LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekrente-aftrek

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 03 Nov 2006 22:00 door SJZ


--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Ik vindt het nog steed zeer onredelijk dan mensen met een eigen woning elk jaar een fors bedrag kunnen aftrekken en ik als huurder elk jaar wordt opgezadeld met een huurverhogen en totaal geen mogenlijkheid om dan ook maar iets af te trekken van de belasting.

"Gelijke monniken, gelijke kappen" zou ik zeggen.
==================================================

Goed plan. Ten eerste schaffen we dan niet alleen de renteaftrek, maar ook de huurtoeslag voor huurders af.

Ten tweede schaffen we ook de overdrachtsbelasting, de OZB en het eigenwoningforfait af.

Wedden dat de meeste huiseigenaren best wel voor dat plan zijn
=================================================
Ben geen huiseigenaar maar wel eentje die net overal
buiten valt omdat mijn vrouw zo stom geweest is om ook
te gaan werken.Maar ook met jouw plan ben ik het eens SJZ.

Eddy van Sijll
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:51

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door Eddy van Sijll »

Aftrek hypotheekrente handhaven.
Wel zou het in een 'ander jasje' gestoken kunnen worden.
Voor mensen met een laag inkomen, die zich net een huisje kunnen veroorloven, moet de renteaftrek voor de volle 100% gehandhaaft blijven.
Hoe hoger het inkomen is, des te relatief minder hypothheekrente mag er afgetrokken worden.

Mvg, E. van Sijll

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door G7 »

Helemaal met Eddy eens. :wink:

Rosegirl
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2006 22:53

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door Rosegirl »

Wij zijn pasgeleden overgestapt van een koop- naar een huurwoning en dat bevalt ons opperbest. Ik ben het gedeeltelijk eens met de afschaffing van de hypotheekrente, maar alleen voor huizen met een hogere waarde of koopsom vanaf ca. 400.000. De gewone inkomens zijn blij dat ze vroeger een huis konden kopen en de huidige koppels zijn dat ook. Als de hypotheekrente geschrapt gaat worden krijg je dadelijk een enorm aanbod van huizen, want het is dan gewoon niet meer op te hoesten. En met het huidige aanbod van huurhuizen is dat dan nog een groter probleem erbij, want je moet tegenwoordig als je pech hebt 5 á 6 jaar wachten voor je een huurhuis te pakken hebt. Dus de grotere inkomens mogen best inleveren, ze verdienen al genoeg aan de nieuwe ziekenfondsregelingen.

dijk040
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2006 22:38

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door dijk040 »

Het is onzinnig om de hypotheekrente niet meer aftrekbaar te maken.
Een eigenhuis is een dure liefhebberij.. waar men zelf voor kiest, dus dan geen nieuwe auto of extra vakantie zoals mensen in een huurhuis wel kunnen doen. (generalisatie). Een nieuw dak of verfje is dan belangrijker.

Zeist.

no fear
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 mar 2004 21:33

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door no fear »

[/quote] Geplaatst op 03 Nov 2006 21:17 door gkramer


--------------------------------------------------------------------------------

het onderwerp met de stelling
Wat is uw mening over de hypotheekrente-aftrek?
even vluchtig doorgelezen. . .

Ik vindt het nog steed zeer onredelijk dan mensen met een eigen woning elk jaar een fors bedrag kunnen aftrekken en ik als huurder elk jaar wordt opgezadeld met een huurverhogen en totaal geen mogenlijkheid om dan ook maar iets af te trekken van de belasting.

"Gelijke monniken, gelijke kappen" zou ik zeggen.


Ja dat kun je wel vinden maar daar ben ik het niet mee eens,
Ik heb destijds een huis gekocht omdat dat voor mij voordeliger was.
aangezien wij geen subsidie kregen en destijds FL900 guldens moesten betalen elke maand.
hebben wij een huis gekocht en toen zat ik Bruto nog lager dan die 900 gulden. Maar daar in tegen moet je wel je eigen huis onderhouden.
Wanneer je dus rotte kozijnen hebt moet je die dus vervangen en neem van mij aan dat dat behoorlijk in de prijs valt ik heb ze namelijk pas laten vervangen wanneer de geas komt of de riooldienst moet ik dat allemaal zelf betalen. ook wanneer ik een lekkage heb of iets met de meterkast. het dak kapot gaat al die kleine dingen moeten we allemaal zelf betalen .
Wanneer je huurt hoeft dat allemaal niet dan bel je even en dat word het allemaal voor je geregeld.
Ik heb destijds een huis gekocht die ik me bruto kan veroorloven maar daar gaat het niet om.
maar het gaat erom wat je zij.
"Gelijke monniken, gelijke kappen" zou ik zeggen.
Dan vind ik ook dat wanneer jij iets kapot hebt in huis of je ramen doorgerot zijn in je huurhuis dat je dat dan ook maar zelf moet gaan betalen en ook de woz en al die verzekeringen die erbij komen.
Kijken of je dan nog zo praat.
Het is gewoon te belachelijk voor woorden al die mensen die niet meer rond kunnen komen sinds de € wat denk je wat er gaat gebeuren wanneer die hypotheekrente eraf gaat. Nou dan hou je maar vast want dan zit nederland diep in de ****.
daar gaat dan de gehele economie want dan zijn er een hoop mensen met hele grote schulden.kapotter als nu kan toch niet of toch hou mijn hart vast al die arme mensen waar gaat dat heen met ooit zo mooi nederland. :shock:

groet no fear[/url]

snuitje
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:04

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door snuitje »

Ik ben het eens met de stelling dat dit "onderzoek " niet representatief is.
Bovendien denk ik dat veel mensen ja hebben gezegd op de voorgelegde stelling omdat er geen verschil werd gemaakt tussen algehele afschaffing en vermindering van deze aftrekpost.
Zou men daar ook keus in hebben gehad dan denk ik dat de meeste mensen zouden kiezen voor gedeeltelijke afschaffing (alleen voor hoge inkomens)
Daar zit een groot verschil.
Ik stoor me dan ook mateloos aan de ongenuanceerde stellingen die de ether worden ingeslingerd.

snuitje
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:04

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door snuitje »

No Fear.... HEEL JUIST!!!!
ik zag je reactie te laat maar sluit me geheel bij je aan.
Een eigen huis kost gewoon veel geld.

johB
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2006 00:15

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door johB »

Wat ik mis in de opmerkingen over dit onderwerp is dat er niet over draagkracht van inkomen word gesproken, als de eerste 100.000 euro hypotheek gewoon naar belasting schaal hypotheek rente mag aftrekken en de volgende 100.000 steeds 20 % minder pak je niet de kleine man maar alleen de mensen met grote inkomens

Landloper
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2006 01:03

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door Landloper »

Zo'n onderzoek is alles behalve representatief te noemen wanneer slechts bezitters van een computer aan dit onderzoek kunnen meewerken. Met name ouderen die niet met de moderne communicatiemiddelen zijn opgevoed weten niet hoe te handelen en laten dat nou net de personen zijn die over hypozheken kunnen meepraten. Maar zoals Wouter Bos ons schaamteloos en demagogisch voorliegt.. de oudjes tellen bij hem absoluut niet mee.

mako 66
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2006 22:53

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door mako 66 »

Het voorstel was om de hypotheek boven een bepaald bedrag (bv 350.000 euro)niet meer volledig aftrekbaar te stellen.Het geld dat daardoor vrij komt kan men dan besteden om het starters mogelijk te maken ook een woning te kunnen kopen. Ik kom uit de tijd dat wij nog 72% belasting betaalden over een topinkomen Langzaam is dat gezakt naar 52% en dat is al een hele mooie winst voor de veelverdieners.
Als we dan beseffen dat ons hypotheekstelsel bij een verder samengaan met Europa,toch zal moeten veranderen is deze verandering een goed begin! De mevrouw die schrijft over de door haar gekochte woning van 219 duizend gld hoeft zich bij deze regeling nergens zorgen over te maken want haar gebeurt niets.Als ik de paniek lees en hoor,denk ik dat wij tegenwoordig niet meer goed kunnen luisteren of lezen. Slechts een heel klein deel van de bevolking zal er bij deze maatregel op achteruit gaan en dat is nu juist het deel dat nu al jaren alleen maar voordelen heeft gekend.
Het verhaal dat voor hen de belastingen naar beneden moeten omdat anders het kapitaal uit Nederland vertrekt wordt nu in bijna alle landen van Europa verteld! Denken we echt dat ze allemaal zullen vertrekken als in heel Europa de belastingen voor hen zouden stijgen?Ik geloof het niet! Dus een beetje meer de lasten ook op die schouders leggen lijkt me alleen maar billijk!

rabbit23
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2006 01:29

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door rabbit23 »

Dit is natuurlijk klinklare onzin dat 60% van de bevolking hier voor is, want als je de test doet wordt je uiteindelijk naar dat antwoord gedwongen omdat de andere twee antwoorden helemaal nergens over gaan.
Je moet wel voor dat antwoord kiezen want anders snij je jezelf in de vingers als ze dit in werkelijkheid gaan uitvoeren.
Ze proberen op deze manier het volk naar hun hand te krijgen!!
Ik heb zelf ook noodgedwongen dat antwoord moeten invullen om later zelf ook niet in de problemen te komen.
De regering weet zelf ook wel dat als ze de hypotheekrente gaan afschaffen dat er in heel Nederland een bord TE KOOP in de tuin komt te staan, en dat zal de economie geen goed doen.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door kiz »

Er wordt slechts voorgesteld de hypotheekrente-aftrek te BEPERKEN, bijvoorbeeld tot een hypotheek van max. 350.000, of tegen maximaal het 42% tarief. In beide gevallen zal "Jan Modaal" (of lagere inkomens) er niet op achteruit gaan. Overigens is de hypotheekrente-aftrek al beperkt tot maximaal 30 jaar, en de "dikke winsten" bij verkoop (waar sommigen hier over spreken) moeten geïnvesteerd worden bij aankoop van een nieuwe woning, en komen dus in mindering op het aftrekbare deel van de hypotheek.
Door een dergelijke beperking te laten ingaan voor nieuw af te sluiten hypotheken zal niemand er financieel van in de problemen raken, en als je vooraf weet wat de (nieuwe) regels voor aftrek zijn, kun je daar rekening mee houden met de af te sluiten hypotheek (en voorwaarden).
Naar ik meen gaat op dit moment ongeveer de helft van de belastingteruggave i.v.m. hypotheekrente-aftrek naar slechts 5% van de (rijkere) huisbezitters.
Overigens, de belastingteruggave bij 5.000 hypotheekrente tegen 52% bedraagt 2.600, en tegen 42% bedraagt deze 2.100.
Ik denk dat er weinig mensen voor die 500 verschil naar het buitenland vertrekken...

lammertc
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 jun 2005 06:02

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door lammertc »

Op zich zou een aftopping nog te accepteren zijn, MAAR het onoverkomelijke scenario zal toch zijn dat de jaren erna de bestaande hypotheken ook zullen worden weggeknabbeld. Al is het alleen maar door de bestande bovengrens niet te verhogen, waardoor op termijn de hele aftrek is weggesaneerd. Alleen nog tegen te houden door die eerste stap uit volle kracht tegen te houden. Vertrouwen in de politiek dat dit niet zal gebeuren heb ik al lang niet meer. En diegenen die over een paar jaar een huis willen kopen zijn dus automatisch "veroordeeld" tot het bewonen van een lager geklasseerde woning. Het zal druk worden aan de onderkant van de markt. En waar leidt dat weer naar toe? Juist, hogere prijzen voor de huizen in dat segment..............

hbeelen
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2005 09:53

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door hbeelen »

De hypotheekaftrek beperken vindt ik een goed idee.

De aftrekbatre rente moet beperkt worden tot een hypotheek van maximaal € 400.000,00 en de rente moet tot maximaal 4% aftrekbaar zijn.
Ook na aflossing waardoor het bedrag van de hypotheek lager wordt dan € 400.000,00 moet deze beperking blijven gelden.

Hierdoor kan een gemiddelde huizenbezitter ook een hypotheek afsluiten.

Dit moet gelden voor bestaande en nieuwe hypotheken.

EdwinW
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 mar 2005 20:36

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door EdwinW »

Overheid is zelf schuld. Er zijn hoofdzakelijk twee problemen die het probleem veroorzaakt hebben zoals het momenteel is en beiden komen door de overheid :!:

Ten eerste is het van de gekke dat de grondprijzen exorbitant hoog zijn. Ik heb een appartement in aanbouw van 229.000 Euro, 75.000 Euro er van is voor de 90 vierkante meter grond. En dat bedrag wordt over vier woonlagen betaald voor 95m^2.

Ten tweede:
Twintig jaar geleden kon je als afgestudeerde een 4-kamer appartement kopen. Studeer je tegenwoordig kun je als afgestudeerde amper met veel moeite een 2-kamer appartement kopen. Dit komt omdat twintig jaar geleden er geen sprake was van het fenomeen tweeverdieners. Daarnaast kon je een hypotheek afsluiten op één inkomen en geen twee inkomens. De huizenprijzen zijn na 1994 geëxplodeerd doordat hypotheken op twee inkomen mogelijk was. Doordat dit nu op basis is van twee inkomens, zijn de prijzen omhoog en omhoog gegaan!

etboss
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2005 21:45

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door etboss »

In het verleden en echt nog niet zo lang geleden, werd die hypotheek aftrek wel gebruikt,om de mensen over de streep te trekken, dus als lokkertje. En of het verstandig om daar op in te gaan of niet is een ander hoofdstuk. Maar die mensen, zijn dus straks wel de klos en dat is niet eerlijk. Ik ben zelf 59 jaar en het probleem van die aftrek, speelt bij mij niet zo erg. Maar die anderen, daar heb ik een probleem mee.

EtBoss

beek3652
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2005 21:19

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door beek3652 »

Afschaffen zou een economische ramp betekenen voor Nederland. Mijn voorkeur gaat uit naar het beperken van de aftrek.
Beperk de aftrek voor nieuwe hypotheken boven de bv 350.000

Maar voordat dit gerealiseerd wordt goed uitzoeken wat dit voor gevolgen zou kunnen hebben voor de hele economie.

bobbel
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2006 09:44

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door bobbel »

Het is gewoon triest dat de gewone man er weer voor moet boeten.
Als ze naar jaren hard werken hun stulpje moeten verkopen, omdat deze regering zich weer de zakken wil vullen.
Haal dan de militairen terug die in het midden oosten zitten en geef niet zoveel aan ontwikkelingswerk.
Maar besteed het ontwikkelingswerk hier in nederland aan de mensen in ons eigen land en zo hou je ook nog geld over.

harmen50
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 jan 2006 11:50

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door harmen50 »

Even afgezien wat je ervan vindt, vraag ik mij toch werkelijk af hoe representatief deze enquete is!! Ik ben eerder bang dat de bij de voorstanders van afschaffing de wens de vader van de gedachte is.

Gesloten