LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] klopt dit

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
kazana
Berichten: 170
Lid geworden op: 18 nov 2005 18:59

klopt dit

Ongelezen bericht door kazana »

Als je je huis hypotheek vrij hebt gemaakt dat je de vroegere "weelde belasting"niet meer hoef te betalen dus met mijn simpele woordenschat lekker voor niks wonen :wink:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door SJZ »

"weelde belasting"niet meer hoef te betalen
Ja, de weeldebelasting is al lang geleden afgeschaft, ik dacht ergens in de jaren zestig van de vorige eeuw.

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door priewjet »

Volgens mij is daar later de vermogensbelasting voor in de plaats gekomen die op zijn beurt sinds enkele jaren weer is vervangen door box 3 van de inkomstenbelasting.

kazana
Berichten: 170
Lid geworden op: 18 nov 2005 18:59

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door kazana »

En dat wil zeggen :?: :?:
Is het nu wel of niet verstandig om je hypotheek vervroegd in te lossen.

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door priewjet »

Ik reageerde slechts op de opmerking hiervoor, waar wordt dat de weeldebelasting is afgeschaft. Aan die mededeling kan maar al te gemakkelijk de conclusie worden verbonden dat er geen enkele belasting op bezit meer is. In het nieuwe systeem zit een dergelijke belasting echter in box 3.

En dat de vraag wordt gesteld om te weten te komen of het verstandig is, kan ik uit de woordkeus niet opmaken.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door Jonjo »

Als je de hypotheek hebt afgelost, val je onder de wet Hillen. Dit betekent geen bijtelling meer voor het bezit van een huis. Dus goedkoper wonen. Het z.g. woningforfait vervalt.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door SJZ »

Is het nu wel of niet verstandig om je hypotheek vervroegd in te lossen.
Met een simpel ja of nee is dat niet te beantwoorden. Het hangt af van je woningschuld, de WOZ-waarde, het rentepercentage, hoeveel spaargeld je hebt, hoeveel rente je daarop krijgt.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door Jonjo »

@SJZ. Ik ga ervanuit, dat als de hypotheek is afgelost er GEEN schuld meer is. Dus de bijtelling eigen woning vervalt middels de wet Hillen. Je betaalt dan in ieder geval minder belasting.{bijtelling inkomsten}

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door kiz »

Als je hypotheekschuld is afgelost dan valt de waarde van je woning in box 3 en ben je daarover belasting verschuldigd. Je zou na moeten gaan of dat meer of minder is dan het woningforfait dat je nu bij je inkomen optelt.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door Jonjo »

Dat is pertinent niet waar Kiz. Een huis is daarvan vrijgesteld, n.l. je eigen huis. Heb je er meerdere dan gaat mijn verhaal niet op en komt die van jou in aanmerking!!!!!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door SJZ »

@Jonjo

Maar daarvoor moet je o.a. eerst weten hoe hoog de schuld was VOORDAT je volledig ging aflossen. (Dat-ie na volledig aflossen nul is lijkt mij logisch ja).

@Kiz
De wet plaatst de eerste eigen woning, je hoofdverblijf, in Box 1.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door Jonjo »

@SJZ. Ik ga er vanuit dat vrager al jaren heeft afgelost op de hypotheek. Zij of Hij krijgt een nieuwe offerte van de bank ingaande de nieuwe periode. Zij/Hij heeft nu het geld om direct af te lossen en/of omdat de nieuwe offerte niet naar de zin was. Dan is het belastingtechnisch verstandig, zo er geen vreemd geld voor moet worden aangetrokken. De jaarlijkse bijtelling ben je kwijt.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door SJZ »

Dan is het belastingtechnisch verstandig, zo er geen vreemd geld voor moet worden aangetrokken.
Dat kun je niet zomaar weten. Als de hypotheekrente niet hoog is dan kan die netto minder zijn dan de netto rente die je op je spaargeld in Box 3 krijgt. Weliswaaar betaal je geen belasting meer over het eigenwoningforfait, maar in Box 3 is er ook een vrijstelling voor de eerste 19.500 per persoon.

WAARSCHIJNLIJK is aflossen voordeliger, maar zeker weten doe je dat niet zonder de situatie te kennen.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door Jonjo »

@SJZ. Het huurwaardeforfait wordt wel geheven{de bijtelling} over de waarde van het huis. Hypotheekrente nu rond de 5, 5,5%. Rente op spaarrekening 3%. Het eerste uiteraard aftrekbaar, het tweede belast met 1,2%. Het gaat in dit geval om de waarde van het huis. Mijns inziens ben je altijd beter af als je valt onder de wet Hillen. Zeker met de huidige prijzen die ze voor een hoopje steen en een eigen voordeur betalen.

kazana
Berichten: 170
Lid geworden op: 18 nov 2005 18:59

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door kazana »

Zal even de situatie iets beter neerzetten.
Momenteel zijn we nog in de financieele positie om 10% p.j. extra in te lossen boetevrij.
Dus dat scheelt aanzienlijk in de looptijd want dat bedrag gaat van de hypotheekschuld af, kon ook minder gaan betalen maar dat scheelde 60€ p.m.en dat zet niet echt zode aan de dijk voor ons.
Toen hoorde we dat je je eigen eerste huis best hypotheekvrij mag/kan maken omdat je dan geen extra belastingen enzo hoeft te betalen, nu is ons streven om 5jr lang steeds 10% extra proberen te betalen dan zijn we over 5jr vrij van schuld en dan ben ik inmiddels 60 dus minder kosten trekt ons wel aan in deze bizarre financieele tijd

tis wat
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:00

Re: klopt dit

Ongelezen bericht door tis wat »

Schopje naar boven vind dit ook wel interessant
Hier ook zo,n situatie er staat nog 40.000 open en mag 10% van de werkelijke hypotheek inlossen zonder boete als ik dit nu 4 jaar doe ben ik hypotheekvrij :P doe ik dit niet zit ik er nog 10jaar aanvast

Gesloten