een boel met een
eigen huis aan rente en aflossing kwijt zijn en dan krijgen ze nog
van de belasting terug ook.Ben niet in staat om te kopen ben te
oud en kon vroeger ook niet kopen koste meer als nu.l

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Wie zijn die 170.000 duizend mensen?
Er is de afgelopen maanden behoorlijk wat reclame gemaakt om mee te doen aan dit onderzoek. ALs je volgend jaar die reclames in de gaten houdt, kun je dan zelf ook meedoen.

En die 170.000 is vele malen meer dan normaal gesproken gebruikt bij bijvoorbeeld de verkiezingsprognoses. En het aantal is ook statistisch ruimschoots voldoende om conclusies te kunnen trekken.

wjruedis
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2006 20:14

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door wjruedis »

Tegen de tijd dat het weer kiezen wordt voor een nieuwe tweede kamer moeten er weer wat oude ballen uit de bak worden gehaald zodat deze weer opgegooid kunnen worden door deze of gene politicus. Gauw weer een internetonderzoek doen en met de uitkomst de gemiddelde Nederlander weer op de kast jagen over deze rente aftrek. Als daar maar ook even aan getornd wordt zal dat economisch behoorlijk negatief uitpakken. Laat het zo als het is en probeer eens wat nieuws te bedenken dat draagvlak heeft onder de bevolking. Neem eens nieuwe ballen om op te gooien misschien dat de politiek dan wat betere punten scored.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door bot321 »

Een sugestie.Alles wat je meer kwijt bent aan
huur als 25% van je inkomsten aftrekbaar
maken van de belasting.

Relhok

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door Relhok »

Op 21minuten.nl is 60% voor beperking van de hypotheekrente-aftrek.
Dit riekt naar: how to lie with statistics.
Ik vraag mij af hoeveel procent daarvan zelf een eigen huis heeft en hoeveel procent een woning huurt en hoeveel procent nog bij moeder/vader thuis woont.

Bij iedere aankoop van een huis moet de koper 6% belasting betalen.
De woningbezitter draait ook op voor de onderhoudskosten.
En krijgt ook het WOZ-eigenaarsdeel voor zijn kiezen.

Ik vind dat het in Nederland voor de ouderen steeds duurder wordt.
Je bent gepensioneerd en je inkomen ligt levenslang vast.
Alleen de AOW wordt enigszins geïndexeerd en de rest niet.
Kostenverhogende maatregelen waartegen de ouderen zich niet meer kunnen indekken zijn:
Invoering van het nieuwe zorgstelsel;
Beperking (tot nul?) van de hypotheekrente-aftrek;
AOW-ers AOW-premie laten betalen;
ongetwijfeld zal er nog wel wat verzonnen worden.

Het lijkt wel AOW-er-tje pesten.

Politici zijn meester in het met veel woorden niets zeggen.

Als Balkenende zegt dat er betreffende een aantal onderwerpen geen onzekerheid mag bestaan, dan heb ik daar niets aan.
Dan weet ik nog niet of bepaalde kosten veranderen en zo ja welke kant op.

Onrustig
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2006 20:44

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door Onrustig »

Ik denk dat als ze de hypotheek rente veranderen dat er een heleboel gezinnen in de problemen komen. En dat huuders eerder afzien van een koophuis en dat drijft de huizen prijzen alleen maar op. Wat ik wel vindt dat dat wel bij de hogere inkomens komt te vervallen.
Ik snap niet dat er mensen op het idee komen. Dit lijkt mijn weer zo'n streek van de PVDA.

:(
Groeten Onrustig

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik vindt het nog steed zeer onredelijk dan mensen met een eigen woning elk jaar een fors bedrag kunnen aftrekken en ik als huurder elk jaar wordt opgezadeld met een huurverhogen en totaal geen mogenlijkheid om dan ook maar iets af te trekken van de belasting.

"Gelijke monniken, gelijke kappen" zou ik zeggen.
Goed plan. Ten eerste schaffen we dan niet alleen de renteaftrek, maar ook de huurtoeslag voor huurders af.

Ten tweede schaffen we ook de overdrachtsbelasting, de OZB en het eigenwoningforfait af.

Wedden dat de meeste huiseigenaren best wel voor dat plan zijn?

Gesloten